FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: RistO w Październik 10, 2025, 11:05:31 am
-
Cześć,
mam drobne problemy z moim Jagiem z 2002 roku, silnik 3.0 z LPG (STAG). Przebieg 330tys. Pojawia się check przy jeździe na LPG, czasem na benzynie. Na benzynie motor pracuje równo, na gazie poszarpuje, ale nie czuje aż takiego spadku mocy, żeby nie jeździć na LPG. Założone nowe filtry faz LPG.
W obd widać nawracające błędy P0191 i P1236, co wskazywałoby na problem z paliwem. Zalewam go pb98, na brak paliwa nie narzeka (ponad pół baku). LPG również na poziomie 50+% ale im mniej gazu tym problem bardziej się nasila. Błędy kasuje, wracają chwilę później- stale te same P0191 i P1236.
Ciśnienie paliwa w obd na gazie między 230 a 270kPa podczas jazdy,, na benzynie stabilniej ok. 280kPa. Na jałowym na benzynie 300-310kPa.
Ogólnie jeździ, czasem lekko strzeli z wydechu niezależne od paliwa, czasem na wstecznym zgaśnie, po odpaleniu chwilę później już nie gaśnie.
Ciśnienie paliwa zbyt niskie - powinno być 380kPa.
Nie mam pojęcia czy kiedykolwiek był wymieniany filtr paliwa. Podobnie pompa paliwowa- do sprawdzenia czy była wycinka pod tylną kanapą.
W tym tygodniu mam zamiar wymienić filtr paliwa- czy on może być przyczyną? Zakładam, że jeśli po wymianie wzrośnie ciśnienie paliwa (na oko kilkudniowego posiadacza tego przyjemniaczka tu widzę problem z benzyną) to raczej nie będzie zmiany przy LPG? W takiej sytuacji upatrywać winy w regulacji LPG wraz z wymianą czujnika? Czy może parownik? Czy może szczelność przewodów- np. przewodu podciśnienia?
Jeśli nie pomogłaby wymiana filtra paliwa to kolejny etap świece+cewki czy problemu szukać w pompie paliwowej? Sprawdziłem bezpieczniki i przekaźniki- styki wyglądały ok, zamiana z innym przekaźnikiem w skrzynce (R7 na bodajże R5) nie wywołały żadnego efektu.
Ewentualnie- czy dodatek jakiegoś czyścika wtrysków do paliwa (Liquid Moly albo coś z K2) będzie dobrym rozwiązaniem żeby trochę pomóc wtryskom?
Zakładam, że filtr paliwa, pompa paliwa nie były wymieniane (ale muszę się upewnić), a wtryski ani wymieniane ani czyszczone. Wieczorem mogę zrobić zdjęcie tego, co kryje się pod maską żeby zlokalizować przewody podciśnienia.
Pozdrawiam serdecznie!
-
Poszukaj wątków o emulatorze ciśnienia paliwa. Było milion razy. X-type tego potrzebuje do poprawnej pracy przy instalacji LPG.
-
@voitec to oczywiste, że na LPG może być wina emulatora/reduktora lub może być wina np. czujnika ciśnienia LPG.
Pytanie, czy emulator ma wpływ na pracę na benzynie?
Oczywiście sprawdzę emulator, reduktor, czujnik od LPG- zaraz po wymianie filtra od benzyny.
Dzięki Ci wielkie!
-
Aktualizacja po wizycie u mechanika:
na 99% zabrudzone wtryski od benzyny, zanim demontaż i czyszczenie- wlać do benzyny dodatki od K2 albo Liquid Moly, jak ciśnienie wejdzie na właściwe tory, to nie trzeba dodatkowo demontować i czyścić, a jak ciśnienie wzrośnie ale niedostatecznie, to trzeba będzie wyjmować i czyścić. Jeśli to nie pomoże to szukać pierwsze w pompie, potem w świecach.
Zalecił mi też dobrze naładować akumulator, bo mój nie jest najmłodszy, do tego 74ah 680A, ewentualnie wymienić go na 80/85ah 780+A- i po sprawdzaniu OBD na zapłonie i odpalaniu na krótkie dystanse lub nawet ich brak, pilot do zamykania i otwierania działa na coraz bliższych dystansach od samochodu.
Polecenie by gazem zająć się po upewnieniu się kolejno stanu wtrysków, pompy paliwa, świec, bo emulator dopasuje paliwo na bazie tego, co dzieje się z benzyną.
Wrócę z aktualizacją po wymianie filtra paliwa i przejechaniu 100-200km z dodatkiem (później ewentualnie z dalszymi krokami) i dam znać co się dzieje- może komuś przyda się moje poszukiwanie i nabieranie doświadczenia z Jagaurem.
-
Mam wątpliwości co do tego pomysłu mechanika z tymi dodatkami. Lepiej te pieniądze przeznaczyć na Pb Pressure od LPG Tech.
Mocno streszczam i upraszczam. X-type nie ma obiegu powrotu paliwa z listwy, pompa pompuje paliwo zależnie od tego jak ją wysteruje ECU, który opiera się na odczytach czujnika ciśnienia paliwa na końcu listwy. Jak jeździsz na LPG, to pompa dalej pompuje, ale okazuje się, że do utrzymania ciśnienia nie jest potrzebna tak intensywna praca pompy, więc ją "spowalnia". Później przełączasz na Pb, a on nie chce jechać, bo nauczył się (tak, jest to proces adaptacyjny), że nie trzeba tak mocno pompować, żeby zapewnić ciśnienie. Bez prawidłowej emulacji (lub przelewu), tak aby ciśnienie paliwa przy pracy na LPG było prawidłowe, nie unikniesz problemów. Najprostszym sposobem na weryfikację czy przyczyną jest brak emulacji, to odłącz akumulator na kilka minut - powiedzmy 15. Podłącz i pewnie błędów nie będzie. Do czasu zrobienia jakiegoś przebiegu na LPG, który spowoduje znów rozjazd ciśnień. Oczywiście najpierw trzeba zacząć od ustalenia czy masz emulator/przelew zrobiony. W mojej ocenie jeśli jest, to nie działa prawidłowo.
-
Ogólnie wlałem mu na pół baku K2 benzin, ale zamówiłem jeszcze Archoil AR6400 i 6900 (oczywiście te do PB, nie do ON).
Do końca tygodnia czeka mnie jeszcze 4x30km w dojeździe do pracy, a na weekend trasa 200km w jedną stronę, więc jak tylko przyjdzie Archoil AR6400 to wlewam- na pół baku zwiększę nieco dawkę, a potem na trasę doleję do pełna z normalną dawką, a przed trasą powrotną odepnę akumulator na 15-30 minut i zobaczymy jak poradzi sobie z mapowaniem benzyny. Trasa do mapowania wydaje się być ok -20km spokojnej jazdy + 180km na S-ce.
Możliwe, iż sam nieświadomie namieszałem mu w mapie benzyny, bo zapomniałem, że raz odpiąłem mu akumulator na ok 20 minut, po czym jeździłem na kolejny dzień startując na benzynie, a potem przełączając na gaz po ok 1km. Zapomniałem o tym wspomnieć.
Wrócę z aktualizacją za jakiś czas.
Pozdrawiam!