FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: truten23 w Czerwiec 16, 2024, 15:37:11 pm

Tytuł: X300, wymiana uszczelki pokrywy zaworów
Wiadomość wysłana przez: truten23 w Czerwiec 16, 2024, 15:37:11 pm
Dzieńdoberek!  :-V
W końcu zebrałem się żeby wymienić cieknącą uszczelkę pokrywy zaworów.
Do tego potrzebujemy:

Więc po kolei.
- odkręcamy osłonę cewek i je demontujemy.
- odpinamy wiązkę cewek z mocowań. One się otwierają, wystarczy je podważyć małym wkrętakiem.
- odkręcamy śruby pokrywy i je wyciągamy z gniazd. I tu uwaga na ich podkładki! A śruby potrafią wychodzić z oporem.
- żeby odspoić odkręconą pokrywę, użyłem trzonka młotka włożonego w otwór świecy. Szarpnąłem do siebie i pokrywa się odspoiła.
- u mnie było sporo nagaru. Więc po zdjęciu uszczelek miałem sporo mycia.
- po odtłuszczeniu, można ułożyć uszczelki na swoje miejsce. Mają odpowiednie wypustki, dzięki czemu powinny trzymać się na swoim miejscu przy montażu. Ja osobiście często posiłkuje się uszczelniaczem Dirko przy składaniu swoich klamotów. Tak zrobiłem i tym razem.
Tytuł: Odp: X300, wymiana uszczelki pokrywy zaworów
Wiadomość wysłana przez: truten23 w Czerwiec 16, 2024, 15:50:15 pm
Kontynuacja...

- wyczyściłem też i odtłuściłem blok silnika i zwilżyłem uszczelniaczem powierzchnie przylegania uszczelek. Uszczelki też pokryłem warstewką uszczelniacza.
- montaż pokrywy: Dobrze było by usadzić ją za pierwszym razem, żeby nam uszczelki nie powypadały z pokrywy. A przy montażu przeszkadzają nam w tym trochę obejmy wałków rozrządu i kable na grodzi silnika. Więc warto je odsunąć na ile się da.
- po osadzeniu pokrywy, wkładamy nowe uszczelniacze w gniazda śrub. Wkładamy śruby i dokręcamy na krzyż i na skos, zaczynając od środka.
- dokręcamy siłą nie większą niż 20Nm. Dlatego że śruby są z ogranicznikiem i ich mocniejsze dokręcenie nie przekłada się na większy docisk pokrywy. A nadmierna siła może zerwać gwint w głowicy.
- składamy wszystko do kupy: cewki, wiązkę cewki, podłączamy odmę (zapomniałem o niej wspomnieć).
- jeśli zdecydowaliście się użyć sylikonu, to dajcie mu kilka godzin żeby związał, zanim odpalicie auto.

No, może komuś to pomoże. Pozdrawiam  :-V
Tytuł: Odp: X300, wymiana uszczelki pokrywy zaworów
Wiadomość wysłana przez: truten23 w Czerwiec 17, 2024, 12:28:48 pm
Kolejny edit: już po czasie znalazłem instrukcję kolejności dokręcania śrub pokrywy zaworów.

Śruby dokręcamy z momentem 6,5Nm. (no to na oko jak dokręciłem pewnie trochę mocniej  :-gwizd ). Ważne, żeby nie przesadzić i ich nie pozrywać.
Tytuł: Odp: X300, wymiana uszczelki pokrywy zaworów
Wiadomość wysłana przez: Czester Bednarz w Czerwiec 17, 2024, 16:03:14 pm
Ehh pozazdrościć. Miejsca tam tyle, że można tańce odczyniać
Tytuł: Odp: X300, wymiana uszczelki pokrywy zaworów
Wiadomość wysłana przez: Jaguar XJ6 w Czerwiec 17, 2024, 16:24:49 pm
W starych XJtach jest sporo miejsca, i to jest super , bo można sobie samemu pracować przy silniku. W XJ40 jeszcze nie ma osłon , to jest go jeszcze więcej ( wizualnie ). Niestety jak auto stoi na dworze , może zachęcać zwierzęta do włażenia pod maskę, w moim XJ40 często siedziała kuna z lampami od strony kolektorów wydechowych i gryzła kable zapłonowe ( najbardziej smakował jej ten od cewki do kopułki  :-hehe ).
Tytuł: Odp: X300, wymiana uszczelki pokrywy zaworów
Wiadomość wysłana przez: truten23 w Czerwiec 18, 2024, 17:06:32 pm
Na kuny naj lepiej chyba działa kostka do kibelka ;)