FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 09:55:42 am

Tytuł: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 09:55:42 am
Cześć

Miałem od czasu do czasu problem z czujnikiem lewego przodu. Często po przejechaniu paru metrów zapalała się kontrolka. Nie zawsze.
Po zgaszeniu w trakcie jazdy i zapaleniu silnika problem najczęściej znikał.
Komp u mechanika pokazał właśnie ten czujnik.

Od pewnego czasu natomiast kontrolka nie gaśnie po uruchomieniu silnika (zanim ruszę - po prosu nie gaśnie).

Czujnik został wymieniony - problem pozostał nadal.

O co może chodzić?

Z góry dzięki za pomoc.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: gonzo7 w Czerwiec 15, 2024, 14:40:24 pm
Hej,
kolego pierścień magnetyczny do sprawdzenia (może być zawalony syfem, ale najczęściej po po prostu gniją).
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: kamilos_sid w Czerwiec 15, 2024, 15:25:51 pm
Sprawdź stan akumulatora, układ ABS jest bardzo wrażliwy na spadki napięcia.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 16:39:33 pm
aku jest ok. natomiast wiem że jest problem z regulatorem napięcia.

Niestety mechanik stwierdził, że wymiana regulatora wiąże się z rozłączeniem klimy bo nie ma dojścia...
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: kamilos_sid w Czerwiec 15, 2024, 18:36:42 pm
a jaka usterkę stwierdził w tym regulatorze?
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 18:39:15 pm
usterka lewego przód....

zastanawia mnie że zapala się od razu. przed ruszeniem...
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: kamilos_sid w Czerwiec 15, 2024, 18:43:38 pm
Pytałem o regulator napięcia, zapewne stwierdził, że daje za duże napięcie 15.3V co akurat jest prawidłowe, tu opis z serwisówki:
Battery and Charging System - General Information - Charging System
Description and Operation
Vehicles with 2.0L, 2.5L or 3.0L engines
The charging system consists of a 120 amp output generator and regulator assembly which generates current to supply the vehicle electrical
system with electricity when the engine is running and maintain the battery in a charged condition.
The generator is belt driven by the accessory drive belt.
For additional information, refer to: Accessory Drive (303-05 Accessory Drive, Description and Operation).
When the engine is started, the generator begins to generate alternating current (AC) which is converted to direct current (DC) internally.
The DC current and voltage is controlled by the voltage regulator, (located inside the generator), and then supplied to the battery through
the main battery positive cable.
The generator is solidly mounted to the engine timing cover and is driven at 2.8 times the engine speed.
Vehicles fitted with manual transmission have a one way clutch fitted to the drive pulley, which prevents torsional vibrations from the
engine being transmitted to the generator.
The engine control module (ECM) can switch the voltage regulator between two voltages to optimize the charging of the battery.
The low voltage regulator setting is 13.6 volts and the high voltage regulator setting is 15.3 volts, measured with the generator at 25°C
(77°F) and charging at a rate of 5 amps. These values decrease with a rise in temperature or current flow.
The ECM determines the voltage setting of the voltage regulator. The high voltage setting is always selected by the ECM once the vehicle
has started. The ECM determines the period of time that the high voltage setting is selected for.
There are three different time periods selected by the ECM which is dependent upon the vehicle conditions when the vehicle is started:
The longest time period is selected if the ECM determines that the vehicle has been 'soaking' for sufficient time to allow the engine
coolant temperature (ECT) and the intake air temperature (IAT) to fall within 3°C (37°F) of each other.
The intermediate time period is selected when the ECT and the IAT is below 5°C (41°F).
The shortest time period is the default time and is used to provide a short period of boost charge.
At the end of these time periods the voltage is always set to the low voltage setting to prevent the battery from being overcharged.
The time periods are variable depending upon the temperature and the battery voltage. The target voltage of the battery varies between 14
volts and 15 volts depending upon the ambient temperature and the vehicle operating conditions. Once this target voltage has been
achieved, providing the vehicle has been operating for at least the shortest time period, the ECM will reduce the voltage regulator to the
minimum setting of 13.6 volts.
There are three wires connected to
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: kamilos_sid w Czerwiec 15, 2024, 18:44:35 pm
usterka lewego przód....

zastanawia mnie że zapala się od razu. przed ruszeniem...
jeżeli zapala się przed ruszeniem to raczej obstawiałbym czujnik lub obwód czujnika a nie koronkę.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 18:45:45 pm
ja pierdu... prześledzę.

Komp pokazał usterkę czujnika.

Tak mam problem z regulatorem napięcia.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 18:47:05 pm
Koronka nie. Właśnie wymienił czujnik...
Ale wcześniej zapalało się po ruszeniu dopiero.

Przed i teraz po wymianie czujnika zapala się i nei gaśnie.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: kamilos_sid w Czerwiec 15, 2024, 18:53:55 pm
Czyli może być przerwany kabel od czujnika, a kontrolka trakcji też się pali?
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 18:54:29 pm
nie. tylko abs
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: kamilos_sid w Czerwiec 15, 2024, 18:58:54 pm
to posprawdzaj jeszcze bezpieczniki, w silnikach 2.5 każdy błąd czujnika powinien wywalić błąd trakcji. A swoją szosą jaki był kod błędu C1155 czy C1233?
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 15, 2024, 19:00:11 pm
dowiem się od mechanika. wymienił czujnik, kase wziął i dupa. dowiem się...
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 17, 2024, 13:32:48 pm
a co te numery błędów oznaczają?
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: kamilos_sid w Czerwiec 19, 2024, 17:28:31 pm
C1155 błąd obwodu czujnika lewe przednie koło (może wskazywać na uszkodzony czujnik lub kabel)
C1233 błąd sygnału czujnika lewe przednie koło (może wskazywać na uszkodzenie koronki)
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 19, 2024, 17:36:23 pm
Dzięki. Czujnik nowy... No nic spytam mechaniora.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 26, 2024, 17:45:11 pm
Bezpieczniki...
Mam rozpiskę że ABS to nr 2 i 96 (!)
Podejrzewam że są pod maską ale pilnie muszę wiedzieć które to...
2002 z Danii (nie wiem czy były różnice).

Z góry wielkie dzięki.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 26, 2024, 18:33:59 pm
Już mam.
Znalazłem ori książkę - 2002 wersja duńska (skandynawska?) mają bezpieczniki numerowanie razem faktycznie.
Wrzucę to jutro w temat bezpieczników wraz z tłumaczeniem.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Czerwiec 28, 2024, 16:32:56 pm
Mechanik stwierdził, że lewa strona nie ma sygnału. Prawa ma... Więc pozostał elektryk :(
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Wrzesień 06, 2024, 09:28:23 am
Byłem u elektryka.
Stwierdził, że elektrycznie wszystko jest ok i prawdopodobnie to sprawa pierścienia na lewym tyle.
Jak skasował błąd do przed ruszeniem kontrolka ABS zgasła.

A przypominam jak mam: po teście kontrolek przed odpaleniem auta ABS pozostaje świecący!
Jak była kwestia czujnika to kontrolka gasła i zapalała się dopiero po przejechaniu kawałka.
A tu nie gaśnie w ogóle. Pierścień?

Czy to możliwe? Miał ktoś coś takiego?
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: wtom w Wrzesień 07, 2024, 13:21:35 pm
Jak złapie błąd stały to nie zgaśnie. Tu wygląda na przerwę w obwodzie czujnika, wystarczy omomierz do sprawdzenia kabel z czujnikiem na stół i mierzysz wyginając czy nie zanika rezystancja. Jak pierścień pęknie to błędu nie wyrzuca tylko głupieje przy hamowaniu i bez potrzeby uruchamia abs
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Wrzesień 07, 2024, 13:23:17 pm
tak myślałem. ale do licha ELEKTRYK to sprawdził :(
Skąd komp ma "wiedzieć" po odpaleniu o koronce ABS? No raczej nie.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Wrzesień 08, 2024, 11:41:33 am
I jeszcze jedno - jak miałem walnięty czujnik to kontrola gasła. Zapalała się dopiero po przejechaniu paru metrów... Więc co do licha może być, że nie gaśnie przed odpaleniem nawet?

Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: verceeti w Marzec 07, 2025, 11:47:16 am
Hej,

Odkopię temat zamiast zakładać nowy, bo mam dokładnie ten sam błąd a mianowicie C1155 czyli teoretycznie czujnik ABS prawy przód, czujnik wymieniony (tak twierdzi poprzedni właściciel) ale błąd nadal się pali. Do kompletu jest jeszcze błąd C1165 czyli prawy tył (tutaj też podobno czujnik wymieniony na nowy). Sprawdzałem bezpieczniki, są całe.

Na desce pali się kontrolka od ABS ale od DSC nie. Gdzieś przeczytałem, że nasze koty mają gdzieś łączenie wiązki od czujnika z tą od strony pojazdu. Ktoś wie gdzie znajduje się ta kostka ? Może to ona zgniła....
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: wtom w Marzec 07, 2025, 13:23:56 pm
Każdy czujnik ma przecież złącze w nadkolu. Dalej już idzie bezpośrednio na moduł ABS. Tor wiązki prosto sprawdzisz omomierzem. Jak jest ok to wina np. Zimnych lutów w module ABS. Można go prosto podmienić na inny, bez konieczności ruszania układu z płynem i będzie wiadomo. Zresztą używki to 50 zł.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: scyzor w Marzec 07, 2025, 13:44:02 pm
Ja w sumie nie wiem czy to był czujnik... Wymieniłam i problem pozostał.
Okazało się że zgnił pierścień ABS... Na przegubie.
Polecam raczej kupić z przegubem jak coś: na Alle... 120 zeta a sam pierścień 70 ;)

BTW: głupieje mi nadal jeśli... cofam. To muszę cholera w czasie jazdy zgasić  i odpalić i jest ok  :-tylko
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: verceeti w Marzec 07, 2025, 22:08:59 pm
Dzisiaj podmieniłem czujniki miejscami, zamieniłem prawy przód na lewy przód, żeby zobaczyć czy błąd pójdzie za czujnikiem. I tutaj uwaga....... błąd przedniego czujnika zniknął całkiem  :-hehe. Co prawda przy okazji zamiany wyczyściłem też same czujniki i miejsca w piatach jak i wtyczki.

Jutro powalczę jeszcze z tylnym i dam znać jak poszło.


Każdy czujnik ma przecież złącze w nadkolu. Dalej już idzie bezpośrednio na moduł ABS. Tor wiązki prosto sprawdzisz omomierzem. Jak jest ok to wina np. Zimnych lutów w module ABS. Można go prosto podmienić na inny, bez konieczności ruszania układu z płynem i będzie wiadomo. Zresztą używki to 50 zł.


A był byś tak miły i podesłał jakiś przykładowy link do takiego modułu ? Wszystko co znajduję to całe pompy ABS. Silnik ma tutaj znaczenie ? Czy do każdego silnika szły takie same ?
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: verceeti w Marzec 08, 2025, 20:12:17 pm
Dzisiaj rozebrałem tył. Z prawej strony czujnik wygląda jak by był "ścięty", i nie ma pod nim żadnej podkładki. Dla porównania sprawdziłem również drugą stronę, gdzie nie ma błędu. Czujnik tam wygląda normalnie, nie jest przytarty a pod miejscem na śrubę jest metalowa podkładka.

I tutaj pojawia się moje pytanie. Czy ta podkładka powinna ta być fabrycznie ? Czy poprzedni właściciel próbował tak "ratować " ABS ?

Nie mam niestety jeszcze normalnego interfejsu żeby zobaczyć prędkość poszczególnych kół i stwierdzić czy ta podkładka coś daje, czy jednak przez to nie czyta prędkości ( moja kostka OBD aż takich zaawansowanych rzeczy nie potrafi).
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: wtom w Marzec 09, 2025, 19:57:31 pm
Ścięty nie powinien być. Podkładki raczej nie widzę. https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/400.1283.3688.16331/brand/jaguar/ jak ścięty tzn. za głęboko siedział i trł o zębatkę.  Pompa abs ma numerbi kupujesz taką samą. Były różne.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: verceeti w Marzec 09, 2025, 20:16:40 pm
Faktycznie na tym co wysłałeś nie widać podkładki. To ciekawe co robi podkładka u mnie na lewej stronie, i jakim cudem prawy czujnik siedział za głęboko... Im głębiej w las tym więcej pytań  :-tylko

EDIT: No chyba, że różni się czujnik prawy od lewego, i któryś z nich jest dłuższy i poprzedni właściciel wymieniając nie dobrał takiego jak trzeba...
Niby różnią się numerami, jeden ma końcówkę 7 a drugi 8. Nie pozostaje mi nic innego jak zamówić ten odpowiedni, i zobaczyć co będzie  :)
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: wtom w Marzec 09, 2025, 21:01:12 pm
Pewnie są odwrotne L/P więc nie zamienisz miejscami. Jak będziesz wkładał to zmierz głębokość do koronki i długość czujnika od kołnierza, lub zobacz czy nie zahacza.
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: verceeti w Marzec 09, 2025, 21:04:44 pm
Dobra a jest szansa, że to wina koronki ? Może przegub skorodował i "wypchał" koronkę do góry ? Jest to fizycznie możliwe czy szukam problemu nie tam gdzie trzeba ?
Tytuł: Odp: ABS - problem
Wiadomość wysłana przez: wtom w Marzec 09, 2025, 21:26:45 pm
Może pękła i zahacza. Wypchać się nie da  ;D