FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: p123 w Wrzesień 16, 2023, 12:32:40 pm
-
Cześć,
Zaczęło się od tego że uległem rozlicznym reklamom i przy poprzedniej wymianie oleju zażyczyłem sobie by mechanik użył płukanki do oleju.
Przy okazji miał też zerknąć na potencjalną przyczynę znacznego spadania obrotów prowadzącego nieraz do zatrzymania się silnika - czyli stoję na wolnych obrotach, silnik nagrzany, wciskam szybko gaz i puszczam obroty rosną i spadają za nisko - tak było przed wizytą, nie zawsze ale zdarzało się.
No i po tej wizycie coś się z kotem zaczęło dziać dziwnego. Zastanawiam się co mógł napsocić ów mechanik bo teraz obroty opadają do bezpiecznej wartości ale robią to dość nienaturalnie wolno. Gorsze jest to że od tej wizyty kocur zaczął strzelać w kolektor dolotowy. Co pewien czas, po porannym odpaleniu czyli na zimno, silnik dostaje telepy i strzela w kolektor. Zwykle towarzyszy temu zrzucenie rurki odpowietrzającej pokrywę zaworów. Zakładam więc że strzał jest w kolektor dolotowy. OBD nie pokazuje żadnych błędów po takiej akcji. Po uruchomieniu i rozgrzaniu silnik nie pracuje aksamitnie, delikatnie drży ale nieregularnie. Auto jeździ normalnie, jest w miarę dynamiczne ale głowy nie urywa, ostatnio miałem okazję pojechać kawałek autostradą ( oczywiście niemiecką ) gdzie rozpędziłem się do 180 km/h j jechałem tak dobry kawałek i nic niepokojącego poza sporym szumem się nie działo. Te drżenia zapewne świadczą o słabej kondycji którejś z cewek lub świec - pytanie jak znaleźć która utyka. Świece są dość nowe , kupione w V12, cewki niestety pół na pół oryginalne + zamienniki, przepływka nowa - zamiennik. Wymieniłem pompę w zbiorniku - ciśnienie na szynie 3 bary.
Nie mam pomysłu gdzie szukać przyczyny problemów.
Piotr
-
Może coś kombinował z ustawieniem czujnika położenia wałka rozrządu i z silniczkiem krokowym?
-
Przy czymś kombinował na pewno.
Czy są jakieś procedury regulacyjne dla krokowca ?
Czujnik położenia wału mam nowy i zbieram się do wymiany pro forma .
Piotr
-
Wydaje mi się, że było coś. Ale tak dawno nie zaglądałem do broszur, że nie pamiętam... :-trudno
-
Jak strzela w kolektor to masz benzyne w kolektorze, lub/i cewka/swieca nie dziala na ktoryms cylindrze. Nie wiem jak to wyglada w XJ8 dokladnie ale zaczalbym od sprawdzenia regulatora cisnienia paliwa(w X300 jest taki) jesli go masz w ogole w tym silniku, jak membrana w nim puszcza to leje sie benzyna do kolektora dolotowego.
Pozniej cewki, podmieniaj jedna na raz, zerknij tez jak wygladaja swiece.
-
W sumie to sensowny pomysł.
Ja nie dawno miałem problem z w sumie nową cewką, która powodowała chwilowe zanikanie zapłonu.. Wykręć świece i zobaczysz na którym cylindrze coś się dzieje.
-
Cześć
Dziś wykręciłem świece - nie wiem co o nich sądzić - zobaczcie sami :
https://drive.google.com/drive/folders/1l7I-6hedodkt_sKv0jsO2i5bTHkUJxyf?usp=sharing
Wkręciłem w losowym układzie - odpalił bez problemów ale te takie okresowe drżenie nadal występuje. Gniazda świec czyste i suche, bez przecieków oleju. Świece mają może z 5 tysięcy najechane. Mnie niepokoi ten czarny nalot na gwincie , same elektrody wyglądają chyba ok.
Zróbcie przy okazji, proszę taki test - podnieście maskę i na wolnych obrotach trzymajcie za krawędź maski dość wysoko , tak powyżej głowy. U mnie ewidentnie ta maska drży.
Jeżeli nie powiecie, że stan świec jest dyskusyjny to zacznę wymieniać po jednej cewce. Mam jedną nówkę ale zamiennik .
Piotr
-
Je jaśniejsze wyglądają bardzo dobrze.
Jeden rząd wydaje się przykopcony. A że to okopcenie dotyczy całego jednego rzędu cylindrów, można rzucić okiem czemu tam jest za bogato.
Nie wiem czy przy silniku AJ26, Ale w moim Aj16 miałem ostatnio przypadek że jedna cewka-zamiennik po mocnym wygrzaniu w silniku zaczynała wyłączać na 1-2 sekundy zapłon na wszystkich cylindrach. Powodując zakopcenie wszystkich świec.
Więc może i u Ciebie coś takiego się dzieje, tylko na jednym rzędzie cylindrów?
-
Po prawej gorne troche okopcone wiec ja bym tam zajrzal najpierw do tych trzech moze. Drzenie w AJ16 praktycznie zawsze cewki, czasem jakis wtrysk kapie. Zerknij jeszcze w OBD jak twoj czujnik przepustnicy, czy pracuje w pelnym zakresie, do jak najblizej 100% jak masz noge wcisnieta na maxa w pedal. Nie trzeba odpalac auta do tego, kluczyk w pozycji 2 wystarczy.
-
Cześć
Wczoraj zabawiałem się w przekładanie cewek po stronie pasażera założyłem nową Magneti-Marelli na pierwszy cylinder od przodu auta po stronie pasażera i odpaliłem , po ustabilizowaniu się obrotów ( auto rozgrzane ) te mikrowibracje się pojawiły. Zgasiłem, cewkę którą pierwotnie zdjąłem z cylindra założyłem na drugi zakładając że skoro nic nie zmieniło się w pracy silnika to ta cewka jest OK - i tak do nr 4 czyli do podszybia. niestety wibracje nadal wyczuwam ale jakby nieco mniejsze - oczywiście może mi się wydawać że tak jest :) W tygodniu zrobię tą samą akcję z cewkami po stronie kierowcy.
Dziś sprawdziłem co pokazuje OBD w temacie położenie przepustnicy. Położenie neutralne to 5.5 % a pedał wciśnięty w podłogę to 84,8 %
Do 100% mogę dokręcić jedynie obracając ręcznie tą rolkę w linką gazu na przepustnicy.
Co to oznacza ? Nie pamiętam kiedy ostatni raz jechałem z pedałem wciśniętym do oporu ...
Piotr
-
Co do tego niepełnego otwarcia przepustnicy, problemem najpewniej będzie pedał gazu i jego dźwigienki. Kiedyś pochyliłem się nad tym u siebie w X300.
I pedał gazu i dźwigienki są z plastiku. Podczas naciskania cały mechanizm się lekko poddaje, co u mnie gubiło z 30% otwarcia przepustnicy.
Udało mi się kupić pedał gazu z XJR - cały metalowy. I teraz przepustnica otwiera się do jakichś 98%..
-
84% to raczej malo, przy tylu jedzie jak na 7 cylindrach, jakkolwiek nie powinno miec to wplywu na to jak silnik pracuje na postoju. Czujnik ten kontroluje ile paliwa sie leje, wiec w uproszczeniu jak masz noge na maxa wcisnieta to silnik dostaje tylko 84% paliwa, i tak odpowiednio w dol, przy polowie wcisnietym pedale dostaje 42% wiec mapy sa troche rozjechane i nie ma szans w pelni sie cieszyc silnikiem. Generalnie wszystko ponizej 90% powinno sie naprawic. A jak to nie jestem niestety pewien w X308.
-
Czołem,
Na razie żadnych prac nie podjąłem.
Rutynowo rzuciłem okiem na olej - tak wygląda :
https://drive.google.com/file/d/15zSQ98XreQQPMABUQfHL7KDo9WatQjJd/view?usp=sharing
To jest Total 9000 5W40, stan rok po wymianie i przejechaniu może 2000 - 2500 km
Czy nie wydaje się Wam że jest dość ciemny ?
Piotr
-
Wyglada bardzo dobrze w sumie.