FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: bilek02 w Wrzesień 12, 2023, 14:22:56 pm
-
Dzień dobry,
Nie udało mi się znaleźć na forum jak to powinny wyglądać procedury odnoście wymiany gruszki ABS oraz odpowietrzenia hamulców. Znalazłem w internecie książkę odnośnie samodzielnego serwisu, ale niewiele jestem w stanie z niej zrozumieć. Może jest ktoś kto ma opisane te procedury albo może je opisać po swojemu wtedy będę mógł się jakoś uporać ze swoim twardym hamulcem. Niestety mechanicy w mojej okolicy niezbyt chcą się podjąć tego. Pozdro :-V
XJ40 3.2l 93r.
-
Wymieniając gruszkę musisz zmniejszyć ciśnienie . Kluczyka nie miej w stacyjce. potem powinno sie naciskać pedał hamulca do czasu jak będzie bardzo twardy . Następnie poszukaj ścierek lub małych ręczników i obłóż je w kolo gruszki Jeśli gruszka jest uszkodzona to będzie miała ciśnienie . Pedał tez pewnie masz twardy. Ja używam dużego klucza typu żabka ale taki który złapię gruszkę.
https://cdn-tp3.mozu.com/24645-37138/cms/37138/files/b7cc7c60-e810-41ea-acb7-d7a049eaeaea?quality=60&_mzcb=_1677685580029
Można też użyć klucza do filtra oleju ale ja używam klucza jak wyżej.
Lekko ruszysz i gruszka jest luźna . Potem powoli ręcznie odkręcam uważając na wycieki płynu hamulcowego . Jeśli się poleje płyn szybko warto wytrzeć bo ten płyn niszczy lakier.
Nową groszek jak dokręcisz wystarczy mocno ręką dokręcić . Odpalisz auto i po chwili pompa napompuje gruszkę i wtedy musisz dolać płyn hamulcowy do zbiornik a. Sprawdź czy nic nie cieknie .
-
Witam ponownie,
Wymieniłem gruszkę i odpowietrzyłem hamulce, jednak to nie rozwiązało mojego problemu z twardym hamulcem oraz pojawiającymi się na desce ANTI LOCK i czerwonym wykrzyknikiem od samego przekręcenia kluczyka. Pojechałem nim na przegląd żeby sprawdzić co tak naprawdę się dzieje i okazało się, że tył w ogóle nie hamuje. Wpadłem na pomysł żeby wymienić czujnik JLM1908(na używany bo nowe są w cenach 2500zł) i okazało się, że to on był problemem. Teraz hamulec jest miękki, a somo hamowanie jakoś wydaje się być płynniejsze, w poniedziałek pojadę znowu na przegląd żeby sprawdzić czy mam rację z tym że tylne hamulce zaczęły działać.
Pojawia mi się tylko jeszcze jedno pytanie, kiedy naciskam hamulec znowu pojawia mi się ANTI LOCK i czerwony wykrzyknik jednak jednak gdy odpuszczę hamulec znikają, tak ma być?
Dodam jeszcze że VCM nadal pokazuje komunikat PAD.
-
ANTI LOCK pojawia się jak jest zbyt małe ciśnienie z tego co pamiętam , czyli albo pompa/serwo nie dobija , albo sfera nie trzyma już ciśnienia. Komunikat PAD jest od zużytych klocków hamulcowych , jak masz gdzieś odpięty czujnik , tez będzie się pojawiać.
-
Czy może być tak, że mam gdzieś zapowietrzony układ? Podczas wymiany czujnika JLM1908 ulało mi się sporo płynu a było to po tym jak odpowietrzyłem hamulce.
Odnośnie PAD, rozumiem że w pierwszej kolejności powinienem sprawdzić czy wszystkie czujniki przy kołach są podpięte i przy okazji klocki?
Jeśli chodzi o czujnik ABS i czujnik poziomu kloców to są one przy każdym kole czy tylko lewa/prawa strona?
-
Czujniki ja miałem przy każdym kole. Powodów kontrolki ANTI LOCK może być kilka , zapowietrzone hamulce , zużyta/nieszczelna pompa, albo gruszka która nie trzyma ciśnienia.
-
Kody ABS mozna odczytac z komputera(migaly ktores swiatelka i z tego sie zczytuje numer) i bedziesz wiedzial co jest nie tak. Instrukcja gdzies powinna byc na forum lub ktos przypomni.
-
Trochę czasu minęło od kiedy utworzyłem, auto długo stało pod dałem i wróciłem teraz do grzebania.
1. Hamulce są dobre i przód i tył (sprawdziłem to), natomiast to co zauważałem to to że podczas naciśnięcia pedału hamulca (nadal wyświetla się ANTI-LOCK i wykrzyknik, najprawdopodobniej gruszka się kończy i wtedy to by się zgadzało) ale nie zapalają się światła stopu - nie do końca rozumiem o co chodzi :-trudno
2. Kolejna rzecz którą zauważyłem po tym czasie jest to, że silnik mogę odpalić, niestety nie jestem wstanie ruszyć z miejsca, nie mogę zmienić biegu, coś jakby się zablokowało
3. Pojawiły się falujące obroty, oraz gdy dodam gazu i odpuszczę, a obroty wskoczą powyżej 2000 to już nie spadają do 1000 tylko zatrzymują się na 1800-2000. Przeczyściłem elektrostyki przy silniczku kroczkowym i sam silniczek krokowy. Następnie pojawił mi się komunikat FF12, przeczyściłem styki przy czujniku maf niestety to nic nie zminiło.
-
To że wyświetla nie koniecznie oznacza że grucha się kończy. Możesz mieć zwalony czujnik wielostykowy w pompie. Gruszkę oceniacz po tym po ilu naciśnięciach hamulca włącza się pompa
-
Czym jest czujnik wielostykowy w pompie? jesli chodzi ci o czujnik abs to jest sprawny, bez sprawnego tył nie będzie hamował. Bardziej mnie martwi to, że światła stopu przestały reagować.
Pompa załącza się po 4 naciśnięciach a z tego co słyszałem powinna po 6.
-
4 to bardzo dobrze, zostaw gruszkę w spokoju. Czujnik wielostykowy jest w pompie elektrycznej wspomagania. Pewnie bardzo ważną rolę, steruje pompą od ciśnienia i jest też odpowiedzialny za sygnalizację na desce, m.in. ABS i wykrzyknika. Te kontrolki gaśnie po kolei w zależności od wartości ciśnienia. Przy uszkodzonych stykach czujnika(a to jest częste) będzie sygnalizował głupoty.
-
Nie rozumiem o czym piszesz, albo nie przeczytałeś wątku. Mam wrażenie że piszesz o czujniku jlm1908 który już podmieniłem i jest sprawny bo poprzedni sprawiał że hamulce z tyłu w ogóle nie działały a kontrolki ABS i wykrzyknik paliły się cały czas. Teraz przy lekkim naciśnięciu pojawia się wykrzyknik, a przy mocniejszym jeszcze ANTI-LOCK po zapadnięciu się pedału hamulca do końca ANTI-LOCK gaśnie.
-
Założyłeś używkę, więc nie ma gwarancji, że też nie zdechł. Zapalanie kontrolek ABS I wykrzyknika jest bezpośrednio związane z poziomem ciśnienia w układzie. Oprócz tego styk wykrzyknika jest przepleciony przez czujnik poziomu płynu, klocków i ręcznego. Prześledź schemat Tevesa i będziesz wiedział czemu zapala. Na początek zrób porządne odpowietrzanie zgodnie z procedurą, przynajmniej wyeliminujesz ew. obecność powietrza. Schemat w łapę prześledź sygnały a nie w ciemno naprawy.