FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: werdew w Marzec 14, 2022, 18:00:44 pm
-
Dawno temu w Omedze 2.2 diesel miałem "webasto silnika".
Czyli taki malutki silniczek który odpalał się automatycznie gdy była niska temperatura, miał za zadania grzanie płynu chłodniczego żeby silnik właściwy szybciej nabrał temperatury pracy.
A teraz w Jagu.
Ostatnio trafiło się kilka chłodniejszych dni (dziś musiałem skrobać szyby)
Rano po odpaleniu (po około 30 sekundach) zaczyna być słychać taki delikatny (dodatkowy) dźwięk/świst.
I silnik dość szybko łapie temperature.
Po południu gdy temperatura jest około 10+tego dodatkowego dźwięku brak.
Mam omamy słuchowe? czy faktycznie takie cudo występuje w przyrodzie.?
Będę wdzięczny za wyjaśnienia.
-
Dogrzewacze były czesto stosowane w małych silnikach diesla. W benzynach rzadzej chodz w 4,2 posiadałem.
-
Tak jak zaznaczyłem, w omedze to było 2.2 a w jagu to 2.0
Swoją drogą, w małych silnikach to raczej nie ma sensu.
Duże silniki wolniej się nagrzewają dlatego dogrzewanie jest pomocne.
A tak naprawdę to ja nadal nie jestem przekonany że to jest w moim samochodzie.
-
W Jaguarze montowali podgrzewacz PTC z chorymi świecami jak przychodzi do wymiany.
https://archiwum.allegro.pl/oferta/podgrzewacz-wody-plynu-chlodniczego-mondeo-mk3-i8345138837.html
tylko ze nie za bardzo przychodzi mi do głowy skąd dźwięk bo tam nie ma pompy osobnej.
Chyba ze w ostatnim lifcie coś innego ogarnęli ale przy cięciu kosztów raczej mało prawdopodobne.
Zdjąć osłonę i wsadzić głowę by trzeba było :)
-
..
Zdjąć osłonę i wsadzić głowę by trzeba było :)
To jest ta najtrudniejsza część zadania ;)
Działa?(jeśli) to Ok. Może przy okazji wymiany oleju będzie okazja sprawdzić.
Bardziej mi chodziło o to czy takie cuda wianki faktycznie występowały w przyrodzie (..w Jagu) :)
-
Swoją drogą, w małych silnikach to raczej nie ma sensu.
Duże silniki wolniej się nagrzewają dlatego dogrzewanie jest pomocne.
Jechałeś kiedyś autkiem z silnikiem 1,5 diesel lub jeszcze mniejszym? Przy ujemnych temperaturach trzeba takim autkiem zrobić dobrze ponad 10km, żeby z nawiewów zaczęło lecieć lekko cieplejsze powietrze ale normalnie grzać to zaczyna dopiero przy przejechanych 20 kilometrach
-
Jechałeś kiedyś autkiem z silnikiem 1,5 diesel lub jeszcze mniejszym?
Z racji swojego stanowiska pracy .... jeździłem:) :-V
1.3/1.4
-
Update: Nie wiem CZY? i jak to jest połączone ale ...
Dziś rano znowu skrobanie szyb i to takie solidne a nie tylko lekko przymrożone szyby.
Start silnika -> dziwny dźwięk jakby turbiny -> ciepłe powietrze w nadmuchu na przednią szybę pojawiło się dosyć szybko.
Albo ja mam dziwne omamy (zaspany rano? :-trudno ) albo tam faktycznie coś się dzieje :)
-
Bywały dogrzewacze w 2.0/2.2D, choć tylko raz taki przypadek miałem, sprawny dogrzewacz przepływowy (PTC) szybko ogrzewa płynk.
Eberspacher D5WZ (analogowy piec), zgłasza się jako moduł FFH. Najszybciej, to pochyl się przy lewym kole z przodu i zobacz +/-na wysokości stóp kierowcy powinieneś mieć wąż wodny i tai aluminiowy "baniak" z wkręconymi 3 świecami żarowymi, to nagrzewnica PTC, jak ją masz, nie masz FFH, jak jej nie ma to prawdopodobnie masz piec D5WZ.
-
Bywały dogrzewacze w 2.0/2.2D, .... to prawdopodobnie masz piec D5WZ.
Dzięki za podpowiedź :-za