FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: Zbyszek__ w Czerwiec 18, 2021, 23:55:35 pm
-
Witam, zaczęły się upały więc postanowiłem nabić klimę - mechanik nabił czynnik, ogarnął olej, sprawdził ciśnienie - wszystko wyszło wzorowo. Przez tydzień cieszyłem się wydajnie działającą klimatyzacją - chłodziła jak zamrażalnik. Niestety po tygodniu zaczął się problem - klimatyzacja się nie załącza. Po naciśnięciu przycisku AC włącza się czerwona dioda, ale nie słychać tego charakterystycznego kliknięcia sprzęgła klimy i generalnie sprężarka stoi. Sprawdziłem przekaźnik R6 i bezpiecznik f23 - są okej. Wtyczka od sprężarki podłączona. Mam wrażenie, że to jakiś przeoczony bezpiecznik/kostka. Poradzi ktoś coś co można sprawdzić zanim odda się do mechanika? Dzisiaj byłem u gościa od klimy, sprawdził ciśnienie czynnika, jest okej, natomiast sprężarka tak jak pisałem stoi-dziś nie zrobił bo kolejka do niego na 2 tygodnie. Jakaś kostka/bezpiecznik? Sprzęgło klimy, elektrozawór? Co obstawiacie? Co można jeszcze samemu sprawdzić? Pozdrawiam :)
-
Ja bym zaczął od sprawdzenia napięcia na czujniku ciśnienia klimy. Nawet nie wiem gdzie on jest ;) ale na schemacie ma 3 piny - GND, 5V, signal. Signal przyjmuje wartości od 0-5V. Im wyższe ciśnienie, tym wyższe napięcie. Jak go znajdziesz i zmierzysz, to daj znać - poszukam u siebie i sprawdzę ile u mnie jest :)
-
No właśnie, a ciekawe czy może być tak, że jest wtłoczone za dużo czynnika i jest wysokie ciśnienie i dlatego czujnik ciśnienia nie pozwala na załączenie sprężarki?
-
Wczoraj wymieniony czujnik ciśnienia klimatyzacji, podjechałem do warsztatu wyciągnęli czynnik, wkręcony został nowy czujnik i dalej niestety nie załącza się klimatyzacja. Dzisiaj jadę znowu do warsztatu, może uda się zdiagnozować co się zepsuło. Generalnie klima jest szczelna, więc w gronie zainteresowania pozostaje cewka, sprzęgło, kompresor, ewentualnie jakaś kostka/bezpiecznik. Jakby ktoś kiedyś szukał i chciał wymienić - czujnik ciśnienia klimatyzacji znajduje się w prawym nadkolu, zaraz nad osuszaczem, odkręca się tylko czarną osłonę nadkola i jest dostęp, pamiętać trzeba, że przed wymianą najlepiej pojechać do warsztatu na klimę żeby odciągnęli czynnik bo po wkręceniu czynnik ulatuje a nie ma żadnego zaworu żeby zakręcić.
-
Podmień przekaźnik, np. z tym od klaksonu
-
Już tak robiłem, ale niestety dalej to samo. Bezpiecznik jest Oki. Czytałem na naszym forum że jeden z kolegów miał podobny problem i tam padł mu sterownik wentylatorów, wkleił link ale ta strona już dawno wygasła więc nie mam pojęcia jak to wygląda ani gdzie tego szukać. Wie ktoś może czy w kabinie są jakieś bezpieczniki/kostki /przekaźniki od klimy? Może coś właśnie po drodze w kabinie jest?
-
Do sprawdzenia napięcie na zasilaniu cewki kompresora
-
Napięcie właśnie sprawdzone, prąd jest na kostce, więc padła diagnoza, że cewka albo sprężarka.
-
Cewka jeśli nie słyszysz kliknięcia to tylko cewka
-
Tak jak piszesz, nie słyszę kliknięcia po wciśnięciu przycisku ac. Mógłby ktoś wrzucić zdjęcie albo kod cewki do x type 2.5, rocznik 2003 ? Bo szukam po tych internetach i wyskakują różne części. Dałby radę ktoś opisać łopatologicznie jak tą cewkę wymienić samemu? Czy jest to czynność którą lepiej powierzyć mechanikowi?
-
Proszę:
-jak odkręcić kompresor: https://www.youtube.com/watch?v=2B_xk50IqKw
tylko nie odkręcaj przewodów, operacje da się zrobić w większości przypadków bez opróżniania układu
a potem: https://www.youtube.com/watch?v=RFC5jMhUm4s
-
Dzięki za linki do filmików, fajnie to wszystko pokazane, myślę, że teraz ogarnie się to we własnym zakresie :) Jedna kwestia tylko mnie zastanawia - czy wykręcając całą sprężarkę wyleci mi czynnik? Byłaby jakaś opcja żeby zakręcić jakiś zawór żeby to nie wyleciało? Jak nie to spróbuję wymienić cewkę nie wyjmując sprężarki, będzie trudniej ale chyba powinno się udać :)
-
A może tak po prostu podłącz żarówkę zamiast cewki i zobacz czy w ogóle tam się napięcie pojawia. Po co sobie dokładać roboty, bez dobrej diagnozy problemu.
-
Wie ktoś może czy zaznaczony czerwonym kółkiem czujnik czy też zawór kompresora, nie wiem jak poprawnie się nazywa da się wymontować? Próbowałem i w żaden sposób nie idzie go wyjąć, a wydawałoby się, że po odkręceniu blaszki powinien wyjść.
-
Zamontowana nowa sprężarka i wszystko chłodzi jak należy. Podejrzewam, że w poprzedniej sprężarce padła cewka lub ten zawór wmontowany w sprężarkę, bo napięcie na kostce było.