FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => S-TYPE (1999-2007) => Wątek zaczęty przez: Trenki w Wrzesień 29, 2019, 21:49:57 pm
-
Witam was Panowie.
Problem w moim Jagu s typem 99rok 3.0 jest następujący.
Miałem problemy ze skrzynią. Otóż przy zmianie biegów z 3-4 wyskakiwał błąd skrzyni ( elektrozawór a i c ). Wymieniłem sprężynkę sonaxa w płycie sterującej i elektrozawory lecz nic to nie dało.
W koncu podjąłem decyzję o wymianie skrzyni.
Podczas poszukiwań nie wiedziałem z będzie taki problem żeby znaleźć tą skrzynie ale się udało. Skrzynia została wymieniona lecz jak se okazało nie ma wstecznego i 5 biegu (bez względu na to czy jest błąd czy nie). Oprócz tego przy przuceniu z 1na 2 następuje uderzenie i zazwyczaj wywala błąd. Co najdziwniejsze, Auto mimo bledu jedzie do 4 biegu i przerzuca biegi bez uderzenia. Żeby nie wróżyć z fusów podjechałem do elektryka sprawdzić błąd. No i ku mojemu zaskoczeniu okazało się że żaden z dwóch elektryków o których wcześniej sprawdzałem błąd skrzyni nie może się połączyć ze skrzynią i zczytać błędy.
Czy ktoś miałby może jakiś pomysł co zrobić ? Prześledził en wszystkie tematy odnośnie tej skrzyni. Szwagra poradnik znam na pamięć. Jestem już w totalnej kropce i do tego stopnia zdesperowany żeby podjąć się samodzielnej regeneracji tej skrzyni która malem wczesniej ( coś tak se znam na mechanice ale specem nie jestem) .Myślałem nad podmianą płyty sterującej (mrowiska) na tą z poprzedniej skrzyni w której wsteczny i 5 bieg działał W auto i skrzynie wywalona kupa kasy a od kwietnia zmiana nastąpiła ale chyba na gorsze.
Proszę was o pomoc
Pozdrawiam Trenki
-
Którą sprężynke i skąd wziąłeś drugie elektrozawory?
Czy po wymianie wywala check czy tylko info na środku?
Stan oleju. Potem policz biegi które są a których nie ma. Być może kupiłeś skrzynie z padniętym serwem 2 i 5 biegu do tego bonus brak wstecznego.
-
@Szwagier jest info na ekranie na środku, checka nie wywala. Wiymienialem Sprężynkę sonaxa 4-3 biegu w płycie sterującej (mrowisku) ale to tej starej skrzyni.
Elektrozawory ściągałem ze stanów używane regenerowane( aktualnie mam 3 elektrozawory i na żadnych nie ma różnicy)
Policzę biegi jeszcze raz ale wydawało mi się że mimo tego że jest uderzenie z 1 na 2 i wyskakuje błąd to mimo to Est ten drugi bieg.
Edit:
W trybie manualnym:
na dwójce wydaje się że jest drugi bieg
Na trójce trzeci bieg
Na 4 jest NADAL TRZECI BIEG
4 bieg dopiero wskakuje jak dam na D
-
Czyli dwie sprężyny 3 i 4 biegu czy chodzi ci o zawór 4-3 który jest od 4 i 5 biegu? Skoro jesteś pewny tych elektrozaworów i płyty sterującej to zostaje jakieś uszkodzenie mechaniczne albo zużycie w środku (kosze sprzęgłowe itp) . Zaś jeśli chodzi o o tą drugą skrzynie to wydaje się czy jest ta 2 bo to różnica. Albo 2 jeszcze jakimś cudem zapina a 5 biegu już nie może. Ciężko mi tu coś doradzić.
Edit :
Ustaw manualnie na 2 i rusz z miejsca. Skrzynia startuje zawsze z jedynki i przy ustawieniu na 2 przerzuci nie dalej jak na 2 bieg. No czuć czy zmieni czy nie.
Jak już upewnisz się że jest ten drugi bieg to jedź dalej i zmień na 3 i tak po kolei.
-
4-3 Pre-Stroke Valve Spring
Part No. 56947J-S1 to dokładnie wymieniłem w płycie w tej pierwszej skrzyni czyli wychodzi że zawór.
A te dwie sprężyny 3i 4 biegu to które to są dokladnie? Może popełniłem błąd że zamiast kupić skrzynie mogłem jeszcze wymieni te sprężyny ale gdzieś to przeoczyłem.
Elektrozaworów ze stanów jestem pewny bo w starej skrzyni przerzucał na 5 bieg ale przy zmianie na 3-4 wywalał błąd , a w tej skrzyni przeruca na 4 z3 bez poblemui na niej jedzie. Płyty oprócz tego zaworu 4-3 w starej skrzyni to nie jestem pewny.
Jutro sprawdzę dokładnie czy jest ten drugi bieg i dam znać. Pewny jestem na 100% że na 4 w ustawieniu manualnym jest za to 3 bieg a 4 bieg dopiero przełącza po ustawieniu na D.
Skoro nie ma 5 biegu w tej skrzyni co mam aktualnie a mówisz że zawór 4-3 odpowiada za 4 i 5 bieg to może warto podmienić płytę główną że starej skrzyni z tą co mam aktualnie ?
-
Jak byś miał uszkodzony zawór 4-3 to nie miałbyś 4 i 5 biegu. Więc podmiana płyty raczej nie pomoże. Szybciej walniete te serwo. Lepiej już tą płytę co masz dać do tej starej skrzyni ale trochę roboty dużo, przekładać na nowo skrzynie żeby sprawdzić czy nie będzie szarpać.
Płytę ze starej skrzyni możesz rozebrać i sprawdzić każdy zawór. Możliwe że jest uszkodzona sprężyna od 3. Schemat masz na sonnax. A który zawór od czego jest w instrukcji chyba na końcu, nazwane które kosze sprzęgłowe. Ja sam nie pamiętam musiałbym zajrzeć. Masz tam też które kosze są zapiete na poszczególnych biegach. I przy generalce warto zwrócić szczególną uwagę na te kosze gdzie był właśnie problem. U mnie np w koszu forward było błoto zamiast tarczek okładziny zamieniły się w jakiś smalec czarny. Nie wiem po rozebraniu wszystko będzie widać a skoro masz starą skrzynie na zewnątrz to może warto ją rozebrać. Skoro i tak coś z nią nie tak. No chyba że w płycie znajdziesz problem.
Nie wiem jak liczysz te biegi. Ale jeżeli jedziesz w położeniu 4 i ostatni bieg zapiety czyli 4 to po zmianie lewarka na D wskoczy 5 bieg.
-
Trzeba też wiedzieć że ta skrzynia często omija drugi bieg (swoją drogą ten drugi bieg jest dość krótki) jak masz lekko i wolno ruszasz. Z 1 biegu wrzuca odrazu na 3. Ale tak jest jak nie depniesz i tylko kiedy wybierak jest na D. Czyli jadąc od początku na D naliczysz 4 zmiany. Może dlatego naliczyleś tylko 4 biegi.
-
Policzyłem wczoraj biegi i drugi bieg jest i na D, i jak jest na dwójce manualnej , jednak nie zmienia to faktu że błąd wyskakuje przy przerzuceniu z 1 na 2 i mocnym uderzeniu.
Przy ustawionej 3 przy 50km/h mam 2000obr. Na 3 i 4 nie ma reakcji jest ten sam bieg i po przerzuceniu na D dopiero przerzuca na ostatni bieg i jest 2500 obr na ostatnim biegu który mam czyli przypuszczam że to 4 bieg bo obroty zdecydowanie za wysokie.
Dzisiaj też od razu po odpaleniu wrzuciłem wsteczny i lekko załapał . Co prawda bardzo słabo i powoli cofał , ale cofał.
Powoli oswajam się z myślą że muszę rozebrać tą starą skrzynie i dostac się do kosza direct bo problem jest przy przerzucaniu z 3 na 4 i oczywiście przy okazji sprawdzić kosz Coast jak już będzie wyciągnięty.
W tej starej skrzyni też miałem problem ze wstecznym tzn łapał i cofał ale jak dodawałem gazu to tak jakby się ślizgał i trząsł całym autem. Któryś kosz w związku z tym też warto jeszcze sprawdzić ?
-
A konwertera jesteś pewny? U mnie przy 80km/h jest coś ok 1500obr (5bieg) ale silnik 4.0. Nie wiem jaki silnik masz, przy 3.0 jest nie co inaczej.
Edit:
Trzeba ustalić które te biegi masz bo tak to zgadywanka trochę.
Odnośnie wstecznego to jedyne co mi przychodzi do głowy to taśma wstecznego słabo się zaciska kosz wstecznego a bez tego nie zostanie odwrócony ruch obrotowy i stąd te drgania mogą być.
Ogólnie to dużo jest czynników które powodują różne objawy. Dlatego najlepiej rozebrać i wszystko widać.
Ale np też złe ciśnienie w układzie sterującym. I już taśmy nie dociśnie a sama taśma może być dobra.
To takie wiesz trochę zgadywanie jak nie wiesz za bardzo o co chodzi. Także cóż jak czujesz się na siłach to z dwóch skrzyń można jedną zrobić. Jeśli tej co kupiłeś nie będziesz reklamował. Jakbyś czegoś potrzebował to mam dużo gratów. Płytę, komplet sprężyn włącznie z tą wielką od głównego ciśnienia. Też jest czujnik upustowy w pompie jak się zacina spada ciśnienie przy niskich obrotach.
Ta skrzynia ma w zasadzie tylko kilka wad serwo 2i 5 bieg, sprężyny, elektrozawory 10-15lat i już można myśleć o czyszczeniu i kalibracji (niestety urządzenia do kalibracji tego mają tylko w USA). Także dobrze że sobie z tamtąd zalatwiłeś, jak jeszcze masz na nie gwarancję to na 100% były kalibrowane. We wstecznym może być jeszcze piston reverse, tłok który popycha taśmę lub nawet sprężyna wstecznego w płycie bo też jest taka.
-
Na ostatnim biegu mam przy 70 km/h 2500obr/min. Poszperałem na forum i ktoś pisał że przy tym silniku i skrzyni miał 1600-1700obr przy 100km/h na 5 biegu więc u mnie musi na D dopiero przerzucać na 4.
Konwerter mam jeden ze starej skrzyni. Pewny jego nie jestem. Czy gdyby był padnięty konwerter to jakieś objawy by się powtarzały na każdej ze skrzyń? Bo u mnie bez względu która skrzynia była założona to żaden z objawów się nie powtarza
-
A z tymi konwerterami różnie tak mi przyszło że może łapatki w środku coś nie tak i ciśnienie słabe. Z reguły jak nie lock UP się skończy to porostu wykładziny się zużywają i się ślizka, albo zaczyna uślizgiwać zwłaszcza na wysokim biegu w płynnej stałej prędkości.
Edit:
Czyli teraz jeszcze raz na tej skrzyni co jest na aucie coś z płytą robione było? Może tu sprężyna zmielona 4-3?
-
Żałuję że nie kupiłem tej skrzyni z konwerterem. Bo gdybym miał dwa to bym mógł podmieniać a takto lipa. Tylko że gdyby wina leżała w konwerterze to raczej na tej skrzyni też bym miał objaw że nie byłoby 4 biegu a na tej co mam teraz założoną jest 4 bieg tylko nawet nie próbuje włączyć na 5. Nie tutaj w tej skrzyni co jest na aucie nie było nic z płyta robione dlatego też myślałem żeby podmienić płytę że starej skrzyni :) w sobotę może będę miał trochę czasu to wjadę do garażu na kanał i rozkręce cały dół skrzyni dostanę żeby sprawdzic zawór 4-3.
-
Nie poczekaj, jeżeli na 100% masz 4 bieg to zawór 4-3 jest cały. Jeśli jest problem tylko z 5 a przy zmianie z1 na 2 jest szarpniecie to prawdopodobne że serwo. A w zasadzie gniazdo czy otwór w obudowie skrzyni wyrobiony już. I piston nie może taśmy zacisnąć bo nie ma szczelności między tłokiem a tym otworem. Spada ciśnienie, taśma jest słabo dociskana i nie hamuje kosza. A przy 5 biegu te prędkości obrotowe są większe dlatego 5 nie udaje już się wcale zapiąć. Tak mi się wydaje. Niestety żeby naprawić to serwo skrzynia do wyjecia i rozebrania razem z bebechami.
Edit:
Ale też pisałeś że nie ma reakcji z3 na4 czyli jakbyś 4 biegu nie miał?
Musisz być pewien co robisz żeby potem sobie pracy nie dołożyć na darmo.
-
4 bieg jest na 100% tylko że dopiero się włącza jak dam na D. Jak mam 3 lub 4 na manualu to ciągle jest na 3 biegu. Dzisiaj trochę dłużej pojeździłem. I przy trzecim biegu też są uderzenia ale rzadziej. Zauważyłem też że na każdym biegu oprócz 1 jak by były takie "przycinania" z mocą przy dodaniu mocniejszym gazu i po chwili łapało i przyspieszało normalnie i znowu przycinało. A z tym serwem 2i 5. Biegu kiedyś oglądałem jak gościu to na aucie robił. Musiałbym poszukać filmiku czy to to dokładnie ale wydaje mi się że tak.
Jutro wjadę na kanał i sprawdzę i tak tą płytę oraz olej , wezmę się także za rozbieranie tej starej skrzyni
-
To według mnie to raczej 4 biegu nie masz. A 5 wchodzi bo być może sprężyna tak się uszkodziła i sklinowało zawór że jakimś cudem 5 łapie ale znów obroty się nie zgadzają na 5. Nie wiem już nic nie pasuje. Wstępnie może i warto zajrzeć do płyty sterującej.
Odnośnie serwa. Na aucie tego nie zrobisz. Ciasno, trzeba kosze wyjąć żeby wiertło nie uszkodziło niczego, potem wyczyścić z opiłków w środku. I jeszcze tuleje zabić w nowy otwór. Nie ma opcji takiej operacji zrobić na aucie. Jedynie można na aucie wyjąć piston lub go wymienić jeśli jest złamany. A ten koleś z nagrania czyścił tylko otwór papierem ściernym jeśli mamy na myśli to samo video. A samo czyszczenie nic nie da jeśli otwór jest wyrobiony.
-
No właśnie mi tez te obroty nie pasują. Wczoraj jak jeździłem to na ostatnim biegu miałem przy 100km/h prawie 3tys obrotów więc piątka to nie mogła być. Zaraz się będę brał za rozbieranie skrzyni od dołu do płyty a później wezmę się za tą starą. Dam znać co tam wymyśliłem i czy sa jakie efekty
-
Żeby ściągnąć pompę oleju muszę mieć ten specjalny ściągacz czy jest jakiś inny patent żeby to zrobić ?
-
Gumowy młotek i ostukujesz na około wałka. Wysuń go tylko trochę. Którą rozbierasz, starą czy tą na aucie?
Edit : coś jak tu od 10minuty i 40 sekundy.
https://youtu.be/_22d9Zbx1xo
-
Tak tą starą. Ona chyba jest w lepszym stanie. Ale na około tego cienszego , wysuwanego tak ?
Edit:
Dobra mam jestem w środku dzięki :)
-
Mam problem że tak jakby direct był zakleszczony z forward i nie mogę direct ściągnąć z forward. Na filmie widzę że gościu bez problemu wziął je rozdzielił a też tak jak obejrzałem to nie widzę żeby cokolwiek blokowało.
-
Ale w jakim sensie? Że dwa kosze skleiły się ze sobą? Czy nie możesz ich wydostać ze środka skrzyni? Tym nagraniem tak mocno się nie sugeruj bo to 5r55s a ty masz 5r55n. Niektóre elementy się różnią.
Choć akurat demontaż tych skrzyń wygląda identycznie w zasadzie. Wyciagasz pierścień segera co blokuje support z łożyskami. Aby wyszedł odkrecasz śrubę ukrytą pod płytą sterującą. I potem wyciagasz bez problemu wszystko. Kosze nie powinne być sklejone. A wręcz po zluzowaniu to wszystko lata i jest luźne.
-
No właśnie bo na tym nagraniu to wszystko tak ładnie i gładko idzie ale to chyba jak na każdym : :-hehe
Wyciągnąłem je ze skrzyni i już po za skrzynia nie mogłem rozdzielić ich z sobą. Bardzo mocno trzymały i nie chciały puścić. z 2h się z nimi poszarpalem ale się udało :-clap
mam jedną z pewnych przyczyn w starej skrzyni :D
W koszu forward tarczki w miarę ok ale w koszu direct nie ma wogole okładziny. Goła blacha. Nie dziwie się że nie było 4. Biegu i wyskakiwał błąd skrzyni. Tarczki zamówię i przeanalizuje pozostałe części czy coś nie jest uszkodzone.
Kusi żeby rozebrać cała skrzynię do końca :)
Rozbierales cała skrzynię do końca ?
Btw: dzięki za pomoc. Twój poradnik jest świetny ;)
-
Tak, wszystkie kosze. Cały komplet do 4 koszy plus przekładki metalowe. Bo u mnie np w forward tak było, brak okładzin tylko sam metal. Do tego nowy czujnik upustowy, komplet uszczelnień, komplet sprężyn,grubsze przekładki dociskowe, grubszy ślizg, nowa tuleja serwa, piston over. Rozwiercenie kanału olejowego, wywalenie termostatu etc. No i konwert po regeneracji, miał nawet wzmacniane właśnie te łopatki wirnika. I było warto zdecydowanie.
-
Dzisiaj po tygodniowej przerwie zabralem się dalej za skrzynie bo niestety grzebać tylko mogę w weekend. Sprawdziłem już kosze coast, direct i forward.
W koszu Coast wszystko wydaje się ok łącznie z tarczami ,które wyglądają najlepiej z tych wszystkich koszy ale profilaktycznie je wymienię. Będę musiał raczej wymienić też taśmę overdrive bo tak jak porównywałem z taśmą Intermediate wydaje się tak jakby pypalona ? Szwagier jakbyś mógł zerknąć i ocenić to będę wdzięczny.
Zdjęcie dla porównania: lewa overdrive, prawa intermediate
https://drive.google.com/file/d/11zhV-6WXhRasiTVCMy2jk_H0qS_wfRaq/view?usp=drivesdk
Kosz direct tak napisałem tarczki zjechane do blachy. Dodatkowo przekładka dociskowa ma spory rant a nie wygląda mi na to żeby było tak oryginalnie, więc wydaje mi się że też nadaje się do wymiany
Dla porównania tarczki z każdego kosza. A środku dwie z kosza direct.
https://drive.google.com/file/d/129wDTnIf3fiiX8p9tmgOBJdOK635yJIM/view?usp=drivesdk
Rant na przekładce dociskowe kosza direct:
https://drive.google.com/file/d/122GqXonWbLNwgKM-Qbztd6s1JBt7uBoI/view?usp=drivesdk
Tarczki w koszu forward jeszcze mają okładziny ale je również wymienię jak już mam wyciągnięty ten kosz.
https://drive.google.com/file/d/12GF36QUM4zc9C4h6qONgmZUdEA_79bYb/view?usp=drivesdk
Zaraz biorę się za pompę żeby sprawdzić ten czujnik upustowy.
-
Taśma po prawej jak nowa jeszcze napisy widać. Jest tak dlatego że ona się zaciska tylko wtedy kiedy wybierak mamy w pozycji 3, na trybie D ona nie pracuje. Jak chcesz możesz je stronami tzn miejscami zamienić bo są identyczne. Zaoszczędzisz parę złoty. Ta po lewej wygląda na przyjaraną a to już powinno ci dać do rozmyślań czemu tak jest :)
Przekładka dociskowa do wymiany, tak jak same przekładki. Moje w forward były nawet odkształcone. Tarczki forward u ciebie wygląda spoko. Jak uważasz, ja miałem komplet to wszystko wymieniłem.
-
Dzięki za podpowiedź :D napewno je podmienie.
Rozkręciłem też tą pompę. Czujnik się nie przycina, ale działa z oporem. Ciężko mi określić czy ma tak być.
Też mam teraz problem z pompą bo ja rozkręciłem, a zapomniałem że przecież konwerter mam w aucie i nie wiem jak to teraz wycentrować. Jest jakiś inny sposób żeby to zrobić lub gdzieś dostać taką tulejkę do centrowania jak miał ten gościu z drugiej części filmu który wysłałeś ? Wymianę skrzyni chce zlecić mechanikowi i wolałbym już mu dać skręconą skrzynie.
Tak przy okazji zapytam. W jakim sklepie zamawiales tą tuleje od serwa, tarczki i przekładki bo mówiłeś że zamontowales grubsze te przekładki dociskowe ? Większość części już znalazłem ale niestety w dwóch sklepach
-
Opór musi być ale jak ten czujnik upustowy trzyma ciśnienie to w palcach się nie sprawdzi. Tylko jak skrzynia jest na aucie, są w korpusie specjalne otwory do wkręcenia manometru. I wtedy się sprawdza wszystkie ciśnienia na skrzyni włącznie z tym czujnikiem. Teraz to możesz tylko założyć że działa poprawnie bo się nie zacina lub wymienić na nowy dla świętego spokoju.
Ta tuleja centrująca była kiedyś na ebay dostępna teraz nie wiem trzeba by sprawdzić. Są napewno w hurtowniach w USA za śmieszne pieniądze. Ale wydaje mi się że lepiej porostu odkręcić konwerter razem z flanszą. Chyba że w Polsce ktoś ci to pożyczy (serwisy, sklepy).
Tak samo narzędzia do naprawy serwa + tuleja. Lub kupić nowe z 3 kompletami tulei (6szt) i potem odsprzedać.
Koszt tego zestawu ok1300pln na ebay.
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,39616.0.html
Tam też przekładki dociskowe mają. Jak chcesz od nich narzędzia wypożyczyć to chcą kaucję 1900pln bo tyle u nich na sklepie to kosztuje. A samo pożyczenie chyba 300pln + tuleja 100pln.
Jak coś mam jedną nową przekładkę dociskową jakbyś chciał.
-
Wiadomość dla Trenki: (masz zapchaną skrzynkę, wiadomości niedochodzą)
„Te uderzenie zazwyczaj jest przez właśnie złamany piston, ten tłok. Czyli że po wymianie tłoka dalej jest uderzenie? Czy teraz dopiero wymienileś? A sprawdzałeś ręką dzwigienkę która zaciska taśmę wstecznego? Ten tłok przesuwa tą dzwigienkę, jak jest to wypracowane może gdzieś przycina się. I zamiast taśma łagodnie zacisnąć się (wtedy nie ma szarpnieć), to zaciska się z dużą siłą a kosz wstecznego zostaje zatrzymany gwałtownie i stąd uderzenie może być bo tak samo gwałtownie zostaje odwrócony kierunek obrotów wałka w skrzyni. "
-
Skrzynia zlozona. Jag jeździ i przerzuca biegi bardzo płynnie Jestem mega szczęśliwy bo moja praca przyniosła efekt.
Podsumowując:
Rozebrałem skrzynie w której wyskakiwał błąd przy próbie zmiany z 3na 4 bieg i później jeździł tylko do 3 biegu. Dodatkowy objaw że działał wsteczny ale przy próbie dodania gazu trzęsło autem i tak jakby coś się ślizgało.
Podejrzenie padło na kosz direct gdyż to on się włączał przy przerzucaniu z 3na 4 bieg i też włączony jest na wstecznym.
Podejrzenie było trafne. Po rozebraniu okazało się że Spalone do metalu i odkształcone były tarczki w tym koszu do tego stopnia że nie mogłem rozdzielić kosza direct i forward oraz przekładka dociskowa miała wyrobiony rant od tych zużytych tarczek.
Profilaktycznie wymieniłem wszystkie tarczki, uszczelki, taśmę hamulcową oraz przekładkę dociskową na grubszą. Skrzynia została oprócz tego dokladnie wyczyszczona. Pozostałe elementy były w bardzo dobrym stanie bez uszkodzeń.
Nie obyło się bez wpadki. Jag nie chciał ruszyć po założeniu skrzyni. Przyczyną były taśmy hamulcowe które okazały się zbyt mocno dokręcone mimo że zrobiłem to wg zaleceń z książki ( dokręcenie 14 nm i 2 pełne obroty. ) W moim przypadku wyszły prawie trzy obroty.
Oprócz tego przed rozebraniem skrzyni było mocne uderzenie przy wrzucaniu wstecznego. Po tej operacji wsteczny wrzuca delikatnie bez uderzenia
Chciałbym podziękować Szwagrowi za pomoc i doradzanie mi w tym "przedsięwzięciu" oraz podtrzymywanie nadziei gdy pojawiały się problemy.
-
Nie ma sprawy :-super niech się długo kręci ;)