FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: scyzor w Czerwiec 11, 2019, 09:56:59 am
-
Przeglądałem tematy ale nic podobnego nie znalazłem...
Otóż przy wysokich temperaturach na zewnątrz (ok. 30 st.) klima w trakcie pracy potrafi przestać chłodzić. Po jakimś czasie dłuższym lub krótszym znowu chłodzi.
Nabijana w tym roku - z czynnikiem wszystko ok.
Co może być przyczyną?
Jeden z kolegów zapytany na PW zasugerował jedną rzecz ale na dalsze dopytywania nie odpisuje a chciałbym w miarę szybko to ogarnąć.
Miał ktoś coś podobnego?
-
Temperatury na czujnikach wewnętrznym i zewnętrznym prawidłowe ?
-
Zacznij od umycia bieżącą wodą (tylko nie myjką ciśnieniową) skraplacza, z doświadczenia wiem że to najczęstsza przyczyna takiego zachowania
-
Piorytet to temperatura płyny chłodniczego ,jesli jest za wysoka klima zostaje wyłączona, decyduje o tym komputer.
-
temp plynu ok. Gtzn na wskazowce... Temp na czujniku zewn to wiem... ale wewn? Mam LCD bez navi. Skraplacz... moge przemyc. Ale jest wgnieciony. Jakby kiedys jakis kij albo slupek tam wszedl... porobie fotki. Sorki za text ale pisze z tableta. Wkurz mnie to. Jestem ewidentnym klawiszowcem.
-
Zbyt wysokie ciśnienie czynnika po nagrzaniu. Za bardzo instalacja nabita.
-
Kurde... Ilościowo/wagowo tyle co powinno być niby ::) Można sprawdzić ciśnienie jakoś u gości od klimy? Jakie powinno być w czasie pracy?
-
Różne zależne od temperatury zew od 10 do nawet 25 atm. Wazne aby na powrocie było ok 1,5-2 atm.
-
Jak masz powginany skraplacz to może nie mieć on swojego przepływu i stąd wzrost ciśnienia.
-
Ok. Dzięki. No może tak i jest. Ale boję cię naprostować... Wrzucę fotki w weekend.
-
Mam w sumie identyczny problem.
Byłem w serwisie i zrobili testy próżni i azotu - zero wycieków, zero ubytków.
Napełnili do pełna klimę wskazaną ilością do pełna (nie chwalili się ile) i kazali jeździć przez tydzień potem wrócić i sprawdzą czy "coś" ubyło i czy są ślady wycieku.
Z moich testów - Na postoju z ustawioną temperaturą 17 st. z nawiewów leci ciepłe powietrze - czuć wyraźnie ciepłe powietrze.
Jak się rozpędzę na drodze poza zabudowanym 90 km/h to wtedy leci ciut, ciut chłodne powietrze, czuć że jest ... zimniejsze, ale to naprawdę trzeba się wczuć.
Choć przy 17 st. powinno chyba raczej kłuć zimnem :)
A gdzie jest ów skraplacz, aby go umyć?
-
Otwórz maskę, druga osoba niech włącza/wyłącza klimatyzację - powinno być słychać cyknięcie - jeśli go brakuje to klima się nie załącza.
-
Skraplacz jest na dole pod chłodnicą wzdłuż niej. W przekroju okrągły tak z grubsza.
-
To okrągłe pod chłodnicą to chłodnica oleju :)
-
Wpisz sobie w allegro chłodnica klimatyzacji xtype, później otwórz maskę i od razu zobaczysz która to jest. Ale to z nasłuchiwaniem czy kompresor startuje to dobra opcja. U mnie przyczyną braku załączania kompresora był przekaźnik sterujący kompresorem. Możesz też sprawdzić czy do niego sygnał dociera.
-
Skraplacz klimatyzacji jest zawsze pier sza chłodnicą za zderzakiem no chyba że masz silnik z doładowaniem .
Wysłane z mojego MI 6 przy użyciu Tapatalka
-
To okrągłe pod chłodnicą to chłodnica oleju :)
No kurde... zrobię dziś fotkę - mi powiedzieli jak nabijałem, że to skraplacz... ::) I to wcale nie był żadem pan Henio ??????
-
I najnowszy objaw: rano żona odpaliła (nie ma jakiegoś upału specjalnego) i klima nie zadziałała. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów, zgaszeniu silnika i ponownym odpaleniu - klima zadziałała. Jakiś przekaźnik?
-
A może klima działa tylko zawór od wody się nie zamyka i nagrzewnica cały czas dostaje gorącego płynu.
Wysłane z mojego MI 6 przy użyciu Tapatalka
-
Czyli co to jest... ? ;)
-
Ten pogięty jeż to chłodnica oleju wspomagania
-
A to fachmani ! :-nuts
No nic - jedna przyczyna odpada więc skoro to nie skraplacz. Ze wspomaganiem nic się nie dzieje czyli luzik.
Ale przyczyna fiksowania klimy nadal pozostaje zagadką :-X
-
Sprawdź przekaźnik R3 pod maską - jeśli dobrze pamiętam
-
Ok. O ile znajdę bo opis z książki nie pasuje. Bezpieczniki już rozpracowałem dzięki koledze z forum ale przekaźników nie...
A układ mam taki.
-
Może to pomoże.
-
Ano pewnie! Dzięki!
Kiedy on powinien "pstryknąć"? Jak się wciśnie A/C czy wtedy kiedy w trakcie pracy załącza się sprzęgło sprężarki ?
No i czy ono powinno załączać się raz i koniec czy w trakcie pracy rozłączać i załączać ?
-
On zasila sprzęgło sprężarki, więc włącza i wyłącza się wielokrotnie podczas pracy silnika.
Jeśli wszystko jest ok to po uruchomieniu silnika, włączeniu AC po kilku sekundach powinien zrobić 'pyk' i powinno załączyć się sprzęgło.
Ciężko w kilku zdaniach opisać pracę sprężarki, bo czynników zależnych jest całkiem sporo.
Jak przekaźnik nie zrobi pyk, to trzeba sprawdzić np. małą żarówką (można też miernikiem, ale żarówka jest moim zdaniem wygodniejsza, tylko musi być mała), czy dociera do niego sygnał, który idzie bodajże bezpośrednio z ECU.
-
Mniej więcej tak myślałem... ale wielkie dzięki za potwierdzenie. Jeden z kolegów sugerował mi od razu na PW problem ze sprzęgłem sprężarki. Czyli pewnie trafił. Z tym, że problem jest raczej nie mechaniczny a elektryczny. I wszystko ładnie ale właśnie ECU...
Kuźwa... ja chcę jakiegoś starego klasyka z lat 60tych bez ECU :-hehe :-hehe :-hehe
Myślę, że sygnał dostaje bo przeważnie działa. Coraz lepiej powiedziałbym. Może być kwestia jak to w przekaźniku zasyfiałego/przypalonego styku. To mogę obejrzeć oczywiście. Mam nadzieję, że przekaźnik jest rozbieralny. No - chyba, że coś nie tak z ECU właśnie...
-
Witam!!
Też walczę z klimą. Z elektrykiem znajomym badaliśmy temat, podłączył się do sterownika klimy i....Za działanie klimy odpowiadają 4 czujniki temperatury, jakiś czujnik solarny (solar sensor), czujnik ciśnienia, czujnik regulacji temperatury(auto),czujnik wentylatora nagrzewnicy oraz moduł sterowania wentylatorem, który właśnie u mnie padł, i jeszcze jak pamiętam czujniki wentylatorów chłodnicy, niestety mój Kociak jest z 2001 roku a do 2003 jest inny schemat elektryczny, u mnie na przykład przekaźnik klimy to R6, JAGUAR X-type 3.0 V6 4x4.
PS. jak chcesz sprawdzić przekaźnik to, wyciągnij go ( u Ciebie R3 ) i połącz mostkiem dwa grubsze wejścia, klima powinna się załączyć ( nie trzymaj zbyt długo bo wywali zawór bezpieczeństwa ), a jeśli chcesz sprawdzić sygnałowy to podłącz małą żarówkę w pozostałe wejścia , po załączeniu klimy w aucie powinna się zapalić ta żarówka. Mniej więcej wygląda to tak.... po włączeniu klimy sygnał dociera do ECU , po przebadaniu wszystkich czujników, modułów, ECU wysyła sygnał na przekaźnik a ten do sprzęgła kompresora.Mam PDFy całej instalacji elektrycznej i kody błędów ale za dużo ważą i nie dało się przesłać. Powodzenia!!! jcpf-animated
-
Dzięki kolego! Co prawda pogoda nie nastraja do eksperymentów z klimą (ale trafiłem urlop... tfu! ) ale popróbuję ;)
-
Ja miałem niedawno taki przypadek, że po odłączeniu akumulatora klimatyzacja przestała chłodzić. Kompresor sie załączał ale nie chłodziło.
Ponownie odpalanie nie pomagało, mimo ustalenia minimalnej temperatury leciało ciepłe powietrze.
Pomogło dopiero ustawienie grzania na max, i potem chłodzenia na max.
Nawiasem mówiąc u mnie kompresor podczas jazdem wyłącza się i to chyba jest normalne, bo klima działa jak trzeba.
Auto mam 5 lat i takiego czegoś wcześniej nigdy nie miałem.
-
Witam ponownie
W końcu się udało, po wyjęciu wentylatora okazało się że zgięty pin sterowania był, na szczęście udało się go wyprostować i klima ruszyła. W serwisie nie dali rady a mój znajomy elektryk tak. Po prostu miałem inne ECU z Jaguara S-type z 2002 a mój to Kotek X z 2001, w serwisie nie chciało im się szukać i nie pokazywało błędu komunikacji wentylatora. Teraz jestem zadowolony , jeszcze krzesła nie grzeją ale z tym sobie też poradzę o ile grzałki nie poprzepalane.
Powodzonka z probl... z wyzwaniami!!! :-super