FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
		Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: KodiXor w Luty 11, 2018, 11:12:27 am
		
			
			- 
				Witam, na początku zaznaczę że przeszukałem trochę forum na ten temat. Jedyny sensowny temat który znalazłem to:
 
 http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,13170.0.html
 
 Jednak nie znalazłem rozwiązania i nie ma tu dokładnie opisanego mojego problemu.
 
 Pacjent to x-type 2.0D 2004r. Początkowo problem z nagrzewaniem się, trzymaniem temperatury silnika. Samochód długo się nagrzewał, temperatura wznosiła się trochę ponad niebieskie pole i opadała. Mechanicy mówili termostat, tak więc zrobiłem i zostały wymienione 2 termostaty (mały i duży). Przy okazji zostały wymienione wszystkie filtry wraz z olejem i płynem chłodniczym. Problem nie został do końca rozwiązany. Po przejechaniu około 5km w mieście wskazówka temperatury ledwo zaczyna się podnosić (na dworze -2/-3 stopnie). Po przejechaniu dłuższego dystansu kiedy auto bardziej się nagrzeje nie osiąga temperatury powyżej 80 stopni, dodatkowo co chwilę spada do niebieskiego pola i nagrzewa się ponownie, jedynie na autostradzie przy prędkości około 140km/h temperatura stoi milimetr przed godziną 12. Kiedy auto stoi odpalone temperatura praktycznie w ogóle się nie podnosi Czy to normalne objawy przy takich temperaturach zewnętrznych? Jeśli nie to w jaki sposób mogę próbować rozwiązać ten problem? Ktoś ma jakieś pomysły?
- 
				Jeżeli temperatura spada podczas jazdy to musi być otwarty termostat.
 Tylko się upewnij że masz czujniki temperatury sprawne i polegasz na dobrych odczytach.
 
 Termostaty czasem są padnięte już w chwili zakupu, dobrze jest je sprawdzić gotując wodę w garnku, sprawdzając przy okazji temperaturę otwarcia.
 
 Miałem kiedyś to samo co Ty w R416. W zimie auto potrafiło się schłodzić podczas jazdy (a silnik K-series należy do tych gorących).
 Wymieniłem termostat na Vernet - zaczęło się przegrzewać w lecie.
 Wymieniłem na Waxstat (ponoć oryginał) - i już z 7 lat działa OK.
 
 
- 
				Dużo informacji na ten temat znajdziesz na forum Mondeo. Mały termostat - tylko oryginał ( Ford). W sklepie z częściami do forda zaproponowano mii kiedyś zamiennik, wszystkie, które mieli w sklepie nie domykały się. Ten silnik długo się nagrzewa, a potrafi go schłodzić nawet wentylator od nagrzewnicy pracujący na wysokich obrotach. W zimie, w czasie jazdy po mieście, cieszę się jak wskazówka osiągnie 1/4 skali (po przejechaniu ok 10 km).
 Jeżeli masz dogrzewacz silnika, sprawdź, czy działa. Najczęściej montowany był elektryczny z trzema grzałkami wyglądającymi jak świece żarowe.
- 
				Ogólnie te silniki mają dużą sprawność i mało się nagrzewają, u mnie na autostradzie temperatura trzyma się równo na 12, ale po mieście lub przy niższych obrotach i włączonym ogrzewaniu trzyma się o kreskę przed 12. Wcześniej miałem tak jak Ty, a po wymianie termostatów poprawiło się nieznacznie. Dopiero jak pojechałem do hurtowni sam i zacząłem przeglądać termostaty, to cztery z rzędu z verneta miały szczelinę w temp. pokojowej i dopiero na podstawie parametrów i wymiarów babka mi dobrała z innego auta taki który okazał się dobry. Bodajże to był termostat z berlingo 1,6 diesel. Przy oszczędnej jeździe nie dochodzi do 12, ale w mróz na wolnych po jakimś czasie przy włączonym ogrzewaniu na 22° wskazówka zaczyna się podnosić. 
			
- 
				W takim razie wymienię jeszcze raz ten mały termostat, na dniach kupię oryginalny, jak uda mi się go wymienić to napiszę czy pomogło.
			
- 
				Po wymontowaniu termostatu można łatwo go sprawdzić. W temperaturze pokojowej, jeżeli będziesz mocno dmuchał ustami, nie powinien nic przepuszczać. Drugi koniec można zanurzyć w naczyniu z wodą.
 Większość silników czujnik temperatury jest zanurzony w płynie chłodzącym, w okolicy termostatu, w tym jest w głowicy i nie ma kontaktu z płynem.
- 
				Ja akurat maly kupiłem oryginał w salonie Forda, a z dużym miałem problemy, też sprawdzałem dmuchajac i te 4 niesprawne co przepuszczaly powietrze to były duże. 
			
- 
				Dziś wymieniłem termostat na nowy Fordowski. Poprawa jest znacząca w trasie temperatura nie spada praktycznie wcale. W mieście spadnie do około 1 cienkiej kreski przed górną (około 80 stopni) także wydaję mi się że nic więcej robić nie trzeba.
			
- 
				Po jakim czasie jazdy po mieście osiąga Ci taką temperaturę?