FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: artur-meduza w Grudzień 26, 2017, 19:42:17 pm
-
Koledzy mój kot zachorował - co mu dolega: uruchamiam zimny silnik po czym obroty biegu jałowego są podwyższone bo auto pracuje na ssaniu, w miarę nagrzewania silnika obroty biegu jałowego spadają do ok 800 i tak trzyma lecz tylko przez jakiś czas bo jak silnik osiągnie roboczą temperaturę pracy i dłużej pojeżdżę to nagle obroty biegu jałowego szybują do ponad 2 - 2,5 tyś i tak zostaję. Nie dzieje się to zawsze. Czasem pomagało odpięcie czujnika położenia przepustnicy i silnika krokowego , wtedy obroty się stabilizowały na 800 ale po ponownym podłączeniu i kolejnej jeździe sytuacja sie powtarzała... Jak obroty są tak wysokie wystarczy ze wyłączę auto na ok 5-10 minut, silnik ciut ostygnie i obroty silnika ponownie wskakują na 800... jakieś pomysły ??
Co było sprawdzane :
1.Wykluczam zacinająca się linkę gazu bo była smarowana i chodzi leciutko.
2.Przepustnica się nie zacina, za każdym razem wraca do pozycji zamkniętej.
3.Demontowana i czyszczona była przepustnica oraz silnik krokowy ( bez demontażu czujnika położenia przepustnicy - nie ruszałem tego ustrojstwa )
4.Układ nie ciągnie lewego powietrza bo podwyższone obroty bo dzieje się to sporadycznie
-
Może czujnik przepustnicy wysiadł.
-
ten czujnik co jest pod przepustnicą ? czyli czujnik położenia przepustnicy czy jest też jakis inny ????
-
Tak, dokładnie ten :)
On jest w takim miejscu, że kiedy czyścisz przepustnicę jakimiś specyfikami, to potrafi do niego nakapać.
-
Krokowy padł pewnie albo ma zacięcie na ośce albo sama przylgnia zaworu jest uszkodzona.
-
Zdemontuj cały dolot powietrza i wyczyść porządnie po zdemontowaniu każdą część z osobna/ od filtra powietrza do przepustnicy,najlepiej pędzlem, a nie tylko zapsikać/.
Uszczelnij czerwonym silikonem odpornym na wysoką temperaturę między przepustnicą, a kolektorem dolotowym, jeśli tego nie zrobiłeś.
i jeśli nadal problem się utrzymuje proponowałbym sprawdzenie silnika krokowego/najlepiej jeśli możesz podłączyć na chwilę sprawny/, podobno pasuje od jakiegoś francuza i wielokrotnie tańszy, pisze się o tym na forum.
U mnie pomogło.
-
Dla potomnych : problem z obrotami naprawiony:
Powodem wysokich obrotów biegu jałowego było nieprawidłowe wartości napięcia jakie czujnik położenia przepustnicy wysyłał do ECU.
Rozwiązaniem okazało się delikatne rozwiercenie otworów na czujniku TPS i przesunięcie go w którąś ze stron ( wtedy napięcie spada i spadają również obroty) Trzeba podłączyć multimetr (miernik) do przewodów od TPS i zbadać jakie występuje na napięcie na czujniku TPS przy zamkniętej przepustnicy na biegu jałowym. U mnie napięcie wynosiło 0.6 V co przekładało się na obroty biegu jałowego rzędu ok 2000rpm.... stabilizacja obrotów na poziomie 700-800rpm nastąpiła przy wartości napięcia rzędu 0.46V
pod linkiem znajduje się kilka dodatkowych informacji które mogę pomóc
http://www.jagweb.com/aj6eng/fault_codes.php (http://www.jagweb.com/aj6eng/fault_codes.php)