FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: chris1796 w Kwiecień 01, 2017, 22:09:36 pm
-
Witajcie.
podczas wymiany oleju zrobiłem małą inspekcję układu kierowniczego. Napiszę wprost, w sezonie musiałem dolać 150 ml ATF-u do zbiornika przekładni kierowniczej (wiedziałem, że się poci), ale bardziej istotne jest to, że niekiedy odczuwam "pływanie" auta.
Postaram się dokładnie wyczyścić okolice magla, żeby sprawdzić skąd cieknie, wstępnie - z łączenia na przewodzie ;D.
A teraz do rzeczy, jedyne luzy jakie znalazłem w układzie kierowniczym, to delikatne ok (2mm) ruchy całego magla.
a jak wiadomo, magiel powinien być sztywny.
I tutaj pytanie do obeznanych w temacie: jak usztywnić to mocowanie? w załączeniu foto z Haynesa, czy tylko te dwie śruby przez obejmę mocują magiel? Jeśli tak to zapewne występuje jakaś uszczelka pomiędzy mocowaniem a maglem. A może się mylę, nie odkręcałem. Krótko i na temat jakie są patenty na usztywnienie tego? Ja myślałem o podłożeniu dodatkowego kawałka czegoś elastycznego, np gumy lub innego policośtam.
pomóżcie
pozdrawiam
Krzysztof
-
Już wiem jak to jest mocowane. Widzę, że wymiana tulei bez demontażu całości jest niemożliwa. Jakiś inny sposób na usztywnienie całości? Wstawienie jakichś półpierścieni pomiędzy tuleje a odsadzenia maglownicy tak żeby skasować luzy? I zabezpieczenie przed wysunięciem.
Sprawdził ktoś jakiś patent?
-
Sam pytam, sam odpowiadam ;D
http://www.jaguarforums.com/forum/xj40-xj81-25/steering-rack-stiffening-bushes-diy-134396/
-
Witaj, robiłem to nie dawno u siebie i u szwagra.
Możesz zrobić takie pierścienie jak na tamtym forum. Lub użyć drutu (miedzianego, bo miękki), nawinąć go w te szczeliny.
Oba rozwiązania świetnie się sprawdzają.
Jeśli wybierzesz toczenie podkładek, nie przesadź z ich grubością bo ich nie wsadzisz.
P wszystkim możesz mieć przestawione koło kierownicy podczas jazdy na wprost. Można to wyregulować przestawiając drążki kierownicze, bądź przestawiając kierownicę na wielowpuście.
Jeśli będziesz miał jakieś pytania to wal śmiało.
-
P wszystkim możesz mieć przestawione koło kierownicy podczas jazdy na wprost. Można to wyregulować przestawiając drążki kierownicze, bądź przestawiając kierownicę na wielowpuście.
Po wszystkim jedziemy sprawdzic zbieżność, nie ruszamy drążków ;)
A drut nie zrobi sie miekki po uplywie km?
-
Witajcie,
Dzięki truten21 za info, obawiam się że na dłuższą metę drut miedziany się "zaklepie" i mogą powstać luzy.
Cubae, jeśli przed modyfikacjami nie masz problemów ze zbieżnością i podczas modyfikacji nie rozłączasz układu kierowniczego to nie ma sensu jechać na zbieżność - bo jej nie zmieniłeś. Chyba, że coś się przestawiło lub drążki poluzowało i nie jest OK to wtedy jak najbardziej.
Ja wymyśliłem sposób jak poniżej i póki co działa. W końcu od czasu do czasu Januszem wynalazków można być. Zardzewieć nie zardzewieje bo to stal kwasoodporna, sklepać się też nie sklepie raczej gdyż powierzchnia przylegania jest spora.
Rzeczywiście trzeba nie przesadzać z grubością podkładek. Suwmiarką i szczelinomierzem wyszło mi że potrzebuję 4mm, niestety nie weszły, z trudem zainstalowałem 3mm dystanse.
-
Witajcie wydaje mi się że mam ten sam problem, nagrałem wideo dla pewność, odkrył to tak naprawdę pan przy robieniu przeglądu.
I teraz pytanie czy jakieś podkładki to nie fuszerka? Nie można tego zrobić jakoś inaczej, oczywiście omijając regeneracje maglownicy.
link filmiku: https://youtu.be/n1uV9silyCE
-
Lipa u Ciebie to moim zdaniem wielka lipa z maglem. A na poważnie to luz masz spory. Nie czułeś podczas jazdy jak auto pływa.
Podkładki dają radę. Czy to fuszerka? Chyba przez producenta został zbliżony sposób wdrożony. Poczytaj we wklejonym wcześniej linku przeze mnie.
-
Masz racje jest trochę lipa podczas jazdy, spróbuje wyciąć te oringi z jakiegoś zajebistego plastiku. Zobaczymy jak wyjdzie :)
-
Zrobiłem, i pokrótce opisze jak to wyglądało.
W garażu miałem krążek plastiku zabrałem go do tokarza i przetoczyłem na wymiar (!jak będziecie toczyć nie zapomnijcie o rowkach na drut!). Potrzebowałem dystansu o grubości 4.1mm, resztę wymiarów wziąłem z udostępnionej przez chrisa1796 strony, za co jestem mega wdzięczny.
Teraz co do samej pracy przy montowaniu tych oringów, mało przyjemne zajęcie bardzo ciężko było je tam zamontować i jest to prawie niemożliwe bez ścięcia rogów które zaznaczyłem na zdjęciu (może dlatego, że dotoczyłem mega dopasowane). Teraz luz to niecałe 0.05mm jest prawie niezauważalny. A różnica w prowadzeniu masakryczna.
-
:-super
-
chris1796, powiem Ci że ten twój patent z kwasówką tez jest nie zły. A te druty miedziane się nie sklepują, póki co. U szwagra był to patent na szybko i też działa. :)
-
W jaki sposób sprawdzacie luz,przy przekręconym kole kierownicy w jedną stronę? Jeśli luz na całości wynosi 4 mm, to wstawiam dwa krążki dystansowe po ok. 2 mm od wewnętrznych stron wspornika?
-
nie, wychodzi na to że konstrukcyjnie tam jest luz te ok 3mm. Może nowe mocowania były sztywniejsze, albo miały mieć luz żeby było wrażenie miękkości w kierowaniu?
Czort ich wie?