FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: p123 w Grudzień 02, 2016, 19:14:55 pm
-
Czołem,
Przyszła zima i wrócił problem lichego ogrzewania w kabinie. Silnik rozgrzewa się dość szybko i człek spodziewałby się że razem z ustabilizowaniem się temperatury silnika z kratek popłynie miłe ciepełko. Nic z tego ...
Jeszcze letnią porą , przy okazji wymiany pękniętego węża pod kolektorem dolotowym panowie z Altamiry płukali mi nagrzewnicę wielokrotnie, wymienili płyn i było nieznacznie lepiej. Wskazanie - wymienić nagrzewnicę bo pompka i zawory są ok. Jako że jak rzekłem było to letnią porą to wpadłem na pomysł by odgrzybić przewody wentylacyjne. Nabyłem piankę K2 i opróżniłem całą puszkę w przewody. K2 użyłem rok wcześniej z dobrym jak dla mnie skutkiem stąd ten wybór. I tu chciałem przedobrzyć - w instrukcji było napisane żeby po 15 minutach działania pianki wydmuchać ją z instalacji, tymczasem ja uznałem że jak poleży tam dłużej to wyżre grzyba i inne badziewie dużo lepiej. Może i tak się stało bo przestało śmierdzieć starą szmatą ale za to pojawił się zapach czegoś przypalonego, oczywiście tylko wtedy gdy to mizerne ogrzewanie się włączy - jak chodzi klima to nie śmierdzi. Nie jest to smrodek elektryki, to coś dziwnego, oleistego - zakładam że ta nieszczęsna niewydmuchana pianka K2 zaschła oblepiwszy kratki nagrzewnicy i podgrzana zaczyna śmierdzieć. Tak więc mam teraz dwa problemy. Ogrzewanie jest słabe mimo ponownego płukania jakąś chemią w firmie Chłodnice Rosłoniec ( Warszawiacy pewnie znają to miejsce bo to stary warsztat specjalizujący się w chłodnicach ) a jak już się trochę ociepli to zaczyna śmierdzieć paskudnie tą spalenizną. Nie wiem jak się tego draństwa pozbyć bez wyciągania nagrzewnicy.
Ma ktoś jakiś pomysł ?
To ogrzewanie i klima w 308-mce to jakaś porażka. Mam dla porównania Peugeota 607 z 2005 roku ( 2.7 HDI ) i tam oba te układy są niemal idealne, chłodzi super, grzeje 20 sekund po odpaleniu silnika ( elektryczne podgrzewanie ) wiatraki pracują cicho i skutecznie, a to raptem 6 lat różnicy w wieku aut.
Piotr
-
Nie wiem jak u ciebie ale w jaguarze jest całkiem dobra klima i ogrzewanie. Wprawdzie nie tak dobre jak w volvo, ale niezłe.
Co do twojej awarii sprawdzili u ciebie działanie zaworu elektrycznego i pompy wody do nagrzewnicy.
W komorze silnika blisko pompy serwa jest zawór elektryczny i dodatkowa pompa płynu chłodzącego. Ma ona za zadanie odcinać w lato nagrzewnicę od systemu chłodzenia silnika, a w zimie dodatkowo napędzać przepływ gorącego czynnika przez nagrzewnicę. Jak u mnie padł ten zawór to w kabinie zima jak na syberii. Ale jak zawór działa a za to pompa padła to na nagrzanie będziesz czekać wieki.
-
pompka i zawory są ok.
KrzysiekEg czytanie Ci się kłania.
-
Hej,
Owszem, napisałem że pompka i zawór są OK ale na podstawie tego co powiedzieli w Altamirze oraz że pompkę słychać jak chodzi a zawór na pewno działa bo odcina i puszcza dopływ ciepłej cieczy. Pytanie jak sprawdzić czy pompka ma prawidłową wydajność i czy ów zawór otwiera się w pełnym zakresie - przeczuwam że on nie jest zero-jedynkowy tylko uchyla się adekwatnie do zadanej temperatury. Chyba nie pozostaje nic innego jak zacząć wymieniać.
Piotr
-
Może jest zwyczajnie uszkodzona uszczelka pod głowicą i się układ zapowietrza?
Nagrzewnice idzie sprawdzić w taki sposób żeby rozgrzać auto do normalnej temperatury w tym czasie wyłączyć dmuchawę wewnątrz i poczekać dłuższą chwile ( 2-3 min) żeby nagrzewnica się "nagrzała" i włączyć dmuchawę jak poleci dość ciepłe odrazu a zaraz potym zimne znaczy się nagrzewnica jest zapchana i straciła wydajność. Z doświadczenia powiem że nie odetkasz. Jeśli nadal odrazu będzie lecieć zimne to mogą być elektrozawory. Kiedyś naprawiałem w Mercedesie S klasie ogrzewanie i elektrozawory "pukały" ale napuchnięte były uszczelki wewnątrz nich ( od mieszania rożnych płynów chłodniczych) i zwyczajnie nie było przelotu.
Nie wiem jak w x308 ale w x300 nie ma filtra kabinowego ( przynajmniej umnie) to na parowniku klimatyzacji było wszystko co możliwe i tak jak rozebrałem to 3/4 parownika było zalepione, może tez masz zalepione i jest słaby przepływ powietrza przez radiatory? stąd słaba klima i ogrzewanie?
Co do smrodu to ja odgrzybiałem preparatem Wurth-a, smród był nieziemski od tego specyfiku, żadna pianka tylko zwykły spray w składzie był jakiś alkohol ;)
-
Z doświadczenia powiem tak - plukanie nagrzewnicy guzik pomaga. W sprinterze nawet przerobilem układ z pominięciem webasto bo skubany słabo grzal, mimo że podczas plukania nagrzewnicy woda leciala strumieniem na wylocie prawie jak na wlocie. Po wymianie auto grzeje jak wściekłe
-
Niestety nasze koty mają po parę lat i kamień kotłowy zmniejsza wydajność nagrzewnicy, ale co do słabego grzania w Twoim przypadku może być zasyfiona nagrzewnica od zewnątrz. Ja to przerabiałem w zeszłym roku, U mnie co prawda nagrzewnica była do wymiany bo ciekła ale co zauważyłem: Nie mamy takiego patentu jak filtr kabinowy i (przynajmniej u mnie) nagrzewnica była zaklejona martwymi owadami i kawałkami liści. Kupiłem używaną bo nowa to jakieś chore pieniądze kosztuje a nie ma zamienników (przynajmniej w Polsce) Płukałem ją przed montażem (chyba ze dwa dni) takim preparatem do odkamieniania czajników i detergentami umyłem po zewnątrz, rewelacji nie ma (w porównaniu do innych moich samochodów) ale grzeje całkiem przyzwoicie.
-
Przyglądam się tematowi bo u mnie w kocie letnie powietrze zamiast gorącego leci. W najbliższych dniach będzie diagnozowane czy nagrzewnica czy inny element. I jeśli to nagrzewnica do wymiany to z zamiennikami nie jest źle - np. niemiecka firma AKS DASIS ma w ofercie i wcale nie drogo - około 200 pln. Tylko pytanie o jakość - wymieniał może ktoś w swoim kocie i podzieli się opinią?!
-
KrzysiekEg czytanie Ci się kłania.
Niekoniecznie, mógł pisać o głównej pompie płynu chłodzącego.
-
To prawda, filtra kabinowego brak. Stąd też moje pytanie - czy jest jakiś patent na regularne czyszczenie bez demontażu. Za wyjęcie i zamontowanie tego dziadostwa wołają w moje okolicy ze 600 PLN + ew. zamiennik min drugie tyle. Sorry ale po naprawie skrzyni i po ubezpieczeniu auta mam przeciągi w pustym portfelu :) .Ponadto za 1200 PLN można całkiem zacny kożuszek kupić i na rękawiczki też starczy ...
Pisałem już o tym chyba że robiąc podłogę w kocurze rzuciłem się na samodzielną próbę demontażu - odkręciłem osłonę pod kolumną kierownicy, zajrzałem w czeluść ... i założyłem tą osłonę tam gdzie była. Gdzieś był wątek o tym że wyjęcie tej nagrzewnicy nie jest aż takim dramatem ale jakoś nie wierzę.
Piotr
-
z zamiennikami nie jest źle - np. niemiecka firma AKS DASIS ma w ofercie i wcale nie drogo - około 200 pln.
A mógłbyś podać link do tego zamiennika?
-
Np.: tu znalazłem: http://www.autoczescionline24.pl/aks-dasis-7913641.html
Generalnie wrzuć kod oryginału/zamiennika w googla to pokaże kilka miejsc gdzie są do zdobycia.
-
Noooo dzięki, chyba ponabędę tak na zapas, bo cena rewelka.
-
Właśnie ją zamówiłem, zobaczymy co jest warta (i sklep również) - dam znać.
Dziś doszedłem do wniosków, że skoro węże za pompą ciepłe, zawór również pracuje a z nawiewów w czasie jazdy leci letnie powietrze, a po postoju dużo cieplejsze to musi być nagrzewnica pracująca na pół gwizdka. Gdzieś czytałem, że płukać nie warto więc pozostaje wymiana...
PS
jeśli sposób myślenia mam błędny - proszę o korektę! :-thank
-
Wymień i daj znać czy pomogło :)
-
Filtry kabinowe byly w wersji japonskiej do x300. Szkoda ze ich juz chyba nie ma :(
Zgadzam sie o nagrzewnicy, tylko wymiana, plukanie to tylko polsrodek i na krotko.
-
Miało być tak pięknie wyszło jak zwykle...
cyt:"Niestety art-- AKS DASIS 379005N nie jest dostępny (już nie produkują) i nie mamy zamiennika"
czyli pozostaje płukanie...
Jeszcze chodzi mi po głowie zrobienie na zamówienie - praktykował ktoś robienie nagrzewnicy/chłodnicy od podstaw?
-
Ja dorabiałem bok do chłodnicy do mazdy.
Uspawali mi cały bok czy tam grzbiet z aluminium. W nim jest też chłodnica oleju, bo to od automatu.
-
Miało być tak pięknie wyszło jak zwykle...
cyt:"Niestety art-- AKS DASIS 379005N nie jest dostępny (już nie produkują) i nie mamy zamiennika"
czyli pozostaje płukanie...
Jeszcze chodzi mi po głowie zrobienie na zamówienie - praktykował ktoś robienie nagrzewnicy/chłodnicy od podstaw?
Na UK ebayu powinienes cos bez problemu znalezc i bedziesz mial w ciagu tygodnia.
-
Tak sobie dumam odnośnie braku filtra kabinowego, czy ktoś z forumowiczów próbował dorobić, dopasować filtr od innego auta. I druga sprawa skoro jest dojście do wymiany nagrzewnicy, to czy za pomocą sprężarki powietrza i mocnego odkurzacza da radę oczyścić z owadów wymiennik ciepła?
-
A co kolega ma na myśli pisząc "skoro jest dojście do wymiany nagrzewnicy" ?
No sęk w tym, że go nie ma w mojej ocenie :) O dorobienie filtra pytałem kiedyś w innym wątku ale chyba nie było odzewu.
Może ktoś chociaż wie gdzie ten filtr był zainstalowany w tych wyjątkowych wersjach ?
Piotr
-
Tak jak to opisał Donkihot:
„Nie taka baba straszna, jak się umaluje!” i nie taki wielki problem z wyjęciem nagrzewnicy jak by się mogło wydawać.
A mianowicie – NIE TRZEBA DEMONTOWAĆ DESKI ROZDZIELCZEJ ŻEBY TO ZROBIĆ!
Operacja jest banalnie prosta (nawet nie będę wstawiał zdjęć) i po kolei:
1. Odkręcamy osłonę deski (tą którą mamy nad kolanami)
2. Odkręcamy tunelik prowadzący powietrze.
3. Odkręcamy dwie opaski trzymające rurki nagrzewnicy i cybanty łączące owe rurki z nagrzewnicą. (pocieknie płyn więc miseczka jest nieodzowna)
4. Nagrzewnica jest przykręcona do obudowy taką blaszką z wkręcikiem (też odkręcamy)
5. Odpinamy instalację od kolumny kierowniczej i po odkręceniu czterech śrub mocujących kolumnę, opuszczamy ją na podłogę (nie trzeba rozkręcać przegubu i wyjmować kolumny z samochodu)
6. Teraz wysuwamy wymiennik ciepła (jak szufladę) i po robocie.
Cala operacja zajęłam około godziny i to tylko dla tego że robiłem to pierwszy raz, myślę że jak ktoś ma troszkę wprawy w tego typu pracach to powinien uporać się z tą czynnością max w 30 minut.
Skoro można wymienić to i można spróbować oczyścić, o ile nie jest zakamieniona, to coś by to mogło dać
-
W weekend chce się w końcu do tego przymierzyć. Wątpliwości budzą osłony nad kolanami - szybko zaraz zrobię zdjęcie i wrzucę - mam wrażenie że w xj8 są nitowane i by je zdemontować trzeba jednak deskę zwalić...
załączone zdjęcie ze zdjętymi osłonami kolumny i koła kierownicy.
Na czerwono zaznaczyłem nity trzymające osłony do elementów metalowych - trzeba je rozerwać by osłona zeszła czy jednak w innym miejscu rozkręcić by wyszło razem z tymi elementami metalowymi do których jest nitowane?
-
Nastąpił KONIEC przygody z wyjmowaniem nagrzewnicy bez zdejmowania deski w 308...
NIE JEST TO MOŻLIWE - z wielkim kłopotem udało się ją wykręcić, wysunąć ale już nie da się obrócić by ją wyciągnąć...
Teraz to czeka mnie "zabawa"...
-
Tango - jest mi bardzo przykro że być może sprowokowałem Cię do działań które kosztowały Cię masę czasu i zakończyły się niepowodzeniem.
Piotr
-
Nie ma sprawy - i tak musiałem to zrobić, miałem jedynie nadzieje, że da się szybciej...
Nagrzewnica trochę już przepłukana wodą (coś tam ze środka wyleciało) i teraz zalana octem. Zobaczymy czy to coś da - jeśli nie będę wymieniał na zamiennik o ile znajdę lub zrobię na zamówienie - teraz mając doświadczenie wyjmowanie będzie dużo prostsze :)
-
Czyli zwalałeś całą deskę czy tylko roznitowałeś tą osłonę ?
Piotr
-
W zasadzie to odkręciłem wszystkie śruby mocujące deskę - po 2 szt., po bokach za zaślepkami, po 1 przy stopach, 4 przy radiu i lewarku biegów, 1 za poduszką pasażera (przy montażu porobię zdjęcia dla potomnych - jak zdemontować deskę w 308).
Tego nitowania się nie rusza - to jest mocowanie obicia do szkieletu nośnego - czyli całość. Natomiast odkręcenie wszystkich śrub pozwoliło na poluzowanie deski o 5-10 cm i wysunięcie nagrzewnicy. Ale do założenia będę musiał wywalić jednak całą deskę bo inaczej jej z powrotem nie wcisnę.
Zdjęcie z płukania. Woda leci już czysta, ale wypchnęło mnóstwo syfu.
Teraz jak przepuszczę gorącą wodę to nagrzewnica na całej powierzchni jest ciepła - myślę, że będzie ok.
-
Rób kolego i wrzucaj jak najwięcej zdjęć. Takie rzeczy zawsze się przydają.
-
OPERACJA ZAKOŃCZONA SUKCESEM! Była jazda testowa - grzeje aż miło!
Bez ściągnięci deski nie do zrobienia w xj 308, problem też było założenie cybantów na połączenie, - uszczelka nie chciała się ułożyć i nie szło docisnąć rurek do siebie. No i następnym razem usunąłbym jednak całkiem kierownicę z kolumną - cały czas przeszkadzała.
W końcowej fazie rozgardiasz był niemożliwy - już myślałem, że nie poskładam wszystkiego razem :-wstyd
Poniżej zdjęcie bałaganu po ściągnięciu deski, temperatura po przepłukaniu nagrzewnicy i... skarby znalezione za nią - jeden z nich to plastikowa karta - sztywna - nie wiem jakim cudem - była pomiędzy nagrzewnicą a obudową...
-
Fajnie to wygląda :-R
-
SZOK !!!
Ja niedawno wybebeszyłem podłogę do gołe blachy i byłem z siebie bardzo dumny :) - na co dzień robię w informatyce.
Zdjęcie wnętrza kota bez deski wywołuje zawroty głowy ...
Szacun,
Piotr
-
W moim x300 właśnie wczoraj wysiadlo ogrzewanie. Tak nagle.
Od czego zacząć sprawdzanie?
-
Zacznij od sprawdzenia temperatury węży za zaworem, przed zaworem, za pompką ogrzewania, na wejściu i wyjściu węży z nagrzewnicy - wtedy będziesz wiedział, który z tych elementów nie przepuszcza gorącej wody. Jeśli wszystkie są gorące a z nagrzewnicy leci letnie powietrze - znaczy że to nagrzewnica straciła wydajność i tu jest problem.
-
Te węże i zawory są dostępne od strony komory silnikowe, czy wszystko grzebanie pod deską rozdzielcza?
-
Od komory
-
A gdzie tego ustrojstwa szukać? Może jest jakieś foto?
-
Tu masz podgląd - na przykładzie części do kupienia - pokazuje mniej więcej wygląd i ułożenie elementów:
http://www.jaguarclassicparts.com/uk/jaguar-xj-x300-parts/air-conditioning-heating-ventilation/pipes-and-hoses/water-pipes-3-2-4-0-litre
-
Takie tam na szybkiego oględziny.
Rurki do zaworu gorące, a za zaworem zimne.
Czyli zaworek zdechł?
Ed. Gdzie szukać takiego zaworu?
-
Sorry, za post pod postem.
Kupiłem hmmm uzywke z allegro. No zobaczymy.
Trochę ciasno tam i zdaje się trzeba mieć długie, giętkie palce.
Czy jak zacznę odlaczac wezyki od zaworu, to cała ciecz chłodząca poleci?
-
Cała na pewno nie - zostanie wszystko poniżej poziomu zaworu.
Ale ile nie pomogę - ja nie wymontowywałem zaworu. A przy demontażu nagrzewnicy wyleciało może z 200 ml... Nawet nie musiałem później uzupełniać.
-
Zawór wymieniony, ogrzewania jak nie było, tak nie ma... :(
Gdzie teraz szukać winnego?
-
Czołem,
A wykonałeś na początek procedurę weryfikującą stan ogrzewania/klimy - ten auto-test układu? Jest opisana na forum. Jak wymieniałeś zawór to próbowałeś przy okazji płukać nagrzewnicę ? Pisałeś że kupiłeś używkę - ten zawór da się jakoś sprawdzić przed zamontowaniem ?
Piotr
-
Polecam sprawdzić czy pompka działa. Jej szczotki się kończą i potrafi przestać pracować.
-
Sukces.
Winowajca okazała się pompka. Zaczęła działać po solidnym puknieciu kluczem oczkowym. Ale pewnie trzeba będzie ją w przyszłości wymienić.
Jedno doświadczenie więcej.
Ale by tam dlubac, to trzeba mieć dłonie ginekologa. ;)
-
Pompka jest rozbieralna. Wystarczy wymienić szczotki. To nie jest jakaś filozofia ;)
-
Serdeczne dzięki, do dlubania poczekam aż pompka definitywnie padnie. Tam jest słaby dostęp i pod chmurką ani widzi mi się obdrapywać łapy :)
-
Moja pompka drży i generuje jakiś tam szum - na tej podstawie zakładam że działa. Czy Waszym zdaniem taka pompka może działać, owszem, ale ze słabą wydajnością ? Też nie uśmiecha mi się wyciąganie tej pompy ale może warto wymienić te szczotki tak czy inaczej. Gdzie kupuje się takowe ?
Piotr
-
Hej Panowie! I na mnie przyszedł czas by wymienić nagrzewnicę w x308. Udało Wam się znaleźć alternatywy względem OEM lub zamiennika w podobnej cenie? Chętnie kupiłbym zamiennik podobny do tego z linku: https://www.autoczescionline24.pl/aks-dasis-7913641.html - szkoda, że niedostępny
-
Zamienniki nie do zdobycia - pisałem, do wszystkich firm w których znalazłem, albo info, że nie ma i nie będzie, albo olali temat i nic nie napisali...
Natomiast po wymontowaniu udało mi się ją dobrze wypłukać - działa od roku.
Ponieważ nie zalecano żrących środków, płukałem octem - ale efekt był mizerny. Dopiero włożony wąż prysznicowy wypłukał szlam :)
-
Dobrze wiedzieć na przyszłość, ale ja bym użył takiego samego preparatu jaki jest do płukania chłodnic. Tylko trzeba wrzątkiem zalać.
-
Dzięki za info!!