FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: kurak22 w Sierpień 23, 2015, 16:41:08 pm
-
Panowie, powoli zaczynam myśleć nad felgami na zimę, jednak przy okazji zakupu chciałbym przeprowadzić drobną modyfikację. Aktualnie posiadam felgi 17", szerokość 7" ET 52.5, jeżeli się mylę proszę o poprawkę http://bi.gazeta.pl/im/4/11185/z11185694Q.jpg
Na zimę szukam lżejszej felgi 16" szerokość 6.5" i o mniejszym ET w okolicach 40, (docelowo chcę delikatnie poszerzyć a właściwie zachować rozstaw po zmniejszeniu rozmiaru) znalazłem felgi o podobnym et od volvo (ET 43) http://allegro.pl/4-felgi-aluminiowe-volvo-v70-s40-16-i5089239055.html (http://allegro.pl/4-felgi-aluminiowe-volvo-v70-s40-16-i5089239055.html)
po takim zabiegu opona była by bardziej wystawiona o 4 mmna stronę, nie będzie to przeszkadzało w nadkolu? Dobrze przeliczyłem? SZerokośc opony /2, od tego odejmujemy et odpowiedniej felgi, dla 17 cali od piasty odstaje 60.5mm, a przy 16 calach dla takiego et odstaje 64.5mm. Prawidłowo?
tu jest fajna porównywarka, w linku dla 16 cali trzeba przestawic et na 43 http://www.rimsntires.com/specspro.jsp?item=Wheel-Tire%20size%20comparer&sw1=215&ar1=55&bd1=16&rw1=6.0&et1=52&text1=Sample%202:%20Honda%20Civic%20wheel&sw2=225&ar2=45&bd2=17&rw2=7.0&et2=52&text2=Sample%201:%20Hummer%20H2%20wheel (http://www.rimsntires.com/specspro.jsp?item=Wheel-Tire%20size%20comparer&sw1=215&ar1=55&bd1=16&rw1=6.0&et1=52&text1=Sample%202:%20Honda%20Civic%20wheel&sw2=225&ar2=45&bd2=17&rw2=7.0&et2=52&text2=Sample%201:%20Hummer%20H2%20wheel)
porównanie zrobione dla opon 225/45 r17 (aktualne), dla nowych felg 215/55 r16
-
Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo….
Po pierwsze opona nawet w tym samym rozmiarze może różnić się szerokością w zależności od producenta i modelu. I tak się zdarza. Po drugie radziłbym stosować oryginalny zamiennik 206/55R16 z różnych powodów. Po trzecie sam kształt opony też może być inny w różnych modelach. Niektóre są bardziej kwadratowe, a inne mają boki bardziej zaokrąglone i to ma wpływ na ewentualne interakcje np. z rantem błotnika.
Po czwarte przy zastosowaniu opony 205 zamiast 225 w teorii koło chowa się do wewnątrz o 10mm, a na mniejszym ET 43 (w stosunku do 52,5) uzyskujesz wysunięcie o 9,5mm. Czyli w teorii zewnętrzna strona koła zostaje w tym samym miejscu. To wszystko teoretycznie, a w praktyce zależy od rzeczywistej szerokości opony i jej kształtu.
Kiedyś miałem opony letnie opony KUMHO 235/40R18, które po zmierzeniu miały ponad 250mm szerokości!!! Musiałem je sprzedać, bo kupowałem je w Stanach (będąc w Stanach) i również kupiłem mniej więcej w tym samym czasie felgi MOMO 18" z ET40 i chyba 7,5" szerokości o ile dobrze pamiętam. Felgi zamawiałem w Polsce i brat mi je odbierał od kuriera. Po kilku miesiącach jak już miałem opony i felgi w domu i sam też wróciłem do domu okazało się, że ze względu na to, że opony nie mają wcale 235mm jak by to wynikało z rozmiarówki tylko sporo więcej nie bedą mi pasowały i nawet nie zakładałem tylko nówki sprzedałem na allegro. Sam kupiłem Vredestein Ultrac Vorti 225/40R18 i pasują idealnie. Przy takiej szerokości ET 40 akurat pozwala, że nigdzie nie ociera a jest wysunięte fajnie na zewnątrz. Więc teoretycznie przy oponie 205 gdybys chciał uzyskać podobny efekt to trzeba byłoby mieć ET ok. 30
-
Nie wiem czy zrobiłeś literówkę, ale opona miała by szerokość 215. Wychodzi na to że masz jeszcze większą średnicę niż 215/55 r16, do tego masz większy rozstaw za pomocą ET i nie obciera. Mam mondeo mk4 z w/w kołami, ciekawe jakie tam jest ET, aż chyba dzisiaj sprawdzę.
Ten pomysł jednak spalony, mają ET 50 http://allegro.pl/alufelgi-16-ford-mondeo-mk4-6-5j-et50-5x108-i5470671431.html (http://allegro.pl/alufelgi-16-ford-mondeo-mk4-6-5j-et50-5x108-i5470671431.html) czyli schował bym koło
Generalnie można by kupić ori i sprawę korygować dystansami, ale nie za bardzo ufam temu rozwiązaniu :-boks chyba że ktoś stosował takie cudo
-
dystanse bym sobie darował
tu masz przydatne narzędzie obrazujące różnicę między felgami:
http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi (http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi)
-
Dzięki za link, dokładniej zobrazował sytuację :)
jaka jest średnica otworu centrującego?
-
Tak była literówka
chciałem napisać 205/55R16 bo taki jest zamiennik 22,55+40,64=63,19cm
215/55R16 są za duże 23,65+40,64=64,29cm
a średnica otworu centrującego to 63,4mm
dla rozmiaru 225/45R17 20,25+43,18=63,68cm
a dla 225/40R18 18,00+45,72=63,72cm
Czyli widać, że najbardziej zbliżone są rozmiary 225/45R17 i 225/40R18 i ja mam takie na zimę i lato u siebie. To oczywiście teoria, a w praktyce może się to trochę różnić. Dlatego na 100% pewność jest tylko na żywo jak już masz wszystkie elementy dobrane...
Moim zdaniem możesz jakieś dystanse dołożyć, ale kup solidne i dobrze zamontuj
W sumie to chyba najłatwiej jest w ten sposób nie popełnić błędu i dobrać sobie odsadzenie koła od obrysu błotnika. Kupujesz felgę oryginalną i opony zakładasz, montujesz i se mierzysz ile jeszcze jest miejsca do błotnika (oczywiście z uwzględnieniem nadkola itp) i dobierasz dystanse do tego.
-
A gdyby zwyczajnie zwiększyć profil opony? 225/50? X-type to zniesie?
-
Witam. W x-type mam na zimę felgi 16cali et 45. Wiadomo rozstaw 5x108. Opony 205/55 16. Wszystko jest OK. Nic nie wystaje nic nie obciera , a samochodem jeżdzi się bardzo dobrze.
-
Kurak22
Dla opony 225/50R16 średnica będzie dobra 22,50+40,64=63,14cm
Ale jeżeli felga ma 6" lub 6,5" to będzie śmiesznie wyglądać
do szerokości 225 potrzebna jest felga 7-8"
Prz za wąskiej feldze będziesz to odczuwał w prowadzeniu na zakrętach, więc nie wiem dlaczego tak próbujesz kombinować jak koń pod górkę w tym temacie???
Padło już kilka rozwiązań i wybierz coś z tego co Ci ludzie podpowiedzieli zamiast coś na siłę wymyślać.
Taka moja rada, a zrobisz jak zechcesz...
-
Gasior, w całym tym mętliku chodzi o to by ewentualna nowa felga nie schowała się w stosunku do oryginalnej 17. Więc szerokość felgi też jest istotna.
bodi felgi mają po 7cali. Opona 225/50 ma być na felgę 17. Ta opcja eleminowała by zakup dodatkowych felg.
kombinuje bo mam wolny czas :)
-
225/50R17 ???
Tylko po co?
Poddaję się, bo nie rozumiem o co Ci chodzi…
-
zwiększenie ilości gumy na zimę :-W, rozstaw przy okazji.
-
Witam.
Mam Jaga z oryginalnymi kołami 17cali. Opony na razie 225/45/17, czyli standard. Mam w planach kupić zimówki, ale o szerokości 235 i załozyc je na tą samą felgę. Co o tym sądzicie?
-
Zasada jest prosta.
Na zimę zawsze węższe opony , a Ty chcesz poszeżyć???
-
Zasada jest prosta.
Na zimę zawsze węższe opony , a Ty chcesz poszeżyć???
Mocno z tym będę polemizował.
Mam transita w bliźniaku (4x 195/70R15C) i w pojedynce (2x 225/70R15C) oba o podobnej masie własnej (2300kg) i całkowitej (3500kg). Dodam, ze oba auta są na oponach Goodyear Cargo Vector M+S o podobnym stopniu zużycia i z tego samego roku produkcji i kraju. Zgadnij który z nich w zimie nie ma problemów z zakopywaniem się, ruszaniem czy to załadowany czy na pusto? Twój tok rozumowania powie, że pojedynka, a praktyka, ze bliźniak. Oba auta bez ASR/ESP/TCS i szpery.
Na 17" w X-Type "siada" 205/50R17, jest znacznie tańsza (ponieważ to TYPOWY obwód dla kompaktów na 17" np. Golf), obwód ma porównywalny do standardowego obwodu koła X-Type'a.
-
tak, chce poszerzyć, dlatego że w cywilnych oponach zimowych zasada jest inna niż w rajdowych. Wiele testów opon w gazetach samochodowych to potwierdza. szersze opony to więcej lamelek., a mi chodzi również o wygląd, bo jag lepiej wygląda na szerszych laczach, niż na nóżkach jak u modelki :) przy obłej karoserii wygląd byłby komiczny. Poza tym w zimę bardzo często masz do czynienia z suchym asfaltem, a tu na bank szersze jest lepsze (trakcja). Także stąd moje pytanie czy te felgi dobrze przyjmą szersze o 10mm opony
-
cześć nieco odświeżę temat . Planuje wymianę felg w jagu . Kupiłem go gdy był na r17 et40 opony 215/45/17 . Planuję je wymienić na mniejsze i teraz pytanie jak to będzie z felgami r16 et40 7 cali ? zamiast fabrycznych r16 et52 6.5 ? Jakie opony dobrać żeby to również jakoś wyglądało ?
-
Ja u siebie mam r16 et45 7cali i wygląda lepiej niż na oryginalnych, opony 204/55r16 z tym, że dwie opony mam z rantem ochronnym (Fulda sportcontrol) i wyglądają rewelacyjnie przy szerszych felgach, ale dwie mam bez rantu (Pirelli cinturato P7) i one wyglądają dużo gorzej, tak jakby były węższe i jakieś takie naciągnięte choć taki sam rozmiar opon, ale z takimi kołami kupiłem już auto. Po mojemu et45 jest optymalne przy tym rozmiarze felg. Pozdrawiam.
-
yhym, więc zasugeruję się Tobą :) myślę że jak wstawię 7 cali 40 et to będzie 5 mm wystawały bardziej niż twoje jeśli się nie mylę :) A to chyba nie jest aż taka różnica :)
-
Myślę, że nie powinny obcierać, ale w moim przypadku kierownica chodzi dużo ciężej, niż na zimówkach z oryginalnymi alu i to nie jest wina tylko opon, ale wygląd to rekompensuje :) U mnie mam takie: http://xfelgi.pl/mak-corsa-ice-7x16-5x108-et45
-
Kto pyta, nie błądzi a błędu ze względu na cenę zakupu nie chciałbym popełnić.
Obecnie mam felgi 17 x 7`` Cayman. Offset / ET 52,5.
Chcę kupić felgi 16 calowe, nie oryginalne.
W rozwijalnej liście wybieram kolejno 5 x 108, 16 cali i ... tu zaczynają się pytania.
Co do szerokości, na allegro przy oryginalnych 16`` widzę 6,5 cala a mam do wyboru 6,5 lub 7``.
Według tabeli w linku http://www.felgi.pl/artykul/szerokosc-felgi-i-odsadzenie-et-offset (http://www.felgi.pl/artykul/szerokosc-felgi-i-odsadzenie-et-offset), bliższa ideałowi szerokość felgi (dla opon 205) wydaje się 7 calowa. Czy słusznie myślę?
Odnośnie ET, maksymalna wartość w tych co są dostępne dla X-type jest ET50. Będzie ok?
-
ET 50 i szerokość 7" powinno być ok. W stosunku do oryginałów 17"x 7" będą wystawać na zewnątrz o 2,5 mm, a przy szerokości 6,5" będą schowane o około 4 mm, ponieważ ET liczy się od środka symetrii felgi. A co do opon i ich dopasowania, to dużo zależy od producenta. Wczoraj zamiast pirelli założyłem continentala PremiumContact5 i wizualnie wygląda jakby był węższy i nie leżał idealnie w lini z felgą tak jak fulda, tylko bok opony jest trochę obły, choć też posiada rant ochronny, ale to tylko delikatna różnica w wyglądzie.
-
Dziękuję, wszystko jasne :-super
-
Witam jeździ ktos na 19" w x typie ?
-
CapaBB, jeszcze jedno pytanie, jeśli można.
Zdecydowałem się już na konkretny model, są 2 opcje tej samej felgi do wyboru, pasujące akurat pod otwór centralny:
1.
Średnica:16″
Szerokość:7,00″
Otwór centralny: 63,40 OEM
ET: 47
2.
Średnica: 16″
Szerokość: 6.50″
Otwór centralny: 63,40 OEM
ET: 50
Co wybrać :- pojecia
-
Opona 225/50 ma być na felgę 17.
225/50 różni się juz zbyt bardzo od oryginalnego rozmiaru (prawie 3,5%). 215/50 myślę, że max ogólnie, a skoro jak sam mówisz, że chcesz na zimę to śmiało zakładałym 205/50. Zimą stosujemy węższe opony.
-
CapaBB, jeszcze jedno pytanie, jeśli można.
Zdecydowałem się już na konkretny model, są 2 opcje tej samej felgi do wyboru, pasujące akurat pod otwór centralny:
1.
Średnica:16″
Szerokość:7,00″
Otwór centralny: 63,40 OEM
ET: 47
2.
Średnica: 16″
Szerokość: 6.50″
Otwór centralny: 63,40 OEM
ET: 50
Co wybrać :- pojecia
Generalnie obie felgi powinny być ok. Szersza będzie trochę bardziej wystawać na zewnątrz niż węższa z powodu ET (3mm) oraz szerokości (1/4 cala=6,35 mm). ET liczy się od osi felgi tzn. ET 0 jest wtedy gdy płaszczyzna mocowania felgi do piasty jest dokładnie w połowie szerokości felgi. Dlatego przy szerszych felgach ET jest mniejsze, żeby za bardzo nie zbliżać się krawędzią felgi do amortyzatora. Szersze felgi będą o 3,35 mm bliżej amortyzatora oraz 9,35 mm bardziej wystawać na zewnątrz niż węższe. Ja mam u siebie ET 45 przy 7 calach i wyglądają w sam raz, a żadnych problemów z tym związanych nie zauważyłem. Jedyną różnica między kołami zimowymi (oryginalne alu), a letnimi jaką zauważyłem jest taka, że trochę ciężej kręci się kierownicą na postoju, ale nie wiem czy to od ET felg czy od opon. Ja bym brał szersze :)
-
Bardzo mi pomogłeś w podjęciu decyzji :)
:-thank
-
Generalnie jest zasada że na zimę zakłada się węższe opony o wyższym profilu. Ale nie doszukiwałem się dlaczego.
Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka
-
Pewnie dlatego, że węższa opona lepiej sobie poradzi na śniegu niż szeroki walec. Pewnie też jest tańsza od swojego szerszego odpowiednika.
-
Oryginalne 18" Jaguara + Nokian zLine 225x40
(http://i.imgur.com/5UTlbep.jpg)