FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: demon206sw w Sierpień 22, 2015, 00:14:18 am
-
Potrzebne mi dane jak w temacie.
Chodzi o Jaguara x308 z hamulcami brembo czyli te duże tarcze nawiercane i fabrycznie zaciski brembo 4 tłoczkowe z nadrukiem Jaguara przez które mniejsze koła jak 18" się nie mieszczą.
Pewien "fachowiec" wpadł na pomysł przetoczenia piasty na samochodzie bez jej demontażu zamiast ją wymienić i spaprał robotę.
Właściwie to spaprał 2 piasty jedną z przodu i z tyłu.
Z tyłu wymieniłem piastę na drugą 100% prostą i zostały tarcze ponownie przetoczone na samochodzie. Obecne bicie tarcz z tyłu wynosi 0.03 mm i wydaje mi się że już jest ok.
Bicie tarczy z przodu wynosi 0.15 mm i bicie piasty nie pamiętam dokładnie ale chyba 0.05.
Te wskazania czujnika zegarowego są niepokojące.
Planuje wymienić piastę i ponownie przetoczyć tarcze na samochodzie o ile zamontowanie tej tarczy na drugiej piaście nie spowoduje zmniejszenia bicia do takiego co dopuszcza producent.
Piastę muszę wymontować z innej zwrotnicy i wkręcić w tokarkę i sprawdzić czujnikiem zegarowym czy nie ma bicia żebym 2x nie musiał demontować i montować piasty w przypadku zamontowania takiej w podobnym złym stanie.
Mam jeszcze prośbę o wskazówki odnośnie klucza potrzebnego do odkręcenia tej specjalnej nakrętki piasty :-help :-help :-help
-
Nie wiem jak zakładają normy fabryczne dla Jaguara, ale ogólnie przyjmuje się bicie tarczy 0,05 za dopuszczalne. Co do piast to jeśli bicie masz na poziomie 0,05 do 0,1 nie trzeba przetaczać piasty, wystarczy podskrobać (szlifować) powierzchnię styku (do wyboru na tarczy czy na piaście) tak aby po dokręceniu tarczy zmieścić się z biciem w normie.
-
Dzięki za odpowiedź.
Ze skrobaniem się nie zgadzam.
Tarcza musi dokładnie cała powierzchnią przylegać do piasty, inaczej się wichruje.
Żaden producent tarcz hamulcowych po odesłaniu takiej tarczy na gwarancję gdzie nie dolegała równo do piasty nie uzna gwarancji.
Niektórzy dają smar miedziany lub taki srebrny(nie wiem dokładnie jaki w każdy razie koloru srebrnego) między tarcze a piasty przy montażu zęby w razie czego później je łatwo zdjąć za x czasu i taką tarcze uszkodzoną która była zamontowana na smar tez producent odrzuci w razie gwarancji.
Tutaj jest dużo wyjaśnione na temat tarcz ale tolerancji bicia bocznego nie napisali:
http://www.ferodo.com/pl-pl/Wsparcie-techniczne/Porady-techniczne/Pages/Wibracje-podczas-hamowania.aspx (http://www.ferodo.com/pl-pl/Wsparcie-techniczne/Porady-techniczne/Pages/Wibracje-podczas-hamowania.aspx)
Jeszcze to że piasta byłą krzywa(nie wiem wcześniej jak mocno) i była przetoczona dyskwalifikuje ją do eksploatacji.
Przetoczona została powierzchnia styku piasty z tarczą ale została krzywa powierzchnia do centrowania felgi na piaście w skutek czego nie będzie idealnie wypośrodkowana felga.
Skutek? Bicie kierownicy podczas jazdy przy większej prędkości pogarszające komfort jazdy.
Przy felgach 18" jest to uciążliwe. Zaznaczam ze felgi są w 100% proste i nowe opony pirelli p zero 100% dobre.
-
Po wymianie piasty bicie tarcz przednich kół wynosi 0.05 mm...
-
Napisz co zrobiłeś, i czy przetaczałeś piasty?
-
Na początku były przetoczone piasty na samochodzie lewa strona przód i tył.
"Fachowiec" który to robił spaprał tę robotę i przez to tarczę hamulcowe...
Odradzam przetaczanie piast. Jedynym słusznym sposobem naprawy jest wymiana piasty na nowa z aso lub używanej po jej wcześniejszym sprawdzeniu czujnikiem zegarowym czy nie ma bicia.
Wymiana piast na drugie i ponowne przetoczenie tarcz na samochodzie ale w innej firmie rozwiązała problem :-V