FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: iroc5.7 w Lipiec 03, 2015, 23:10:44 pm
-
Ponawiam prośbę, może wreszcie przeczyta ktoś wiedzący w czym problem i zechce mnie naprowadzić na jakiś właściwy trop; otóż cały czas mam problem ze słabymi hamulcami, ale teraz już wiem dokładniej jak opisać usterkę; po prostu: po zapaleniu auta raz jest dobry miękki pedał i są dobre hamulce, a raz jest twardy pedał i hamulec działa z opóźnieniem. Na dzień dzisiejszy wiem tyle, że to najprawdopodobniej usterka elektryczna, skoro "losowo" raz jest ok. a innym razem nie.
dodam, że zarówno stan pedału jak i hamulca nie zmieniają się podczas jazdy, tylko sytuacja utrzymuje się cały czas do momentu zgaszenia auta i po ponownym odpaleniu znów nie wiadomo jak się trafi.
-
Cześć, pewnie nie o taką odpowiedź Ci chodziło bo nie jestem znawcą Jaguarów i nie powiem co konkretnie się dzieje ale...
W układzie hamulcowym nie ma żadnych czarów, całość składa się z czterech zasadniczych elementów: pompa, serwo, rozdzielacz ABS i zaciski. W Twojej sytuacji stawiam na pierwsze trzy. Najłatwiej wykluczyć ABS t.z. jak odpalisz auto i wystąpi problem to podjedź do warsztatu i nie gasząc silnika poproś żeby podłączyli się komputerem i sprawdzili czy ABS działa poprawnie, jeśli tak to zostaje pompa i serwo. Jedno i drugie może być winne.
Jak rozwiążesz problem to napisz co się działo.
-
Sprawdź , czy komputer nie wyświetla kodów błędów . Winna może być pompa hamulcowa ( pompuje ona akumulator ciśnienia ABS ) i jeśli nie działa prawidło , wtedy są takie problemy . Po przekręceniu kluczyka w pozycje 1 , przy otwartej masce sprawdź , czy akumulator jest ładowany ( powinieneś usłyszeć prace pompki w postaci ,, bzyczenia '' ) . Jeśli pompka się nie załączy , a pedał hamulca będzie twardy , to wiadomo już gdzie szukać problemu . Ja w swoim XJ40 mam problem ze zużytym akumulatorem ABS ( nie trzyma ciśnienia i pompka bardzo często się musi załączać ) . Przez to muszę czekać aż pompka napełni go do końca , bo jak za szybko wcisnę pedał , to albo mi go wypchnie ( i wtedy jest bardzo twardy ) , albo wpada w podłogę i w miarę jak dopełnia akumulator to zaczyna go powoli wypychać ( aż do osiągnięcia ,, normalnej twardości '' ) .
PS . w XJ40 nie ma normalnego interfejsu diagnostycznego ( diagnostykę wykonuje się na komputerze pokładowym , poprzez przytrzymanie przycisku VCM przy włączonym zapłonie ( wyświetlą się wtedy ewentualne kody błędów ) ) .
-
"Skan" przez VCM może dać dwa komunikaty: low brake preasure lub power fluid low ( starsza wersja).
Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, musisz sprawdzić czujnik ciśnienia, pompę elektryczną ( zacznij od sprawdzenia napięcia zasilania pod obciążeniem) i akumulator ciśnienia - ale ten z racji wieku do wymiany lub regeneracji.
W moim XJ40 miałem problem z elektrozaworami, wymiana rozwiązała problem.
Napisz proszę, czy przypadkiem ostatnio nie wymieniałeś klocków hamulcowych? ( najlepiej zadzwoń - podaj tel na PW)
-
Właśnie o te elektrozawory mi chodzi, nie wiem co to jest i gdzie one są, pompa pracuje, akumulator wymieniony na dobry, nie bardzo wiem jeszcze jak sprawdzić ciśnienie które daje pompa, ale narazie bym ją wykluczył bo zawsze działa tak samo, a hamulce raz są a raz nie, po przekręceniu kluczyka rano pompa przez ok. 10 sek. Bije ciśnienie w akumulator w końcowej fazie z wyraźnym oporem, słychać potem wyraźne cyknięcie a akumulator aż "podskakuje" i niby powinno być ok. Tylko raz coś jakby blokuje ciśnienie na zaciski a raz nie. 507008051
Acha, vcm pokazuje "fail 23" i " fuel 23" na zmianę. I też jeszcze nie wiem co to.
Klocków nie wymieniałem, wymieniałem akumulator ciśnienia, odpowietrzałem układ, nie wiem czy fachowo, ale na różne sposoby i to wszystko bym wykluczył, bo po pierwsze problem jest bez zmian od kiedy mam auto, po drugie nieraz mam dobre hamulce.
Fail fuel 23; zbyt bogata mieszanka paliwowo powietrzna, więc mniejsza z tym i tak mam dobrą sekwencję i na niej wychodzi teraz 30zł/100km. Więc hamulce nic nie pokazują.
-
Skoro uszkodzenie pojawia się losowo, warto wyczyścić styki wtyczki elektrozaworów i modułu abs.
Ze względu na delikatną 25 letnią materię nie używaj środków typu WD 40 , polecam KONTAKT 60 , 61 i WL
http://multisort.pl/product/Preparat-Kontakt-60-do-czyszczenia-stykow-200ml,3253.html (http://multisort.pl/product/Preparat-Kontakt-60-do-czyszczenia-stykow-200ml,3253.html)
Moduł ABS rozkręć i zobacz czy pomiędzy gniazdem, a płytką nie ma zimnych lutów.
Styki we wtyczce elektrozaworów delikatnie podegnij, aby dociskały z większą siłą, zmień uszczelkę.
-
a serwo i zawór na przewodzie podciśnienia sprawdzałeś
-
elektrozawory odłączyłem, tzn. odpiąłem wtyczkę, (przewód do tyłu do nivo jest już odłączony, do pompy i do zbiorniczka są przewody), nie ma żadnej różnicy niestety, elektrozawory czy odpięte, czy podpięte to i tak raz jest twardy pedał, raz dobry, z tą różnicą, że na odpiętych nie działa abs, na podpiętych działa. Tak więc poszukam modułu abs, gdzie to jest, przy pompie hamulcowej, czy gdzieś też indziej? i zobaczę co tam można zrobić oraz tego podciśnienia serwa, czego też jeszcze nie zlokalizowałem (to jest w każdym modelu, czy nie?) skąd się bierze podciśnienie, z kolektora ssącego, jak w każdym aucie, czy skąd indziej?
wydaje mi się teoretycznie, że dla kogoś znającego układ zdiagnozowanie w czym tkwi problem powinno być banalnie łatwe, tylko nie wiem czy ja jasno go opisałem,
zasadnicze pytanie: Dlaczego raz jest twardy pedał, a raz miękki. Co jest za to odpowiedzialne w układzie, żeby był miękki pedał?
W "zwykłym" aucie to wspomaganie hamulca tzw. serwo czyli puszka z gumową membramą i przewodem podciśnieniowym podłączonym do kolektora ssącego, problem w tym, że u mnie nic podobnego nie mogę zlokalizować. Gdzie jest to serwo, przewód i zawór?
-
Wygląda na to że mam model bez serwa, a za wspomaganie hamulca odpowiada pompa z przodu auta, ta od nivo. Wspomaganie raz jest dobre, raz nie, czyli gdzie szukać przyczyn?
-
I ta sama pompa napędza u mnie wspomaganie kierownicy, jest tylko jeden zbiornik na płyn i wszystko podłączone do tej pompy, wspomaganie działa bez zarzutu. Przyczynę obstawiał bym pomiędzy pompą wysokiego ciśnienia a pompą hamulcową, ew. w pompie hamulcowej lub między pompą hamulcową a zaciskami hamulca, bo gdy pojawi się twardy pedał to też zawsze auto ściąga mocno w pierwszej fazie hamowania i to raz w prawo, raz w lewo tak jakby ciśnienie płynu hamulcowego z nierównomierną siłą było podawane na zaciski. w czasie gdy pedał jest normalny tzn. miękki auto nie ściąga, można hamować nie trzymając kierownicy nawet.