FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => S-TYPE (1999-2007) => Wątek zaczęty przez: grzechch w Kwiecień 10, 2015, 15:16:35 pm
-
Koledzy czy jest na forum specjalista od olejów silnikowych, najlepiej ktoś biegły w dziedzinie chemii.
Pytanie prozaiczne jaki olej stosować do 3,0 benzyna. Wiadomo, że 5 W 30, spełniający najlepiej normę Forda.
Jakiej firmy olej zastosować? Dla mnie odpada Castrol. wiadomo, że każda firma swoje oleje chwali ale wiadomo też, że oleje są na bazie syntetyczne i na bazie mineralnej i oba sa jako syntetyki.
-
Gdzieś to opisywałem w którymś wątku ale tak:
Castrol wszystko robi na bazie mineralnej hydrokrakowanej. Shell i Mobile Super to samo, BP, GM i pochodne również to samo. Praktycznie te oleje to jedno kopyto.
Fuchs również robi to samo ALE - tu już mamy lepszą jakość oczyszczania i samego procesu + podejrzewa się iż dają lepsze dodatki.
Liqui Moly - cała seria TopTec oparta jest również na tej technologii, jakość identyko jak Fuchs czyli lepiej niż Castrol i pochodne.
Teraz firmy w krótych nazwa syntetyczny to nie bujda na kółkach.
Motul - dokładnie nie wiadomo czy jest to pełna baza PAO czy z domieszką hydrokraku ale nawet jeśli to i tak jakość dużo wyższa od powyższych, jednakże kiedyś widziałem iż producent chwali się iż to jest pełne PAO
Liqui Moly - identyczna sytaucja no i mają takich olejów....ledwo 3 z tego co pamiętam
Mobil 1 - z tego co wiem wszystko leci na bazie PAO
Valvoline - no oni to chyba pełnego PAO nie mają, może w serii SynPower Xtreme, ale normalna SynPower to mieszanka PAO + HC. Widać to po cenie produktu szczególnie
No i jedziemy do tych gdzie jest 100% pewność
Penrite, AMSoil, Royal Purple, Penzoil, Millers - ci producenci nawet w niektórych produktach dodają estrów ale to bardziej do olejów z tą wyższą lepkością
Nie wiem natomiast kompletnie jak sie sprawa ma z Petronas'em i innymi mega rzadkimi firmami w naszym kraju
-
A nasze,polskie oleje jak sie mają w tym porównaniu?
-
Chyba nijak. Nigdy nie ufałem polskim olejom
-
Tak samo niestety jak Castrol jeśli chodzi o produkcję. Aczkolwiek jakościowo nie wiem czy nie lepsze ;)
Ale co lepsze....wystarczy wszperać się w sieć i znaleźć karty Motula ale nie te z wartościami, a ze składem. Okazuje się iż olej nazywany przez nich 100% syntetyczny nie jest tak naprawdę syntetyczny. Mineralny ale nie z hydrokrakingu, a z hydrotreatingu. Czyli powiedzmy dalej mineralny ale jeszcze bardziej podkręcony i doczyszczony niż hydrokrack.
Mobil 1 to na szczeście baza PAO. Natomiast podejrzewam, ze Valvoline identyczna sytuacja jak Motul, zaś LM pewnie PAO bo ceny są mocne, a nie mogę w ich karcie się doszukać, zero wzmianki w tej polskiej. Poszukam w zagramanicznej moze
-
polecam lekturę
z innego forum
Producenci non-stop mieszają w składach olejów i tym samym kartach MSDS (niestety przeważnie na niekorzyść klienta końcowego).
Na początek główne PRAWDY:
• nic nie zastąpi częstej wymiany oleju ! (i tu proszę o nie podawanie argumentu "producent zaleca wymianę co np. 35 000 km - to marketingowa bzdura) - optymalnie ? 10 000-12 000 km, jeśli ktoś jeździ tylko trasy/autostrady można wydłużyć do 15 000 km
• lejemy olej o klasie lepkościowej, którą zaleca producent silnika ! (tu wyjątkiem jest oczywiście nietypowe użytkowanie auta - upalanie na torze itd.)
• olejem syntetycznym nazywamy oleje, które posiadają bazę olejową grupy IV (polialfaolefinową czyli PAO) lub grupy V (estrową) - najczęściej to oleje poliestrowe (PAO+domieszki estrów)
• nie patrzymy co było wlewane do "auta używanego" wcześniej - stosujemy płukankę i zalewamy najlepszy olej o klasie lepkości rekomendowanej przez producenta silnika !
• oleje o "rozszerzonej klasie lepkości" (5W50, 10W60) znacznie różnią się parametrami w niskich temperaturach od "standardowych" olejów - wymagają do optymalnej pracy optymalnej temperatury a w nie optymalnej szybciej tracą swoje parametry = wymagają częstej wymiany nawet co 5000-6000 km, nie są zbyt dobre do codziennego użytkowania w cywilnych autach jeżdżonych w większości po mieście
• jakość olejów spada z roku na rok od ładnych paru lat - liczy się powoli tylko zysk koncernów
Wyższość olejów syntetycznych nad olejami półsyntetycznymi (czyli na bazie mineralnej lub bazie mineralnej po hydrokrakingu - HC):
• wyższa stabilność lepkości (ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
• lepsza płynność - pompowalność oleju w ujemnych temperaturach
• wyższa wytrzymałość w wysokich temperaturach oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala gęstnienia oleju po pewnym czasie - czyli trzymanie parametrów fabrycznych)
• wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
• dla diesla oleje poliestrowe są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania filtrów DPF
Najczęściej powtarzane bzdury:
• jeśli wlewany był olej o wyższej klasie lepkości (15W40, 10W40) to nie można wlać oleju o niższej klasie lepkości (5W40) bo coś się rozszczelni
• oleje 15W40 to oleje mineralne, 10W40 to półsyntetyki a 5W40 to syntetyki
• płukanka do silnika zepsuje/wypłucze/rozszczelni silnik
• olej 10W60 będzie zawsze lepszy od 10W40 a 5W50 lepszy od 5W40 (często jest wręcz odwrotnie)
• oleje do silników benzynowych i diesla są takie same w ramach jednego producenta, różnią się tylko naklejką
Polecane marki - ogólnie:
Nie ma takich - każdy prawie producent ma w swojej ofercie oleje o słabych parametrach w swojej klasie lepkości, prawie każdy ma też jakieś perełki w ofercie.
Oczywiście są producenci "ekskluzywnych" olejów, którzy nie schodzą poniżej pewnej półki cenowej i oferują tylko topowe produkty (jak np. Red Line).
Pisałem już o brzydkiej tendencji u producentów - wmawiania klientom od kilku lat, że oleje półsyntetyczne (czyli wszystkie z bazą olejową HC, wykonane w "technologii syntetycznej" itd.) są tak samo dobre jak 100% syntetyki.
Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że wyprodukowanie oleju na bazie w 100% syntetycznej jest dużo droższe niż takiego na destylatach ropy naftowej (często nawet o 50-60% droższe, wiec marża maleje). Wiele olejów półsyntetycznych (HC) ma bardzo dobre parametry = to bardzo dobre oleje - ale w zdecydowanej większości nie tak dobre, jak oleje poliestrowe (100% syntetyczne).
Polecane modele olejów (wraz z wybranymi parametrami):
Jak czytać dane: (w dużym uproszczeniu):
- baza: MIN (mineralna, II grupa), HC (mineralna po hydrokrakingu, grupa III), GTL (najnowocześniejszy HC, grupa III), PAO (polialfaolefiny, grupa IV), EST (estry, grupa V)
- lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
- indeks lepkości - im wyższy tym lepiej
- temperatura płynięcia - im niższa tym lepiej
- TBN - im wyższy tym lepiej - powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
- Noack - im niższy tym lepiej, poniżej 10% dobrze, poniżej 8% bardzo dobrze
- HTHS - powyżej 3,5mPa/s dobrze, powyżej 4,0mPa/s bardzo dobrze
- POWER - wybór ze względu na najwyższą jakość w swojej klasie
- ECONOMY - wybór ze względu na cena/jakość
Silniki benzynowe:
15W40
• Mobil 1 15W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 125,0cSt; indeks lepkości 153; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Motul 300V 15W50
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 122,9cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• ECONOMY Petronas Syntium 1000 15W50
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 120,9cSt; indeks lepkości 157; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
10W40
• POWER Amsoil Premium Protection 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN - 12,1; Noack - 6,7%; HTHS - 4,3)
• Millers CFS 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 103,0cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 9,3; Noack - ?,?%; HTHS - 4,3)
• Motul 300V 10W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,5 cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack 8,4%; HTHS - 4,2)
• Penrite Racing 10 10W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• POWER RedLine 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,7)
• Royal Purple 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0cSt; indeks lepkości 148; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Xado CI-4 10W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 99,7cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 8,6%; HTHS - 4,1))
5W40
• Amsoil European Car Formula Full-SAPS 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,3cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - 8,7%; HTHS - 3,7)
• POWER Fuchs Titan Race Pro S 5W40
(olej syntetyczny (EST+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,4 cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - 6,6%; HTHS - 4,2)
• ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS (NT) 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,7cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - 4,1)
• Mobil 1 Delvac ESP 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 98,0cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - 3,8)
• Motul 300V 5W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,8 cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,9; Noack - 7,4%; HTHS - 4,5)
• Pennzoil Ultra Euro 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,0 cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 5 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 95,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,6)
• Royal Purple 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,7cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• ECONOMY Shell Helix Ultra 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)
• Xado Atomic 5W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,8 cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 7,6%; HTHS - 3,8)
0W40
• POWER Amsoil Signature Series 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,7cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - 8,1%; HTHS - 3,9)
• BP Visco 7000 0W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 9,8%; HTHS - ?,?)
• Casrtol EDGE Sport 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Elf Synthese 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 8,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS NT 0W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 62,2cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -51??°C; Liczba zasadowa TBN - ??,?; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Mobil1 New Life 0W40
(olej syntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)
• Penrite HPR 0 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 64,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 0 0W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 194; temperatura płynięcia -61°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,1%; HTHS - 4,5)
• Ravenol 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,7cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 57,0cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,2)
• POWER RedLine 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 190; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,0)
• Royal Purple 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,9cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,5%; HTHS - ?,?)
• Xado Atomic Arctic 0W40
(olej półsyntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,8 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -54°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 9,2%; HTHS - 3,8)
5W50
• POWER Agip/Eni Motorsports 5W50
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 210; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 7,5%; HTHS - 4,6)
• Mobil1 SuperSyn 5W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 5 5W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 146,0cSt; indeks lepkości 195; temperatura płynięcia -55°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 4,5)
• POWER RedLine 5W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 20,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 128,0 cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 5,0%; HTHS - 5,9)
10W60
(sportowe, nie zalecane do użytku całorocznego !)
• Bardahl INDY Syntronic Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 142,0cSt; indeks lepkości 193; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol RS Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 154,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• ECONOMY Gulf Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN - 9,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Race Tech 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 163,0cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -35°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,9%; HTHS - 6,5)
• Orlen Platinum Rally Sport 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 156,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -49°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 10 10W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 132,0cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• POWER Penrite 10 TENTHS PREMIU 10 10W70
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 30,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 223,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -50°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 6,0)
• POWER RedLine 10W60
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0 cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,0%; HTHS - 6,7)
• Shell Helix Ultra Racing 10W60
(olej półsyntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 151,0 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,8%; HTHS - 5,4)
• Xado Atomic 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 178,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,1; Noack - 7,2%; HTHS - 6,2)
Silniki diesla (bez DPF/FAP):
5W40
• POWER Amsoil Premium Diesel DEO 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 90,8cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - 9,1%; HTHS - 4,1)
• ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Diesel Synthoil 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,2; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
• ECONOMY Penrite HPR Diesel 5 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 152; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 10,7; Noack - 13,0%; HTHS - 3,6)
• ECONOMY Shell Helix Ultra Diesel 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)
0W40
• Castrol EDGE Professional 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 9,2%; HTHS - ?,?)
• Mobil 1 Turbo Diesel 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)
Silniki z filtrem cząstek stałych - oleje EKOLOGICZNE:
Oleje Low/Mid-SAPS spełniające normę C3.
0W30 / 0W40
• Castrol EDGE Professional C3 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 72,0cSt; indeks lepkości 169; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
5W30 / 5W40
• Amsoil ECF Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,4cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 5,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Amsoil Signature Series ASL 5W30 *
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 60,1cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol EDGE Diesel FST 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0 cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - -,-%; HTHS - -,-)
• Eneos Sustina Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,3cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Fuchs Titan GT1 Pro 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 71,1cSt; indeks lepkości 155; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Top Tec 4200 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,5)
• Lotos Traffic Pro Thermal Control (505.01) 5W40
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,3; Noack - 7,4%; HTHS - 3,6)
• Mobil 1 ESP 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 7,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,8)
• POWER Motorex Xperience FS-X 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,7cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - 4,2%; HTHS - 3,5)
• Penrite Enviro+ 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,0cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
• ECONOMY Ravenol VMO 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine Euro Series 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 8,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,7)
• POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,3)
• Shell Helix Ultra ECT 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 159; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,6)
• Valvoline SynPower MST C4 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,9cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 9,1%; HTHS 3,7)
• Xado Atomic C3 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,2cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,6; Noack - 8,8%; HTHS - 3,2)
* - nieoficjalnie, posiada i przewyższa parametry olejów z normą C2
Aby wszystko było jasne - powyżej wymienione zostały oleje godne polecenia, w większości oleje w 100% syntetyczne (lub półsyntetyczne HC zawierające na ogół do 20% bazy HC - nie ma półsyntetyków tych z typowo mineralną bazą olejową w ogóle).
Żeby nie mieszać użytkownikom w głowie nie zamieściłem wszystkich danych (z najważniejszych jest także Noack oraz HTHS).
Pamiętajmy, że jeśli polecony jest olej np. Mobil 1 5W40 to nie oznacza to, że każdy Mobil 1 5W40 jest godny polecenia (a tylko ten konkretny olej) - producenci mają teraz czasem po kilkanaście modeli oliw o tej samej klasie lepkości w ofercie.
* - dlaczego tak mało Millers'ów - tłumaczę - ta firma nie lubi się "chwalić" parametrami swoich olejów, nie podaje w kartach temperatury płynięcia olejów, nie podaje zasadowości (liczby TBN, która wskazuje na parametry i dodatki czyszczące zawarte w oleju). W związku z tym dość ciężko jednoznacznie stwierdzić czy dany olej Millers'a faktycznie wybija się swoimi parametrami spośród konkurencji.
więcej na temat olejów znajdziecie na forum
http://forum.kosmetykaaut.pl/index.php (http://forum.kosmetykaaut.pl/index.php)
-
Niestety oleje hamerykańskich producentów albo nie spełniają norm Jaga/Forda wymaganych w naszych silnikach albo jeśli już spełnia to cena 75-80zł/1l lekko zabija. Aczkolwiek jeśli ktoś rocznie robi te 20-25 tys km to w sumie akurat 2 zmiany, więc reasumując koszt znowu nie tak duży .
-
Tomasz czy ty kolego chcesz mnie wykończyć. Dalej nie wiem co wlać o dobrych parametrach i w dobrym stosunku ceny do jakości. Ze znanych w miarę olejów 5 W 30 żaden nie jest syntetykiem?
-
Millers EE Longlife Eco 5W30 jest prawdopodobnie na bazie PAO, do tego nieźle wygląda na papierze
-
Już jego sama cena mówi, że jest dobry. Niestety do samochodu, którym nie jeżdżę w zimie i robię tylko może 4 tys. km nie kupię takiego oleju by go wylać prawie nowy
-
ja osobiście rocznie robię kotem około 7000 km i olej zmieniam co 12 miesięcy. Od 2 lat dzięki radom Piotra z ZmienOlej zalewam do kota
Fuchs 5W40 Titan GT1 XTL
jeśli chodzi o oleje Millers to mamy z tego co pamiętam rabat na forum
-
Coś marna kompetencja Piotra....nie dość, że normy ACEA nie spełnia to jeszcz normy wewnętrznej Forda no i lepkość nie pod ten silnik.
-
jest jeszcze 5w30 gt1 fuchs?
-
Coś marna kompetencja Piotra....nie dość, że normy ACEA nie spełnia to jeszcz normy wewnętrznej Forda no i lepkość nie pod ten silnik.
cos więcej na ten temat
-
Ford/Jaguar zaleca do tego silnika normę ACEA A5/B5. Twój olej Tomku spełnia normę A3/B4. Oprócz tego Ford/Jaguar mają swoją normę czyli WSS MC913/A/B/C/D. Twój olej niestety nie spełnia żadnej z nich. Oprócz tego ten silnik od początku był konstruowany pod dość rzadki olej jakim jest 5W30. Więc 5W40 nie jest jego sprzymierzeńcem.
-
Najlepszy będzie Selektol, który ma już 20 lat ;D. Tak na poważnie to Driv3rrrr proszę o tańszą propozycję pod moje korzystanie z samochodu skoro Fuchs jest do D
-
wybierając olej kierowałem się radą z ZmienOlej - w maju czeka mnie zmiana oleju więc ze spokojem się jeszcze zastanowię
-
I właśnie dlatego potrzebne są te rozmowy. Ale ja nadal jestem głupi
-
Lej Millersa tego co Ci pisałem. Ja osobiście wlałem Motula Specific 913D. Póki co wszystko na plus ale za ten sam hajs mam Millersa który teoretycznie jest na bazie PAO lub w ciut gorszym wypadku z domieszką PAO. Więc następnie pewnie wskoczy Millers. Nawet Penrite HPR nie jest na bazie PAO.....przetrzepałem temat o teraz i wyszło szydło z wora.
-
Rozumiem ale robię tylko 4 tys. rocznie i tylko w dodatnich temperaturach. To zbyt drogi olej abym go wylewał po 4 tys
-
Możesz przetrzymać 2 lata, spokojnie. A jeśli coś tańszego to niestety prawdziwego syntetyka nie kupisz w kwocie do 30zł/1l.
Ravenol ma olej spełniajacy normy po 27zł/1l bodajże
-
A to co jest warte- http://allegro.pl/olej-mobil-1-0w30-fuel-economy-1l-mamy-filtry-i5244884000.html
lub- http://allegro.pl/millers-oils-xf-longlife-eco-5w30-5l-motokram-i5235364556.html
-
Mobil lepiej na papierze wygląda
-
Lepiej na papierze od Millersa? Czy tylko na papierze jest dobry?
-
Ogólnie oleje Mobil 1 zbierają dobre opinie. Myślę, że jakościowo porównywalne, a na papierze jak pisałem - lepiej Mobil.
-
A to: http://allegro.pl/olej-total-quartz-9000-future-nfc-5w30-4l-a5-b5-i5180416976.html
http://allegro.pl/valvoline-maxlife-fe-5w30-4l-promocja-hit-cena-i5168174093.html (http://allegro.pl/valvoline-maxlife-fe-5w30-4l-promocja-hit-cena-i5168174093.html)
http://allegro.pl/olej-ford-motorcraft-xr-5w30-a5-5l-warszawa-i5260647377.html (http://allegro.pl/olej-ford-motorcraft-xr-5w30-a5-5l-warszawa-i5260647377.html)
-
A to: http://allegro.pl/olej-total-quartz-9000-future-nfc-5w30-4l-a5-b5-i5180416976.html
http://allegro.pl/valvoline-maxlife-fe-5w30-4l-promocja-hit-cena-i5168174093.html (http://allegro.pl/valvoline-maxlife-fe-5w30-4l-promocja-hit-cena-i5168174093.html)
http://allegro.pl/olej-ford-motorcraft-xr-5w30-a5-5l-warszawa-i5260647377.html (http://allegro.pl/olej-ford-motorcraft-xr-5w30-a5-5l-warszawa-i5260647377.html)
a no? Podłączam się do pytania. A do tego jak się ma Ford Formula F 5W30?
-
Z tego co wiem to beznadziejnie. Opisany był chyba w części dotyczącej x-typów. To chyba nie jest w pełni syntetyk i stąd taka cena
-
Te co wstawiłeś też nie są syntetykami. Ale jeśli już brać z tych 3 to tylko Valvoline
-
Z tego co wiem to beznadziejnie. Opisany był chyba w części dotyczącej x-typów. To chyba nie jest w pełni syntetyk i stąd taka cena
Właśnie nie raz słyszałem, że te "firmowe" oleje są słabe, ale jaki to ma sens? Wydaje mi się, że to bez sensu, żeby producent aut oznaczał swoją marką słaby olej i do tego jeszcze wlewał swój słaby olej do swoich nowych aut. Jakie do tego ułożyć hasło reklamowe? "Jaki olej takie auto", "Jakie auto taki olej", czy jak? Nie rozumiem tego.
-
Po to aby silnik szybciej padł a ty poszedł i kupił nowy samochód, a stary dobry oddał na złom.
-
Gdzieś na youtube jest test oleju bmw i innego niby duzo lepszego i przynajmniej w bardzo dużej temperaturze tak jest- gdzieś umieściłem ten filmik. Czyli w rozsądnej cenie dalej najlepiej wlać Mobil 0w30. Oczywiście w mojej sytuacji
-
Panowie co myślicie o takim oleju do Jaga ?
5w30 Formula F - 5 litrów 14E9EC
:-thank :-tylko
-
Niestety to jest shit. Tańszy niż dobre 15W40 o czymś świadczy :)
-
Wystarczy wpisać nazwę oleju. Nie trzeba linkować do sklepów, czy allegro.
-
Pardon mój błąd było to na szybko z telefonu :-wstyd
To Panowie proszę o opinię, którym byście polecali zalać:
MOBIL SUPER 3000 FE 5W30
CASTROL MAGNATEC 5W30 FORD
MOTUL SPECIFIC 913C FORD 5W30
Chyba że coś od siebie polecicie godnego do wlania :)
:-thank
-
Motul 913!!! Na allegro pierwsze ogłoszenie, dwie piątki za 320zł plus przesyłka. apropo, co to są oleje GM, firmowane marką. są tak tanie, że zastanawiam się czy są w ogóle tłuste.
-
Motul 913D jak już. Ma lepszy wskaźnik TBN. A ja obecnie będę lał Fuchsa Supersyn F Eco-DT. Lepsza cena, zayebiste parametry pompowalności na zimnym, a jak się będzie sprawował wyjdzie w praniu. Obecnie mam 913D i wszystko w najlepszym porządku. Zleje go pewnie czarnego jak smoła bo poprzednio był Castrol właśnie i Motulek ładnie poczyścił co nieco.