FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: dziadzol w Grudzień 15, 2014, 13:23:10 pm
-
Witam,
Panowie, coś mi skrzypiało na wybojach pod tylną półką - wymieniłem izolatory sprężyn i poduszki amortyzatorów i z prawej strony ustało, ale lewa ciągle poskrzypuje. Zastnawiałem się, czy to nie jest jakaś tuleja na wahaczach, ale to by pod półką nie było chyba słychać, tylko niżej. Dodam też, że ta lewa strona tyłu jakby delikatnie niżej siedzi. Na podnośniku wszystko wydaje się sztywne. Uprzedzając pytania dodatkowe - auto po konwersji levellingu, amory wymienione na oryginalne bilsteiny jaguara jakieś 20 tys. km temu.
Będę wdzięczny za sugestie.
Pozdrawiam
-
Podnies auto. Zdejmij kolo. Wez jakas breche i sprawdz luz miedzy wahaczem a zwrotnica.
Siedza tam lozyska stozkowe do ktorych dostaje sie czesto woda i zaczyna to dostawac luzow i skrzypiec, rdzewiec i ogulnie masakra pila mechaniczna.
Ale do ogarniecia. Ja wymieniam to nawet bez zdjecia zwrotnicy, choc powiem ze wyjecie biezni jest nie latwe bo nawet na prasie tego nie wycisniesz.
-
Z łożyskami stożkowymi może być coś na rzeczy. Sprawdzę, :-thank
ale żeby się to skrzypienie aż pod tylną półkę?
-
Tylko pamietaj, ze nie chodzi o lozyska w kolach a na laczeniu zwrotnicy z wahaczem, tam gdzie zawsze w normalnych autach sa tuleje, w xj40 sa lozyska stozkowe a pomiedzy nimi tuleja dystansowa. Sa to nietypowe calowe lozyska, scalone z simmeringiem.
Obejzyj tez czy nie ma luzow na przegubach poloski, bo w naszych Jagach polos w zawieszeniu stanowi gorny wahacz (gdybys zdemontowal polos i postawil auto, kolo sie zlamie).
-
Wiem, co to są łożyska stożkowe tylnych wahaczy ;D
ale i tak dzięki!
Zagłębię się to tylne zawieszenie w wolnej chwili...
-
Witaj. Potwierdzam wersje kolegi , przeżyłem już to w swoim. Łożyska :-tylko
-
I u mnie coś skrzypi jak stara wersalka na wybojach, muszę jechać na trzepaki i ogólnie go oblukać bo już dawno tego nie robiłem
-
Wracam do tematu, bo okazało się, że łożyska stożkowe są czyściutkie. Wymieniłem wszystkie tuleje tylnego zawieszenia a skrzypienie dalej się odzywa - wyraźnie pod tylną półką. Ma ktoś jakiś pomysł, co to może być? Mocowanie oparcia tylnej kanapy?
-
Pod tylną półką jest jedynie zbiornik paliwa, przykręcony dwoma stalowymi pasami. Może po prostu masz luźne te pasy i zbiornik Ci lata ;)
-
O tym nie pomyślałem - nadam sprawę komu trzeba, zajży i dam znać, czy ustało...
-
Częstą przypadłością tego modelu jest skrzypienie amortyzatorów w górnej części.
Dokładnie pomiędzy silikonowym grzybkiem wciskanym w górny kielich, a tulejka amortyzatora.
Wystarczy użyć sprayu najlepiej teflonowego i problem znika. Ja w swoim samochodzie dorobiłem tuleje teflonowe i nie mam problemu ( prześlij emaila, to wyślę zdjęcia).
Drugą przyczyną są luzy na śrubach ( lub szpilkach ) mocujących kielich amortyzatorów do karoserii.
Może być również pęknięta sprężyna.
-
Sprężyny powinny być OK, jak pisałem wcześniej, wymieniałem poduszki sprężyn i amorów, pewnie by wyszło pęknięcie. Teraz z prawej strony jest cicho, lewa ciągle poskrzypuje. Pewnie bez rozkręcenia całego majdanu nie da się prysnąć teflonem>
-
Wakacyjne wyjazdy opóźniły wyjaśnienie tej kwestii, ale jeśli ktoś jest zainteresowany to spieszę donieść, że problem tajemniczego skrzypienia został rozwiązany - podczas wymiany tulei tylnego zawieszenia jedna z nich została zamontowana do góry nogami :o Konsekwencje wobec winnego zostały już wyciągnięte 8)
Auto sunie bezszelestnie...