FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => S-TYPE (1999-2007) => Wątek zaczęty przez: franiux w Październik 18, 2014, 16:27:35 pm
-
Witam, jak w temacie, od jakiegoś czasu zaczęło mi ściągać auto w prawo. Jak trzymam kierownicę prosto to jedzie prosto, jak puszczę to kierownica minimalnie się odchyla w prawo i auto jedzie w prawo.
Byłem ustawić geometrię i nic nie dało, dalej ściąga. Koła wyważone, ciśnienie ok, zamieniałem miejscami przód na tył oraz zapasówkę z całkiem inną oponą. Dalej ten sam efekt.
Dziś sprawdzone hamulce czy nie zapieczone i też wygląda że wszystko ok.
Czy przyczyną może być maglownica ? Jest trochę wilgotna na plastikowych osłonach drążków kierowniczych ?
-
Sprawdziłeś, czy nie "zbiera" którejś z opon?
-
Hej, przyczyną ściągania samochodu po puszczeniu kierownicy prawie zawsze są hamulce i co ciekawe mogą być:
1. zaciski - zapieczone na prowadniku
2. przewody elastyczne - zapchane
3. tłoczek zapieczony - choć rzadko
-
Z oponami wszystko ok.
Co do hamulców to dziś niby sprawdzał i powiedział że nie zapieczone.
Może podjechać na stację diagnostyczną i sprawdzić siłę hamowania czy jest taka sama na obu kołach czy to coś da ?
-
Witam. Jest jeszcze jedna ważna kwestia. Sprwdzania czy ściąga powinniśmy dokonywać na płaskiej nawierzchni. Płaska to nie znaczy jezdnia. Drogi buduje sie w taki sposób aby niweleta drogi od osi jezdni miała poprzeczny spadek w kierunku jej krawędzi tak aby woda spływała w kierunku krawędzi drogi. /zazwyczaj kiedy puścimy kierownice samochód zawsze bedzie jechał w kierunku krawęznika bo tak jest pochylona jezdnia. Nalezy jechać środkiem drogi tak aby linia podziałowa przebiegała przez srodek samochodu i wówczas puścić kierownicę. Niestety nie jest to miarodajne gdyż zbyt duży spadek jezdnni od jej osi mmoże wykluczac ściąganie w jedna i drugą stronę. Jeżeli masz w okolicy duży parking przy centrum handlowym to zobacz w którym ierunku jest spadek całego placu i w tym kierunku jedź. Będzie to w miarę miarodajne.
-
Witam ponownie, temat aktualny z tym że znam przyczynę. Po pierwsze zrobiłem remont tylnego zawieszenia (wszystkie tuleje i łączniki nowe).
Byłem ustawić geometrię wszystkich kół i diagnosta twierdzi że nie da się ustawić konta wyprzedzenia z przodu z prawej strony bo jest ustawiony już na max a nadal jest źle a to jest przyczyną ściągania. Resztę wszystko poustawiał i jest dużo lepiej ale dalej minimalnie ściąga.
link do wydruku jaki dostałem:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/efQN60LR565hPqwaNQuTBII1dscWIQIdvUarshqZIUg?feat=directlink
Skoro nie da się ustawić to dlaczego przez 2 lata było dobrze a teraz nagle ściąga.
-
A może jakiś element zawieszenia jest skrzywiony?
-
Jakiś czas temu była wymieniana tuleja na dolnym wahaczu. Może coś uszkodził pod prasą podczas wymiany. Diagnosta mówi że nie widzi niczego ale teraz już nie wiem.
-
Hmm może coś skrzywił lub krzywo zamontował ? Mnie już nic nie zdziwi po tym jak "mechanik" zamontował mi tuleje tylnego wahacza do przedniego i jeszcze zaczął opieprzać co to za zamiennik mu przywiozłem. Nie pasował i trzeba było rozwiercić środek po śruba nie przechodziła :-hehe 4 oryginalne tuleje mi zmarnował :(
-
Jeszcze jedna kwestia, na przednim dolnym wahaczu jak się okazuje można regulować w 2 miejscach przy przedniej tulejce i tylnej. Diagnosta chyba próbował wyregulować tylko tą przednią i rzeczywiście jest ustawiona na max w lewą stronę, natomiast chyba nie ruszał tej tylnej która również jest ustawiona w pozycji max w lewo. Czy przesunięcie tej tylnej w prawo spowoduje że auto będzie ściągać jeszcze bardziej na prawo czy się poprawi ?
-
Muszę trochę odgrzać temat, bo nadal mam problem ze ściąganiem w prawo.
Mechanik twierdzi, że pod śrubą do ustawiania kąta wyprzedzenia powinna być podkładka a jej nie ma z obu stron. Rzeczywiście jest taki jakby ząbek w który by pasowała taka podkładka, czy ktoś może sprawdzić czy ma tam podkładkę czy samą śrubę ?. Chodzi o mocowanie przedniego dolnego wahacza od strony przedniej ?. Wystarczy się schylić pod przedni zderzak. Twierdzi, że bez tej podkładki śruba łatwo może się przesuwać.
-
W przedliftach są śruby bez podkładek owalnych po lifcie już są ale można kupić komplety śrub z MOGA (śruba z podkładkami) i mamy już miejsca na oparcie podkładki w wózku są.
-
Dzięki za odpowiedź. Mam jeszcze jedną teorię, czy jak wymieniali maglownicę to mogli podłączyć do kolumny o 1 ząbek nie w tą stronę co trzeba ?. I teraz jak ustawiają geometrię, ustawią kierownicę prosto, zbieżność tak jak należy to i tak będzie maglownica dążyć do ustawienia się do jazdy wprost, ale skoro jest przestawione o 1 ząbek to kierownica będzie uciekać w prawo zarówno w jeździe jak i przy hamowaniu. Czy taki scenariusz jest możliwy ? jeśli tak to chyba wystarczy teraz kierownicę o 1 ząbek w lewo i wtedy dopiero ustawić geometrię ? ??????
-
z tą kierownicą to wystarczy podpiąć kompa i sprawdzić co pokazuje czujnik kąta skrętu a przestawienie raczej jest nie możliwe
-
To chyba oryginalny program serwisowy pokaże wskazania czujnika kąta skrętu a nie te ogólnie dostępne
-
Właśnie, a w mojej okolicy ze świecą szukać. Chyba że fordowski ?
-
Mam program ale bez możliwości adaptacyjnych w Jagu. Z parametrów w czasie rzeczywistym pokazuje jedynnie parametry pracy silnika
-
Jutro spróbuję wyłączyć esp i zobaczę co zrobi, bo właściwie nigdy go nie wyłączałem, założyłem że to usterka czysto mechaniczna. To możliwe, że po prostu mi koło minimalnie przyhamowuje bo odczytuje błędne dane z czujnika ?
W Peugeocie po wymianie maglownicy właśnie esp wywaliło całą litanię błędów i napisało że nie działa. A ten milczy ale może o to właśnie chodzi. :- pojecia
-
Problem w zasadzie rozwiązany, 2 rzeczy były nie tak - źle zamontowana maglownica co powodowało 90% ściągania, oraz śruby które w oryginale są bez mimośrodu i mimo ustawienia zaraz się rozjeżdżają. Nowe zamienniki z mimośrodem zamówiłem z USA, są w drodze.
-
Na czym polegał zły montaż maglownicy? Rzeczywiście kierownica była przekręcona, czy źle założyli całe ustrojstwo w ramie?
-
Nie jestem mechanikiem więc dokładnie nie wiem o co chodziło, ale przy jeździe na wprost ciśnienie powinno ustawiać ją na wprost, a było delikatnie w prawo. Szczególnie było to odczuwalne przy większych prędkościach kiedy zadziała zawór od servotronica i usztywni kierownicę w pozycji skręconej w prawo zamiast prosto. Nie wiem czy cokolwiek z tego zrozumiesz :-R
-
Rozumiem. Nawet więcej: zdjęło mi to trochę kamień z serca, bo mój X300 ściąga w prawo, ale przy jeździe na wprost kierownica jest lekko przekręcona w lewo. W necie czytałem, że nie ma to nic do rzeczy, ale skoro wspomaganie jednak próbuje powrócić do pozycji wyjściowej (zawsze myślałem, że to jest tylko i wyłącznie zadanie kąta wyprzedzenia zwrotnicy), to jest dla mnie nadzieja, że wystarczy podregulować na drążkach bez wybebeszania wszystkiego i będzie spokój :)
-
S type starsze (bo nie wiem jak w nowszych) powinny miec do regulacji zbierznosci sruby regulacyjne, mimośrodowe czy jakos tak. Moj kotek z 99' ich nie ma i mam klopoty z ustawieniem zbieznosci. Musze gdzies trafic te śruby sztuk 4. Zbueznisc mam ustawioną ale takna okolo 67% tego co powinno być. U mnie tez sciągało na prawo
-
Powinny a nie mają, dzwoniłem do gościa który tylko jagi rozbiera i mówi, że 10 lat to robi i tylko raz się zdarzyło, że miał właśnie śrubę z mimośrodem. Jedna mu została, zarezerwowałem. Mówił że jest zdziwiony że takie coś mogło być. Jak przyjdzie to wezme na wzór i idę do gości co się zajmują dorabianiem części - myślę że dla nich to nie problem, robili nam już wiele rzeczy do starych ciężarówek to i ze skopiowaniem śruby sobie poradzą. W aso taka śruba kosztuje 250zł x4 = 1000zł. Jest jeszcze opcja z USA z ebaya są, ale nie wiem czego mi zamówienie odrzuciło. Poza tym ta śruba z ebaya jakaś za długa nie wiedzieć czemu.
-
uDaj link do tych aukcji. Troche zastanawia dlaczego większosc Jagów nie ma tych srub na stałe, skro służa do regulacji ?
-
link
http://www.ebay.co.uk/itm/Alignment-Cam-Bolt-Kit-Front-Lower-MOOG-K80061/390913064025?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D30108%26meid%3D997f567af90343a6b21afdae6c8b9a1b%26pid%3D100033%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D390913064025 (http://www.ebay.co.uk/itm/Alignment-Cam-Bolt-Kit-Front-Lower-MOOG-K80061/390913064025?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D30108%26meid%3D997f567af90343a6b21afdae6c8b9a1b%26pid%3D100033%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D390913064025)
p.s.
zrobiłem jeszcze raz zamówienie u innego sprzedającego (z linka powyżej) i wygląda że teraz przeszło.
-
Dzieki z alink kolego. Na spisie z tej aukcji nie ma mojego rocznika 99 z 4.0 V8, napisze do gościa zeby sprawdził. Czy Tobie jeszcze ściąga na prawo ? Bo ja byłem u diagnosty w Lublinie, który jako jedyny powiedział mi o tych śrubach i nastawil zbieżnośc tak że już nie ściąga. Inni to zmyślali z enie da sie albo ze auto bylo uderzone i trzeba wymieniac pół zawieszenia.
Taki zakład musi być wyposażony w laseowe ustawianie zbieżności i jakieś chyba inne dodatkowe urządzenie (no i wiedza osoby , która to ustawia) , zeby popmimo braku tych śrub ustawic cokolwiek w celu wyelyminowania ściągania
-
Śruby będą pasować do twojego bo to taki sam wózek i wahacz. Problemem nie jest że nie da się ustawić prawidłowo bo się da, ale że nie trzyma tych ustawień i się po chwili rozjeżdża, mimo zakręcenia śruby jak najmocniej. A jak jest śruba z mimośrodem to dodatkowo blokuje w danym ustawieniu i nie ma siły żeby się później przesunęło.
Mi minimalnie ściąga teraz, gość po ustawieniu i zakręceniu zaznaczył markerem położenie śruby, na drugi dzień już była minimalnie przesunięta także syzyfowa praca. Czekam na te śruby.
Co ciekawe istnieje taka śruba jako część zamienna, ale nie montowali jej w fabryce, możliwe że później wypuścili bo problem wystąpił.
(http://zajazd-sokol.eu/jag_pug/sruba.png)
-
no to dzięki za potwierdzenie. Podejrzewalem ze powinny pasować , ale wiesz,czasem cos zmianiają i zakup daremny.
Bazując na Twoich doświadczeniach i info o tym zaznaczeniu markerem to i pewnie u mnie zaraz sie porozjeżdża. ALe póki co jest lepiej niz było.
To ciekawe zagadnienie, ze nie montowali w fabryce....Ciekawe czy pożniejsze roczniki maiły juz na stale te sruby, bo można jeszcze poszukac po szrotach gdyby z tą aukcją cos nie wyszło.
-
Poliftowe miały już mimośrody, ale z tego co mi mówił ten gość to nie będą pasować. Sam nie widziałem więc się nie wypowiem jak jest napewno.