FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => S-TYPE (1999-2007) => Wątek zaczęty przez: kuanto w Październik 13, 2014, 20:08:29 pm
-
Witam koledzy.
Doradzicie mi jakie opony zimowe zastosować na 16 calową felgę?
-
Ale idzie ci o rozmiar czy markę?
Marka wg upodobania opinii znajomych, gumiarza itd., a rozmiar masz podany na prawym słupku drzwi przednich.
-
Jak mnie pamięć nie myli to seryjnie masz 225/55 16
-
dla swojego mam 225/55/16 marki Sava
-
Tak seryjnie mam 225/55/16 chodzi mi o to czy nie lepiej byłoby włożyć węższe opony na zimę , mam na myśli 205/60/16 co sądzicie?
-
Skoro producent przewidział takie opony to po co kombinować ?? Węższe opony zimowe z kolcami zakłada się w sporcie po to by na mniejszej powierzchni był większy nacisk do podłoża. Do normalnych warunków eksploatacyjnych nie ma takiej potrzeby. Oczywiście możesz założyć węższą oponę nic się nie stanie. Na kopki śnieg lepsza jest szersza natomiast na drogę oblodzoną teoretycznie węższa będzie lepsza a w praktyce nie ma różnicy bo na lodzie to i tak jedziesz dalej a różnice przy hamowaniu zapewne będą praktycznie niezauważalne ;) Kierując się wyborem zimówek dużą różnicę zauważysz na jakości opon a nie rozmiarze.
-
to nie jest dobry rozmiar opony zimowej. Opona zimowa powinna być węższa aby zwiekszyć nacisk jednostkowy i tym samym zwiekszyc przyczepność. Ponadto węższa opona lepiej odprowadza wodę, Uważam, że najszerszą oponą na zimę powinna być opona 205.
-
ech, wielkość powierzchni ma marginalny wpływ na tarcie, Liczy się nacisk i rodzaj powierzchni. Opona o szerokości 205 czy 225 będzie miała taką samą przyczepność jeśli masa będzie taka sama i rodzaj powierzchni czyli podłoże + guma.
Takie rzeczy są w gimnazjum na fizyce.
-
Od kiedy kot na jednych i na drugich oponach bedzie miał ten sam nacisk. no chyba, że do bagażnika i komory silnika wsadzisz po dwie skrzynki piasku. Skoro taki dobry jesteś z fizyki to czemu samochody wyczynowe jeżdżą po śniegu na tak bardzo wąskich oponach, pewnie dla szpanu.
Tak dodatkowo to poczytaj tutaj fizyku http://blog.netcar.pl/2012/08/26/szerokie-czy-waskie-jakie-opony-wybrac/
http://www.oponeo.pl/artykul/szerokie-czy-waskie-opony-na-zime
-
Od kiedy kot na jednych i na drugich oponach bedzie miał ten sam nacisk. no chyba, że do bagażnika i komory silnika wsadzisz po dwie skrzynki piasku. Skoro taki dobry jesteś z fizyki to czemu samochody wyczynowe jeżdżą po śniegu na tak bardzo wąskich oponach, pewnie dla szpanu.
Twoje rozumowanie jest takie że 1kg stali jest cięższy od 1 kg piór, a nie jest 1 kg=1kg
Samochód będzie ważył tyle samo bez względu na opony bo magicznie masa nie spadnie jak założy węższe.
Nacisk na oponę będzie taki sam tylko, że w przypadku szerszych będzie inaczej rozprowadzony. Nie zmieni to tarcia
"Drugie prawo tarcia
Siła tarcia ślizgowego nie zależy od wielkości powierzchni zetknięcia ciał."
Z jakiego powodu jeżdżą na cienkich samochody wyczynowe - na 100% nie z powodu większego tarcia
-
Od kiedy kot na jednych i na drugich oponach bedzie miał ten sam nacisk. no chyba, że do bagażnika i komory silnika wsadzisz po dwie skrzynki piasku. Skoro taki dobry jesteś z fizyki to czemu samochody wyczynowe jeżdżą po śniegu na tak bardzo wąskich oponach, pewnie dla szpanu.
Twoje rozumowanie jest takie że 1kg stali jest cięższy od 1 kg piór, a nie jest 1 kg=1kg
Samochód będzie ważył tyle samo bez względu na opony bo magicznie masa nie spadnie jak założy węższe.
Nacisk na oponę będzie taki sam tylko, że w przypadku szerszych będzie inaczej rozprowadzony. Nie zmieni to tarcia
"Drugie prawo tarcia
Siła tarcia ślizgowego nie zależy od wielkości powierzchni zetknięcia ciał."
Z jakiego powodu jeżdżą na cienkich samochody wyczynowe - na 100% nie z powodu większego tarcia
Ale tutaj nie chodzi o żadne tarcie bo jest to strata w postaci zużycia paliwa. Tutaj chodzi o nacisk opony do podłoża, czyli jak mocno opona będzie się wgryzała w podłoże, przez co która opona będzie miała teoretycznie lepszą przyczepność. Węższa opona będzie się bardziej wgryzała w oblodzone podłoże niż szeroka przy tej samej masie auta. A przykład jest prosty. Połóż na dłoni krążek o średnicy 1cm i dociśnij go z siłą 5kg a następnie zrób to samo z krążkiem o średnicy 10cm i również dociśnij go z siłą 5kg. Ciekawe czy zauważysz różnicę skoro cały czas używasz siły docisku która wynosi 5kg :-gwizd
-
Pięknie Paweł M to napisałeś. Koledzy chyba nie rozumieją co to jest nacisk jednostkowy. Jeżeli mniejsza jest powierzchnia na której samochód stoi- czyli węższa opona to wzrasta nacisk samochodu na każdy centymetr kwadratowy powierzchni na której stoi. Dlatego właśnie opony zimowe powinny być węższe bo przy tej samej masie pojazdu lepiej wgryzaj a sie w powierzchnię. I właśnie dlatego samochody wyczynowe jeżdżą na wąskich. Dlatego właśnie dla mojego kota S powinna być opona 205/60/16 jako zimowa. Ktoś zapyta dlaczego nie 195. Oczywiście taka też może byc jeżeli zmienimy felgi. Przy zachowaniu oryginalnych opona 195 będzie zbyt wąska do szerokości felgi. W artykule jest wyraźnie napisane. że opona szeroka trai przyczepność już przy 65 km/h gdy węższa dopiero przy 80. Zasada jest prosta jeździsz na szerokich oponach uważaj podczas deszczu. Jesteś zającem na suchej nawierzchni ale powinienes byc żółwiem gdy pada deszcz. Zresztą zdrowego rozsądku nic nie zastąpi.
-
Dziękuję za odpowiedzi.
Poprzednio miałem w innym samochodzie 245/45/18 zimowe i jeździło się tragicznie.. co chwile zrywało przyczepność i jeździł samochód gdzie chciał sam..
Dlatego sądzę, że faktycznie lepiej zastosować węższe niż mam letnie czyli 205/55/16 lub 205/60/16
Z tego co widzę różnica wynosi na wysokość trochu ponad 1cm więc nie ma tragedii
Pozdrawiam