FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => Technika ogólna, Literatura => Wątek zaczęty przez: sebol1975 w Lipiec 13, 2012, 17:25:19 pm
-
HHO generator to pojęcie często spotykane w artykułach typu: „Auto na wodę”, „Samochody napędzane wodą”, czy „Woda jako paliwo”. Wiadomo że wodór to jeden z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi. Pojęcie „Samochód zasilany wodorem” jest zapewne znane większości osób interesujących się motoryzacją.
HHO pojawiło sie ok 35lat temu w USA. W swoim czasie skutecznie blokowano informacje o technologii i ograniczano dostęp w każdy możliwy sposób. Dzisiaj jest znacznie lepiej , ale ta technologia cały czas jest atakowana i mniej lub bardziej (w zależności od kraju) blokowana.
Prawda jest taka , ze ropy naftowej na świecie pozostało znacznie mniej niż przypuszczamy . Maximum wydobycia powinniśmy osiągnąć w/g wiedzy z lat 80-tych ok.2050, jednak stało sie to znacznie wcześniej za sprawa rynków azjatyckich i bogacenia sie społeczeństw w europie i Ameryce. Maksimum wydobycia ropy naftowej osiągnęliśmy juz w 2006r , co to znaczy? , znaczy dokładnie to , ze więcej wydobyć sie nie da korzystając z obecnych znanych złóż.
Ponieważ rządy europejski i amerykański juz wcześniej zauważyły problem , pojawia sie na rynku coraz więcej technologii tzw. Zielonych (green energy), np.auta elektryczne, hybrydowe itd.itp. Jednak w dalszym ciągu bardzo drogie i nie dostępne dla większości społeczeństwa.
Co nam pozostaje?
Pozostaje nam technologia HHO, możemy używać wciąż naszych klasycznych rozwiązań w samochodach, które obecnie użytkujemy. Po malej modyfikacji i za rozsądne pieniądze możemy kupić lub wręcz w zaciszu domowym wykonać instalacje HHO. Jest to bardzo proste rozwiązanie znane z lekcji fizyki.
Na czym polega???
Na elektrolizie wody.
Co potrzeba?
Proste urządzenie składa sie z kilku do kilkunastu elektrod i zbiornika na wodę.
Jakie oszczędności?
W zależności od silnika i jego rodzaju, 15-65%.
Możliwości?
Ograniczone, przez pobór prądu w samochodzie np. Urządzenie potrzebuje zasilania. Do wygenerowania gazu HHO jest niezbędny prąd i woda. Wody mamy pod dostatkiem, ale z dostępnością prądu nie jest już tak łatwo.
Co to znaczy?
Prąd pozyskujemy z alternatora w samochodzie (ok.20-30 A), jest to dosyć duże zapotrzebowanie w samochodach osobowych co ogranicza możliwości wytworzenia wodoru do kilkunastu litrów na minutę.
Czyli (póki co) nie możliwe jest jazda na samym wodorze, ale możliwe jest ograniczenie spalania paliwa pomiędzy 15-65%. Czy warto zastosować HHO w samochodzie? Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sam, najlepiej używając kartki długopisu i kalkulatora.
JAK TO DZIALA?
Zasada działania jest bardzo prosta - w komorze reakcyjnej generatora po doprowadzeniu do niej prądu z układu elektrycznego samochodu, zachodzi proces elektrolizy wody, w wyniku czego otrzymujemy dwa gazy tlen oraz wodór. Następnie mieszanka tlenu i wodoru jest doprowadzana do komory spalania silnika, gdzie w połączeniu z benzyną oraz powietrzem jest spalana. Co zyskujemy dzięki dodaniu do mieszanki paliwo-powietrze wodoru oraz tlenu:
- dodanie tlenu powoduje zwiększenie efektywności procesu spalania. Przy użyciu klasycznej mieszanki powietrza z paliwem to drugie nie zostaje wbrew pozorom spalone do końca. Obecnie średnia wydajność to 25% dla samochodów benzynowych i 35% dla diesli (co jest powodem ich niższego spalania). 5% tracone jest na tarcie, dalsze 60-70% na chłodzenie i w postaci spalin. O tym jaki wpływ na spalanie ma ilość dostarczanego tlenu można się przekonać obserwując chociażby proces spawania gazowego, w pierwszym momencie gdy odpalamy palnik dostarczany jest jedynie acetylen, płomień ma barwę czerwoną oraz wydziela bardzo dużą ilość czarnego dymu, po otwarciu zaworu z tlenem płomień zmienia barwę na niebieską i praktycznie nie widzimy spalin.
- dodanie wodoru, który charakteryzuje się unikalnymi właściwościami z punktu widzenia paliwa silnikowego (właściwości te obejmują: duże ciepło spalania, szerokie granice palności, małą energię zapłonu, wysoką temperaturę samozapłonu, wysoką prędkość spalania ), dla którego liczba oktanowa wynosi 130 ( liczba oktanowa określa odporność mieszanki paliwowej na samozapłon i spalanie detonacyjne ), powoduje dodatkowe podniesienie wydajności procesu spalania.
Wszystko to powoduje, że możemy ograniczyć, poprzez przesterowanie sond lambda, ilość benzyny doprowadzanej do komory spalania, przy jednoczesnym zachowaniu parametrów trakcyjnych oraz na redukcję zanieczyszczeń emitowanych przez pojazd.
Zapraszam wszystkich do dyskusji na temat generatora.
http://www.youtube.com/watch?v=szndS9hgviI (http://www.youtube.com/watch?v=szndS9hgviI)
http://www.youtube.com/watch?v=a90AHu05Or0 (http://www.youtube.com/watch?v=a90AHu05Or0)
http://www.youtube.com/watch?v=x1UrlDNkYSo (http://www.youtube.com/watch?v=x1UrlDNkYSo)
-
Przyznam, że osobiście jestem sceptykiem, ale chętnie bym był zwolennikiem takiego rozwiązania. Znalazłęm takie coś: http://media.wp.pl/kat,1022943,wid,14158783,wiadomosc.html?ticaid=1ecca
-
Ja także sceptycznie do tego podchodzę, ale myślę, że to będzie hit. Pomyślcie - V12 które pali tyle co 3.2? Szok..
-
Pomysł zacny i ma racje bytu ale nie ma co się grzać, Państwo nie pozwoli, akcyzy od wody nie dowalą ;D
-
Honda FCX Clarity - Zielony Samochód Roku 2009 http://moto.pl/MotoPL/1,90109,6521302,FCX_Clarity_nagrodzona.html
-
Mnie zastanawia sprawa regulacji paliwa, co z tego ze dodamy kolejne paliwo do układu skoro komputer będzie podawał i tak swoją dawkę paliwa z mapy, sonda tez może zwariować, prędzej czy później wydaje mi sie ze wywali check i tyle.
-
Jestem jak najbardziej za wodorem :-za
A może ktoś z Was już ma taką instalacje w jagu???????
-
Szwagier nie bądz za wodorem bo bedziemy oboje nie mieli co wozić i braknie kasy na utrzymanie kota :-((
-
Szwagier nie bądz za wodorem bo bedziemy oboje nie mieli co wozić i braknie kasy na utrzymanie kota :-((
Spokojnie Aro ale kręci mnie te 130oktanow hihihi :-R i te szerokie granice palności z małą energia zapłonu przy tych naszych padających cewkach ehh :(chodzilby jak nowy nawet na starych świecach ;D a tak poza tym trochę znany mi temat i z ciekawości zapytałem Od tej strony technicznej jak oszukać przepływomierz i sondy lambda ps Aro wodór jest lepszym gazem dla silnika niż tym dostępnym w sprzedaży
-
Ja tam nie jestem za wodorem:-),jak kiedys braknie ropy w zasobach albo cos zastąpi rope naftowa to bedzie trzecia wojna światowa bo załamie sie globalna gospodarka ktora sie na ropie opiera...taka moja filozofia :-) ale prorokiem chyba nie jestem :-):-)
-
Hehe może tak może i nie hihi ropę naftową można by już zastąpić całkowicie w latach pięćdziesiątych więc się nie martw wojna albo inne źródła energii za darmoche oprócz wodoru jest np tak zwany wodór H1 uzyskuje się go z ze zwykłego gazu wodoru np z takiej instalacji H2O zwykłym łukiem elektrycznym (każda mikrofala w domu może wytworzyć taki łuk) i przez ułamek sekundy ten zwykły wodór rozczepia się na pojedyncze atomy a po chwili znów wraca do pierwotnego stanu ale powstaje przy tym ogromna energia cieplna blisko 4000°C , może słyszałeś o spawarkach w wodorowych były już w latach pięćdziesiątych ludzie już dawno mogliby mieć ogrzewanie w domu i ciepła wodę za free tylko po co kto by na tym zarobił
A tej ropy to jeszcze sporo mamy wbrew temu co gadają w teleewizorni to wiesz raczej tak działa mówią sorry mało tego to cena wysoka zrozumcie itd itp
-
No dobrze ,ale czy ktoś takie coś produkuje ,montuje?Czy to tylko teoria?
-
No dobrze ,ale czy ktoś takie coś produkuje ,montuje?Czy to tylko teoria?
Istnieje zdecydowanie i jeżdżą na tym z powodzeniem taką instalacje można samemu zrobić. Mam pomysł może razem wspólnie na forum stwórzmy własny projekt takiej instalacji ale naprawdę coś fajnego na miarę marki ze stajni Jagura bo rozwiązania typu ze wpieciem się na krótko z potencjometrem w przepływomierz żeby regulować dawkę paliwa ręcznie są dobre ale dla ciągnika rolniczego tu potrzeba trochę klasy i subtelności bo mało kto by chciał żeby mu jakieś kable z pod maski wystawały.
-
No to do dzieła!
Najpierw jednak chciałbym się dowiedzieć czy aby mieszanka wybuchowa (H2 i O)przepędzana przez gorącą i wirującą turbinę nie wybuchnie nim doleci do cylindra rozwalając mi kosztowne rurki i interkulerek?Drugie-czy regulacja MAP sensorem (banalnie prosta i łatwa do realizacji w sposób bardziej estetyczny niż ta z aukcji allegro) nie spowoduje czasem przesterowania turba i innych komplikacji?Generalnie automatyzacja i estetyzacja całego sterowania jest do ogarnięcia.Pozostaje kwestia bezpieczeństwa i stabilności pracy silnika.
To pytanie w pierwszej kolejności do szwagra ale myślę że driv też mógłby coś podpowiedzieć
-
O kwestie bezpieczeństwa bym się nie martwił bo widziałem już to w silniku diesla z turbo i chulalo aż miło do tego przy dieslu ustaje charakterystyczne klekotanie silnik ciszej pracuje. Poza tym intelcooler chyba schładza powietrze i wodór z tlenem wpuscimy w miejscu gdzie jest największe podciśnienie czyli przed turbina i intelcooler nie ma styczności z wodorem. Na tym całym mapowaniu właśnie się nie znam i tu potrzebna pomoc bo generalnie samo zmniejszenie dawki paliwa nie rozwiązuje wszystkiego np przy szybkim starcie cewnia nie naprodukuje tak odrazu odpowiedniej ilości tylko po chwili i teraz albo stworzyć jakiś program żeby komputer sam dobierał dawkę paliwa w tym przypadku zwiększył do chwili aż z cewni pójdzie więcej wodoru i odwrotnie np jazda ostra na wysokich obrotach i gwałtowne hamowanie (np czerwone światło na skrzyżowaniu) spowoduje że silnik wejdzie na wysokie obroty aż wypali wodor albo drugie rozwiązanie zamontowanie jakiegoś zaworu żeby nam regulował dopływ wodoru tylko problem w tym że sprezyc tego wodoru i tlenu nie możemy bo wtedy będziemy musieli mieć na to homologację przeglądy jak przy tradycyjnym lpg cała reszta tak jak to kolega Maron pisał to sprawy kosmetyczne proste do ogarnięcia.
Może ktoś ma jakieś fajne pomysły i chciałby podzielić się swoją wiedzą i może wyjdzie nam wspólnie coś fajnego?????
-
Nie ulega wątpliwości że do regulacji wielkości pradu elekrtolizy trzeba brać pod uwagę także czujnik położenia pedału gazu.Korektor MAP miałby dostrajać automatycznie i natychmiastowo stosunek H2/ON czy też Pb,tylko czy są możliwości kontrolowania ilości wodoru w HHO?No i pasowałoby zobaczyć jak to działa w jakimś istniejącym silniku, bo ja nie słyszałem osobiście.W zasadzie musi być jakiś zawór sterujący ilością wodoru,inaczej wszystko jest niesterowalne i musi pozostać w postaci prowizoryczneji sądze że niebezpiecznej.
-
Maron istnieje spójrz na to
https://m.youtube.com/watch?list=PLD84A730CF87746CA¶ms=OAFIAVgR&v=bhxQgxTM1xg&mode=NORMAL
100A-rowy generator do tego trzeba chyba dodatkowy altenator chłopak podszedł po całości silnik diesla 6.0 a spalanie w mieście 7-8lir?????
https://m.youtube.com/watch?list=PLD84A730CF87746CA¶ms=OAFIAVgS&v=UWhe96CI9S0&mode=NORMAL
Ilość wodoru regulujesz natężeniem prądu w cewni jeżeli bezpośrednio z alternatora jest prąd zwiększając obroty silnika na cewnie popłynie większe natężenie zwiększy się produkcja wodoru i tlenu. Dla silnika np o pojemności 2.0 wystarczy cewnia (bądź generator jak zwał tak zwał) o poborze 20-30Amper żeby zmniejszyć spalanie 20-40% w zależności od silnika, wydajności takiej cewni i rodzaju elektrolitu.
Też myślałem o takim zaworze regulowalby przepustowość np z 1mm do 1cm. Tylko jak to mądrze ze sobą zestroic?
Ten koleś ma ustawiona stałą dawkę chwilowe spalanie np
https://m.youtube.com/watch?v=vcIurnN7FGY
My chcemy żeby ta dawka paliwa rosła bądź mała w zależności od potrzeby tylko jak to profesjonalnie zrobić????
-
No co z Wami ? Nikt nie zainteresowany jest tu tyle mądrych głów a Wy milczycie :-trudno ale no nie chce mi się wierzyć temat jest naprawdę bardzo rozwojowy czego się boi cię pomyślcie a nóż widelec wyjdzie coś fajnego marki JCPF ja bym był dumny z instalacji z takim znaczkiem może to marzenie może dodatkowa opcja ale w 1000% realizacji to będzie nasze
Aro też się dołącz w najgorszym wypadku będziemy w przyszłości wozić skroplony wodór heheh zawsze trzeba coś wozić :-A
-
Oj wynalazca ze mnie kiepski,mechanik tez...potrafilem nawet u siebie ostatnio silnik zabić :-(
-
Będę brnął dalej
https://m.youtube.com/watch?v=vAlHRpwD_Co
-
Turbina na hho
https://m.youtube.com/watch?v=lPfLQmsth-4
I tu jak wyglada silnik po 30000mil na wodorze
https://m.youtube.com/watch?v=KQs8QMYpAqA