FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: felga w Czerwiec 01, 2012, 19:54:27 pm
-
Auto stalo troche bo nie mialem czasu i powoli naprawiam co trzeba. Przyjechal gosc od napeniania klimy i powiedzial ze nic z tego ze kompresol nie staruje. :/ Jak go sprawdzic , wczesniej (z rok temu ) dzialal i auto tylko stalo. To ze gaz uciekl to ok. ALe czemu by sie kompresor zepsul.
???
Andrzej
-
A sprawdzał po nabicu klimy czy startuje?
Bo sprzęgiełko załączy jedynie, jeśli jest odpowiednie ciśnienie w układzie. Może też być sprzęgiełko padnięte - u kolegi było tak.
-
Wlasnie cos nabil i powiedzial ze nie staruje , dlatego chce sprawdzic , jak to sprzegielko prawdzic ? zdjac pasek i reka poruszac ? Trza caly kompresor czy da sie samo dostac ?
(Moglem go chociaz raz na miesac odpalac :/)
Andrzej
-
Jak masz za mało gazu to kompresor nie wystartuje. Musisz najpierw napełnić klimę, potem sprawdzisz czy chodzi. Do napełnienia kompresor nie musi być sprawny.
-
wszystko od góry widać. Po pierwsze zrób autotest klimy z panelu i zobacz co pokaże. A potem będziemy myśleć co może być
-
Podaj na krótko plus z akumulatora i jak zepnie sprzegiełko to znaczy że działą.
-
Jasne, ale najpierw trzeba zrobić test klimy, żeby zobaczyć co mu dolega... 2 minuty i będziesz wiedział, jakie błędy są
Tutaj masz procedurę:
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,3028.0.html (http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,3028.0.html)
-
To juz robilem wychodzi 23 ale to przez to ze pusty jest. Zadzwonie do goscia jutro i niech przyjedzie napelnic. A rano jeszcze zobacze to sprzeglo na kompresorze.
-
Właśnie, ja co roku po zimie w garażu dopełniałem gazu trochę i wszystko dobrze było po tym. Zawsze tracą gazu wszystkie A/C systemy jak nie są używane przez jakiś czas, tym bardziej że większość ludzi wyłączają A/C bo myślą że więcej spala :-thumpdown
Dlatego zawsze się zostawia na AUTO, i wtedy i wysusza całe wnętrze, i utrzymuje stan kompressora i uszczelek bo płyn i oliwa krąży. Tak czy tak się wyłancza się automatycznie przy za niskich temperaturach.....
Tylko wystarczy dodać gazu i wtedy dopiero się zobaczy co tam jest. Nie pozwól mu przy niczym grzebać, tylko te dwie nakrętki czarne aby założyć mierniki i gaz u dodać.... jak chce się od razu bawić, to cie próbuje okraść :-nie
-
"Zawsze tracą gazu wszystkie A/C systemy jak nie są używane przez jakiś czas"
Z tym bym się nie zgodził, chyba że rozłożymy to na wiele lat. Jeśli znaczący ubytek gazu powstaje w ciągu jednej zimy to musi być gdzieś nieszczelność.
-
Samochodowe układy klimatyzacji zawsze mają minimalny ubytek gazu. Przeważnie jest to na poziomie około 10% co przy pojemności układu 700 gram daje to 70 gram ubytku i jest normalne zjawisko. I przy takim ubytku klima będzie chodzić choć słabiej chłodzić. Przy ubytku większym trzeba już użyć środka do kontroli układu i sprawdzić gdzie ucieka gaz.
Jeśli w tym przypadku klima była w ubiegłym roku nabijana a teraz nie chce ruszyć bo nie ma gazu to najpierw trzeba ją nabić gazem i szukać nieszczelności bo ubytek powyżej 30-40 % powoduje że klima ma za małe ciśnienie w układzie i nie ruszy wtedy.
Jednak jeśli facet od klimy podłączy sprzęt i stwierdzi że w układzie jest dosyć gazu i nie trzeba go nabijać to wtedy trzeba sprawdzić czy po włączeniu klimy jest sygnał na sprężarce. Jeśli go nie ma to znaczy że albo panel padł albo coś nie pozwala załączyć sprężarki. Może być wtedy powodem zepsuty czujnik ciśnienia w układzie. Jeśli sygnał będzie a sprężarka nie rusza to masz pewnie padnięte sprzęgło w sprężarce. Sprawdzić to można podając plus na kabel od sprężarki gdy pracuje silnik. Powinno wtedy załączyć sprężarkę.
-
Nie byla nabijana odkad go kupilem w 2006, a przestalo dzialac teraz (rok temu chodzilo ) bo prawie rok stal nieuzywany.
SPrzeglo chodzi luzno bo moge reka je obucic
Ktory mam kabel do + podpiac ?
(http://i285.photobucket.com/albums/ll52/felga8/P1050371.jpg)
A
-
Ok, co to jest to biale/kremowe w ksztalcie prostopadloscianu bo myslalem ze to oslonka a to kawalek plastiku i wchodzi do niego kabelek (jasno niebieski) Urwalem to to od mocowania :/ Przykleic czy to jakis czujnik temp jest ??
-
Klima napelniona, zresetowalem kody , pokazuje kod 0 kompresor dalej nie startuje po wlaczeniu na panelu.
Jak przeciagnalem kabel + z aku i wpialem do tej wtyczki to kompresor staruje.
WAT NOW ??
Do plusa ( jesli sa tylko 2 kable do kompresora) wchodzi przy wlaczonym AC - 0.46V tyle ma byc czy ma byc 12V ?
-
Sam znalazłeś odpowiedź - cewka sprzęgła kompresora sterowana jest napięciem 12V. Teraz pytanie: dlaczego nie masz tam 12V? Albo czujnik ciśnienia, albo po prostu gdzieś przewód przegniły...
-
JAby czujnik cisnienia padl to powinno pokazac przy diagnostyce co nie ?
Czy musze podpiac pod OBD ?
Z kablem to gorzej , skad to idzie to pewno nikt nie wie, widze ze idzie do wiazki potem pod listwe wtryskowa i dalej do auta . Musialbym na schematach popatrzec.
-
Na schematach nie znalazłem nic... Zobacz po pierwsze, czy włączając klimę to niskie napięcie na sterowaniu sprzęgła kompresora coś się zmienia. Jeśli tak, to pewnie gdzieś przewód albo styk zaśniedział.
-
Jest tak : AC wylaczone - 0V , wlaczone - 0.46V.
Sprawdzalem ominac wtyczke ale nic, jutro obetne wtyczke i zaloze inna . Jak nie to to nie wiem :/
-
Nic nie obcinaj, najpierw przekop wszystkie bezpieczniki bo w x300 to nigdy nie wiadomo gdzie szukac wlasciwego (dlatego zawsze sprawdzam wszystkie) jesli beda dobre popatrz czy po wlaczeniu klimy przewod ktory powinien byc podpiety pod kompresor ma jakies napiecie jesli tak a nie jest to 12V to szarpnij za wiazke przy podpietym voltomierzu jesli cos sie zmieni albo nagle pojawi sie znaczaca zmiana tzn ze masz gdzies uszkodzony kabel a jesli nie ma napiecia ani sie ono nie pojawia tzn ze tez masz uszkodzony najprawdopodobniej kabel i nie ma przejscia w razie czego popatrze jutro ktory to bezpiecznik powinien byc od klimy i jesli tam jest napiecie tzn ze gdzies go gubi po drodze a jesli nie to trzeba tam napiecie podprowadzic i sprawdzic gdzie jest ostatnie miejsce gdzie nie gubi napiecia i przekazuje go dalej.
-
No przecież kolega pisał przed Twoim postem właśnie o tym przewodzie na kompresorze, jest albo 0 przy wyłączonej klimie albo 0,46V po włączeniu klimy. Czyli samo załączanie działa, pozostaje sprawdzać przewód i jego połączenia.
Bezpiecznik od sprzęgła klimy to F10 w prawym fuseboxie w komorze silnika. Sprawdź go, parę razy powyjmuj i powtykaj. Może tam nie łączy...
-
F10 i F8 z tego co widze w manualu. Zaraz zobacze.
OBa bezpieczniki sprawne i na obu podaje okolo 13V. Na wtyczce dalej 0.46V :/
-
To ostatecznym wyjsciem jak juz nie znajdziesz albo nie masz dojscia do kabla skrzynka bezpiecznikow-zlacze przy kompresorze to od skrzynki bezpiecznikow podciagnac nowy kabel do kompresora ale to juz w ostatecznosci:)
-
To nie tak łatwo... Przewód z bezpiecznika nie idzie prosto do ostatecznego odbiornika (w tym przypadku sprzęgła kompresora). Najpierw prąd trafia do sterowania... Albo sterownik klimatyzacji albo czujnik ciśnienia... Sam nie wiem jak to rozwiązane tam jest.
-
Od bezpiecznika na sprzeglo kompresora przzzypominam na sprzeglo kompresora a nie na sterownik to prad powinien isc juz tylko do sprzegla kompresora po podaniu mu sygnalu ze sterownika wiec jedyne co moze napotkac na swej drodze to moze byc przekaznik gdyz plus na kompresor ma zbyt duzy pobor i powinno byc to zrobione przez przekaznik przynjminej tak mialem w saabie
-
Jutro podmienie przekazniki, moze magnes w przekazniku jest slaby i nie styka albo styki wsrodku zasnidzialy.
-
Odswiezam , nic nie moge zrobic :/ Przekazniki ok, bezpieczniki ok, dalej nie ma bledow po diagnostyce. Na + wchodzi 0.5v (i wedlug manuala tyle ma byc bo to tylko sygnal zeby zalaczyc sprzeglo)
Nie wiem co dalej , ma ktos jakis inne pomysly.
Na bezpiecznikach f8 i f10 jest po 12v z kazdej strony.
-
Może nie rozumiem dobrze, ale jak u ciebie przy sprzęgle od kompresora jest tylko .5 v to nie dosyć aby włączyć.... tam jest zwykły elektromagnes który wymaga 12v do operowania i dosyć dużo Amperów, dlatego ma przekaźnika......
Musisz dojść gdzie jest przerwany 12v... albo po prostu złe połączenie przez korozje - przeważnie powodem w Jagach (tak i w Beemkach :-hehe)
(http://jagxkr.pl/Shared/x300/x300ACcircuitONLY.jpg)
zaglądnij tutaj na mój website (czyli bezpieczny) - http://jagxkr.pl/Shared/x300/x300ACcircuitONLY.pdf (http://jagxkr.pl/Shared/x300/x300ACcircuitONLY.pdf) - wskazałem tam górną część - jest do sprawdzenia u ciebie, a tak jak widać w małym kółeczku, kompresor dostaje 12v przez ten jeden drut przy sprzęgle aby go uruchomić.... i podłączając tam drut bezpośrednio +12V powinien kompresor od razu zacząć działać, czyli działa sprzęgło albo nie.
Wzięty z - http://jagxkr.pl/Shared/x300/x300 Electrical Guide s9595sede.pdf (http://jagxkr.pl/Shared/x300/x300 Electrical Guide s9595sede.pdf) - w którym znajdziesz wszystko do elektrycznej diagnozy AC od str.84 do przodu...
-
Ok ,dzieki za potwierdzenie, mam dvd do x300 i patrzylem na ten schemat ale jakos nie jaze co sie dzieje :)
No nic to lece do przekaznika (5 stopka) i tam powinno byc 12 przy wlaczanym AC jak jest to sie biore za otwieranie wiazki i wymiane kable RLG (czili czerwony z z jasno szarm paskiem)
Dzieki
Andrzej
-
Zgoda, ale bym druty nie wymieniał chyba że ma 12v z jednej strony a .5 v z drugiej przy przekaźniku.... więcej jak pewne jest gdzieś korozja co to wszystko powoduje. Voltmeter trzeba tylko i mapę aby zorientować się gdzie mierzyć....
czyli
na RLG powinno być 12v z oby dwóch stron drutu...
na NLG powinno być 0v, jak tam jest .5 albo 12v to znaczy że ziemi tam nie ma.... problem rozwiązany
między NLG a RLG powino być 0V czy włączony czy nie chyba że kontakty w przekaźniku spalone.
i tak samo między WU a RY powinno być 12V (a 0v jak włączony)
Daj znać jak wygląda....
-
ok dziwne rzeczy ale to sa wyniki :
RLG do masy -
0v wl i wyl
NLG do masy -
0v wl
6v wyl (dziwnie spadajace po 0.01v :/)
RLG- NLG
0v wl
5.3v wyl (znowy spadajace po 0.01v )
WU-RY
14v wl
0.04v wyl
Miedzy RLG przy przekazniku a koncowka przy samym sprzegle jest continuity bez wiekszych oporow.
Dlaej nie ma bledow na HAVC i zmienilem przekaznik juz na inny i tak samo.
Andrzej
-
Zaraz, jeszcze raz oglądnelem i przepraszam ale widocznie dosyć sie nie napiłem bo zdaje się pomyliłem....
NLG idzie do łączenia 80 - na NLG powinno zawsze być 12v bezpośrednio z fuseboxu... a jak u ciebie nie ma to bym sprawdził czy do tego fuse nr.8 (10A) dochodzi 12v..... i czy do masy ma dalej 12v czy wł czy nie z oby dwóch stron tego korka.....
tu jest tylko ten fusebox (jest po prawej stronie silnika) pokazany:
(http://www.jagxkr.pl/Shared/x300/x300%20AC%20Fusebox%2080%20connector.jpg)
http://www.jagxkr.pl/Shared/x300/x300%20AC%20Fusebox%2080%20connector.jpg (http://www.jagxkr.pl/Shared/x300/x300%20AC%20Fusebox%2080%20connector.jpg)
spodziewałbym się że z jednej strony będzie miał 12v a z drugiej zjedzie na 0v jak sie włączy AC.... czyli korozja przy korku albo od spodu w fuseboxie w połączeniach.....
-
Ok, zaczalem od poczatku czyli rozebralem RH Fuse box i odpialem zlaczki.
Teraz tak , kabel WU (bialo-niebieski) idzie z fuse nr 10 to pinu 2 w przekazniku, sprawdzilem jest continuity. Czyli ok dostaje prad z bezpiecznika.
Gozej z kablem NLG (braz-jasno zielony) niedosc ze nie ma continuity do zandego pinu w tej skrzynce to wogole nie ma kabla o taki kolorze ktory wchodzi do RH fuse board :/
-
tu jest circuit od WU...
(http://jagxkr.pl/Shared/x300/x300%20AC%20RH%20Engine%20Fuse%20Box.jpg)
czyli on powinien być na 12V i jest OK
Problem jest w tym NLG drucie - to jest w tym samym fuseboxie nr.8.... ale może być połącznie wszystkich NLG na jeden drut innego koloru.... gdzieś..... ale jedyny sposób znalezienia jest sprawdzić od Fuse nr.8 do tyłu.... gdzieś musi być połączenie przerwane... bo pisałeś że z obydwóch stron 8 i 10 masz 12V...... to i NLG musi mieć 12v do końca...
-
I tak bede musial zrobic tylko nie wiem ktory abel to jet NLG od strony fuseboxa :/ bo do przekaznika NLG jest brazowy z szarym znacznikiem ( nie pasek po dlugosci tylko takie prostokaty co 3cm ) a wedlug oznaczenia powinien byc brazowo- zielony. Musze w takim razie rozebrac skrzynke bezpiecznikow i zobaczyc do ktorego pinu pod skrzynka wychodzi bezpiecznik nr8.
WIedzialem ze nie moze byc prosto , tego auta nie da sie naprawic na szybko :)
Jutro pojade na szrot i zerkne na x300 i kolory kabli jak tam jest w innych autach.
-
(http://jagxkr.pl/Shared/x300/x300ACcircuitONLY.jpg)
OK , naprawione. problem byl w kablu NLG miedzy bezpiecznikiem a przekaznikiem od sprzegla klimy. Musialem rozpruc cala wiazke z RH fuse board i okazalo sie ze NLG nie idzie bezposrednio ze skrzynki do przekaznika.
Przy gumowej oslonie w blotniku kable ma junction box i oddaje sygnal do syreny alarmu, pozniej idze w wiazce za lampa do kostki, pozniej z kostki wzdluz silnika nakolo listwy wtryskowej i do sprzegla klimy.
Przewod na szczescie rozerwal sie przy odgalezniku do syreny.
Dziekuje wszystkim za pomoc i rady :)
-
No to super, że się udało! Sam wiem, jak to jest szukać uszkodzonego połączenia...
-
Właśnie po to tu jesteśmy, aby wzajemnie sobie pomagać :)
Szczęśliwy jestem ze jeszcze jeden Jaguar-owiec zadowolony i zapycha dalej!!!!! :-tylko
-
Zle by bylo jakby wszystko dzialalo :)
NO i klima nie chodzi, kompresor staruje , nie ma bledow czyli cisnienie jest, tylko nie chlodzi :/
Zrobilo sie troche cieplej niiedawno i moglem sprawdzic. Nie leci zimne i syczy cos w okolicy srodkowego wywietrznika.
Zakladam ze nic prostego jak zwykle.
Jesli ktos wie co tam jest ?
A
-
a jak sprawdzisz aluminiowe rury kolo silnika z prawej strony gdzie sie doładowuje to jedna goraca, jedna zimna, tak?
Jak nie, to dalej problem z A/C systemem...
Jak tak, to jest problem z motorami Blender motors czyli prowadzenie powietrza w srodku wozu, nie może być nic innego. Ale to :-nie zabawna robota...