FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: ktr w Kwiecień 29, 2012, 11:50:28 am
-
Witajcie,
Muszę szybko wymienić opony zimowe na letnie, letnie chcę kupić nowe. Mam teraz założone zimówki o rozmiarze: 225x45xR17. To jest X-Type USA w wersji Sport, 2.5.
1. Chcąc dalej używać tych samych felg 17'', czy muszę trzymać się tego rozmiaru (225x45)? Czy mogę np. użyć nieco innego, jeśli tak to jakie wchodzą w grę? Może 225x50? Niskoprofilowe powodują, że czuję każdą nierówność na drodze, trochę to irytujące.
2. Jeśli w punkcie 1 wchodziłaby w grę zmiana rozmiaru (w ramach 17'') to jakie by to miało konsekwencje i jakie wady i zalety? Może np. jakieś przekłamania na liczniku?
3. Szukam opon ze średniej półki, jakie firmy, modele polecacie?
Z góry dzięki za rady i odpowiedzi.
-
Wyniki testu opon letnich ADAC w rozmiarze 225/45R17 - jakie opony są polecane przez fundację ADAC na rok 2010
Kolosalne różnice między ogumieniem wiodących marek, a produktami z Dalekiego Wschodu wykazał test niemieckiego automobilklubu ADAC i fundacji Warentest, w którym sprawdzono 17 modeli ogumienia typu 225/45 R17 W/Y. Podobnie jak w przypadku testu opon 185/65 R15H wygrała opona Pirelli Cinturato, z tym że był to model P7 (wobec P6 w mniejszym rozmiarze). Ogumienie to było najmniej hałaśliwe w teście (przy prędkości 80 km/h), co czyni ją optymalną nie tylko do wyciszonych limuzyn, ale także aut sportowych i kabrioletów. Na długich dystansach hałas generowany m.in. przez opony wpływa na komfort jazdy, nasze samopoczucie i zmęczenie.
Testy opon letnich ADAC 2010
Najwyższą rekomendację (szczególnie polecana) uzyskało 5 modeli: Pirelli Cinturato P7, Dunlop SP Sport Maxx TT, Continental SportContact 3, Michelin Pilot Sport 3 i Bridgestone Potenza RE050 A. Z powodu większego zużycia paliwa w grupie tej nie znalazła się Goodyear Eagle F1 Asymetric – najlepsza opona w stawce na mokrej nawierzchni. Poza nią jeszcze sześć produktów uznano za godne oceny polecana: Vredestein Ultrac Cento, Hankook Ventus S1, evo, Kumho Ecsta LE Sport (KU39), Uniroyal RainSport 2, Firestone Firehawk SZ90µ i Maloya Futura Sport W.
Aż 5 modeli opon określono jako nie polecane: Nankang Noble Sport NS-20, Sava Intensa, Goodride Neza200 M+S, Wanli S-1063 i Sunny SN3800 M+S. Zdecydowały o tym kiepskie właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Do tego doszło w dwóch przypadkach do oblania testu przyspieszonego zużycia bieżnika według standardu ADAC, ostrzejszego niż przemysłowa norma DIN. Świetne wyniki za małe zużycie paliwa i trwałość (małe zużycie) bieżnika w takiej sytuacji tracą praktycznie na znaczeniu, ponieważ uzyskano je kosztem bezpieczeństwa. Jak wiadomo, dobre właściwości na mokrej jezdni i małe zużycie paliwa rzadko kiedy "idą w parze".
Zalecenie ADAC bazuje na ocenie łącznej, wyliczanej z ważonych ocen w poszczególnych kategoriach. Jeśli jednak produkt wypada jednej z kluczowych dziedzin (na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa, zużycie bieżnika i test przyspieszonego zużycia) poniżej oceny łącznej to następuje obniżenie zalecenia o jeden albo więcej poziomów. Progi oceniania podano w tabeli, a noty, które obniżyły zalecenie ADAC zaznaczono w tabeli kolorem czerwonym. Z kolei na zielono zostały wyróżnione najlepsze oceny w poszczególnych dziedzinach. Kolejność opon z tym samym zaleceniem nie jest przypadkowa i wynika z (dokładnie wyliczonej) wyższej oceny łącznej. Wyniki opon w poszczególnych kategoriach oraz wartości progów oceniania dla poszczególnych zaleceń ADAC znajdują się w tabeli. Zachowano oryginalne noty, gdzie niższa wartość oznacza lepszy wynik.
W przypadku opon do aut z mocnymi silnikami nie należy szukać pozornych oszczędności i mieć na uwadze, że samochód na ogumieniu chińskim tańszym o 20 euro/szt. na mokrej nawierzchni potrzebuje do zatrzymania się z 80 km/h nawet o 40 metrów więcej, a przy większych prędkościach różnica będzie jeszcze większa. Poza tym nawet świetny trakcyjnie samochód przestanie wybornie się prowadzić, jeśli na jego koła założy się kiepskie opony. Różnice w cenie tego samego produktu w Polsce są mniejsze niż w Niemczech, gdzie w przypadku Vredestein Ultrac Cento rozbieżności sięgały nawet 70 procent, ale zawsze warto porównywać oferty, ponieważ można zaoszczędzić 1/5-1/3 ceny.
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 225/45 R17
(http://img7.imageshack.us/img7/2554/tabela225wfn0.jpg)
Pirelli Cinturato P7
Zalety: wszechstronna opona letnia, dobra na suchej i na mokrej jezdni, stosunkowo małe zużycie paliwa, małe zużycie bieżnika, najmniej hałaśliwa opona w teście
Wady: (brak)
Dunlop SP Sport Maxx TT
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na mokrej nawierzchni, dobra także na suchej jezdni
Wady: (brak)
Continental SportContact 3
Zalety: wszechstronna opona letnia z najlepszą oceną na suchej nawierzchni, dobra także na mokrej jezdni
Wady: większe zużycie bieżnika
Michelin Pilot Sport 3
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na suchej jezdni, dobra także na mokrej nawierzchni
Wady: (brak)
Bridgestone Potenza RE050 A
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na suchej jezdni
Wady: (brak)
Goodyear Eagle F1 Asymetric
Zalety: najlepszy wynik na mokrej nawierzchni, dobra także na suchej jezdni, małe zużycie bieżnika
Wady: stosunkowo duże zużycie paliwa, co obniżyło zalecenie ADAC
Vredestein Ultrac Cento
Zalety: dobra na suchej jezdni, stosunkowo małe zużycie paliwa
Wady: słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC
Hankook Ventus S1 evo
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: słabsza od najlepszych na mokrej jezdni, co obniżyło zalecenie ADAC
Kumho Ecsta LE Sport (KU39)
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: duże zużycie bieżnika
Uniroyal RainSport 2
Zalety: dobra na suchej jezdni
Wady: spore zużycie bieżnika
Firestone Firehawk SZ90µ
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: nieco słabsza na mokrej jezdni, stosunkowo duże zużycie paliwa, dość duże zużycie bieżnika
Maloya Futura Sport W
Zalety: (brak wyraźnych mocnych stron)
Wady: nieco słabsza na mokrej nawierzchni, hałaśliwa, dość duże zużycie bieżnika
Nankang Noble Sport NS-20
Zalety: (brak wyraźnych mocnych stron)
Wady: słaba na mokrej jezdni, co obniżyło zalecenie ADAC, dość duże zużycie paliwa
Sava Intensa
Zalety: najmniejsze zużycie paliwa, najmniejsze zużycie bieżnika
dobra na suchej nawierzchni
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, dość hałaśliwa
Goodride Neza200 M+S
Zalety: bardzo małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, bardzo słaba na suchej jezdni, najbardziej hałaśliwa opona w teście
Wanli S-1063
Zalety: małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, bardzo słaba na suchej jezdni, opona nie zdała testu przyspieszonego zużycia wg standardu ADAC
Sunny SN3800 M+S
Zalety: małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej i na suchej nawierzchni, opona nie zdała testu przyspieszonego zużycia wg standardu ADAC
-
Dzięki za wklejenie materiału dotyczącego punktu 3. A czy ktoś mógłby się wypowiedzieć odnośnie punktu 1 i 2 (z pierwszego postu)?
-
Czy w ogóle rozmiar, który mam na samochodzie jest właściwy? To wersja Sport, ale może mógłbym użyć innego rozmiaru na aktualnych felgach 17''?
-
Rozmiar masz dobry. Ja mam na zimę 205/50/17 czyli Twoje 225/45/17 jest ok. W lecie jeżdżę na pirelli p zero Rosso i próbowałem je w poślizg wprowadzić ale na razie bezskutecznie a kuhmo przy niższych prędkościach uciekały. Możesz zmienić na 205/50/17 licznik będzie się prawidłowo zachowywał. 225/50/17 za wysokie, będzie kłamał licznik.
-
Dzięki za info na temat rozmiarów. Właśnie bałem się tego, że jak zmienię sobie rozmiar w ramach 17stek to
a) będą przekłamania na liczniku prędkości i dystansu (o to bałem się najmniej)
b) komputer zwariuje i będzie pokazywał błędy - np. ABS, ESP, itd.
Dlatego - o ile dobrze Cię zrozumiałem - cieszę się, że mogę zmienić aktualne 225x45xR17 na opony 205/50/R17 na tych samych moich felgach 17''. I nie muszę się niczego obawiać.
Moim celem jest to, że dzięki przejściu z 45 na 50 będę miał większy komfort jazdy bo teraz czuję dosłownie każdą nierówność na naszych beznadziejnych drogach.
Czy są jakiekolwiek przeciwskazania do zmiany w/w rozmiaru?
-
Inna kwestia, to czy Waszym zdaniem warto przepłacać za indeks nośności 93 (650 kg na oponę), kiedy można kupić dużo taniej tę samą oponę z indeksem nośności 89 (580 kg na oponę)? X-Type waży 1,5 tony, maksymalna dopuszczana masa to 2 tony z groszem. Więc nawet biorąc indeks 89 to mamy 580 kg x 4 = 2320 kg czyli mamy jeszcze zapasik. Osobiście myślę aby kupić indeks nośności 89 (580 kg na oponę) z indeksem prędkości V (do 240 km/h). To chyba ma sens, dobrze myślę?
-
Niestety nie wystarczy po prostu podzielić maksymalną dopuszczalną masę Twojego auta przez cztery. Nośność odnosi się do wartości dynamicznych a nie statycznych. Np.przy nagłym hamowaniu masa pojazdu może w dużym stopniu zostać przeniesiona na przednią oś.
-
OK, fajnie, że to napisałeś bo brzmi też niegłupio, ale nadal nie wiem, czy biorąc pod uwagę powyższe dane i masę X-Type'a mogą być opony z indeksem nośności 89 (580 kg na oponę), czy też musi być to wyższy indeks, np. 93 (650 kg na oponę)? Czy ktoś się na tym zna?
Obie opony, którym się przyglądam, zarówno 89 jak i 93 mają identyczny indeks prędkości - V czyli do 240 km/h.
-
Indeksy prędkości i nośności są odpowiedzialne za wytrzymałość opony. Źle dobrane indeksy mogą:
-spowodować zagrożenie, takie jak wystrzał w trakcie jazdy
-mieć negatywny wpływ na zachowanie samochodu
-przyspieszyć zużycie opon
Należy również pamiętać o tym, że w przypadku montażu opon niedopasowanych do samochodu, tracimy na nie gwarancję. Producent stwierdzając niedopasowanie opon do pojazdu automatycznie odrzuci ewentualną reklamację a jeśli po ewentualnym wypadku ubezpieczyciel stwierdzi, że opony posiadały niewłaściwe indeksy, może odmówić wypłaty odszkodowania. Jeśli policja w czasie kontroli stwierdzi, że posiadamy nieodpowiednie opony, dostaniemy mandat i skonfiskują nam dowód. O badaniach technicznych nie wspomnę.
-
Należy również pamiętać o tym, że w przypadku montażu opon niedopasowanych do samochodu, tracimy na nie gwarancję. Producent stwierdzając niedopasowanie opon do pojazdu automatycznie odrzuci ewentualną reklamację a jeśli po ewentualnym wypadku ubezpieczyciel stwierdzi, że opony posiadały niewłaściwe indeksy, może odmówić wypłaty odszkodowania. Jeśli policja w czasie kontroli stwierdzi, że posiadamy nieodpowiednie opony, dostaniemy mandat i skonfiskują nam dowód. O badaniach technicznych nie wspomnę.
I że takie rzeczy w naszym pięknym kraju?? Podejrzewam, że co drugie auto ma pod tym względem niedopasowane opony bo najważniejszy jest przecież rozmiar.. oby jak najwęższe żeby mało palił..
Z tego co znalazłem na stronie Autocentrum ( nie wiem na ile mogą być wiarygodni) ale do Twojego silnika może być indeks 91.
-
luko_j: czy dobrze widzę, że 205/50/17 masz w x-ie Sport? Nie wiedziałem, że wersja Sport była także z silnikiem 2.0 D. Mam do Ciebie pytanie: czy mając ten rozmiar 205/50/17 opona nie ociera Ci o np. nadkole czy o cokolwiek?
Chciałbym Cię także zapytać, bo masz porównanie skoro nosisz i taki rozmiar i taki, czy odczuwasz różnicę w komforcie jazdy? Czy 205/50/17 są bardziej komfortowe niż 225/45/17 (ja na nich wyczuwam każdą nierówność na drodze)? Jak to oceniasz? Które bardziej polecasz na lato i dlaczego?
-
205tka trochę mniej będzie prowadzać po koleinach.
Co do komfortu to powiedzcie mi jak opona może być bardziej komfortowa skoro ma taką samą wysokość?
Od profilu 50 w dół jest bardziej utwardzany bok opony.
Rozumiem przejście z 225/45/17 na 205/55/16, wtedy dodajemy po 10mm gumy na promieniu.
Druga rzecz to kupuje się oponę o jak najniższym indeksie prędkości (tylko z głową), wówczas opona jest miękka, ale trochę szybciej się ściera.
-
Kolego na zimę mam 205/50/17 a na lato 225/40/18. Na węższych jest miękko.. na tyle na ile na tym profilu może być miękko.. cóż nie jest to profil 65. Ale w porównaniu tych dwóch moich rozmiarów to węższe nie szaleją tak na koleinach, troszkę mniejsze jest spalanie i ogólnie większy komfort jest na węższych, no i na pewno tańsze w razie czego. Mnie się jeździ przyjemnie i nie przeszkadza mi 225/40/18. 205/50/17 mam na oryginalnych felgach także nic nie ociera, ale 205/55/17 już mogą trzeć no i nie są opcjonalne do tego auta. Ewentualnie 195/55/17 ale już za wąskie mogą być i z tym rozmiarem ogólnie jest problem.
-
225/40 ma 9cm gumy, a 205/50 ma ponad 10cm. Lepszego tłumienia dziur nie daje szerokość opony tylko jej wysokość.
Nie ma sensu schodzić z szerokości bo choćbyś założył 155/65/17 (pomijam że nie ma takiego rozmiaru) to i tak masz 10cm gumy.
225/55 to o 2cm wyższe koło więc nie ma co kombinować.
Chcesz większy komfort kup lub zamień na 16tki.
-
225/40 ma 9cm gumy, a 205/50 ma ponad 10cm. Lepszego tłumienia dziur nie daje szerokość opony tylko jej wysokość.
Nie ma sensu schodzić z szerokości bo choćbyś założył 155/65/17 (pomijam że nie ma takiego rozmiaru) to i tak masz 10cm gumy.
225/55 to o 2cm wyższe koło więc nie ma co kombinować.
Chcesz większy komfort kup lub zamień na 16tki.
Rozumiem, że wg Ciebie nie ma sensu kupować 205/50/17 tylko lepiej kupić 225/45/17 bo 205/50/17 nie będą wcale lepiej tłumić dziur i nie mają żadnej przewagi (zalety) w stosunku do 225/45/17 ? Czy może jednak któryś rozmiar ma przewagę? Nie chodzi mi o efekty wizualne. Chcę pozostać przy moich felgach 17''.
-
Ktr weź to na logikę ;D i wyższa masz gumę tym lepiej będzie tłumić ,czyli 50 jest lepsze niż 40 itd. :) wysokość nie szerokość
-
Kolego BlackV6 ale 50 czy 40 to sa procenty a nie milimetry wiec 45% z 225 i 50 % z 205. Jak ma być wyższa to musiało by być mniejsze kółko.
-
dobrze mówisz :) :)
-
Każde auto jakie miałem było posadzone za dużym kółku z oponą niskoprofilową. Miałem 205/45 i 225/40, a nawet 195/40 i powiem szczerze że do każdego rozmiaru można się przyzwyczaić. Trzeba po prostu od nowa nauczyć się jeździć. Inaczej pokonujesz krawężniki, patrzysz daleko do przodu, omijasz dziury, a przede wszystkim prędkość trzeba dostosować do warunków jazdy. Jeśli jest znak 40 to jakiś powód musi być. Zazwyczaj są to dziury i jak ty przelatujesz 70 czy 80 to cie wytelepie we wszystkie strony. A jak zwolnisz to nawet tego nie odczujesz.
Jeśli musisz pozostać przy 17 calach kup opony z najmniejszym indeksem prędkości i nie kupuj RunFlatów (opony na których można jeździć bez powietrza). RunFlaty mają dodatkowo wzmacniane boki i jest dużo twardsza. Tak na chłopski rozum porównaj sobie opony z indeksem do 210km/h i do 300 w tym samym rozmiarze. Musi być twardsza guma czy inny kord. Ja bym pozostał przy 225/45.
-
Jak zakończyła się sprawa z oponami 205/50/17 ?.Muszę kupić opony letnie a rozmiar 225/45/17 strasznie niszczy lakier na dole drzwi i na listwach progowych. Musiałem przelakierowac te elementy bo wygladały jak wypiaskowane i były strasznie zmatowiałe.Wszystkie tabele dopuszczaja taką konfigurację na felgach 7 cali ale jak jest w praktyce.
-
205/50r17 mają prawie taką samą średnicę jak 225/45 r17 i można je założyć. Ja mam opony 225/45 r17 (zimowe 205/55 r16) i nie zauważyłem żadnego problemu z uszkadzaniem lakieru. Możliwe, że masz felgi o mniejszym ET (ja mam ET 52,5) , wtedy koła wysunięte są bardziej na zewnątrz. Zimowe opony mam na stalowych 16-tkach , ale o takiej samej szerokości jak aluminiowe czyli 7".
-
Felgi mam oryginalne 7Jx17CH ET 52,5
-
Rychu a jakie masz opony założone w tym komplecie co Ci tak niszczy lakier?
Pytam, ponieważ opony w tym samym rozmiarze różnych producentów wcale nie mają tych samych wymiarów. Mogą się rożnić i to znacznie. Teoretycznie opona 225/45R17 powinna mieć szerokość 22,5 cm, ale wymiary te mogą spokojnie odbiegać od normy na +/- 1cm.
Ja miałem kiedyś kupione do swojego X-Sa opony KUMHO 235/40R18 (miałem po prostu możliwość kupienia ich w b. dobrej cenie i zaryzykowałem pomimo, że to nie jest typowy rozmiar do X-sa) i okazało się, że nie miały wcale 23,5 cm a 25cm szerokości!!! Nawet ich nie zakładałem, ponieważ dokupiłem w międzyczasie felgi o szerokości 7,5" i już w tym momencie wiedziałem, że tak szeroka opona będzie śmiesznie wyglądać na stosunkowo wąskich jak na 18" felgach. Opony poszły na allegro. A ja kupiłem 225/40R18, które rzeczywiście mają 22,5 cm szerokości zgodnie z oznaczeniem.
PS. Ja mam na lato i zimę 225 na 18" i 17". Letnie są dodatkowo wysunięte na zewnątrz w stosunku do oryginału i nic mi nie niszczy lakieru. Jedynie podczas mycia trochę więcej czasu poświęcam na powierzchnie w dolnych partiach za przednimi kołami, ponieważ obracające się kolą rzucają tam więcej brudu, który dość opornie schodzi. Raczej są tam takie grudki w iloćc kilkudziesięciu sztuk, niż całość lakieru zabrudzona równomiernie.
-
Opony na samochodzie to Bridgestone Potenza Re050A 225/45R17 91W
-
Może chodzi o to, że Twoje opony mają bardzo duży rant chroniący felgę (wiem, bo sam również brałem pod uwagę ten model gdy kupowałem swoje). Czyli trochę gumy może jednak wystawać na zewnątrz i rzucać brudem po karoserii...
Poza tym tak się składa, że mój brat ma takie opony (dokładnie taki sam rozmiar jak u Ciebie) na Hondzie Jazz i u niego nic podobnego się nie dzieje.
Ja mam Vredestein ULTRAC Vorti i mogę śmiało polecić takie opony na lato. Opona jest dość miękka i nadaje się szczególnie dla osób, którzy myślą o zmianie na mniejsze felgi, bo uważają że na posiadanym komplecie jest zbyt twardo.
Chociaż mam 18" i drogi dość tragiczne to jakoś daje to wszystko radę.
Jako ciekawostkę dodam, że 2 tygodnia temu zmieniłem na zimówki Pirelli i wpadłem w dziurę w nawierzchni. Skutek był taki, że opona została zniszczona i musiałem dokupić nową. To uderzenie oceniłbym jako niezbyt mocne i kilka razy przytrafiły mi się na letnich mocniejsze, a mimo wszystko nie złapałem kapcia. Żeby było śmieszniej to Vredestein 18" a Pirelli 17".
Temperatury są już teraz w okolicach i poniżej zera, a ja nadal jeżdżę na tych Vredesteinach i nie jest to jakieś szczególne wyrzeczenie. Podobna sytuacja jest nawet nie do pomyślenia na oponach np. YOKOHAMA, które w temperaturach bliskich zeru były tak potwornie twarde, że nie dało się tym jeździć. Każdy przejazd po studzience wiązał się z odgłosem i odczuciami podobnymi do przejechania na prędkości przez próg zwalniający.