FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: ktm111 w Marzec 21, 2012, 09:08:43 am
-
Wokół napędu rozrządu xj8 (x308) krąży wiele czarnych opowieści.
Może po zmianach dot. rozrządu i nikasilu zrobiło sie sztuczne halo wokół sprawy???
Co do tego drugiego to w ogóle sie nie przejmuję i mam swoje zdanie.
Jednak czy w kwestii rozrządu to nie jest tak jak w latach 80tych z wymianą kaset vhs na różnych giełdach i placach? Ktoś kto miał plastikowe rolki w kasecie to mógł już sobie taką kasete zostawic bo nikt nie chciał wymiany z metalu na plastik - paranoja!
Aczkolwiek niektórzy podobno docinali rolki z metalowych wkładów do długopisów i było OK :)
Mój samochód ma 135tys. i szczerze mówiąc nie usmiecha mi sie grzebac w silniku tylko dlatego ze w srodku jest plastik
Pytanie:
Czy jeżeli układ pracuje bezszmerowo to należy profilaktycznie wymienić rozrząd.
Czy ktoś słyszał o konkretnych przypadkach z tym związanych?
-
Słyszałem o urwanych łańcuchach, zniszczonych silnikach, braku mocy, telepaniu szumach, brzęczeniu. Ślizgi, łyżwy są plastykowe, pękają, łańcuch przesuwa się po pęknięciach, co może go uszkodzić, kawałki plastyku moga wpaśc do miski. Napinacze pękają i jak z samej nazwy wskazuje nie napinają, te górne są hydrauliczne, więc olej dobrze nie przepływa, mogą się zatrzeć i w ogóle nie działać, nie napinać łańcucha, lub napiąć go na stałe, co może doprowadzić do jego wydłużenia. Nie zawsze słychać rozrząd, ale pierwszą oznaką jest brzęczenie łańcuchów przy uruchomieniu na zimnych silniku. Nie tylko przebieg się liczy, ale wiek auta również. Moim zdaniem, robota jest dość ważna i nie należy tego ignorować. :-V
-
Tu jest ciekawa dyskusja na temat napinaczy w 308.
http://www.jaguarforums.com/forum/xj-x308-xj8-xjr-27/timing-chain-tensioner-47154/ (http://www.jaguarforums.com/forum/xj-x308-xj8-xjr-27/timing-chain-tensioner-47154/)
Jednak nie warto nic robic z silnikiem, dopoki dziala normalnie i cicho. Dopiero gdy zacznie wydawac dosc charakterystyczny dzwiek przy starcie, warto pomyslec o wymianie osprzetu. No, chyba ze masz nadmiar gotowki to mozesz to zrobic teraz. To, ze pierwsze napinacze byly dosc awaryjne, nie oznacza, ze wybuchaly ot tak sobie;)
-
najczęściej sypia się górne napinacze
je można obejrzeć po zdjęciu pokrywy zaworów ( jeśli widać pęknięcie na obudowie wzdłuż tłoka napinacza to na nie już czas), ale jeśli napinacze nie trzymają, to tak jak pisali poprzednicy, luźny łańcuch powinien pukać zwłaszcza na zimnym silniku.
Robiłem już wiele tych silników, najczęściej pada wał korbowy na 7 i 8 cylindrze z braku oleju.
Po prostu brak kontroli poziomu oleju i brak wymiany na czas.
Silnik benzynowy przy wymianach co 10 tyś km powinien być w środku czysty, a często w uszkodzonych silnikach wnętrze jest ole pionę nalotem starego oleju.
Rzadziej zdarza się pękniecie rozrządów, które przeważnie są spowodowanie uszkodzeniem górnych plastikowych napinaczy lub zapchaniem ich zanieczyszczeniami z oleju.
Z nikasilem nie miałem jeszcze problemów.
Pozdrawiam Karol
-
również sie nad tym zastanawiam - silniczek pracuje genialnie, ale czy ten dzwiek przy odpalaniu bedzie na tyle charakterystyczny, ze da sie go rozpoznać, czy moze dmuchać na zimne i profilaktycznie wymienieć te napinacze, łańcuchy i łyżwy?
Jaki jest koszt takiej wymiany bez części ?
-
Koszt zależy od serwisu. Należy mieć parę narzędzi serwisowych, bez których można dużo zepsuć.
-
również sie nad tym zastanawiam - silniczek pracuje genialnie, ale czy ten dzwiek przy odpalaniu bedzie na tyle charakterystyczny, ze da sie go rozpoznać, czy moze dmuchać na zimne i profilaktycznie wymienieć te napinacze, łańcuchy i łyżwy?
Jaki jest koszt takiej wymiany bez części ?
Ten dzwiek bedzie charakterystyczny. Uslyszy go kazdy w promieniu 50m. Cos jakby do metalowej puszki wrzucic metalowe kulki i mocno potrzasnac. Mialem tak przy starcie, potem z tym jezdzilem (lancuch chrobotal zawsze przy obrotach 1500-2000), i nic sie nie zerwalo. Przy wymianie owszem bylo widac ze szyny wydarte, dolny napinacz w ogole nie napinal, ale lancuchy, kola zebate itp byly nienaruszone. Tak wiec bez paniki. Jak uslyszysz lancuch przy starcie, wtedy wymieniaj. :-gwizd
-
A ja przy przebiegu 150 tys. nie słyszałem nic, a górne napinacze miałem popękane, zatarte i nie pracowały, łyżwy, ślizgi wytarte i popękane. Silnik pracował równo, ale zapewne miało to jakieś przełożenie na jego zużycie i osiągi.
-
W takim razie zwracam honor. Wypowiadalem sie z doswiadczenia o x300, i na podstawie tego co przeczytalem o x308 :-gwizd
Ale potwierdza to tylko moja teorie, ze te silniki duzo wytrzymaja.
Wiec chyba na koniec mozna podsumowac to tak jak Lolek100 napisal: zdejmij pokrywy walkow i zobacz co sie tam dzieje. Bedziesz mial spokoj, a przy tym nie wydasz za duzo bez potrzeby. :-za
-
spokojnie, nie chciałem Ci zabierać honoru ;D po prostu każdy przypadek, może być nieco inny. Dużo racji jest co do tego żeby sprawdzić boczne pokrywy, to nie dużo pracy, tylko trzeba uważać przy zakładaniu, żeby uszczelki były na dobrym miejscu - najlepiej mieć nowe. pzdr
-
Szkoda tylko ,że jeżeli to faktycznie "niewypał" pierwszej serii x308mek to nie wymieniano tego w ramach rękojmi :(