FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: kloss8 w Sierpień 21, 2011, 21:22:28 pm
-
Witam forumowiczów i zwracam się z prośbą o poradę. Może ktoś słyszał o takim przypadku.
Jazda w upalny dzień i wszystko OK do momentu, kiedy nie wprowadziłem motoru na obroty 6000-6500, po spadku obrotów zgasł. Wiatrak się nie włączył. Odpalenie silnika było możliwe dopiero jak temperatura silnia zmalała. Następnie sprawdziłem błędy i wyświetlił mi się błąd FUEL FAIL 14. Wymieniłem czujnik temperatury cieczy na nowy i przyszedł czas na test. Znowu wkręciłem silnik do 6500 obrotów i tak cztery razy i wszystko było OK (test był przy wietrznej pogodzie, wiatrak nie załączył się). Kolejny dzień, upał, krótka przejażdżka, bez wkręcania na obroty, wskazówka od temperatury na środku.Po wyłączeniu silnia, nie mogłem go odpalić dopóki wskazówka nie spadła na niebieskie pole. Po dopaleniu ruszyłem i po ok 1 km mocniej wcisnąłem gaz i znowu zgasł. Przy obu przypadkach (po wymianie czujnika), wiatrak się nie włączył.
Czy przyczyny mam szukać w awarii wiatraka?
-
Zresetowałes ECU?
-
tak, nie wyświetla żadnych błędów
-
Fail 14 niema przypadkiem czegoś wspólnego z czujnikiem położenia przepustnicy?
-
Sprawdź kable do sensora czy są ok. Jak wymieniłeś czujnik i jest ok, powinien startować bez problemu.
Koniecznie też sprawdz przewody masy, na grodzi i nadkolach. Odkreć, wyczyść, wysmaruj i zakręć z powrotem.
Później zostaje czujnik położenia wału który też tak działa na auto jak opisujesz.
Jak nie chce Ci odpalić i kręcisz silnikiem, czy wskazówka od obrotów leży i sie nie rusza czy idzie do góry?
Co do wiatraka od niego jest zupełnie inny sensor, w chłodnicy u dołu. W twoim wypadku - nie ważny :)
-
Sprawdź kable do sensora czy są ok. Jak wymieniłeś czujnik i jest ok, powinien startować bez problemu.
Koniecznie też sprawdz przewody masy, na grodzi i nadkolach. Odkreć, wyczyść, wysmaruj i zakręć z powrotem.
Później zostaje czujnik położenia wału który też tak działa na auto jak opisujesz.
Jak nie chce Ci odpalić i kręcisz silnikiem, czy wskazówka od obrotów leży i sie nie rusza czy idzie do góry?
Co do wiatraka od niego jest zupełnie inny sensor, w chłodnicy u dołu. W twoim wypadku - nie ważny :)
przy kręceniu wskazówka od obrotów podnosi się delikatnie (do pozycji 0, o ok. 2 mm), ale nic poza 0, nic nie skacze
-
Paiętam, że jak wjechałem do garażu po testach w wietrzny dzień, to jeszcze go nie gasiłem, wprowadziłem na obroty kilka razy i wiatrak się załączył, ale później juz nie.
-
Sprawdz, czy czujnik działa prawidłowo:
20 stop. 2500 Ohm
30 stop. 1700 Ohm
40 stop. 1180 Ohm
50 stop. 840 Ohm
60 stop. 600 Ohm
70 stop. 435 Ohm
80 stop. 325 Ohm
90 stop. 250 Ohm
Sprawdz połączenia z masą komputera ECU, termostat, ewentualnie masz problem z czujnikiem położenia wału.
-
2mm to mało, możesz przetrzeć końcówke czujnika położenia wału papierem ściernym, żeby usunąć ewentualnie korozje, ale to dopiero po tym jak już sprawdzisz przewody masy.
-
Takze odbstawiam problem z czujnikiem polozenia walu, obrotomierz powinno pokazac ok 300-400 rpm. I tak jak
przedmowcy pisali: wszedzie sprawdz mase, oraz kontakty przy nowy instalowanym czujniku temp.
-
dzięki za wszystkie podpowiedzi, jak uporam się z usterką, to dam znać co to było
-
może to być istotna informacja, że przy zapalaniu zimnego silnika (min. doba odpoczynku w garażu), sprawdziłem błędy i wyświetlił mi się tylko napis FILE, bez wskazania na konkretny błąd, następnie zaraz po odpaleniu silnik jakby pracował nierówno i cały drżał (na wolnych obrotach), po przegazowaniu i kilku sekundach już było OK. Czy to może mieć coś wspólnego z czujnikiem położenia wału?
-
Komputer nie ważny w tym przypadku.
Cała reszta wskazuje na czujnik wału. Tak jak pisałem weż kawałek papieru ściernego i przetrzyj jego końcówke. Przecież to zajmuje 30 sekund :) Jak sie poprawi to powoli możesz szukać nowego czujnika.
Sprawdź też kabel od niego czy sie gdzieś nie przetarł przypadkiem. U mnie jakiś czas temu, pasek go troche przeszorował.
-
wymieniłem czujnik położenia wału na nowy i dla odmiany teraz w ogóle nie kręci, odpiąłem akumulator na 10 min i nic
-
Czujnik nie ma nic wspólnego z rozrusznikiem więc tutaj bym zaczął. Bez czujnika też powinien kręcić. Sprawdź wszystkie bezpieczniki odpowiedzialne za start, etc. Nie mam w chwili obecnej Haynesa, ale ktoś na pewno będzie w stanie coś lepiej doradzić.
Aku sprawny na pewno? Dobrze przykręciłeś przewody aku? Przewody masy też sprawdzone jak pisałem wcześniej?
-
w końcu kotek mruczy, czujnik położenia wału wymieniony na nowy, zapala na rozgrzanym silniku. przy okazji okazało się, że trzeba wymienić aku (katar83 dzięki za podpowiedź)
dzięki za wskazówki :-thank