FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: szpadel68 w Czerwiec 02, 2020, 15:28:40 pm
-
Witam. Proszę o pomoc. W drodze powrotnej po zatankowaniu na "naszej, rodzimej" stacji paliw, pojawił się Check. Generalnie nie problem bo z autem kompletnie ale to kompletnie nic się nie dzieje. Pytanie, czym to CHOLERSTWO zgasić. Mam kolna FoCom'a i nic (chyba że nie wiem jak). Kupiłem ELM'a z pełną wersją Torque, Piston'a i parę innych. Jak po kablu coś tam odczytuje to po ELM'ie nic, ale to kompletnie nic. POMOCY bo ta kontrolka zaraz spowoduje u mnie trwały uraz psychiczny :-help
Pzdr.
-
Który rok tego diesla? Bo chyba do 2004 niekoniecznie działa obd, czyli elm nie wystarczy.
Btw:(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200602/8eeea4ba341753183639a57bf484ea88.jpg)
-
2005
-
Nie wszystkie ELMy są takie same i nie wszystkie potrafią gadać protokołem Jaguara.
Ten ELM to jakiejś konkretnej firmy czy byle co z aliexpress? Z innymi autami działa?
Mam prawie 10 letniego ELMa który bez problemu działa z moim X-Type z 2001 roku.
W 2005 roku OBD2 było prawie na pewno obowiązkowe.
Jeśli błąd nie jest permanentny to powinien samoczynnie zniknąć po kilku rozruchach auta.
-
To nowy "ELM" i tak, gada z innymi samochodami. Teraz zamówiłem taki: https://allegro.pl/oferta/interfejs-diagnostyczny-macos-obd2-android-skaner-7887795372?snapshot=MjAyMC0wNi0wMlQxNjowODozNC42NjRaO2J1eWVyOzJiYjcyZDQ1OTFjMGI4MTk1Mzc5OWNkMmI3NjQ4MTJjZjhlNjc0ZThkMWZkM2RlNGIzOTQ1NDA3NmQyOTdjMjM%3D
Najciekawsze jest to że mam wersję z NAVI czyli teoretycznie powinien pokazać błąd (?) a jest czysto...Jeszcze ciekawsze jest to że Fo-COM pokazuje skan silnika (ECU) ale nie znajduje żadnego błędu. Nic już nie rozumiem.
Pzdr.
-
Navi i zegary nie pokazują błędów silnika. W zegarach można zobaczyć jakieś parametry typu (o ile pamietam) napięcie akumulatora ale żadnych błędów silnika się tam nie ujrzy.
Co do ELM, to używam Piston i działa bez problemów, przynajmniej z V6, który powinien być trudniejszy do ogarniecia (mniej "fordowski").
Mam też kupiony inny program, "Car Scanner" taki z niebieską ikoną.
Ma częste aktualizacje i skanuje dłużej i dokładniej, pod kątem danej marki auta.
Jak zaczął skanować Citroena to mi cierpliwości jednak zabrakło :D
-
Navi i zegary nie pokazują błędów silnika. W zegarach można zobaczyć jakieś parametry typu (o ile pamietam) napięcie akumulatora ale żadnych błędów silnika się tam nie ujrzy.
Mhm (czyli jego (NAVI) DTC dotyczy generalnie pierdół). A ten wcześniejszy ELM to taki: https://allegro.pl/oferta/interfejs-elm-327-vgate-scan-bluetooth-obd2-v1-5-7187165917
Pzdr.
-
Vgate chyba zły nie jest. Czytałem że niektóre ELMy nie maja podpiętych wszystkich pinów na wtyczce.
A Jaguar akurat potrzebuje jednego z tych rzadziej używanych.
Czy to prawda - potwierdzić nie umiem
Ja mam bardzo starą wersję którą kupiłem wieki temu jeszcze do poprzedniego auta. Wygląda paskudnie ale działa.
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fae01.alicdn.com%2Fkf%2FHTB11nrzMVXXXXa1XXXXq6xXFXXX9%2FHot-Sale-ELM-327-V-1-5-BT-adapter-Works-On-Android-Elm327-Bluetooth-V1-5.jpg&f=1&nofb=1)
-
Tego testowałem w LR2 i bez problemu skasował błąd silnika. Ja mam geranza vcm czy jakoś tak i o ile z fordem bez problemu, wtryski można kodować a z kotem się nie połączy. Kolega z forum ma taki czarny zwykły vcm z allegro za jakieś 30zl i bez problemu mu się łączy z kotem.. To podobno zależy od rocznika i one się łączą od 2005. Mój jest niby 2004 ale VIN modelowo 2005 ale nie działa.
-
Navi i zegary nie pokazują błędów silnika. W zegarach można zobaczyć jakieś parametry typu (o ile pamietam) napięcie akumulatora ale żadnych błędów silnika się tam nie ujrzy.
Co do ELM, to używam Piston i działa bez problemów, przynajmniej z V6, który powinien być trudniejszy do ogarniecia (mniej "fordowski").
Mam też kupiony inny program, "Car Scanner" taki z niebieską ikoną.
Ma częste aktualizacje i skanuje dłużej i dokładniej, pod kątem danej marki auta.
Jak zaczął skanować Citroena to mi cierpliwości jednak zabrakło :D
No fajnie. To oprócz tego co Ty masz ja mam jeszcze parę innych, pełnych wersji i z tym czarnym ELM'em działa ze wszystkimi samochodami znajomych a z moim NIEeeee, to cholernie frustrujące :-tylko
Pzdr.
-
Vgate chyba zły nie jest. Czytałem że niektóre ELMy nie maja podpiętych wszystkich pinów na wtyczce.
A Jaguar akurat potrzebuje jednego z tych rzadziej używanych.
Czy to prawda - potwierdzić nie umiem
Ja mam bardzo starą wersję którą kupiłem wieki temu jeszcze do poprzedniego auta. Wygląda paskudnie ale działa.
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fae01.alicdn.com%2Fkf%2FHTB11nrzMVXXXXa1XXXXq6xXFXXX9%2FHot-Sale-ELM-327-V-1-5-BT-adapter-Works-On-Android-Elm327-Bluetooth-V1-5.jpg&f=1&nofb=1)
No to coś podobnego właśnie zamówiłem...tylko martwię się tymi rocznikami bo może się okazać że mimo tego że piszą DIESLE od 2004+ to może się okazać że jednak od 2005+ i mój się może nie załapać...
Pzdr.
P.S. Jak to nie wypali to chyba szarpnę się na MaxiECU z dodatkiem do Jaguara...
-
Ku pamięci...ten też nie działa więc poszło zamówienie na MaxiECU...
Pzdr.
-
Gdzieś wyczytałem, że ScanXL z rozszerzeniem forda, może da radę do diesla.
W MaxiECU jest TDCI w wykazie, ale nie miałem okazji sprawdzić jak działa, bo nie mam diesla ;)
-
Gdzieś wyczytałem, że ScanXL z rozszerzeniem forda, może da radę do diesla.
W MaxiECU jest TDCI w wykazie, ale nie miałem okazji sprawdzić jak działa, bo nie mam diesla ;)
Jest w wykazie i na stronie producenta można zobaczyć jakie funkcje obsługuje. Wątpię żeby ściemniali bo DIESLA obsługuje rocznikowo niżej niż 2005...oczywiście jak tylko dostanę w łapki i sprawdzę to nie omieszkam się pochwalić no albo objechać produkt...
Pzdr.
-
Z nimi póki co moja współpraca bardzo dobrze się układa. Poza tym, ich interfejs zawiera mulipleser, a to daje spore możliwości w kontekście obsługiwanych protokołów.
-
Z nimi póki co moja współpraca bardzo dobrze się układa. Poza tym, ich interfejs zawiera mulipleser, a to daje spore możliwości w kontekście obsługiwanych protokołów.
No i tu jest kłopot bo u mnie coś nie do końca bangla. Check jak się świecił tak się świeci bo z komunikacją mocno na bakier... A o to co wypluł:
"MaxiECU OBD Reader 2.0.78.203
Protokół diagnostyczny
Początek sesji : wtorek, 9 czerwca 2020 17:34:05
Dane pojazdu
Producent: Jaguar
Model: X-Type (X400)
Rocznik: 2005
Dane sterownika
System: Silnik diesla
ECU Name: FMB 2,0 Delphi
Nie udało się odczytać żadnych informacji z sterownika
Nie udało się nawiązać połączenia
Dane sterownika
System: System parkingowy
ECU Name: PAM - Wspomaganie parkowania
Dane informacyjne
Parametr Wartość
Numer wersji programu 711103
Numer czesci bazowy modulu 21208102
Druga czesc numeru czesci 03
Pierwsza czesc numeru czesci 52885251
Numer seryjny 05040101
Obsługa usterek - Czynności
Czas Kod Typ Opis
17:34:11.930 Odczyt kodów usterek
17:34:12.175 Zarejestrowane usterki
C1700 --- Czujnik narożny tylny lewy - usterka w obwodzie.
C1703 --- Czujnik narożny tylny prawy - usterka w obwodzie.
Dane sterownika
System: Pozostałe
ECU Name: ISM - Wykrywanie włamania
Nie udało się odczytać żadnych informacji z sterownika
Nie udało się nawiązać połączenia
1
MaxiECU OBD Reader 2.0.78.203
Dane sterownika
System: Moduł kontroli nadwozia
ECU Name: BCM - Moduł kontroli nadwozia
Nie udało się odczytać żadnych informacji z sterownika
Dane sterownika
System: Dodatkowy/Stacjonarny moduł grzewczy
ECU Name: FFH - Ogrzewanie Dodatkowe
Nie udało się odczytać żadnych informacji z sterownika
Nie udało się nawiązać połączenia
Dane sterownika
System: Infotainment
ECU Name: FETM - Jednostka audio
Dane informacyjne
Parametr Wartość
Numer czesci bazowy modulu 24118118
Druga czesc numeru czesci 22
Pierwsza czesc numeru czesci 52885251
Obsługa usterek - Czynności
Czas Kod Typ Opis
17:36:30.654 Odczyt kodów usterek
17:36:30.810 Brak zarejestrowanych usterek
Dane sterownika
System: Oświetlenie przednie
ECU Name: HCM - Moduł kontroli świateł
Dane informacyjne
Parametr Wartość
Numer wersji programu 123103
Numer czesci bazowy modulu 1920049
Druga czesc numeru czesci 05
Pierwsza czesc numeru czesci 49885251
Obsługa usterek - Czynności
Czas Kod Typ Opis
17:36:35.716 Odczyt kodów usterek
2
MaxiECU OBD Reader 2.0.78.203
Czas Kod Typ Opis
17:36:35.976 Zarejestrowane usterki
B2619 --- Czujnik poziomu pojazdu na osi tylnej - usterka w obwodzie
Dane sterownika
System: System bezpieczeństwa
ECU Name: ARM - Moduł sterowania elementami systemu bezpieczeństwa
Dane informacyjne
Parametr Jednostki Wartość
Numer wersji programu 5230103
Numer czesci bazowy modulu 2011333
Druga czesc numeru czesci 05
Pierwsza czesc numeru czesci 52885251
Numer seryjny B3050506
Numer seryjny OCS_S/N1 746753
Numer seryjny OCS_S/N2 165081
Obsługa usterek - Czynności
Czas Kod Typ Opis
17:36:42.198 Odczyt kodów usterek
17:36:42.384 Brak zarejestrowanych usterek
Dane sterownika
System: Skrzynia biegów
ECU Name: TCM - Moduł skrzyni biegów
Nie udało się odczytać żadnych informacji z sterownika
Nie udało się nawiązać połączenia
Dane sterownika
System: System hamulcowy
ECU Name: ABS - Układ przeciwpoślizgowy
Obsługa usterek - Czynności
Czas Kod Typ Opis
17:36:54.108 Zarejestrowane usterki
C1279 --- Czujnik zbaczania z kursu, przerwa w obwodzie lub zwarcie w
obwodzie do masy
3"
Zwłaszcza ostatnia usterka mnie powaliła. Czy któryś z tych wpisów spowodował pojawienie się CHECK'a?
Ktoś może mi to wytłumaczyć? Bo raczej ABS/TCS powinien zgłaszać problemy a nie ta wredna kontrolka...
-
C1700 i C1703 - dwa skrajne tylne czujniki parkowania.
C1279 to chyba błąd czujnika ESP.
B2619 - tylny czujnik poziomowania ksenonów.
-
C1700 i C1703 - dwa skrajne tylne czujniki parkowania.
C1279 to chyba błąd czujnika ESP.
B2619 - tylny czujnik poziomowania ksenonów.
Tak, tak, ja to wszystko odczytałem ale czy któreś z tych uszkodzeń spowodowało zapalenie tej kontrolki? Wiem że pytanie zabrzmiało jak od kompletnego laika bo teraz akurat tak się czuję. Poziomowanie Xenonów na pewno tego nie zrobiło...czujniki parkowania również (piszczą jak włączy się wsteczny)...a dodam że o tym wszystkim już wiedziałem wcześniej po FoCOM'ie...a co do reszty to chyba raczej kontrolki od stabilizacji powinny zabłysnąć...tak mi się wydaje...
Pzdr.
P.S. To takie coś? (Yaw Rate Sensor) https://allegro.pl/listing?string=CZUJNIK%20ESP%20do%20JAGUAR&bmatch=baseline-product-cl-eyesa2-engag-dict45-uni-1-4-0605
No i pytanie, gdzie ten czujnik/moduł jest w którym miejscu go szukać?
-
Konsola środkowa gdzieś za popielniczką.
-
Jeśli to wina Yaw Rate Sensora, to powinno sygnalizować błąd ESP (i go wyłączyć).
Z loga wygląda jakby w ogóle nie komunikował się z ECU, czy komunikacja z tym modułem w ogóle działa? Jakiś mechanik się podłączał do niego jakimś diagnoskopem z górnej półki?
-
No niestety nie. Ta "górna" półka to właśnie MaxiECU z modułem do Jaguara. Znaczy mechanik ma to samo tylko bez tego modułu. Mam u siebie salon Forda to może Oni mają jakiegoś JDS'a czy coś...co prawda MaxiECU ma często aktualizacje, ale może to chwilę potrwać. Co do ESP nie wiem tak do końca, ale kiedyś słyszałem, że jeżeli są jakieś błędy w systemach ABS i pochodnych jest utrudniona komunikacja z ECU. Czy to prawda? Nie wiem. A wracając do ESP to pewnego razu miałem wrażenie że ta stabilizacja jednak tak do końca nie działa. Z ciekawości, czy powinno tak być że po uruchomieniu wyświetla się komunikat o błędzie DSC z dwiema kontrolkami na desce a potem (kilka dobrych sekund) znika? Nie powinny (o ile jest ok) gasnąć od razu po uruchomieniu? Jaki błąd, znaczy w jakiej formie (wskaźniki czy coś) powinien pokazać awarię ESP? Czyżby DSC albo kontrolkę ABS z żółtym/pomarańczowym "światełkiem"?
Pzdr.
EDIT: z tym ESP już nie aktualne bo dzisiaj po skanowaniu nie wywalił żadnego błędu. Zostały tylko czujniki parkowania i czujnik na tylnej osi (od świateł). Bajka polega na tym że tym razem nawet był łaskaw (MaxiECU) nie wspomnieć o braku komunikacji z silnikiem a MIL/CHECK dalej świeci.
-
Bład ESP w tym modelu pojawia się z byle powodu, np słabe napiecie akumulatora albo problemu na szynie CAN.
Wystarczy że auto postoi tydzień czy dwa, albo na mrozie.
Tylko raz miałem błąd czujnika ABS i bez problemu skasowalem go ELMem z telefonu. Świecił się check. Tyle że ja mam starsze V6 i najwyraźniej robi to sporą różnicę.
Sposób sygnalizowania problemów z ESP jest różny zależnie od wyposażenia i pewnie rocznika auta. Ja chyba nie mam kontroki ABS, a jedynie żółte światełko ostrzegawcze i napis DSC SYSTEM FAILURE (czy jakoś tak) na zegarach.
Błędy czujników parkowania nie powodowały u mnie checka. Jedynie ciągły sygnał przy wrzucaniu wstecznego oznaczający awarię PDC. Ale to może się różnić w różnych rocznikach.
-
Pytanie z natury tych trudnych...programiści z MaxiECU pracują nad dostępem do mojego Kota (konkretnie silnika) bo jak nie gadał tak nie gada. Nawet online się połączyli ale to tylko dla logów. Teraz pytanie: jak sprawdzić jaki sterownik jest przy silniku? Denso? Delphi? Bosch? Zna ktoś odpowiedź?
Pzdr.
Auto to MY'2005, X-Type Estate, 2.0 TiD ze zwiększoną mocą (ale to nie powinno mieć znaczenia).
-
Komputer silnika jest pod nogami pasażera. Są tam dwa komputery : GEM i ECU. GEM jest czarny plastikowy, ECU szary metalowy.
Na ECU jest naklejka z nazwą firmy, przynajmniej w V6.
Tutaj przykład:
https://allegro.pl/oferta/komputer-sterownik-silnika-jaguar-x-type-2-5-v6-9336124371
Komputer do diesla wygląda jak widze inaczej, ale nazwa producenta też jest widoczna:
https://allegro.pl/oferta/komputer-steronik-jaguar-x-type-2-0d-4x4312a650ah-7517837891
Więc na razie wygląda na to, że benzyna ma DENSO a diesle mają DELPHI.
100% pewności będziesz mieć, jak wymontujesz swój. ECU demontuje się od strony silnika, trzeba mieć specjalną końcówkę do śruby na wtyczce Dodatkowo śruba ta jest dość delikatna można łatwo ją zepsuć.
-
"No toś pomógł"..."a właśnie potrzebowałem, kilku słów otuchy"...ale spoko, magicy/programiści z MaxiECU właśnie pracują nad komunikacją, więc jestem dobrej myśli.
Dziękuję w każdym razie
Pzdr.
-
Dla potomnych, fachowcy z MaxiECU pracują w pocie czoła nad - jak się okazało - komunikacją CAN (i pochodnych) jaką to się nasze auta łączyć muszą. W każdym razie jest światełko w tunelu - oby nie towarowy... :-tylko
Pzdr.
-
szpadel68 skąd takie info ?
-
szpadel68 skąd takie info ?
A o którą część chodzi? O komunikację czy że fachowcy pracują?
Odpowiadając w sprawie komunikacji to na podstawie googl'a i informacji zebranych z TEGOŻ forum:
- architektura sieci multipleksowej jest zaprojektowana przez DELPHI (oparta na CAN H/L/MS, SCP, J1850 i D2B)
- sterownik silnika benzyna = DENSO, diesel = DELPHI (CAN)
- ABS/ESP/TCS - BOSCH (CAN, J1850)
- AHLS (Xenony) - HELLA (CAN)
- PAM (Parktronic) - VALEO (sam sterownik, czujniki SWF) (J1850)
- ICP (licznik) - VISTEON (FORD) (w liczniku mamy immo) (CAN GATEWAY, SCP, J1850)
- GEM (komfort) - SIEMENS (alarm, szyby, kierunki, wycieraczki) (J1850)
- RCM (poduszki) - Autoliv lub Visteon (poduszki: pasażer TRW, kierowca Autoliv, kurtyny TRW, boczne nie pamiętam) (SCP)
- RAD (radio) - Visteon (Ford) (J1850)
- NAV (nawigacja) - DENSO (CAN GATEWAY, D2B)
- TEL (telefon) - Motorola (D2B)
- DSM (fotel kierowcy z pamięcią) - VALEO (CAN)
kolegi eMWu...czy jakoś tak i goole'a:
K-Line ISO 9141
KWP 2000
ISO 14230-4
SAE J1850 PWM
SAE J1850 VPW
CAN 2.0B ISO 11898
CAN ISO 15765-4
J1850PWM / SCP
ISO9141 / KWP2000
ROSCO
Medium Speed CAN
CAN Bus (ISO 15765, GMLAN, ISO14229)
Czy coś nie tak? Jeśli tak to proszę o korektę bo to ważne...nie tylko dla mnie...
A skąd wiem że pracują? Z wymiany mailowej z ów firmą...no chyba że zostałem wprowadzony w błąd na odczepnego...no to byłoby przykre co najmniej...
Pzdr.
P.S. Problem w dalszym ciągu jest bo kontrolka świeci nadal, samochód jeździ a fachowcy w to nie uwierzyli. Szukają przyczyny braku komunikacji interfejsu ze sterownikiem silnika (2.0D, MY'05), tylko ze sterownikiem silnika bo z resztą gada...Z resztą już po dość dłuższym czasie sami stwierdzili że jest to prawdopodobnie problemem tego protokołu CAN...co z tego będzie, poczekamy, zobaczymy. Jeżeli zaś produkt nie zadziała będę niestety musiał złożyć reklamację i albo zadziała albo zwrot pieniędzy i niestety trzeba będzie zakupić "pirata" (Mongoose).
-
Mi, to się nie wydaje z tym CANem do diagnostyki w dieslu.
-
Mi, to się nie wydaje z tym CANem do diagnostyki w dieslu.
Nie wiem, nie znam się...łapię się wszystkiego czego mogę. Sprawdzałem nawet za schowkiem komputer (ECU) czy aby na pewno jest co ma być, no i jest...po za tym co by nie był za wsad (czy jak to się tam nazywa) to choćby jakieś "kichnięcie", a tu cisza jak po śmierci organisty...
-
Chodziło mi o informację, że fachowcy nad tym pracują. Osobiście nie brałbym tego zbytnio na poważnie, bo X-Typy mają już trochę lat i skoro nikomu się nie nie chciało do tej pory zrobić jakiegoś sensownego interfejsu to nie liczyłbym na to, że zrobią to teraz skoro zbyt na to będą mieli praktycznie żaden. U Nas w IT jak ktoś odpowiada, że pracuje nad rozwiązaniem problemu to zazwyczaj po prostu nie wie co Ci dyplomatycznie odpowiedzieć, albo chce Cię spuścić na drzewo :-gwizd No ale mogę się mylić :)
-
Masz niestety rację bo należę do tych malkontentów mocno stąpających po Ziemi, jednakże jak zawsze tak i w tym przypadku mam jeszcze iskierkę nadziei :- pojecia Tak, tyle że jest to jeden z modułów tego interfejsu więc, może. może...choć i tu pojawia się wątpliwość - dla jednego Jaga będziemy sobie włosy z głowy rwać...ehhhh
-
Dla jednego parametru live, który mieli obsługiwać, a nie działał poprawnie rwali sobie włosy z głowy, albo nie rwali, ale naprawili :P
A może taka podstawowa rzecz - sprawdź miernikiem czy jest przejście między pinami ECU 55 i 74, a gniazdem OBD pin 2 i 10. Może tu jest problem...
-
Czekaj, czekaj...chodzi o przejście w wiązce? czyli 55 (ECU) a 2 (OBD) i 74 (ECU) a 10 (OBD)?
-
Dokładnie o to mi chodzi.
-
Aha, ok, dzięki wielkie. Podjadę do garażu i w spokoju pomierzę. Z ciekawostek? Poprosili o wysłanie interfejsu do siebie. Aaaa i protokół to ponoć SCP a nie CAN, który jest w benzynowcach...
Pzdr.
-
No, to też wyżej pisałem, że CAN tu nie jest do diagnostyki. W benzynie też diagnostyka nie lata po CANie, tylko po 9141.
-
Zapewne masz rację. Niestety nie znam się na tym w ogóle no albo pobieżnie i to w kierunku mechaniki raczej a nie komunikacji. Komunikacja to raczej diagnostyka a nie "co w trawie piszczy" (jak to działa)...
Pzdr.
-
Te sterowniki, zarówno benzyna jak i diesel ma CAN, do komunikacji z innymi modułami, licznikiem etc.
Dlatego ja pisząc, w kontekście Twojego problemu, piszę o diagnostyce, bo to jest Ci potrzebne do walki z checkiem.
-
Te sterowniki, zarówno benzyna jak i diesel ma CAN, do komunikacji z innymi modułami, licznikiem etc.
Dlatego ja pisząc, w kontekście Twojego problemu, piszę o diagnostyce, bo to jest Ci potrzebne do walki z checkiem.
Tyle się domyśliłem ;) (z samej listy protokołów)..., ale oczywiście dziękuję za edukację bo przynajmniej potem nikt mi kitów nie nawciska :-za
-
Jakieś wieści w temacie?
-
I owszem. Zabieram się choć z wielką niechęcią do wyjęcia wskaźników. Tam jest cała magistrala i to jest jego wina...mam już zestaw "plajstikowych wyjmaków" co by krzywdy "drewnu" nie zrobić. W tym tygodniu będę gmerał...
Pzdr.
P.S. Przed urlopem byłem zaś na "twardej" diagnostyce i silnik jako taki nie ma błędów. Pod kontrolą tego czegoś nawet wskaźniki drgały z gasnącą, rzeczoną kontrolną, jednak niestety nie zgasła jak zakładano. Błąd w dalszym ciągu jest "klastra" wskaźników.