FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: maker555 w Czerwiec 05, 2020, 19:39:07 pm
-
Dzień dobry;
Jestem z Gdańska. Mam Jaguara X-Type 3.0; 4x4; 2006r. wersja USA. I mam problemy z elektryką.
Szukam fachowca typowo od tego modelu, najlepiej w Trójmieście. Kogoś, kto zna problemy i kto może mieć odpowiednie oprogramowanie.
Auto przywiezione zostało z USA praktycznie jako nowe, cały czas mniej więcej w jednych rękach (w rodzinie). Aktualnie przebieg poniżej 200 tys.km.
Po wizycie w przypadkowym warsztacie zaczęły się problemy z elektryką. Zostały wyeliminowane, ale po pewnym czasie powstał problem z wentylatorami, które kręcą się z pełną mocą od razu po odpaleniu zapłonu.
Kilka lat temu w w/w przypadkowym warsztacie, zasugerowano wymianę automatycznej skrzyni biegów. Skrzynia została wymieniona (niepotrzebnie bo raczej chodziło o sterownik), i zaczęły się problemy. Powstała teoria, że podczas wymiany skrzyni uszkodzono jakąś wiązkę elektryczną. W innym warsztacie problemy zostały wyeliminowane ale po jakimś czasie zaczęły kręcić się wentylatory. W kolejnym warsztacie zasugerowano przejrzenie instalacji i pozbycie się ewentualnych “obejść”.
Osobiście prowadzę w Trójmieście sklep z częściami motoryzacyjnymi, mam też pod ręką warsztat. Mój mechanik przejrzał wiązki i uważa, że są one w porządku. Sam nie mogę tego stwierdzić. W każdym razie problem ze sterowaniem wentylatorów wciąż jest.
Ostatnio pojawiła się kolejna teoria, że podczas wymiany skrzyni itp. wgrano jakiś inny Soft, który nie zagrał z autem i spowodował zakłócenia instalacji, błąd głównego komputera... Czy jest to możliwe? Zwłaszcza, że wersja jest amerykańska i oprogramowanie może różnić się od europejskiego. Wiem, że takie problemy występują w innych markach.
Tak czy siak, czy jest ktoś kto zna te auta i będzie wiedział gdzie szukać problemów?
Pozdrawiam!
Maker555
-
Wentylatory kręcą się niezależnie od temperatury którą pokazuje ECU?
-
Tam nie ma rocket science - Wiązka wentylatorów to dwa plusy, minus, wiatraki i jeden przewód idący z ECU.
Na tym przewodzie jest sterowanie PWM - zapewne im większe wypełnienie, tym wyższa oczekiwana prędkość wiatraków. Zapewne też, po odłączeniu tego jednego przewodu, wiatraki nie mają prawa się kręcić. Jeśli się kręcą to świadczy to o uszkodzeniu modułu, który nim steruje.
-
Może być jeszcze uszkodzony czujnik temperatury cieczy chłodzącej.
-
sobrus, to by było po wskazaniu widać - to ten sam czujnik.
-
Acha, dobrze wiedzieć. :-super W Roverze były dwa.
-
Tam nie ma rocket science - Wiązka wentylatorów to dwa plusy, minus, wiatraki i jeden przewód idący z ECU.
Na tym przewodzie jest sterowanie PWM - zapewne im większe wypełnienie, tym wyższa oczekiwana prędkość wiatraków. Zapewne też, po odłączeniu tego jednego przewodu, wiatraki nie mają prawa się kręcić. Jeśli się kręcą to świadczy to o uszkodzeniu modułu, który nim steruje.
Laickie pytanie, czy ów moduł można obmierzyć w jakiś sposób i stwierdzić jego uszkodzenie lub nie, oprócz rzecz jasna testu z przewodem?
Pzdr.
P.S. Z czystej elektroniki wynikło by że tak ale to wiadomo...
-
Wedle mojej wiedzy, to PWM na wejściu, PWM na wyjściu. Podajesz odpowiedni sygnał na wejście, i mierzysz skuteczne napięcie na wyjściu i gotowe. Oczywiście najlepiej też wykonać test pod obciążeniem czyli na samych wiatrakach.