FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ Seria I do III (1968-92) => Wątek zaczęty przez: jagdds w Październik 06, 2017, 17:36:38 pm
-
Witam, chcę się podzielić kilkoma informacjami na temat audio w serii 3.
W moim DDS rocznik 1991 jest Radio Alpine DAC 6571, które współpracuje ze zmieniarką CD. Zakupiłem dodatkowo zmieniarkę Alpine (złącze M-bus). Rozmontowałem boczki i wyjąłem głośniki. Impedancja głośników 8 Ohm. Grają dobrze. Zawiozłem je do serwisu Car-Audio czy są jakieś zamienniki. Tutaj pod górkę, obecnie od kilkunastu lat nie ma głośników samochodowych 8 Ohm, wszystkie mają 4 Ohm, a 8 Ohm używane są w głośnikach do kolumn, a te z kolei nie nadają się do samochodu (inna membrana, mniej odporna na wilgotność, inna akustyka). Kolejny problem mocowanie, tzw. bez uszu. Serwisant znalazł głośniki odpowiadające wymiarami 130mm, okrągłe, bez uszu, dwudrożne. Problem jest z dostępnością, bo takich już nie produkują, ale w sklepach można dostać. Są to Phonocar 2/062 lub o mniejszej mocy 2/178. Nic nie trzeba przerabiać w kwestii mocowania głośników. Są to zestawy 4 Ohm, ale jak mnie zapewnił serwisant (i też sprawdziłem na forach) można je użyć ze wzmacniaczem w radiu 8 Ohm (nigdy odwrotnie).
Może komuś przydadzą się te informacje.
Pozdrawiam jagdds
-
Przydatna wiadomosc, szczególnie foto radia do serii III.
-
No to radio chodiło też np. w xjs a delikatnie zmieniony panel miał xj40. Generalnie to to radio chodziło w rocznikach 93-94, miałem takie w xjs, dołożyłem zmieniarkę, można póścić przez wzmacniacz na 4 ohm i dać konkretne głośniki.
-
trochę późno zauważyłem ten post -sorry.
jagdds czy jak masz radio jeszcze na zewnątrz mozesz sprawdzic czy to radio ma fabryczne# aj9150R czy aj9250R
Niestety w USA nie było ser 3 po 1987 i nie było V12 .
Sporo tych radii reperuje jednak głownie to radia z xjs chociaż jak
richie pisał występowały w xj40 i xjsach . W USA były w xj40 wczesne AJ9100W i pózniejszepo 93 AJ9200w . Rożnica w środku dość spora a na zewnątrz w przód jaki wewnątrz potencjometr z płytką inny .
Roznica też jest w tych radiach Europa - USA przycisk RDS to w USA WB kanał pogody . Też skala jest inna jak i pasma .
Teraz głosniki nie powinno sie zmieniać głośników z 8 omow na 4 bo na długą metę mozna wywalić power tranzystory w Radiu . Co zrobić znaleźć 8 omowe albo szeregowo wstawić dwa 4omowe lub wsadzić opornik . Jedyny problem ze głośniki stracą max moc. niedawno miałem problem z głosikiem w XJS . po szukaniu niby głośniki z xk8 powinny pracować z tylnych skrzynek . szkoda szukania nie mogłem dobrego znaleźć wszystkie używane miały membrany wywalone . wreszcie znalazłem oryginalny i po kłopocie.
I jeszcze jedno te radia mają Kody aby gdy rozepnie sie akumulator to trzeba radio zaprogramować . Niby kod mozna dostać od servisu ale gdy nie mają to mozna swój kod wlutować.
-
po poruszeniu wszystkich moich info . bez problemy możesz użyć głośników 4 omowych . Nie wiem dkllaczego Jaguar wersiach VDP-usa wsadzał 8 omopw głosniki , moze ze ciszej wydają dzwiek ???
Twoje radio to aj91... seria budowana przez alpine . Te same radia wkładali do XJS 1992-1993 +-.
Jedyny problem ze głośniki Jaga xjs były wieksze a xj6-12 mniejsze. większość głośników w xjs było 4 omowe .
cholera wie co i dlaczego wsadzali mniejsze moc głośniki w VDP czy daimlerach. ( moze uważali ze ci co te auta kupują to mają inny słuch .
Podobnie jak robili z antenami po wyłączeniu radia czy samochodu antena była w górze przez następne 5-10 sekund . Jeśli ktoś zna odpowiedz na temat anten -opóźnienia to moze warto podyskutować .
-
Głośniki 4 Ohm-owe pasują jak najbardziej do tych radioodbiorników . Co do wielkości , to np. w starych XJ40 były bodajże 13 cm w drzwiach ( dwudrożne ) i elipsy pod kanapą ( które niby miały dawać niskie tony ) . W XJ40 z wnętrzem od X300 wygląda to znacznie lepiej , są wysokotonowe ( z filtrem ) i średnio-niskotonowe w drzwiach , tyle tylko , że te w drzwiach mają nietypowe 15,5 cm średnicy ( długo szukałem zamienników ale się udało ). Co do anteny , opóźnienie jest celowe . Po włączeniu radia zostaje wystawiony sygnał na antenę ( żeby się wysunęła ) , ale jeśli włączysz radio przed odpaleniem samochodu , to w trakcie jego odpalania przez 1-2 s będzie ono pozbawione zasilania , tym samym antena straci swój sygnał wysterowania i zacznie się chować , po to jest zrobione opóźnienie ( sygnał jest podtrzymywany przez kondensatory , jeśli się rozładują , antena się chowa ).
-
Jaguar XJ6 czyli sugerujesz ze np słuchasz radia na włączonym silniku na pozycji drugiej kluczyka i gdy zapalasz to antena gdyby nie miala opóźnienia to się schowa a potem odrazu wyjdzie. W 100% masz racje tylko gdy zapalasz to przekaźnik obciążenia i tak wyłączą radio .
głośniki w ser3 to głosniki około 5 inczy czyli około 12.5 cm
Nie jestem ekspertem w wymianie -zamianie głośników staram się utrzymać w oryginale miałem problem np z głośnikami do 1992 xjs ale dzięki Ebay znalazłem nowe w anglii dac6875 jednak one są większe niz ser 3 są 15.8 mm ( są 4 omowe i mają mają wbudowane tweetery. Późniejsze głośniki sa bez tych tweeterow i w xjs-ach mozna wstawić przednie głośniki od xk8 np. apline. jednak to inne auta. Pisze o xjs-ach bo radia były w tamtym okresie takie same czy to xj40 , xjs czy ser 3, 1990-1992 ( tylko przód lico było inne w xj40 jak i pot.)
-
Problem wyłączającego się radia przy odpalaniu możesz rozwiązać wsadzając do jego układu zasilania kondensatory (albo jeden duży ) , ze by nie miało przerwy w zasilaniu . Wtedy podczas odpalania radio nie przestanie grać ( nawet nie przygaśnie ) . Ja dobierałem głośniki , nie tylko rozmiarem i impedancją , ale też konstrukcyjnie . Jaguar stosował głośniki Philipsa , które raz miały piankowe zawieszenie ( czasami materiałowe , ale jednak częściej pianka ) i membranę z prasowanego papieru o niezbyt imponującej sztywności , która podczas długiego pobytu auta w warunkach o podwyższonej wilgotności jeszcze się pogarszała . Zmieniając głośniki , polecam wybranie czegoś z membraną z prasowanego i impregnowanego materiału i z gumowym zawieszeniem . Pianka ma lepsze właściwości resorujące , ale ma to do siebie , że się utlenia , i temat wymiany głośników znowu powróci . Można kupić nawet z plastikowa membrana , ale te znowu wykazują się sporo gorsza jakością dźwięku . Jeśli ktoś lubi dawać głośnikom w palnik , wtedy przydadzą się z wentylowaną cewką . Ostatnia rzecz o jaką jeszcze można się pokusić , ale to już dla osoby wymagającej czegoś więcej niż tylko przyjemnego grania w aucie , jest sprawdzenie na schemacie końcówki mocy radia jaki scalak jest zastosowany i jakie pasmo przenoszenia ma on do zaoferowania . Wtedy można dobrać głośniki idealne wykorzystujące pełen potencjał radia .