FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: sobrus w Lipiec 23, 2018, 14:43:54 pm

Tytuł: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 23, 2018, 14:43:54 pm
Sztandi7 założył temat o kątówce, więc teraz czas na wał.

Wiele Xów cierpi na wibracje w przedziale 90-140km/h, spowodowane zapewne źle wyważonym lub zużytym wałem.
Patrząc na zagraniczne fora problem był już znany w roku 2004 więc całkiem wcześnie i w autach z niewielkimi przebiegami. Prawie 15 lat później w PL rzecz jasna nie jest wcale lepiej ;)

Bardzo często usterka daje o sobie znać po wymianie podpory wału.
Aktualnie używane wały do X są najczęściej w opłakanym stanie, natomiast nowe/regenerowane w opłakanych cenach (coś koło wartości samego auta).
Ja sam jeżdżę na drugim wale, z pierwszym nie dało się już nic zrobić, ale po wymianie podpory wibracje wróciły.

Niedługo mam zamiar dać go do wyważenia i/lub regeneracji.

I tu pojawia się problem braku części.  W związku z tym prośba o wszelkie informacje:

1) numery części zamiennych do wału
2) gdzie można je kupić (ebay itd też wchodzi w grę)
3) jakie części pasują od innych aut (ford transit? mondeo mk I awd?)
4) czy jakieś części z innych aut da się przerobić aby pasowały do X
5) czy są zakłady regenerujące wały do X i ile taka przyjemność kosztuje
6) czy i gdzie można kupić pewny używany wał w rozsądnych pieniądzach (niepewny i drogo to raczej każdy znajdzie).

Prośba o konkretne rzeczowe informacje, żeby wątek nie zamienił się w rozważania n/t jakości produktów firmy Jaguar oraz czy nas na nie stać ;)
Problem jest dość powszechny i poważny, więc dobrze byłoby zebrać informacje w jednym miejscu dla potomnych :)


Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Lipiec 23, 2018, 17:27:02 pm
1. Z części zamiennych to chyba tylko jest podpora wału, ewentualnie uszczelniacz wału, montowany w skrzyni kątowej. Krzyżaków jako część zamienna nie dostaniesz i szczerze nie mam zielonego pojęcia jak je wymienić a z przegubami jest trochę kombinatoryki (opisane poniżej).
2. Raczej nieistotne gdzie, po prostu trzeba szukać, bo nigdy nie wiadomo na kiedy się pojawią na aukcji i w jakim stanie.
3. Podobno przegub pasuje od Transita, a także alfowski przegub AR 700611 plug&play lub z lekkim podtoczeniem pierścienia wewnętrznego.  Trzeba frezy liczyć, bo są chyba różne wały. Tu bardziej doinformowani są Ziutek i q_nerk, więc proszę Was o rozwinięcie.
5. W Łodzi jest Bogar - wymienią podporę wału, wyważają i jak im się pomarudzi to pewnie też wymieniliby przeguby. Firma typowo od wałów napędowych działająca od wielu lat.
6. Gdybyśmy znali odpowiedź na to pytanie, to wtedy nie byłoby aż problemów z wałem :P
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Lipiec 23, 2018, 22:07:30 pm
Od siebie dodam że na początku sprawdzić kielich przygubu wewnętrznego prawej półosi - lubi się luzować na wałku wychodzącym ze skrzyni
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: ziutek567 w Lipiec 23, 2018, 23:16:45 pm
dokładnie tak jest
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: Driv3rrrr w Lipiec 23, 2018, 23:47:45 pm
A to już klasyk z tym wałkiem. Ale z autopsji wiem że raczej tłucze przy przyspieszaniu niż stałej prędkości
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 26, 2018, 13:59:51 pm
Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. Niestety jak widać sprawa łatwa nie jest i zbyt wiele poradzić się nie da.  :- pojecia
Przeszukałem zagraniczny internet w poszukiwaniu części - niestety części do wału brak.
Nie znalazłem nawet kodów CSxxxxxxx. Po prostu nie ma. Tylko całe wały regenerowane (pytanie : czym regenerowane skoro nie ma części  :-chyt).
Człowiek jak widzi uniwersanlny krzyżak na allegro pasujący do paru niemieckich aut na raz to trochę zaczyna zazdrościć.

Aczkolwiek udało mi się znaleźć przegub.

Część nazywa się CVJ038
    Outside Diameter: 94mm (3.700")
    Splines: 24
    Width: 32mm (1.260")

Pasuje do BMW, Transita i Hyundaia. I najwyraźniej również do X-Type.

https://www.przeguby.pl/en/product/324/przegub-walu-(24-94)-h-32mm,-ford,-volvo-koncowy,-transit,-bmw,-jaguar,-guma-stozek,-sr.p.80mm/

Dodam jeszcze, że przegub pasuje z dwóch stron wału (są ponoć dwa takie same),

Z drugiej strony trochę mi sie nie chce wierzyć, że firma jaguar chcąc wykorzystać jak najwięcej z mondeo robiła nietypowe części specjalnie do X.
Do Jaguara E-Type i XJS pasują krzyżaki z transita,  tu by zrobili jakieś rocket science i taka lipa?  :-nuts


A czy ktoś mógłby wyciągnać krzyżak z wału i pomierzyc jakie on właściwie ma wymiary? Może coś się by dopasowało.

edit: dobra już wiem, w 1992r ford wymyślił sobie, że krzyżaków sie nie wymienia, tylko cały wał. W Transitach robią to tak, że dorabiają (dospawują) krzyżaki od ... żuka.
Pewnie w jaguarze jest cos podobnego.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: LordBaltimore w Lipiec 03, 2019, 18:01:42 pm
jest ktoś w stanie może potwierdzić, że przegub o którym pisał Sobrus będzie pasował do przodu i tyłu wału? :)
i czy podane wymiary są ok?
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 03, 2019, 21:50:20 pm
Osobiście nie sprawdzałem, czy ten przegub pasuje. To są informacje znalezione w sieci.
Ale wygląda na to, że prawdziwe:

https://www.ebay.com/itm/Jaguar-X-Type-2001-2010-Rear-Driveshaft-CV-Joint-Kit-/273662931583
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: ziutek567 w Lipiec 03, 2019, 22:26:20 pm
przegub z transita pasuje wymiarami i na frezy
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: przemolob w Lipiec 30, 2019, 11:16:24 am
Dzień dobry,
Mam problem z przegubami wału i chciałem zapytać czy przegub od transita to część o numerach 1526894/72GB-4606-CA, interesuje mnie również jak sprawują się ew. zamienniki oraz jak z dostępnością oryginalnych przegubów.
pozycja 27 http://www.fordopedia.org/parts-catalog/transit-mk3/C1.10
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Lipiec 30, 2019, 13:34:52 pm
O oryginałach zapomnij. Jedyne co Ci zaproponują to cały kompletny wał  w cenie 12-15 tys. zł w zależności od tego w jakim humorze będą.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: CiGaR w Lipiec 30, 2019, 14:23:11 pm
Nowy oryginalny wał to koszt 6 tysięcy zł, natomiast wał regenerowany fabrycznie w Anglii to koszt coś koło 2,5 tys. zł. Wiem, bo jestem na czasie z tym. Niestety, ale podpory wału dostępne na rynku nie spełniają określonego celu i tu leży problem, sam napęd jest w tych autach ok wbrew opiniom panującym wszędzie, poza tym podobne problemy z napędem mają tak samo audi, bmw itd.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: przemolob w Lipiec 30, 2019, 15:37:28 pm
Idąc tropem forumowych poszukiwań, a właściwie sugerując się numerami części z linku https://www.przeguby.pl/en/product/324/przegub-walu-(24-94)-h-32mm,-ford,-volvo-koncowy,-transit,-bmw,-jaguar,-guma-stozek,-sr.p.80mm/
trafiłem na odpowiadające części producentów skf oraz gsp
https://www.autodoc.de/skf/19126
https://www.autodoc.de/gsp/7825043
Pani z czatu poinformowała mnie, że skf jest dostępny i idzie 3-4 dni z berlina. Gsp powinno być również dostępne w polskich hurtowniach.
Części te przeznaczone są do alfy romeo jednak kolega sztandi7 w odpowiedzi #1 napisał, że są "plug&play lub z lekkim podtoczeniem pierścienia wewnętrznego"i moje pytanie, co i dlaczego należy podtaczać w samym przegubie skoro zakłada się go bezpośrednio na wieloklin?

Zauważyłem również, że na allegro pojawiły się przeguby o oznaczeniu CVJ009, jednak ich średnica zewnętrzna to 93,5mm a nie 94mm i pochodzą one z KIA oraz Pontiaca, czy miał ktoś z nimi do czynienia?

W fordzie za przegub od transita chcą 2000zł.

kolego CiGaR co masz na myśli, że to akurat podpory nie spełniają określonego celu?
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 30, 2019, 21:37:44 pm
Pewnie zrobie jeszcze większy mętlik, ale znalazłem coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/przegub-wal-walu-bmw-5-e34-e39-7-e32-e38-24z-94mm-7701335241

Na eBay nazywa się to CVJ038, na allegro (po numerze części BMW) - CVJ009
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: LordBaltimore w Lipiec 31, 2019, 20:41:28 pm
Przerabiałem temat i pytałem gości z wały24.pl i to co odpisali:
"Montujemy i sprzedajemy przeguby firmy DRIVESHAFT o kodzie CVJ009 i pasują idealnie. Czyli 24 zęby / 94 mm średnica zewn."

to ich aukcja: https://allegro.pl/oferta/przegub-walu-wal-jaguar-x-type-x-type-24z-94mm-7146426038 (https://allegro.pl/oferta/przegub-walu-wal-jaguar-x-type-x-type-24z-94mm-7146426038)

Niestety zamówiłem wcześniej bodajże CVJ038 i nie wchodzi idealnie i trzeba podtaczać...

Przemolob daj znać jak przetestujesz np. ten CVJ009. U mnie póki co cisza, ale z tyłu możliwe, że trzeba będzie wymienić w przyszłości.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Lipiec 31, 2019, 23:51:27 pm
Nowy oryginalny wał to koszt 6 tysięcy zł, natomiast wał regenerowany fabrycznie w Anglii to koszt coś koło 2,5 tys. zł. Wiem, bo jestem na czasie z tym. Niestety, ale podpory wału dostępne na rynku nie spełniają określonego celu i tu leży problem, sam napęd jest w tych autach ok wbrew opiniom panującym wszędzie, poza tym podobne problemy z napędem mają tak samo audi, bmw itd.

W zależności od ASO. Mi w łódzkim ASO krzyknęli właśnie coś koło 12000 zł.  A co do zamienników podpor - są za miękkie ?
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: CiGaR w Sierpień 01, 2019, 08:26:07 am
To niezłą marże sobie narzucili, bo oryginał jest jeden jedyny dostępny w polsce chyba w wawie, a ten regenerowany jest do ściągnięcia przez Aso z Angli tez już jedyny. Pytanie jak jest zregenerowany i skąd oni brali części zamienne. Co do samej podpory jest ona zbyt twarda przez co nie niweluje drgań wału, pomimo dwukrotnego wyważenia i idealnym wyrażeniu na maszynie w aucie drgania mogą wystąpić takie sytuacje notorycznie się powtarzają nie tylko w marce Jaguar. Konsultował to z trzema serwisami od wałów.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: V12 w Sierpień 01, 2019, 13:22:58 pm
Jako ciekawostka nowy oryginalny wał kosztuje 781 GBP + VAT, a fabrycznie regenerowany 314.76 GBP + VAT...
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: Alll w Październik 09, 2019, 15:09:04 pm
I jak wygląda sytuacja z tymi przegubami? Wymieniał juz ktoś na CVJ009? Bo jak nie to niedługo mnie raczej będzie czekać taka wymiana;)
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Grudzień 08, 2019, 13:53:25 pm
Może by tak warto napisać, jakiej firmy podpory wału można śmiało kupować, a jakie sobie odpuszczać? Kiedyś już był temat poruszany, że nie wszystkie zamienniki podpór bywają dobrze dobrane do X-Type (z tego co pamiętam była mowa o ich twardości).
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: CiGaR w Grudzień 08, 2019, 14:48:48 pm
Są wgl. takie, które warto kupować?
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Grudzień 08, 2019, 15:27:00 pm
No na jakieś w końcu trzeba się zdecydować prawda?   :- pojecia
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: CiGaR w Grudzień 08, 2019, 15:46:29 pm
To od siebie dodam tyle, że podpora marki "transpart transpo" coś w tym stylu się nie nadaje. Rozsądne wyjście z tej sytuacji, to zregenerowanie oryginalnej pod warunkiem, że guma jest w idealnym stanie tj. brak pęknięć. Regeneracja polega na wymianie samego łożyska.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: lukasz_slask w Sierpień 25, 2020, 19:50:32 pm
Cześć!

Odkopuję temat ponieważ jestem w trakcie wymiany przegubu wału od strony skrzyni kątowej.

Sam przegub jest na pewno do wymiany (całkowicie zeszlifowane gniazdo wewnętrzne - brak przeniesienia napędu na wał) ale mam watpliwość czy wieloklin na wale nie jest zbyt zniszczony czy wyglądają tak normalnie?
Wygląda jakby był nadjezony przez korozję jednak nie ma tam grama rdzy. Nie wygląda też na to żeby zębatki były zeszlifowane.

Chciałbym uniknąć wymiany wału ze względu na małą dostępność wałów do Iksa.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Sierpień 29, 2020, 09:53:25 am
Moim zdaniem z tego wału już nic nie będzie
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: lukasz_slask w Sierpień 29, 2020, 10:21:08 am
Tego się właśnie obawiałem...
W takim razie czeka mnie wymiana całego wału jak dobrze rozumiem.
Mam nadzieję że znajdę wał nadający się jeszcze do użycia!

q_nerk
dziękuję za opinię :)
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Sierpień 29, 2020, 13:50:55 pm
Przy montażu wału ważne jest żeby przed dokręceniem podpory obrócić wałem kilka razy, wtedy poduszka się ustawi odpowiednio.
U siebie po wymianie wału miałem wibracje w przedziale 100-120km/h, po poluzuwaniu śrub podpory, zrobieniu kilku obrotów wałem i skręceniu jest już ok.
Wiele osób szukając wibracji zapomina o prawej przedniej półośce i wadliwym kielichu przegubu wewnętrznego.
Tytuł: Odp: Wał napędowy - regeneracja, wymiana i wszystko inne
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Październik 23, 2020, 23:50:05 pm
Informacyjnie - montowałem nową podporę Euro Driveshafts i niestety też wyje.