FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: Ojciec w Luty 20, 2016, 21:45:14 pm
-
Niedługo będę wymieniał olej w skrzyni i w dyferencjale.
Domyślam się ze w obu miejscach jest śruba po odkryciu której spuszcze olej.
Czy jest tam też jakaś uszczelka? Chciałbym je też od razu wymienić.
-
W skrzyni masz normalnie śrubę do spuszczenia oleju , potem odkręcasz te chwytaki co są dookoła misy ( uprzednio odkręcając rurkę od bagnetu oleju ) , i ściągasz ją razem z uszczelka ( pamiętaj o dokładnym wyczyszczeniu tych 2 magnesów przyczepionych do misy ) . Potem odkręcasz filtr ( uważaj , żeby go nie przechylić przy zdejmowaniu , bo trochę oleju w nim zawsze jest ) . Jeśli zakupisz filtr do skrzyni oryginalny , to powinieneś w komplecie otrzymać uszczelkę misy i O-ring do filtra . Co do dyferencjały , to nigdy się nim nie interesowałem ( powinna tam być śruba spustowa na samym dole i w połowie wlewowa ) , dyfer duży nie jest , więc pewnie będzie widać jak na dłoni te śruby .
-
Dzięki za info. Jakoś to ogarnę.
-
Mam jeszcze szybkie pytanie co do wymiany oleju w skrzyni. Z tego co wiem w skrzyni występuje coś takiego jak kosz sprzęgłowy / sprzęgło wiskotyczne. Jak z tego spuścić olej i później wlać nowy?
-
Rozkrecajac cala skrzynie tylko. Generalnie spuszczasz co sie da, dolewasz dokladnie tyle ile spusciles, jezdzisz 500km i mozesz olej ponownie zmienic. W ten sposob powinienes wiekszosc oleju miec nowego, jak bardzo chcesz przy okolo piatym podejsciu powinienes miec 95% nowego oleju :)
-
Czyli rozumiem że w koszu sprzęgłowym nie ma żadnego korka spustowego?
Wczoraj jak rozmawiałem z moim mechanikiem to powiedział że kiedyś w jakimś aucie jak zmienił olej w automacie to w koszu sprzęgłowym była śrubka i po jej odkręceniu cały olej wyleciał. Później kosz sprzęgłowy samoczynnie się napełnił przy zalewaniu skrzyni.
Ów mechanik prosił aby dopytał jak to jest w jaguarze w skrzyni 4HP24 (tak co by nie było trzeba no nowo ameryki odkrywać przy wymianie)
-
W mercedesie W124 (podejrzewam, że w kilku innych starych modelach mercedesa również) jest śruba umożliwiająca spuszczenie oleju z konwertera. W ten sposób przy statycznej wymianie można spuścić większość oleju - ten znajdujący się w skrzyni i ten znajdujący się w konwerterze. W autach, w których nie ma możliwości spuszczenia oleju z konwertera wymianę całości oleju gwarantuje tylko tzw. wymiana dynamiczna - w uproszczeniu jest to "przepompowanie". Koszt wymiany dynamicznej - zazwyczaj powyżej 1 tys zł. Robią to warsztaty specjalizujące się w ASB.
-
Teoretycznie i czytalem ze tak sporo ludzi robi, odkrecasz rury od chlodniczki oleju, kierujesz do jakiegos pojemnika i odpalasz auto, powinno wiekszosc oleju zostac wypompowane. Oczywiscie nie przesadzac z czasem pracy skrzyni bez oleju :) Dolewasz i powtarzasz az olej bedzie ladny rozowy.
-
Zasada jest taka - patrzymy ile producent zaleca oleju przy wymianie. Jeśli jest to np 8l to nie spuszczamy na raz tych 8l. Robimy sobie 2 tury - raz 4l spuszczamy i zalewamy. Później drugi raz spuszczamy 4l i zalewamy. I tak do momentu aż nam poleci świeży olej
-
Ma ktoś z was może wideo albo jakieś zdjęcia z przebiegu takiego zabiegu?
-
Wymiana oleju w skrzyni jest bardzo prosta , żadne wideo nie jest potrzebne , jeśli ktoś potrafi użyć kluczy. Krótki opis w punktach dla początkujących :
1. Wchodzisz pod auto i szukasz misy olejowej skrzyni
2. Na misie jest płaska śruba typu ampul
3. Odkręcasz ją i czekasz aż zleci cały olej ( trzeba to robić na ciepłej skrzyni , czyli najlepiej po jakiejś krótkiej trasie)
4. Potem odkręcasz rurkę bagnety ( troszkę oleju w niej będzie , trzeba uważać , żeby się nim nie zalać )
5. Odkręcasz śruby dookoła misy i ściągasz ją
6. Czyścisz misę i magnesy które odpowiadają za wyłapywanie metalowego pyłu powstałego podczas naturalnego zużywania się skrzyni ( po magnesach dowiesz się w jakim stanie masz skrzynie i czy pracuje prawidłowo , jeśli są prawie czyste to OK , ale jeśli mają zamiast czarnego szlamu widoczne opiłki, to znaczy że skrzynia się powoli kończy )
7. Po wyczyszczeniu misy i magnesów , wymieniasz uszczelkę
8. Zabierasz się za filtr , trzyma się na 3 śrubach ( nie pamiętam , czy torx , czy ampul , ale sam zobaczysz)
9. Odkręcasz filtr uważając , żeby się zbytnio przy zdejmowaniu nie przechylił , bo inaczej zaleje cie olejem.
10. Do filtra masz dołączony o-ring , zakładasz go , a filtr mocujesz tak samo jak zdejmowałeś stary
11. Zakładasz miskę i przykręcasz ( nie dokręcasz śrub na chama , tylko z wyczuciem )
12. Przykręcasz rurkę bagnetu
13. Zalewasz skrzynie odpowiednim olejem (na bagnecie masz napisane Dexron IID) na początek 4L
14. Odpalasz auto i wrzucasz wszystkie przełożenia , tak aby olej mógł dobrze rozejść się po skrzyni
15. Na włączonym silniku sprawdzasz stan ( na bagnecie jest podziałka zimno i ciepło , czyli poziom na zimnej i rozgrzanej skrzyni)
16. Jeśli poziom oleju jest nie wystarczający dolewasz , ale lepiej jednorazowo nie więcej niż 100ml , żeby nie przesadzić
17. Po rozgrzaniu skrzyni po jeździe sprawdzasz stan oleju i w razie potrzeby dolewasz ( generalnie przy wymianie wlewa się 4,3 L oleju , ale wszytko zależy od tego ile oleju zleci z konwertera, czasem może to być więcej , czasem mniej)
Tyle jeśli chodzi o zmianę oleju w skrzyni w XJ40.
-
Jaguar xj6 masz racje . Jednak lepiej kupić wyciągarkę oleju . to jest taka popma która robi podciśnienie i wyciąga olej ( zresztą nowe auta tylko to stosują bo już nie ma korków do spuszczania oleju ftyp i podobne). Olej w skrzyniach xj40 i starszych powinno sie wymieniać co chyba 60 tyś mil - fabryka .
Oczywiście mówimy też o wymianie filtra .
Problem ze jak skrzynia jak jest serwisowana to niby jest ok . Ja zacząłem zmieniać przez wyssanie oleju ze skrzyni rurką bagnetu. co 5 tys mil czyli jak zmieniam olej w silniku to też wysysam 3 litry oleju ze skrzyni i tyle dolewam.
Uważam ze to jest najlepsze dla starych skrzyń . Raz ze trochę czyszczę olej i nie mam problemu z uszczelnianiem skrzyni nowa uszczelka itp. Olej dexrton jest tani w porównaniu z nowszymi olejami . Zresztą nowsze oleje to masakra aby wymienić a nawet sprawdzić ( pisze o skrzyniach zf po 1997 roku)
Gdy stare skrzynie przestają działać to wymiana oleju z filtrem nic nie da a nawet pogorszy objawy.
-
Mega wielkie dzięki, właśnie takiej odp potrzebowałem. Jednakże zrobie jak napisał XJ6 ponieważ odsysarki nie mam, chociaż warsztat mam na podwórku. Teraz tylko chwila czasu wolnego i kwestia kupienia oleju oraz uszczelek i filtra.... dam znać jak wyglądało jak sie za to wezmę.:)