FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: katar83 w Lipiec 17, 2014, 11:47:03 am

Tytuł: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Lipiec 17, 2014, 11:47:03 am
Witam,
Auto to X300, pare dni temu wyczyscilem 'Throttle Body' bo mi czasem niebezpiecznie spadaly obroty i do tego wymienilem IACV wczoraj. Oczywiscie teraz po starcie mam za wysokie obroty, zazwyczaj powyzej 1500RPM.
Przed czyszczeniem TPS na wolnych obrotach mial 0.36-038V, teraz po usunieciu calego syfu pokazuje bardziej ksiazkowe 0.52V albo ~11,36% na OBD.
Z tego powodu komputer ciagle mysli ze mam wcisniety lekko gas i nie kontroluje extra powietrza za pomoca IACV.

W XJ40 bylo prosto, w x300 juz niestety nie, te dane sa w pamieci ktora nie kasuje sie tak latwo przez odlaczenie akumulatora. Normalnie mozna to zrobic u jag dealera w IDS, WDS czy PDU(jesli takowe gdziekolwiek jeszcze istnieje), robiac 'TPS calibration' albo tez komputer z czasem sam sie powinien nauczyc.
Pytanie brzmi czy ktokolwiek tutaj wie jak szybciej nauczyc komputer nowych wskazan?

Alternatywa jest niestety, 500PLN w salonie Jaguara i pare klikniec na kompie, kupno wlasnego kabla i softwaru za 1000PLN, odkrecenie TPS z powrotem i ustawienia go mniejwiecej tak by pokazywal starte 0.38V na wolnych obrotach lucz czekanie az komputer sam sie nauczy nowych wskazan :)

Czy ktos moze wiec wie jak go szybciej nauczyc albo zna jakas alternatywe?
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: pablo21 w Lipiec 17, 2014, 12:35:00 pm
Próbowałeś odłączyć akumulator na około godzinę?
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Lipiec 17, 2014, 13:58:53 pm
Te dane do TPSa sa w eepromie i raczej nie skasuja sie od tak szybko. Wiem ze ECU ktore lezy pare miesiecy na pewno sie kasuje ale godzina czy nawet noc moze byc malo. Sprobowac zawsze mimo wszystko mozna.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Lipiec 18, 2014, 02:35:24 am
Dobra zalatwione. Udalo mi sie ustawic na srubach TPS by z powrotem wskazywal 0.46(tyle ile przed czyszczeniem). Wszystko dziala idealnie. Dla wszystkich z wysokimi  wolnymi obrotami albo tych ktorzy chcieliby albo powinni przeczyscic TB mam kilka wskazowek.

1. Przed jakimkolwiek czyszczeniem napiecie na wolnych obrotach na TPSie MUSI byc sprawdzone i zanotowane. Te napiecie jest przechowywane w ECU i jakakolwiek zmiana(u mnie po czyszczeniu z 0.46V na 0.54V) spowoduje ze ECU bedzie myslal ze gas jest wcisniety i IACV NIE bedzie dzialal w ogole.
2. IACV tylko operuje kiedy ECU mysli ze gas nie jest wcisniety czyli jesli napiecie jest wyzsze to IACV nie pracuje i sa wysokie obroty.
3. Po wyczyszczeniu TPS MUSI byc ustawiony na takie same napiecie na wolnych obrotach jak przed czyszczeniem.
4. Jesli nie znamy napiecia z przed czyszczenia, mozna pokombinowac z przesuwaniem TPSa az sie znajdzie poprawna pozycje.
5. Alternatywa jest ustawienie nowego napiecia w eepromie ECU dla wolnych obrotow TPSa w softwarze Jaguara IDS/WDS czy PDU. Mozna tez jezdzic jak jest, komputer po miesiacu powinien sie nauczyc
6. Nie da sie skasowac ustawien TPS przez odlaczenie aku. Trzeba byloby czekac ze 2-3 miesiace.
7. Nie moze byc oczywiscie zadnego lewego powietrza.
8. Mozna zamknac IACV manualnie. Po starcie poczekac az zlapie normalna temperature, odlaczyc CTS a pozniej IACV, poczekac 10 sekund i podlaczyc oba z powrotem. Po 30 sekundach obroty powinny spasc o 400. W razie potrzeby ponowic.
9. Jesli z zamknietym IACV dalej mamy wysokie obroty, albo lapie lewe powietrze gdzies albo sprezyna nie odbija i TB sie nie zamyka.

Mam nadzieje ze komus to pomoze albo i mozna byloby podczepic ten komentarz bo nigdzie nie ma informacji w pelni opisujacych ten problem a ludzi z nim jest PELNO!

Pozdrawiam!
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: RedOctober w Lipiec 18, 2014, 16:18:30 pm
A wystarczylo podłączyć kotka pod kompa i na nowo zaprogramować czujnik położenia przepustnicy abywidział kiedy przepustnica jest zamknięta.  :-bry (parę minut roboty) Komputer sam się tego nie nauczy.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Lipiec 18, 2014, 22:33:15 pm
Przeciez dokladnie o tym pisalem w pierwszym poscie i powyzej zreszta tez. Niestety podlaczenie do koma kosztuje tu 500PLN w salonie a kabel IDS z softwarem 1000PLN.
Wedlug biuletynow Jaguara ECU ma adaptive learning i po jakims czasie powinien nauczyc sie sam. Oczywiscie pewnie potrzebny jest jakis specjalny sposob jazdy powtorzony kilka razy ale nigdzie nie wyczytalem jak.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: RedOctober w Lipiec 18, 2014, 23:14:47 pm
Niestety IDS  nie działa z x300. Potrzebny jest starszy komp diagnostyczny do Jaguara.

ECU uczy się stylu jazdy kierowcy a nie uczy rozpoznawać tego czujnika. Tylko i wyłącznie po podłączeniu kompa można na nowo przyuczyć ten czujnik (szczególnie po wymianie na nowy - często one padają po zalaniu olejem, który się tam dostaje poprzez ośke przepustnicy). Koszt takiego przyuczenia to około 100-150 zł. Oczywiście serwis autoryzowany bierze o wiele więcej ale np. Karlik w Poznaniu już tego nie da rady zrobić bo nie mają odpowiedniego sprzętu i z tego powodu nawet nie chcą się tego podjąć.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Lipiec 19, 2014, 00:31:46 am
Interesujace, wedlug jag lovers IDS powinien dzialac bez problemu z x300. Jest sporo postow mowiacych o podlaczeniu ids np 118 do x300. Wszystkie moduly sa dostepne z wyjatkiem poduszek.

Co do ECU, jaglovers mowi i sa tam znane przpadki ludzi u ktorych po kilkudziesieciu cyklach start stop ECU nauczyl sie nowej pozycji bazowej dla TPSa. Szczegolnie ludzie z XJS AJ16 wspominaja o tym. Podobna sprawa jak z long fuel trims ktore sie zmieniaja z jazda.

Co do kosztow, pewnie warto wiedziec kto w Polsce ma taki software, to jest 5 minut pracy generalnie a niestety jak mozna poczytac w internecie jest to bardzo czesty problem. W UK tutaj niestety 500PLN to minimum w salonie Jaguara.

U mnie zmiana z 0.54 z powrotem na 0.46V nie byla jakas znaczna by sie martwic o ponowne ustawienie u dealera wiec nie warto bylo jezdzic i prosic. Teraz i tak chodzi od 0.46V do 4.91V czyli idealnie. A wolne obroty, no coz czy na bezynie czy na gazie sa idealne i przez to ze mam cala skale na TPSie teraz to i moc wydaje sie bardziej liniowa, bez flat spotow take polecam czyszczenie TB wszystkim z zachowaniem powyzszych zasad.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: silesianix w Marzec 28, 2016, 17:47:44 pm
Witam,

mam problem z wolnymi obrotami w XJR 1993, szukam jakiegos serwisu w pomiedzy Zgorzelcem a Wroclawiem, bede wdzieczny za sugestie.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: Donkihot w Marzec 29, 2016, 07:16:41 am
Witam, koledzy powiedzcie- wytłumaczcie kilka żeczy.
Co to jest?
TPS-
TB-
ECU- to chyba komputer (jednostka sterująca silnikiem)
IACV-
I jakie obroty powinien mieć ciepły silnik (ja mam X300 3.2)
Na biegu N-
Na biegu D (z naciśniętym pedałem hamulca)-
Przepraszam za te pytania, ale nie znam się na elektronice samochodowej (pewnie nie tylko ja) a opis kolegi katar83 wydaje się być super i może pomóc w rozwiązaniu wielu problemów (pod warunkiem że czytający zna te skróty)
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Marzec 29, 2016, 12:21:08 pm
TPS - Throttle position sensor - czujnik polozenia przepustnicy
TB - Throttle Body - przepustnica
ECU - Engine control unit - komputer
IACV - Idle air control valve - silniczek krokowy wolnych obrotów

3.2 moj mial okolo 850-900 na N i z 700 na D z tego co pamietam. 4.0 silnik ma nizsze obroty na N i D.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: Donkihot w Marzec 29, 2016, 12:47:24 pm
3.2 moj mial okolo 850-900 na N i z 700 na D z tego co pamietam. 4.0 silnik ma nizsze obroty na N i D.

Dzięki za wyjaśnienie skrótów, a o obroty pytałem bo właśnie nie dawno wymieniałem silnik krokowy i nie wiem czy mam dobre obroty. Z tego co Piszesz mam dobre, bo właśnie takie jak w odpowiedzi.
Jeszcze raz dziękuję.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: KrzysiekEg w Maj 03, 2018, 09:30:38 am
Nie będę zakładał nowego tematu. Potrzebuję pomocy.
Wymieniałem olej, i przy odkręcaniu filtra trochę narozrabiałem. Za długa przedłużka ułamała mi wtyczkę pod przepustnicą, ta od czujnika wolnych obrotów. Wydawało by mi się, że skleiłem to prawidłowo na żywicę epoksydową, ale po odpaleniu obroty stoją na 1300 czyli dupa, wniosek jest taki, że albo źle złożyłem wtyczkę albo nie tylko ułamałem wtyczkę ale i przesunąłem czujnik. Choć wątpię, że czujnik przesunął się na śrubach.
Zaczynając od najprostszych rozwiązań potrzebuję opis, fotkę tej wtyczki jak są kable doprowadzone, bo może przykleiłem to odwrócone o 180 stopni i czujnik nie działa.

Druga spraw jak zmierzyć napięcie? Na włączonym zapłonie na pinach czujnika między którym a którym? Tam są trzy wyjścia. Zmiana będzie zależna od wychylenia przepustnicy?

Znalazłem na angielskim forum, że domontują dolot, i przepustnicę. W środkowy przewód wciskają cienki drut (spinacz), i mierzą napięcie do masy silnika. Na zapalonym zapłonie, bez odpalania silnika ustawiają właściwą pozycję TPS. Potem składają, pytanie jakie właściwe powinno być, kolejne jakie powinno być napięcie przy maksymalnym wychyleniu, i czy musi się zgadzać z  tym zapisanym w ECU. Wydaje mi się, że musi się zgadzać bo inaczej będzie lipa.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Maj 03, 2018, 13:52:42 pm
Jak najbardziej mogles przesunac calosc skoro az sie wtyczka ulamala, tam wystarczy z pol milimetra i juz masz roznice 0.05V i wysokie obroty.
Jak masz jak postawic auto na rampie albo kanal, sprobuj od dolu, powinno byc wystarczajaco miejsca by odkrecic obie srubki i delikatnie przesunac calosc w jedna strone az sie obroty uspokoja.
Tylko dolna wartosc jest wpisana w ECU, jest miedzy 0.5V a 0.6V gdzies i musi sie zgadzac. Górna wartosc przy max otwarciu powinna byc jak najblizsza 5V.
Napiecie sprawdzisz na OBD. Nawet najprostsze czytniki je pokazuja.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: KrzysiekEg w Maj 03, 2018, 16:02:24 pm
Katar83 daj mi proszę jeszcze opis wtyczki, fotkę albo coś. Czy przypadkiem nie przekręciłem tej wtyczki, bo tak ją ułamałem, że mogłem ją zamontować o 180 stopni. Biorąc pod uwagę, że wtyczka siedzi zatrzaskiem w dół, to jak idzie masa, sygnał, plus. Czy odwrotnie.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Maj 03, 2018, 16:40:07 pm
https://photos.app.goo.gl/Qg4XX1bGQYEkrYSe8
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Maj 03, 2018, 16:42:54 pm
Swoja droga, wtyczka to AIRTEX 1P1421. Mozna dokupic, albo gdzies z uzywanego auta.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: KrzysiekEg w Maj 03, 2018, 18:25:56 pm
Dzięki bardzo. Jutro się za to wezmę. Dam znać.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: KrzysiekEg w Maj 04, 2018, 14:28:22 pm
Podziękowania dla Katar83.
Okazało się, że wtyczka dobrze złożona, ale przesunięty, jak mówiłeś, czujnik.
Na szczęście dla mnie był fabrycznie ustawiony w lewym maksymalnym skręceniu.
Poczytałem trochę na ten temat, to jak już się za to wziąłem to pomierzyłem wartości. I okazało się, że o ile w dolnym położeniu jest 0,58 V to w górnym zaledwie 4,28. Linka za luźna już.
Po demontażu linki okazało się, że czujnik pracuje w całym zakresie od 0,58 do 5 V przy ograniczniku, ale linka tyle nie naciąga.
Wobec tego przesunąłem regulację link na pancerzu.
W maksymalnym wciśnięciu pedału przyspieszenia razem z kick downem daje około 4,78. I brakowało około 0,5 cm do ogranicznika. Przy mocniejszym naciągnięciu linki już nawet podciągnięta sprężyna nie dawała rady i obroty były za wysokie.
Znalazłem inną możliwość regulacji długości i napięcia linki. Wydłużenie skoku pedału przyspieszenia. Ogranicza go od dołu włącznik kick downa. Grzebiąc tam okazało się że można go wkręcić trochę w tapicerkę, tym samym wydłużyłem skok samego pedału, jak i kick downa do 4,85 V.
Na razie zostawiłem tak jak jest, myślę, że 4,85 to całkiem dobry wynik, ale nadal nie wiem jak zrobić, by za pomocą linki dociągnąć obrót do pełnego ogranicznika, jednocześnie zachowując dolny zakres.
Obroty na jałowym 850, na biegu 650.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Maj 04, 2018, 15:05:45 pm
Haha, u mnie bylo dokladnie tak samo. W pewnym momencie juz czulem, ze auto bylo slimakowate, sprawdzilem napiecie przy max otwarciu i tak samo jak u ciebie bylo 4.28V! Linke podciagnalem do samego konca i tez juz sprezyna miala problem z zamknieciem. Obecnie mam tez okolo 4.78V. Dzieki za wskazówke z kickdownem, na pewno sprawdze i u siebie chociaz wydaje mi sie ze zeby dobic do 5V potrzeba zwyczajnie zmienic lekko dolna wartosc i ustawic ja wtedy w programie serwisowym, chociaz 4.85V to i tak bardzo dobry wynik, bo to przeciez 97%.
Swoja droga nie czujesz, ze auto jakby dostalo extra cylinder albo dwa po naciagnieciu linki? U mnie dalo to niesamowitego kopa :)
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: katar83 w Maj 04, 2018, 15:07:50 pm
Zapomnialem wspomniec, podobno, i wydaje sie ze u mnie tak tez moze byc, linka tez od strony pedalu zaczepiona jest na takiej malej gumie, ktora lubi sie rwac i wtedy wlasnie linka nie dosc ze sie wyciaga to i tak powoduje problemy przy zamykaniu i otwieraniu przepustnicy.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: KrzysiekEg w Maj 04, 2018, 17:30:03 pm
Wydaje mi się, że jak patrzyłem to ten zaczep przy pedale raczej solidny był, i dlatego szukałem gdzie indziej naciągania.
Efektów nie sprawdzałem, bo w sumie nie miałem gdzie. Jedyna rzecz to taka, że początkowo górną sprężynę naciągnąłem o cały pełny obrót. I wtedy okazało się, że jest za mocno ściągnięta i zaciska się na czpieniu i go hamuje. Pedał chodził fatalnie z oporem. Dlatego rozebrałem jeszcze raz i nawinąłem o połowę. W to samo miejsce co zaczepiona jest dolna sprężyna. Teraz pedał chodzi bardzo miękko i sprężyście zarazem.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: truten23 w Maj 07, 2018, 00:17:21 am
Krzysiek, Masz też pewnie plastikowy pedał gazu. Opisywałem to w jakimś swoim poście. Udało mi się dostać metalowy. Linka mocniej się naciąga, bo pedał się nie ugina.
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: KrzysiekEg w Maj 07, 2018, 10:13:56 am
Fotki nie robiłem, ale chyba tak. Od czego dopasowałeś ten pedał. I jak regulacja przyciskiem kick down?
Tytuł: Odp: TPS i wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: truten23 w Maj 07, 2018, 14:35:36 pm
Rzuć okiem:
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,33473.msg262381.html#msg262381

Ja wyszukiwałem pedału po prostu wg. frazy: jaguar xj6, x300 pedały