FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: rrrobson w Luty 07, 2018, 19:44:01 pm
-
Witam.
Zauważyłem problemy z ładowaniem w moim jagu. Zaraz po uruchomieniu ładowanie jest na poziomie 15,8 V (dochodzi nawet do 16v). Po około 5 min. na jałowych obrotach przy zapalonych światłach mijania ładowanie osiąga około 13,6V. Jak włączę grzanie foteli, grzanie szyby przedniej, tylnej oraz klimatyzację to napięcie spada nawet na 12,3V.
Po rozgrzaniu podczas jazdy wartość napięcia dochodzi do 15,3v (rośnie wraz z obrotami wału silnika).
Kontrolka sygnalizująca brak ładowania nie pali się na desce rozdzielczej. Do tej pory profilaktycznie wyczyściłem klemy na akumulatorze i sprawdziłem połączenia kabla plusowego i masowego.
Chciałbym się dowiedzieć czy w 100% przyczyną będzie uszkodzony regulator napięcia w alternatorze ?
Dodam jeszcze, że sam akumulator ma rok i jest to Centra Futura o parametrach 12v 72Ah 720A.
-
Co do napięcia 15,8V oraz 13,6V to polecam to: http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,8370.msg253752.html#msg253752
Co do 12,3V. Bardzo możliwe, że tak po prostu musi być przy tak dużym obciążeniu. Alternator na wolnych obrotach nie ma szałowej wydajności. Wraz ze wzrostem obrotów przy tym obciążeniu napięcie rośnie?
-
Tak, rośnie. Gdzieś przy 1500 obr/min ładowanie sięga już ponad 15V.
Czytałem ten wątek jednak martwi mnie to ładowanie przy maksymalnym obciążeniu (12,3V).
Może ktoś mógłby u siebie z ciekawości podejrzeć jak wygląda ładowanie przy dużym obciążeniu ?
-
Wygląda na regulator napięcia . Nie powinny następować tak duże wachania.A już tym bardziej pod 16v.
Wysłane z mojego MI 6 przy użyciu Tapatalka
-
boodzio2, skąd taka teza?
-
Po to jest regulator aby nie zależnie od obciążenia utrzymywać stałą wartości napięcia w pewnych widełkach .
Robiłem takie alternatory z podobnym objawem , diagnozą była uszkodzona dioda na prostowniku ,jak się rozgrzał zmieniały się parametry ładowania. warto też sprawdzić jego wydajność prądowa nie tylko napięcie.
-
To bardziej stawiasz na regulator czy diodę ? Może dla świętego spokoju wymienić dwa układy ?
-
boodzio2, ale tak jak napisałem w przytoczonym przeze mnie poście - tutaj ECU steruje regulatorem, więc ma dwa różne ustawienia napięcia. Dlatego też w X-type napięcie >15V jest normalne i nie jest objawem usterki. Tak samo w trakcie normalnej pracy, napięcie <14V też jest w porządku.
-
Przejrzałem schematy i przyznaje racje ,ale czy sam alternator nie ma żadnego regulatora wew.
-
Regulator jest jak w zwykłym alternatorze, ale jest połączony z ECU, który steruje jego pracą. Tak samo kontrolka ładowania w liczniku, nie jest sterowana przez regulator, tylko przez ECU.
-
Dlatego nawet przy chwilowym zaniku ładowania kontrolka zapala się na stałe i gaśnie dopiero po wyłączeniu zapłonu i ponownym odpaleniu.
-
Zależy jak bardzo chwilowym. Po zatrzymaniu alternatora, zaświeca się dopiero po chwili. Sprawdzone przy urwaniu paska
-
Pozwole sobie odswiezyc temat bo nurtuje mnie problem ładowania.
Standardowo odpalam i mam 15,1v.
Odpalam granie 2 szyb,nawiew, maks grzanie foteli i ladowanie spada do 12,3v. Wyłączam wszystko oprocz dmuchawy a napięcie nie wzrasta.
Powinno podskoczyc do 13-14v nie?
Testy robione do 2tys rpm.
Problem wział sie stąd ze spaliła mi sie dioda na prostowniku. Zostało to naprawione ale to napięcie troche mi nie pasuje.
-
Wymieniona płytka w alternatorze i regulator. Jest zdecydowanie lepiej jesli chodzi o parametry napięcia.
Ale zauważyłem ze teraz na wolnych obrotach gdy uruchomie grzanie 2 szyb zapala sie kontrolka ładowania a napiecie spada do 12,3-7v. Wystarczy abym dodał troche gazu i kontrolka gasnie i ladowanie podskakuje. Rozumiem ze to jest duże obciążenie i ma prawo tak spaść, ale dlaczego teraz zapala sie ta kontrolka? Czy moze to byc problem z masą...?
Alternator sprawny-przeszedl wszystkie testy.
Edit: Kontrola zapala sie tylko gdy wlacze dwie szyby i wiecej.
Jesli 2 fotele i dmuchawa to jest ok. Tak samo jak wlacze tylko jedna z szyb.
-
Informacyjnie dla innych na przyszłość. Wymienili mi regulator na jakiś chiński. Przez co nie potrafił dobrze trzymać napięcia przy obciążeniu.
Zostal wymieniony na oryginał i wszystko działa jak nalezy. Przy obciążeniu napiecie utrzymuje sie powyżej 13v.
-
Informacyjnie dla innych na przyszłość. Wymienili mi regulator na jakiś chiński. Przez co nie potrafił dobrze trzymać napięcia przy obciążeniu.
Zostal wymieniony na oryginał i wszystko działa jak nalezy. Przy obciążeniu napiecie utrzymuje sie powyżej 13v.
A wiesz na jaki dokładnie Ci wymienili ten regulator? Ja wymieniałem na TRANSPO IN343 który niby miał być działającym zamiennikiem i po roku rozwalił mi akumulator...
-
Obecnie u mnie wygląda to tak, że po uruchomieniu silnika mam ładowanie na poziomie 14,7-15,2 i trwa to jakieś 5-7 minut. Potem spada do 12,7-13,0, lub nawet mniej - 12,5. Nie ważne czy stoję na światłach, czy jadę na wysokich obrotach
-
Jest dobrze, nie ruszaj.
-
Nie jest dobrze, bo akumulator mi się stopniowo rozładowywuje w czasie jazdy. Ostatnio po 30 kilometrowej trasie po obwodnicy wzywałem assistance, bo nie byłem w stanie już uruchomić silnika.
-
W kwestii napięcia, polecam drugi post tego wątku.
Może twój akumulator ma dość. Trzeba by zmierzyć prąd ładowania.
-
Wczoraj kupiłem nowy akumulator (poprzedni jest jeszcze na gwarancji - centra futura 80ah). Ale ładowanie to chyba powinno się trzymać w okolicy 14V, a nie 12V.
-
No 12V to mało, ale 13,6 jest już ok. Dobrze by było zmierzyć napięcie w różnych punktach. Na samym akumulatorze, na przewodzie z alternatora, a minusem akumulatora, i między alternatorem, a budą.
Może gdzieś masz spadki napięć i stąd te problemy.