FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X350, X358 (2003-2009) => Wątek zaczęty przez: JAG08.2018 w Luty 21, 2019, 19:58:43 pm
-
Witam, czy ktoś zmieniał olej w skrzyni automatycznej i jest w stanie polecić mi sprawdzony. Pytałem w różnych miejscach i wszędzie podają mi inne normy i producenta, a chciałbym wybrać ten właściwy. Do tego czy może ktoś mi wyjaśnić ile biegów ma moja skrzynia, bo w serwisie po nr Vin stwierdzili że 6 biegowa, a na skrzyni tam gdzie jest przejście na zmiane biegów ręczną są cyfry 2 3 4 5 co by wskazywało ze jest 5 biegowa. Do tego w serwisie mówili ze jeśli nie przeciąża się skrzyni to można wogóle nie zmieniać oleju a gdy sie przeciąża to co 48tys. Wyjaśniam od razu że uszkodziłem mise od skrzyni i mam wyciek, musze zmienić misę i dolać/wymienić olej. Pozdrawiam
-
Na niemieckich forach BMW polecają do skrzyń 6HP26/a taką masz u siebie/ olej Ravenol 6HP, który jest dedykowany właśnie do tej skrzyni. 6HP oznacza, że skrzynia jest sześciobiegowa. Wymianę oleju i filtra/zintegrowanego z miską/ zaleca się co 100tys kilometrów. Po wymianie sprawdź precyzyjnie poziom oleju w skrzyni
Pozdrawiam
-
Miska ma zintegrowany filtr. Miska oryginał ZF w granicach 300-350 zł. Olej najlepiej żeby nie przepłacać za oryginał to tak jak wyżej czyli Ravenol 6HP. Najtaniej wychodzi kupić dwie 4l butle albo jeden baniaczek 10l.
Stan oleju się sprawdza przy 30-40 stopniach o ile dobrze pamiętam. Na wymianę statyczna trzeba około 7-7.5 litra
-
Dokładnie nie orientuje się, ale chodzi o sprawdzenie gdy stoi na równym podłożu jakimś podobno znajdującym się tam bagnetem, dobrze rozumiem? czy są jeszcze jakieś wskazania? Czy można wymienić ten olej spokojnie samemu czy lepiej jak zajmie się tym specjalista. Dodam że rozwaliłem mise auto stało 2 miesiące i prawdopodobie większość tego oleju spłynął i raczej statycznie wymienić sie nie uda a poprostu uzupełnić brak.
-
Ta skrzynia nie ma bagnetu, olej sprawdza się poprzez odkręcenie śruby nalewowej znajdującej się na bocznej ścianie skrzyni, z tyłu od strony pasażera. Dostęp jest kiepski, ale mając litrową butelkę oleju wyposażoną w wysuwaną rurkę wlewową da się to zrobić. Pamiętaj, że te skrzynie są bardzo wrażliwe na brak oleju i nawet pół litra za mało potrafią kwitować lekkim szarpaniem
Pozdrawiam
-
czyli mam rozumieć że trzeba tam wlać tyle ile tylko się da, możliwie jak najwięcej? i raz na jakiś czas sprawdzać czy stan jest wciąż taki sam?
-
Na rozgrzanej skrzyni ( po krótkiej trasie ) odkręcasz korek z boku skrzyni i lejesz aż się wyleje ( taka sama zasada jak uzupełnianie oleju w dyferencjale ) . Jeśli Twoja skrzynia się poci , to sprawdzanie poziomu oleju ma sens , ale jak jest sucha , to po prostu jeździsz aż do wymiany i nic nie dolewasz .
-
Na rozgrzanej skrzyni ( po krótkiej trasie ) odkręcasz korek z boku skrzyni i lejesz aż się wyleje ( taka sama zasada jak uzupełnianie oleju w dyferencjale ) .
Po nawet bardzo krótkiej trasie temperatura oleju w skrzyni będzie na prawidłowy pomiar już za wysoka. Wystarczy uruchomić samochód i pozwolić mu pochodzić na wolnych obrotach parę minut.
-
30-40 stopni ma mieć olej. W temperaturze ok. 20 stopni oliwa powinna złapać temperaturę po ok 5 min gdy auto stoi na wolnych obrotach. W międzyczasie pozmieniać przelozenia między p,r,n,d ze 2-3x
-
Dziękuje serdecznie za podpowiedź. Wymienimy misę, zalejemy ten Revanol ile tylko sie da, później odpalimy niech pochodzi pare minut aż się nagrzeję, pozmieniamy te biegi i na koniec zobaczymy czy trzeba coś dolać i uzupełnimy jeśli bedzie brakowało. O czymś jeszcze trzeba wiedzieć?
-
Trzeba jeszcze pamiętać, że ostatnią dolewkę oleju do stanu robisz na pracującym silniku z włączona klimą...
-
Warto wymienic przejściówkę wtyczki mechatroniki
-
A co to za wtyczka jest? gdzie się znajduje i za co odpowiada? da się to samemu zmienić? bo nie będe miał dostępu do specjalisty
-
Witam ponownie, olej zmieniony, dziś jeździłem i wygląda na to że wszystko ok. Okazało się że udało się zlać ok. 4 litry. a dolać ponad 8 czyli musiał być spory ubytek. Mam jeszcze takie pytanie, jeszcze przed zmianą oleju zauważyłem że przy przeskakiwaniu z 1 na 2 pojawia się delikatne szarpnięcie, przy spokojnym rozpędzaniu jest znikome a przy dynamiczniejszym mocniejsze. Czy to jest kwestia techniki jazdy i co za tym idzie normalny objaw czy oznacza początki kłopotów ze skrzynią?
-
Też mam pytanie odnoście szarpnięcia. Przy prawie zatrzymaniu samochodu coś się jakby rozzłaszczało w skrzyni w samochodzie a później przy dodaniu gazu sie z powrotem zapina i lekko szarpie. Czy tak ma być. Nie ma tego przy ruszaniu od zera.
-
Jak macie roczniki do 2004 to była wada fabryczna z podstawą płyty separacyjnej mechatroniki. Ona "leży" na tłoczkach które sie wygniatają mówiąc najprościej, przez co płyta łapie delikatny luz. I to objawia się szarpaniem na niskich biegach.
-
ja mam rocznik 2004. Czyli trzeba sie poprostu przyzwyczaić czy coś z tym robić żeby w przyszłości całkiem nie posadzić skrzyni?
-
Jeszcze jedna sprawa. Lekko pływają mi obroty na 5 i 6 biegu poniżej 2000 obr. Po przejechaniu 10 km. usterka znika. Nie ma jej również na samym początku jazdy. Mechanik sprawdzał poziom i mówi że jest ok.
Pytanie:
Zakładam, ze jak sie nagrzeje to wzrasta ciśnienie oleju i usterka znika.
Gdybym dolał 2 - 3 setki to być może coś się poprawi.
Czy zbyt duża ilość oleju może spowodować jakieś uszkodzenia ???
Mechanik odradza wymianę całkowitą bo może to jeszcze pogorszyć sprawę.