FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: p123 w Lipiec 20, 2023, 09:31:02 am
-
Cześć,
Czy macie pomysł dlaczego co jakiś czas albo wypycha mi w górę bagnet miarki poziomu oleju albo rozpina rurkę odpowietrzającą pokrywę zaworów ? Tą "harmonijkową" rurkę, łączącą prawą pokrywę z rurą dolotową za przepływomierzem. Nie potrafię określić kiedy, w jakich okolicznościach się to dzieje. Swoją drogą muszę ją wymienić bo mam poklejoną taśmami - może ktoś ma taką. Nie wiem dlaczego ciśnienie w skrzyni korbowej rośnie tak bardzo, że jest w stanie wypchnąć dość mocno osadzony bagnet albo rozłącza zatrzaski tej rurki. Myślę, że gdyby była to kwestia kompresji to działo by się to codziennie, tymczasem dzieje się to co pewien czas. Samochód odpala i jeździ normalnie, nie mam się czego czepić oprócz znacznego spalania.
Tak czy inaczej chcę pomierzyć kompresję dla świętego spokoju.
Piotr
-
W Tych modelach był nikasil ale zanim zaczniesz wpadać w panikę ze potrzeba silnik wymienić przeczyść mały otwór z lewej strony przykrywy . Tutaj masz informator Jaguara. Oni kazali to czyścić co 10 tys mil podczas każdej wymiany oleju .
Z prawej strony masz plastykowego węża który po odłączeniu gdy silnik chodzi dziura w pokrywie (rys 1 )powinna zasysać powierzę a nie wypychać .Połóż małą serwetkę , lekki papier na otworze w pokrywie i zobaczysz w która stronę dmucha. . jak jest serweta się podnosi wydmuchuje gazy to znaczy ze masz drugą stronę zapchaną .
http://jagrepair.com/images/TSB/XJ/600-03%20EngineBreatherScheduledCleanings600-03.pdf
rysunek trzeci pokazuje ten otwór który trzeba wyczyścić . Ja czyszczę długim cienkim wiertłem ale tez ważne aby wiertła nie zgubić w otworze. Powodzenia .
-
Jarek-JerryJag - bardzo dziękuję za instrukcję.
Zrobiłem na razie tylko test papierkiem - faktycznie zasysa i to dość mocno. Chwilowe zatkanie tego króćca po stronie filtra i potem odetkanie wywołuje głośny syk powietrza. Niepokoi mnie trochę ta uwaga :
*Note :Failure to clean the throttle butterfly and bore on units without the label may result in engine
start/driveability issues.*
czyli przekładając na nasze :
*Uwaga: Nieoczyszczenie przepustnicy i otworu w jednostkach bez etykiety może spowodować uszkodzenie silnika
problemy z ruszaniem/prowadzeniem.*
Przyznam, że nie wiem gdzie ewentualnie szukać tej etykiety - pooglądałem przepustnicę dookoła od góry i z boku ile się dało zajrzeć, nawet po zdjęciu rury dolotowej i nie znalazłem niczego co by przypominało JJM ** 30 99
Czy wiecie gdzie jest ta etykieta jeżeli jest ? Pytam teoretycznie jedynie bo przeprowadzony test pokazuje że zasysa więc i tak nie trzeba dotykać przepustnicy.
W poniedziałek dobiorę się się króćca po stronie kierowcy i zobaczę jak się ma ten otworek średnicy 2,5 mm - jestem zaskoczony że otwór o tak małej średnicy może mieć na tyle znaczący wpływ na pracę silnika że każą do niego zaglądać co 16 tyś km. Czy ktoś może rozwinąć ten temat i napisać do czego to służy i jak działa ? U mnie ktoś przy tym coś kombinował bo zatrzask tej rurki nasadzonej na krócieć jest uszkodzony a wężyk gumowy odchodzący od niej jest "zabezpieczony" nieoryginalną opaską.
Pozdrawiam
Piotr
P.S. - po przejechaniu 5 km drogi w czasie 45 min w totalnym korku, noga za nogą , piesi szli szybciej, pokazuje mi spalanie 33,2 l/km - zgroza ...
-
Dokładnie nie pamiętam gdzie były te naklejki instalowane . W xj8 z 4 litrowym silnikiem nie widziałem ale to nie znaczy ze tego nie naklejali . Wydaje mnie sie ze niektóre przepustnice w s typach miały specjalne wewnętrzne pokrycie i nie czyściło sie tych przepustnic.
Co do przepustnic to sam jeżdżę dwoma xj8 z 1998 i 2001 i tych przepustnic nie czyszczę .
chyba ze muszę je zdjąć to sprawdzam jak wyglądają .
Tez ważne zęby podczas czyszczenia - sprawdzania przepustnicy mieć wyjęte kluczyki albo odłączoną baterię . Bo można palce dość dobrze ścisnąć. tam jest dość mocny elektryczny silnik.
Jeżdżąc w korku to ciężko sprawdzać spalanie auta . faktycznie ze sporo pali . Na autostradzie tez zależy jak szybko sie jedzie i jaką sie ma nogę . Kiedyś mój brat miał xjs z 1985 roku V12 on jak tym autem jeździł spalał 13 km/100 a ja 18l/100.
Jednak 33,2l/100 to faktycznie ze bardzo dużo . Czy sprawdzałeś cienienie jakie masz na listwie paliwa?
Czy auto nie kopci na niebiesko albo czarno przy dodawaniu gazu?
-
Cześć,
Drugi otwór wentylacyjny, ten po stronie kierowcy nie był zapchany, tak czy inaczej kupiłem wiertełko 2,5 mm i oczyściłem nim nieznaczny osad. Plastikowe kolanko przewodu jest całe, uszkodzony ma jeden zatrzask jedynie ale siedzi mocno.
Słowem, rurka łącząca prawą pokrywę z dolotem wymieniona na nową, po stronie filtra na króćcu jest ssanie, po stronie kierowcy potwierdzona drożność otworka. Pozostaje jeszcze zmierzyć kompresję.
Pozdrawiam
Piotr