Autor Wątek: Ecurie Ecosse  (Przeczytany 6806 razy)

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Ecurie Ecosse
« dnia: Luty 25, 2010, 15:04:52 pm »
Ecurie Ecosse - wielka nazwa, zdecydowanie lepiej brzmiaca od jej angielskiego odpowiednika -
"Team Scotland - Zespol Szkocja".

To, ze wybrano nazwe po francusku dla szkockiego zespolu rajdowego mialo kilka przyczyn. Po pierwsze
naprawde brzmi imponujaco, po drugie, w latach 50ych przycietny Szkot za bardzo sie nie interesowal
sportem motoryzacynym. A wieksosc dobrych zespolow wtedy znajdowalo sie na kontynencie, a nie na
wyspie, a tu nazwy jak Scuderia albo Equipe byly na czasie.

Mala ekipa z Merchiston kolo Edingburgh wywalczyla w ciagu 10 lat 69 zwyciestw, w tym 2 razy
24h Le Mans i awansowala do grupy najwybitnieszych zespolow prywatnych w historii wyscigow.

I to wszystko ogolnie na bolidach Jaguara, malowanych w barwach Szkocji: granatowy.

Zespol powstal w 1952. Szkocki bisnesmen i rajdowiec Dawid Murray (pseudonim DM) oraz mechanik
Walter Ernest (Wilkie) Wilkinson, ktory przed wojna juz wygral Mille Miglia, stworzyli slynny zespol.

Jedyny problem jaki mieli to skromny budzet. Pierwszy sponsor zespolu, Esso, zazadal aby wszystkie
samochody byly z tego samego typu, wiec zdecywano sie na Jaguara XK120. To okazalo sie
dobrym wyborem i pierwszy sukcesy byl gwarantowany. Potem zespol uzyskal nastepnego
sponsora - Major Edward Gordon Thomson, bogaty wlasciciel statkow oraz filantrop. Z jego pomocy
szybko ukazali dodatkowy samochod: Jaguar XK 120 competition - potem nazwany C-Type.

W roku 1953 zespol posiadal juz wylacznie C-Type-ow, a gdy z fabryki w roku 1954 juz wychodzil
D-Type oddano Ecurie Ecosse wszystkie C-Type ktore Jaguar posiadal w wlasnym zespole wyscygowym
po atrakcyjnej cenie, Jaguar uznal wtedy iz sukces Ecurie Ecosse spowodowal pozytywny efekt
marketingowy i zaangazowal sie finansowo w zespol.

Sukces potrwal do lat 60-ych, w 1961 Wilkie Wilson opuscil zespol, a Dawid Murray mial bardzo powazny
prywatny problemy finansowy. Po wycofaniu sie Jaguara z zespolu, Murray uciekl ze Szkocji bo byl
scigany przez urzad skarbowy. Zyl jeszcze wraz z zona w Las Palmas i umarl krotko po powaznym
wypadku na zawal serca w wieku 64 lat. Zespol istnial dalej, jednak czas wielkich sukcesow minal.

Historia Ecurie Ecosse jest fascynujaca, polecam ksiazke (niestety tylko po angielsku):
Ecurie Ecosse, David Murray and the legendary Scottish Motor Racing Team
Autor: Eric Dymock. 2007 cena 50 funtow.







slynny transporter, ewenement:

















Ecurie Ecosse dziala do dzis, choc juz nie tak jak kiedys.

Obeczny pod nazwa Ecurie Ecosse dziala zaklad, w ktorym mozna kupic np tuningowana wersja XF-a:

Firma Ecurie Ecosse postanowiła zaostrzyć pazurki Jaguara XF i wzmocniła jego silnik. Za niecałe 500 funtów moc jednostki napędowej może zostać zwiększona do 237 KM. Kto chciałby wycisnąć więcej z 207-konnego silnika musi wydać 100 funtów więcej. W zamian wyjedzie z warsztatu samochodem o mocy 258 KM. Tuner proponuje także wzmocnienie układu hamulcowego oraz zmodyfikowanie zawieszenia. W efekcie Jag zaczyna skuteczniej wytracać prędkość oraz zbliża się do ziemi o około 30 milimetrów. Ostatecznym sznytem może być zastosowanie sportowego układu wydechowego.

« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2010, 15:08:11 pm wysłana przez kogutki »

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Ecurie Ecosse
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 04, 2011, 19:15:36 pm »
Unikatowy Transporter Ecurie Ecosse bedzie na tegorocznej celebracje 50-lecia E-Type-a w angielskim
Shelsley Walsh 5.-6.06. (Shelsley Walsh Hill Climb, Shelsley Walsh, Worcestershire).

http://www.shelsley-walsh.co.uk/

Slynny Transporter, budowany w 1959 przez Alexanders of Falkirk, zostal odbudowany prze firme Lynx.

Tutaj bardzo ciekawy artykul o renowacji pojazdu z magazynu "Classic Cars":