Dział Techniczny > Przydatne informacje
Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
micky:
Co zrobić, gdy zamiast oleju napędowego zatankowano benzynę? Przede wszystkim, nie uruchamiać silnika.
Pistolety dozujące paliwa umożliwiają napełnienie benzyną zbiorników samochodów napędzanych silnikami
wysokoprężnymi. Benzyna nie ma skłonności do samozapłonu i nie jest paliwem dla silników Diesla. Oprócz
tego nie ma własności smarujących i użycie jej jako paliwa może doprowadzić do poważnych awarii aparatury
wtryskowej. W szczególności dotyczy to wysokociśnieniowych układów common-rail oraz pompowtryskiwaczy.
Jeśli przez niewiedzę lub roztargnienie zamiast oleju napędowego zatankowano benzynę, nie należy uruchamiać
silnika. Korzystając z usług holownika trzeba przetransportować samochód do warsztatu, spuścić benzynę,
napełnić zbiornik olejem napędowym i dokładnie odpowietrzyć układ zasilania.
Benzyna zatankowana do współczesnego diesla spowoduje zatarcie pompy wtryskowej. Olej napędowy w silniku
o zapłonie iskrowym spowoduje jego unieruchomienie bez specjalnych zniszczeń. Trzeba będzie wyczyścić cały
układ paliwowy.
Można tankować benzynę 98 do silnika wymagającego 95, ale po co. Efekty będą korzystne tylko w silnikach
wrażliwych na samozapłon. Odwrotna sytuacja spowoduje pracę silnika w warunkach samozapłonu ze
wszystkimi tego skutkami. tzn. przegrzanie silnika, spadek osiągów aż do totalnego zniszczenia układu
tłokowo-korbowego.
tomz:
w mojej firmie zdarzyło się tak kilkakrotnie, to znaczy zatankowano benzynę do diesla (focus i octavia), uruchomiono silnik i przejechano kilkadziesiąt metrów, aż auto odmówiło współpracy ;D
skutkowało to jedynie wezwaniem mobilnej ekipy specjalistów, którzy za symboliczną kwotę 200 pln postawili chorego na nogi :D
ot i wszystko ;)
piotruspan:
Witam.
Ja od 7 lat prowadzę stację Benzynową i takie pomyłki zdarzają się nie mal że na porządku dziennym.
Nieraz moi pracownicy nalali benzynę do diesla i jak dotąd (odpukać w niemalowane ) kończyło się na czyszczeniu układu paliwowego i wymianie filtra. Klientów którzy sami sobie zrobili tzw. miksa odsyłam do zaprzyjaźnionego warsztatu i stąd wiem że tylko czyszczenie. (Ostatnio klient zalał benzyn ką Mercedesa ON S-klasa 2008r. koszt naprawy 400 zł).
robertth:
Zależy ile benzynki wlejesz do ON. Kierowcy TIR-ów stosują taki zabieg przy większych mrozach, aby ON nie zamarzał. Niektórzy leją nawet 20% benzyny ( wiem, bo widziałem) i też pracowałem na stacji paliw. ;)
Dodam, że w Mercedesach nie proponował bym takiego experymentu, bo wtryski sa bardzo czułe na takie experymenty. Równiez dotyczy to Citroenów. Piszę tak ogólnie :-K
micky,
ostatnio rozważałem nad tym, czy warto lać Pb98 zamiast Pb95. Doszedłem do wniosku, że jednak warto.
Dlaczego???
Ponieważ mam znajomego, który kontroluje stacje paliw i widziałem wyniki. Oczywiście mieszczą się one w granicach tolerancji, lecz zazwyczaj są przy dolnej wartości. Są stacje, które trzymają "poziom", ale większość niestety nie należy do nich. Tankując Pb98, mam większą pewność, że jest tam chociaż 95 oktanów ;) a nie 90 .
Rzecz druga to koszty. Różnica w cenie to średnio ok. 20 gr./litrze. Przy 50 litrach paliwa, różnica wynosi 10 zł. :)
To tak na rozkrętkę ;D :-gwizd
Bazyli:
--- Cytat: robertth w Luty 17, 2010, 01:37:09 am ---Rzecz druga to koszty. Różnica w cenie to średnio ok. 20 gr./litrze. Przy 50 litrach paliwa, różnica wynosi 10 zł. :)
--- Koniec cytatu ---
A ja znalazłem stację (Bliska czyli Orlen), która sprzedaje Pb98 w cenie Pb95. Także nawet różnicy w kosztach nie ma :-gwizd
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej