Autor Wątek: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu  (Przeczytany 12886 razy)

micky

  • Gość
Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« dnia: Luty 16, 2010, 15:16:04 pm »
Co zrobić, gdy zamiast oleju napędowego zatankowano benzynę? Przede wszystkim, nie uruchamiać silnika.

Pistolety dozujące paliwa umożliwiają napełnienie benzyną zbiorników samochodów napędzanych silnikami
wysokoprężnymi. Benzyna nie ma skłonności do samozapłonu i nie jest paliwem dla silników Diesla. Oprócz
tego nie ma własności smarujących i użycie jej jako paliwa może doprowadzić do poważnych awarii aparatury
wtryskowej. W szczególności dotyczy to wysokociśnieniowych układów common-rail oraz pompowtryskiwaczy.
 
Jeśli przez niewiedzę lub roztargnienie zamiast oleju napędowego zatankowano benzynę, nie należy uruchamiać
silnika. Korzystając z usług holownika trzeba przetransportować samochód do warsztatu, spuścić benzynę,
napełnić zbiornik olejem napędowym i dokładnie odpowietrzyć układ zasilania.

Benzyna zatankowana do współczesnego diesla spowoduje zatarcie pompy wtryskowej. Olej napędowy w silniku
o zapłonie iskrowym spowoduje jego unieruchomienie bez specjalnych zniszczeń. Trzeba będzie wyczyścić cały
układ paliwowy.

Można tankować benzynę 98 do silnika wymagającego 95, ale po co. Efekty będą korzystne tylko w silnikach
wrażliwych na samozapłon. Odwrotna sytuacja spowoduje pracę silnika w warunkach samozapłonu ze
wszystkimi tego skutkami. tzn. przegrzanie silnika, spadek osiągów aż do totalnego zniszczenia układu
tłokowo-korbowego.

tomz

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 16, 2010, 16:39:50 pm »
w mojej firmie zdarzyło się tak kilkakrotnie, to znaczy zatankowano benzynę do diesla (focus i octavia), uruchomiono silnik i przejechano kilkadziesiąt metrów, aż auto odmówiło współpracy  ;D
skutkowało to jedynie wezwaniem mobilnej ekipy specjalistów, którzy za symboliczną kwotę 200 pln postawili chorego na nogi  :D
ot i wszystko  ;)

piotruspan

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 16, 2010, 23:15:56 pm »
Witam.

Ja od 7 lat prowadzę stację Benzynową i takie pomyłki zdarzają się nie mal że na porządku dziennym.
Nieraz moi pracownicy nalali benzynę do diesla  i jak dotąd (odpukać w niemalowane ) kończyło się na czyszczeniu układu paliwowego i wymianie filtra. Klientów którzy sami sobie zrobili tzw. miksa odsyłam do zaprzyjaźnionego warsztatu i stąd wiem że tylko czyszczenie. (Ostatnio klient zalał benzyn ką Mercedesa ON S-klasa 2008r. koszt naprawy 400 zł).
 


robertth

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 17, 2010, 01:37:09 am »
Zależy ile benzynki wlejesz do ON. Kierowcy TIR-ów stosują taki zabieg przy większych mrozach, aby ON nie zamarzał. Niektórzy leją nawet 20% benzyny ( wiem, bo widziałem) i też pracowałem na stacji paliw.  ;)
Dodam, że w Mercedesach nie proponował bym takiego experymentu, bo wtryski sa bardzo czułe na takie experymenty. Równiez dotyczy to Citroenów. Piszę tak ogólnie  :-K

micky,
ostatnio rozważałem nad tym, czy warto lać Pb98 zamiast Pb95. Doszedłem do wniosku, że jednak warto.
Dlaczego???
Ponieważ mam znajomego, który kontroluje stacje paliw i widziałem wyniki. Oczywiście mieszczą się one w granicach tolerancji, lecz zazwyczaj są przy dolnej wartości. Są stacje, które trzymają "poziom", ale większość niestety nie należy do nich. Tankując Pb98, mam większą pewność, że jest tam chociaż 95 oktanów  ;) a nie 90 .
Rzecz druga to koszty. Różnica w cenie to średnio ok. 20 gr./litrze. Przy 50 litrach paliwa, różnica wynosi 10 zł.  :)

To tak na rozkrętkę  ;D  :-gwizd

Bazyli

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 17, 2010, 16:13:45 pm »
Rzecz druga to koszty. Różnica w cenie to średnio ok. 20 gr./litrze. Przy 50 litrach paliwa, różnica wynosi 10 zł.  :)

A ja znalazłem stację (Bliska czyli Orlen), która sprzedaje Pb98 w cenie Pb95. Także nawet różnicy w kosztach nie ma  :-gwizd

artleks

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 17, 2010, 17:16:57 pm »
zastanawiam  się czy jest różnica między ich PB95 a PB98  ;D

Bazyli

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 17, 2010, 22:17:17 pm »
Jest, jest. Kot poczuł różnicę  ;D

artleks

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 17, 2010, 22:20:20 pm »
 :-super

robertth

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 17, 2010, 23:33:25 pm »
Dodam tak jeszcze, że 98 o wiele rzadziej nie spełnia norm, w porównaniu z 95...
Mniej chodliwy towar i nie opłaca się kombinować.
Ale to nie wina stacji paliw, tylko naszych "głów" na górze, odpowiedzialnych za dopuszczenie takich norm.  :-wstyd

piotruspan

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 20, 2010, 08:03:28 am »
 Jeśli cena 98 zrówna się z 95 to znaczy że są wyprzedawane zapasy tzw sezonowe (tzw.Promocja). Co do 98 to w większości przypadków to tylko nazwa. Nie jest to nic innego jak zwykła Orlenowska 95 plus dodatek podnoszący liczbę oktanową.
Żeby nalać paliwo wysokooktanowe trzeba pojechać na stację z muszelką i nalać paliwo Vpower Racing.
Jest to jedyne paliwo w Polsce które jest importowane z Niemiec i posiada liczbę 100 oktanów.
podobnie jest z Dieslem, wszystkie vervy i goldy to nic innego jak zwykły diesel plus dodatek.
Dla zainteresowanych mogę przesłać świadectwa dopuszczenia do obrotu gdzie widać liczbę oktanową , czy też liczbę cetanową w ON.

micky

  • Gość
Odp: Niefortunna pomyłka przy tankowaniu
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 21, 2010, 15:33:50 pm »
Reklamy kuszą informacjami, że dzięki „mocniejszej”, a co za tym idzie droższej benzynie, mamy zapewnione  lepsze osiągi silnika i bardziej ekologiczne spaliny.

Na rynku do oferowane są:  Verva (Orlen),  V-Power (Shell), Suprema (Statoil) i Ultimate (BP). Na czym polega ich wyższość nad zwykłymi paliwami? Otóż są to paliwa, które rzeczywiście zawierają m.in. mniej siarki, dzięki czemu są bardziej ekologiczne, a przez zastosowanie dodatkowych środków smarnych, wewnętrzne elementy silnika mniej się zużywają. I to są niezaprzeczalne zalety tych paliw, jednak nie liczmy, że po ich zatankowaniu nasz samochód będzie miał osiągi niczym bolid Formuły 1.

Testy wykonywane w warunkach laboratoryjnych, co prawda wykazują śladowy przyrost mocy silnika, są to jednak tak małe różnice, że silnik może w ten sposób zareagować nawet na zmianę warunków atmosferycznych.

Zdaniem specjalistów z Instytutu Nafty i Gazu wzbogacone paliwa rzeczywiście poprawiają parametry i żywotność silnika, chociaż należy uważać w przypadku zastosowania ich do silników starszej generacji, w których może nastąpić efekt „wypłukania zanieczyszczeń”, które w praktyce uszczelniają silnik zapewniając mu prawidłową pracę i smarowanie.
 
- Nie dajmy się także zwieść większej ilości oktanów. Im większa jest ich liczba w paliwie, tym wolniej się ono spala, a więc jest odporniejsze na tzw. spalanie stukowe. W związku z tą właściwością zbyt wysoka liczba oktanowa może spowodować, że paliwo będzie spalało się zbyt późno, co w konsekwencji może nawet doprowadzić do obniżenia mocy silnika. Tylko samochody wyposażone w czujnik spalania stukowego są w stanie automatycznie dostosować moment zapłonu do typu paliwa. Odnośnie liczby oktanowej paliwa, najlepiej stosować się do wytycznych zawartych w instrukcji obsługi samochodu – radzi Marek Suski, szef  działu silników jednego z serwisów w Warszawie.

Zdaniem eksperta:

Dr. inż. Andrzej Jarzębski, ekspert ds. jakości paliw

- Mitem jest funkcjonujący czasami pogląd, że paliwa Premium są importowane przez ich dystrybutorów. Jest to prawdą jedynie w stosunku do oferowanego przez Shella paliwa V-Power Racing, reszta pochodzi z polskich rafinerii.

Paliwa typu Premium różnią się od paliw standardowych w kilku zasadniczych kwestiach: przede wszystkim to głównie benzyny wysokooktanowe, o liczbie oktanowej większej bądź równej 98, natomiast dieselowskie paliwa Premium charakteryzują się na ogół liczbą cetanową większą lub równą 55 niż standardowy olej napędowy.

Ponadto dobór odpowiednich komponentów przy komponowaniu ulepszonych paliw benzynowych skutkuje zmniejszeniem szkodliwości spalin emitowanych z układu wydechowego silnika.

Najistotniejsza, z punktu widzenia użytkownika, różnica pomiędzy paliwami Premium a standardowymi, kryje się w ilości i jakości dodatków uszlachetniających np. antykorozyjnych, czyszczących, myjących. Czystsze wnętrze silnika to niższa emisja spalin, lepsze domykanie zaworów i mniej problemów z samozapłonem - co może wpłynąć na polepszenie osiągów jednostki napędowej.