Dział Ogólny (Tematy Jaguarowskie i nie tylko) > Jaguar News & Jaguar Scena

All new XJ - premiera 09.07.09

(1/67) > >>

kogutki:






Dziś, o godz 20.15 London's Saatchi Gallery będzie miejscem nieziemskich wydarzeń. Właśnie tutaj odbędzie się premiera nowego XJ-a.
500 zaproszonych gości będzie miało zaszczyt obejrzenia nowego modelu, który póki znamy tylko ze zdjęć z lotu ptaka.

Wiadomo, że nadwozie nowego modelu wykonane jest z aluminium, w stylu limuzyny coupe, z wielkim szklanym dachem. Znane są pojemności silników. I to wszystko... Jednak jak samochód wygląda w całości, o tym spekulujemy nie od wczoraj. Są głosy za i przeciw, pytania - konserwatyzm czy krok ku przyszłości.. Na pewno i tak będziemy zachwyceni.

Czekamy więc na ten wielki moment i przypomnijmy sobie, dlaczego XJ jest nam tak bliski serca.

Gdy Jaguar prezentował pierwszy model XJ w 1968, samochód ten był rewolucją. Jaguar XJ zmienił myślenie o samochodach luksusowych. I tym razem, premiera modelu będzie dramatyczna.

Nazwa XJ początkowo oznaczała kolejną serię modeli Jaguara, oznaczającą limuzynę i coupe o oznaczeniach XJ6 i XJ12, oraz odrębny model sportowy, oznaczony XJ-S. Liczby 6 i 12 w nazwie, oznaczały liczbę cylindrów zastosowanego silnika. Mimo nieco innych oznaczeń wewnętrznych, kolejne konstrukcje Jaguarów tej klasy również nazwano XJ. Do tej pory powstały trzy konstrukcje, pierwsza w 1968, druga w 1987 i najnowsza w 2002 roku.

XJ Serii I

Pierwszy zadebiutował XJ6 we wrześniu 1968 roku. Według słów Sir Williama Lyonsa, miał być najlepszym dotychczasowym modelem tej firmy. Wyposażony był w rzędowe silniki sześciocylindrowe o pojemnościach 2792 cm3 i mocy 180 KM, oraz 4235 cm3 o mocy 245 KM. Obydwa silniki zasilane były przez dwa gaźniki. XJ12 pojawił się w 1972 roku. Napędzał go potężny, paliwożerny silnik V12 o pojemności 5343 cm3 i mocy 309 KM. Łącznie powstało 82126 sztuk XJ pierwszej serii, z czego tylko 3235 sztuk XJ12.






XJ Serii II

Wraz z serią II, w 1973 roku, pojawił się dwudrzwiowy model XJ6C / XJ12C z nadwoziem typu hardtop coupe. Kolejną nowością była wersja L, z powiększonym rozstawem osi. W 1975 roku silnik 2.8 został zastąpiony większym, o pojemności 3.4 l. W 1977 roku zaprzestano produkcji wersji Coupe. XJ serii II słynął z niskiej jakości wykonania, psując reputację, którą później żmudnie odbudowywano. Powstało 91227 sztuk aut serii II.




XJ Serii III

W 1979 roku kolejny raz przestylizowano nadwozie. Tym razem zajął się tym Pininfarina. Jeśli chodzi o silniki, to gaźniki zastąpiono wtryskiem paliwa. W 1982 roku ofertę wzbogaciła wersja Vanden Plas, jako topowa wersja wyposażeniowa. W tym samym roku zaoferowano poprawiony silnik V12, o oznaczeniu 5.3 HE (ang.: High-Efficiency - wysokiej sprawności). Odznaczał się przede wszystkim znacznie poprawioną ekonomią spalania. Mimo że w 1987 roku pojawił się dawno oczekiwany następca, to model XJ12 III-serii produkowano do 1992 roku. Wyprodukowano 132952 sztuki serii III, z czego 10500 z silnikiem dwunastocylindrowym.




XJ 40

Zaprezentowany w październiku 1986 roku, całkowicie nowy model wszedł na rynek jako model na rok 1987. Projekt XJ40 planowany był od dawna, jednak problemy finansowe wstrzymywały prace. Model krytykowano za prostokątne reflektory i zachowawczą stylistykę. Początkowo do napędu użyto silników rzędowych, sześciocylindrowych 2.9 i 3.6, o pojemnościach 2919 cm3 (gł. rynek Brytyjski) i 3590 cm3

W 1990 r. zastąpiły je silniki 3.2 w 1990r,nadal występował silnik3.6 i 4.0 o pojemnościach 3239 cm3 i 3980 cm3. Drugi raz w historii modelu, wersję dwunastocylindrową zaprezentowano na rok przed planowaną modyfikacją. W 1992 roku pojawił się XJ12 z nowym silnikiem V12 6.0 o pojemności 5993 cm3 i mocy 318 KM.




X300

Po przejęciu kontroli nad firmą przez Forda, nowy właściciel zdecydował się na upodobnienie modelu XJ40 do serii III. Projektant Geoff Lawson przestylizował przednią i tylną część nadwozia, przywracając reflektorom i tylnym lampom kształt kojarzony od dawna z Jaguarem. Model X300 przedstawiono w wersjach XJ6 i XJ12 w 1994, jako model na rok 1995. Do znanych już wcześniej modeli dołączył XJR z doładowanym silnikiem 4.0 o mocy 320 KM.




X308

Pod koniec 1997 roku przedstawiono model X308 na rok modelowy 1998. Główną zmianą było zastosowanie nowego silnika ośmiocylindrowego AJ-V8, który swój debiut miał w modelu XK8. Model o nazwie XJ8 występował w wersjach 3.2 i 4.0 o pojemnościach 3248 cm3 (237 KM) i 3996 cm3 (284 KM), XJR natomiast otrzymał doładowaną wersję silnika AJ-V8 4.0 o mocy 363 KM. Oprócz silników całkowicie zmieniono wygląd deski rozdzielczej.




X350

Całkowicie nowy model ukazał się w 2002 roku. Jego nadwozie wykonano ze stopów aluminium, dzięki czemu jest nie tylko lżejszy od poprzednika, ale i dużo sztywniejszy. Stylistyka, dzięki odniesieniom do serii III, nadal jest zachwycająca. Do napędu posłużyły silniki V8 3.5 i 4.2 o pojemnościach 3555 cm3 (258 KM) i 4196 cm3 (298 KM). Wersja XJR ma doładowany silnik 4.2 o mocy 395 KM. Można ją poznać po innej osłonie chłodnicy. Podstawową jednostką napędową jest jednak V6 3.0 konstrukcji Forda o pojemności 2967 cm3 (238 KM). Od 2004 roku dostępna jest wersja L, ze zwiększonym rozstawem osi o 125 mm.




tekst: na podstawie wikipedia.org
A juz niedługo w tym wątku na pewno dowiemy się, jak wygląda następca.

jezeli nie zobaczysz obrazu pobierz flash player : http://get.adobe.com/flashplayer/

qbaty:
Do premiery zostało 6 godzin - w sieci pojawiają się kolejne "nieoficjalne" zdjęcia.







Czy tak będzie wyglądał nowy XJ ??? O tym przekonamy się po 20tej...
źródło: moto.pl

oskioski:
a bedzie też w kombi  ?????? ?????? ?????? ??????  :-wstyd

kyrios_paulus:
O kur... Tył genialny. Cudowny wręcz.

oskioski:
bez tego rozpoznawanego jagowego chromu   , jakiś taki łysy , ale ma za to super duzego kotka  :-za

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej