Witam,
Z gory sory za brak Polskich znakow, pisze z komputera w robocie
Osobiscie posiadam XF-S X250 V6 3.0 Diesel z 2009 roku (przed lift), jestem drugim wlascicielem. 125k mil na zegarze (¬200k km) i samochod jezdzi jak marzenie bez wiekszych napraw.
Niezaleznie od marki i modelu - jak kupisz egzemplarz o ktory sie dbalo to kazdy silnik bedzie dobry dopoki Tobie odpowiada moca i mozliwosciami. Fakt, w XF'ach wersje 2.2 / 2.7 maja tendencje do psucia sie. Z V6 3.0 osobiscie nie mialem zadnych problemow a mam juz 3 lata, poza oczywiscie zuzyciem sie czesci eksploacyjnych takich jak hamulce, opony czy tuleje wahaczy.
Przy XF'ie X250 w dieselu osobiscie, gdybym kupowal po raz drugi, zwrocilbym uwage na:
- Kolektor dolotowy (przy 2.7/3.0 lubia pekac)
- Ulubione przez wszystkich DPF'y
- Historie pojazdu, czy byl serwisowany "na czas" oraz gdzie (jak u wujka Zenka to bym sie zastanowil z zakupem)
- Czy nie ma luzu na maglownicy gora/dol
Jesli chodzi o budzet: 50k denarow Polskich mysle ze powinno zalatwic sprawe, wiadomo im wiecej tym lepiej ale XF'y X250 ostatnio stracily mocno na wartosci i juz w tych granicach mozna dostac fajna sztuke. W UK swoj kupilem za 6k funtow 3 lata temu, dzisiaj XF'a mozna tu dostac za 2-3k. Z tego co widzialem na polskich ogloszeniach, spokojnie dostaniesz dobry egzemplarz od 48k zlotych.
Przechodzac do eksploatacji... Jagi (jakie by nie byly) lubia zuzywac w szybkim tempie hamulce (zarowno tarcze jak i klocki) i opony. XF'y wrecz je zjadaja
Nie powiem ile kosztuje utrzymanie XF'a w Polsce bo sam jestem w UK. Tutaj ceny sa wiadomo wyzsze. Tez sporo zalezy gdzie ten XF bedzie robiony, czy bedzie to glowny "stealer", niezalezny spec od Jagow czy Pan Zenek z osiedla. Nie musze chyba mowic ze jak da sie cos zrobic samemu to sporo sie na tym zaoszczedzi. Fakt faktem, oryginalne czesci maja chore ceny i bez jakiejs dobrej znizki sie nie obejdzie. Wniosek prosty - musisz znalezc dobrego speca i miec z nim dobry kontakt, takiego co Ci doradzi czy lepiej isc w oryginal czy moze zamiennik. Czesto okaze sie ze zamiennik jest nie tylko tanszy ale i lepszy. Roznice w cenach sa ogromne. Czesto placi sie za sama marke a czesc taka sama jak np. cztery razy tansza z Forda czy Volvo...
Teraz odnosnie drobnych aczkolwiek irytujacych problemów:
- Jak trzesie sie cala buda + wibra na kierownicy przy predkosci 70+, sa to najprawdopodobniej dojechane opony, wahacz dolny (tzw. banan), koncowka drazka, przegub CV lub maglownica.
- Jesli jakas szyba zamyka sie powoli lub w jakims momencie spowrotem sie otwiera, jest to najprawdopodobniej problem z silnikiem mechanizmu. Polecam WD40 w szpary od okna jako tymczasowe rozwiazanie, czasem dziala cuda a czasem bez naprawy sie nie obejdzie.
- O ile to mozliwe, szukaj wersji infortainment z systemem Bosch a nie Denso. Denso to stary typ i jesli w przyszlosci chcialbys CarPlay to da sie ale jest przy tym wiecej roboty, przewaznie wymiana calej jednostki na taka z androidem. Przy wersji z Bosch'em, CarPlay jest praktycznie Plug & Play.
- Jesli z przodu sa spryskiwacze do swiatel a przy kolanie pod kierownica nie ma dwoch pokretel to sa to lampy Bi-Xenon, w innym przypadku sa to zwykle H7.
- Przednia szyba lubi sie "delaminowac", moja tak ma od kiedy kupilem ale nie sprawia mi to zadnego problemu. Jednak przy mocniejszym mrozie w zime moze przedostawac sie woda takze trzeba sie liczyc z tym ze jak trafisz na taki egzemplarz, przydaloby sie to zrobic.
- Wersje po remapie lubia skarzyc sie na "wode w zbiorniku paliwa", moze to byc walniety czujnik albo po prostu filtr do wymiany.
Jedna z wazniejszych kwestii o ktorej prawie bym zapomnial - nowsze XF'y (po lifcie), maja troche inny BMS czyli Battery Management System. Nowsze nie oznacza lepsze. W przed lifcie jak padnie bateria, to po wymianie wystarczy zrobic adaptacje EPB (electric parking brake), przejechac sie i problem z glowy... niestety przy wersjach po liftowych, czesto wymagane jest podjechanie do mechaniora lub podlaczenie iCarsoft i komputerowo resetowanie BMS'a a czasami tez - wskazywanie mu jaka dokladnie jest nowa bateria.
Wersje trim'u w kolejnosci od najslabiej wyposazonej po najlepiej:
Luxury >
Premium Luxury >
Portfolio. (Jest jeszcze XFR ale to juz pomine)
Osobiscie jezdze Premium Luxury z bonusami po poprzednim wlascicielu, ale jak bedziesz mial taka opcje to bierz Portfolio bo jest najlepiej wyposazona u podstawy.
Portfolio ma dodatkowy chromowy element (po srodku) w przednim zderzaku u spodu (rzadko sie zdarza ale zdarza ze moze to byc po prostu Premium Lux z dokupionym aero visual pack).
Podstawowy trim - Luxury:Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z Jaguar Sequential Shift™ i JaguarDrive Selector™
- Jaguar Drive Control™ z trybem zimowym
- Tempomat z automatycznym ogranicznikiem prędkości
- System nawigacyjny
- Tylny system wspomagania parkowania ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie
- 18-calowe felgi aluminiowe Venus (modele z silnikiem Diesla)
- 19-calowe felgi aluminiowe Artura) model diesel S)
- Automatyczne reflektory i wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Jaguar Smart Key System™ z bezkluczykowym uruchamianiem
- Fotele przednie z elektryczną regulacją
- Składane tylne siedzenia z podziałem 60/40
- Połączona skóra licowa na okładzinach siedzeń
- Automatyczna klimatyzacja
- Oświetlenie wewnętrzne w kolorze niebieskim fosforowym
- Pełnokolorowy 7-calowy ekran dotykowy
- Nagłośnienie Jaguar z odtwarzaczem CD
- Bluetooth®
- Do wyboru trzy wersje kolorystyczne wnętrza
Specyfikacja trimu Premium Luxury to:Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z Jaguar Sequential Shift™ i JaguarDrive Selector™
- Jaguar Drive Control™ z trybem zimowym
- Tempomat z automatycznym ogranicznikiem prędkości
- Tylny system wspomagania parkowania ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie
- 19-calowe felgi aluminiowe Caravela (Diesel)
- 20-calowe felgi aluminiowe Senta (Diesel S)
- 20-calowe felgi aluminiowe Selena (V8)
- Podgrzewane, elektrycznie składane lusterka boczne i automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
- Automatyczne reflektory i wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Jaguar Smart Key System™ z bezkluczykowym uruchamianiem
- Fotele przednie z elektryczną regulacją i podgrzewaniem w 10/10 kierunkach z funkcją pamięci ustawień
- Podgrzewana przednia szyba
- System nawigacyjny
- Składane tylne siedzenia z podziałem 60/40
- Fotele obszyte skórą Softgrain, deska rozdzielcza i górne rolki drzwi
- Automatyczna klimatyzacja
- Oświetlenie wewnętrzne w kolorze niebieskim fosforowym
- Pełnokolorowy 7-calowy ekran dotykowy
- Nagłośnienie premium Jaguar 14 glosnikow, 320W z odtwarzaczem CD
- Bluetooth®
- Do wyboru trzy wersje kolorystyczne wnętrza
Za to Portfolio mialo wiekszosc bajerow w standardzie plus wlasnie zamiast 14 glosnikow z 320W naglosnienia z trimu PL, bylo 16 glosnikow z 440W Bowers & Wilkins (w pozniejszych wersiach Meridian z chyba 600W+). Osobiscie uwazam ze 320W w zupelnosci wystarczy. W zwyklym trimie Lux bodajze 8-10 glosnikow ale ile wattów to nie mam pojecia.
Nalezy pamietac ze czesto wersja Lux albo Premium Lux ma dodatkowe elementy z pakietu wyzej, bo ktos sobie w konfiguratorze takie zamowil za doplata.
Ponizej w zalaczniku daje broszure z roznymi modelami z tamtych lat jesli o XF X250 chodzi, mozesz sobie porownac
Jesli chodzi o spalanie - 3.0 V6 w Dieselu bez remapy mi srednio wychodzi 6.7 litra na setke w trasie/autostrady, 7 - 9.5 litra przy dynamicznej jezdzie badz jezdzie krotkiej po miescie.
Osobiscie po 3 latach posiadania... majac budzet do 100k zlotych, szukalbym XFR'a z V8. Majac 50k patrzylbym na 3.0 V6 w S'ce.
Jezdzac roznymi samochodami, teraz po 3 latach jezdzenia XF'em... czy zmienilbym Jaga na inny samochod? NIE, no chyba ze na innego Jaga
Powodzenia!