Witam,
Jako że lubię nietypowe modyfikacje, ale jednocześnie funkcjonalne, to wpadłem na pomysł zrobienia mechanizmu zamykania klapy bagażnika za pomocą przycisku.
Otwieranie jest fabryczne i działa zarówno z pilota, jak i z kabiny oraz klapy bagażnika, natomiast zamykać trzeba już ręcznie.
A nic nie stoi na przeszkodzie, aby takowy mechanizm zamykający klapę zrobić.
Pomysłów mam kilka, a samo zrobienie mechanizmy nie powinno być ani kosztowne, ani trudne w wykonaniu. Musi tylko zamykać klapę - a u mnie akurat jej zamknięcie nie wymaga dużej siły i "zatrzaskuje się" bardzo gładko.
Jeśli chodzi o kwestię umiejscowienia oraz rodzaju mechanizmu, to na przeszkodzie stoją mi obecnie tylko 2 problemy - nie wiem jak bezinwazyjnie zdjąć tapicerkę w bagażniku, aby zobaczyć mechanizm samej klapy oraz rodzaj mechanizmu, jaki zastosuję, gdyż nie wiem, jak to tam w środku wygląda.
Natomiast jeśli chodzi o sam mechanizm zamykania, to mam co najmniej 2 pomysły.
Pierwszy, to zastosowanie silniczka ze zwijarką - pasek będzie przymocowany do ramienia klapy i po naciśnięciu przycisku będzie on zwijał pasek z odpowiednią siłą i prędkością, aby zamknąć klapę. Zakończenie zamykania można rozwiązać na 2 sposoby - albo montując fizyczny przycisk wyłączający mechanizm, albo zastosować wyłącznik po przeciążeniu - wydaje mi się lepsze ze względu na bezpieczeństwo - jeśli wykryje opór, to przestaje zwijać, więc w przypadku, jeśli coś stanie na drodze klapy, to przestanie się zamykać, tak jak to jest zrobione w mechanizmach klap zamykanych automatycznie.
Druga opcja, to siłownik elektryczny. Tu wchodzą 2 opcje montażu. Albo siłownik będzie pchał ramię do zamknięcia, a po zamknięciu wracał do pozycji złożonej, albo będzie ciągnął klapę do zamknięcia.
W pierwszej opcji daje to możliwość ręcznego zamknięcia klapy oraz eliminuje problem komplikacji z otwieraniem - trzeba by było informować siłownik, że klapa się otwiera. Dlatego wydaje mi się lepszym rozwiązaniem.
dodatkową rzeczą, którą do całości dałoby się zastosować, to podłączenie się pod wiązkę sygnałową otwierania zamka klapy. Zastosowałbym mechanizm wykrywający, czy klapa jest otwarta - skoro komputer wie, że jest, to musi lecieć jakaś wiązka sygnałowa informująca o niezamkniętym bagażniku - i tu użyłbym przekaźnika uruchamianego tą wiązką, aby w przypadku, gdy klapa jest otwarta, pozwalał użyć impulsu otwierania zamka klapy do rozpoczęcia zamykania klapy. Wkońcu, mimo że bagażnik jest otwarty, to siłownik zamka klapy reaguje próbą otwarcia po naciśnięciu przycisku pilota/w kabinie. W ten sposób mógłbym jednym przyciskiem zarówno zamykać, jak i otwierać pokrywę.
Sam mechanizm nie będzie dla mnie większym problemem. Najpierw jednak muszę ogarnąć, jak się do tego dostać oraz, aby móc cokolwiek zrobić.
Jeśli ktoś dysponuje jakimiś schematami bagażnika, byłbym wdzięczny.