Autor Wątek: Elektrozawór płynu chłodniczego  (Przeczytany 2269 razy)

Offline Wojak

  • Aspirant
  • Wiadomości: 5
  • Kocham to forum
Elektrozawór płynu chłodniczego
« dnia: Październik 23, 2021, 22:41:12 pm »
Witam! Mam pytanie, gdzie jest elektrozawór płynu chłodniczego w xj6.40.r 91.3,2.bezn.? Przy malych obrorach silnika dmucha zimne powietrze, gdy dodaję gazu leci cieplejsze ale nie gorące.
« Ostatnia zmiana: Październik 23, 2021, 22:46:20 pm wysłana przez Wojak »

Offline wtom

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
  • wszystkie kotki s± fajne
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 24, 2021, 18:00:48 pm »
Nie ma czegoś takiego  ;D. Do 89 roku był stosowany zawór nagrzewnicy podciśnieniowy. Od 90 roku do 93 zrezygnowali z niego. Wrócił dopiero od 93 roku.
zobacz czy go masz na wężu od nagrzewnicy z króćca na końcu silnika do grodzi. Jak nie ma zaworu to masz problem z klapami HEVAC-a.

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 25, 2021, 00:04:28 am »
I pewnie motorek srodkowej klapki 'ubity', trzeba bedzie rozebrac, wymienic smar i powinno dzialac, ale tak jak wtom pisze w 91 nie bylo samego zaworu, dopiero w 93 wrócili do niego :)

Offline Wojak

  • Aspirant
  • Wiadomości: 5
  • Kocham to forum
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 25, 2021, 00:59:30 am »
Dziekuję chłopaki! A czy do tych klapek to dobiore sie od komory silnika, tam gdzie wchodzi i wychodzi waż z nagrzewnicy jest do odkręcenia soprej wielkosci pokrywa? Kurki, zrbili mi znajomi solidnie od podstaw  blachę i lakier ale nie mogę sie nim pocieszyć bo zimno.

Nie ma czegoś takiego  ;D. Do 89 roku był stosowany zawór nagrzewnicy podciśnieniowy. Od 90 roku do 93 zrezygnowali z niego. Wrócił dopiero od 93 roku.
zobacz czy go masz na wężu od nagrzewnicy z króćca na końcu silnika do grodzi. Jak nie ma zaworu to masz problem z klapami HEVAC-a.
Patrzylem, nie mam.
Czy ten motorek klapy jest mechaniczny?
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2021, 11:12:34 am wysłana przez MicGin »

Offline wtom

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
  • wszystkie kotki s± fajne
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 25, 2021, 07:37:45 am »
Są dwie klapy mieszające powietrze (górna i dolna), sterują nimi serwomotory z potencjometrami położenia po drugiej stronie osi.
Żeby sprawdzić czy grzeje w ogóle, to trzeba dać nawiew na szybę, max temp grzania i sterowanie manualne. Powinien wtedy przestawić nawiew na szybę i grzać na maxa. Jak tak się dzieje to sprawdziłeś wtedy 2 rzeczy: nagrzewnica drożna, działa podciśnieniowa klapa nawiewów centralnych na szybę, serwomotory pracują. Jak przestawisz z nawiewu na szybę w inną pozycję, to powinien wtedy grzać mocno nogi i na szybę. Jak dołem leci gorące a górą zimne, to zacięty górny serwomotor, jak grzeje górą a dołem zimne to zacięty dolny serwomotor. Pamiętaj, że podstawowo mieszaniem temperatury zajmują się serwomotory a rozpływem powietrza siłowniki podciśnieniowe.

Dziekuję chłopaki! A czy do tych klapek to dobiore sie od komory silnika, tam gdzie wchodzi i wychodzi waż z nagrzewnicy jest do odkręcenia soprej wielkosci pokrywa? Kurki, zrbili mi znajomi solidnie od podstaw  blachę i lakier ale nie mogę sie nim pocieszyć bo zimno.
ile wyniosło lakierowanie?
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2021, 11:13:27 am wysłana przez MicGin »

Offline Wojak

  • Aspirant
  • Wiadomości: 5
  • Kocham to forum
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 25, 2021, 13:03:17 pm »
Sprawdzę ale z tego co pamiętam to obojetne czy na szybę czy na nogi, jak jadę i sa obroty to leci cieplejsze jak sie zatrzymam ,mniejsze obroty silnika to dmucha zimne, nagrzewnicę plukałem dobrym plynem specjalnym dla ukladów chłodzenia ,dziwne bo jak w nią wlałam to weszło tylko 300ml. Myślalem że ma wiekszą pojemność, czyż by byla tak mała, czy jest jakaś wstępna. płyn byl w niej cala noc a potem pompka go w niej obracała z godzinę yroche wyoadlo syfu ale nie pomogło. Sprawdze jeszcze dokladnie to dmuchanie ale mam wrazenie ze pierwszy i drugi bieg nie działa tylko trzeci ten mocny i na szybę, na tym mocnym trzecim i na szybę objawy sa podobne ale jeszcze sie upewnię . Lakierowanie sporo ponieważ każda rdza byla wycinana i dorabiany z blachy idealnie ubytek i spawanie ciaglym spawem nie punktowo i malowanie tez w wewnatrz ,bagaznik, profile, komora silnika ,z wymina szyby przedniej i niektorymi elementami podwozia,luzy, 18 tys
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2021, 17:11:04 pm wysłana przez MicGin »

Offline wtom

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
  • wszystkie kotki s± fajne
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 25, 2021, 17:56:13 pm »
Wygląda na to, ża masz problem z panelem sterującym lub modułem wykonawczym, zacznij od porządku z nim, bo jak nie działa prawidłowo to takie efekty możesz mieć. Ponadto pamiętaj, że te auta nie miały filtra ppyłkowego więc po 30 latach możesz mieć gnój na nagrzewnicy  ;D
Tu masz procedurę sprawdzania HEVAC-a:
HVAC system try this test:-

With the engine up to normal operating temperature, set the
temperature control knob on the panel to ‘Full Cool’ in
‘Manual’ mode with the fan speed on ‘Defrost’ (nothing else
selected)

You should get:-

    Hot air at full volume out of the DEMIST vents
    Some air out of the SIDE face vents
    NO air out of the CENTRE face vents
    NO air out of the FOOTWELL vents

Turn the fan speed control to ‘High’.

After a delay of, perhaps, 45 seconds, you should get:-
5) NO air out of the DEMIST vents
6) Cold air out of the SIDE face vents
7) Cold air out of the CENTRE face vents
8) Cold air out of the FOOTWELL vents

Turn the temperature control knob to ‘Full Heat’

After a delay of, perhaps, 45 seconds, you should get:-
9) NO air out of the DEMIST vents
10) Hot air out of the SIDE face vents
11) NO air out of the CENTRE face vents
12) Hot air out of the FOOTWELL vents.

NOTES:

    The ‘45 seconds’ delay is to allow the ECU / system to
    react to the new selection - and to avoid ‘hunting’.
    You can REDUCE the temperature exiting the face level
    vents in relation to that exiting the footwell vents by
    moving the slider control from ‘hot’ (temperatures the same)
    to cold (face level cooler)
    You can introduce demisting by selecting the ‘AIR’ button
    on the panel
    You can alter the dehumidifying effect of the A/C by using
    the ‘raindrops’ buttons or cut out the A/C compressor
    completely by selecting ‘ECON’
    In ‘Auto’ mode (not ‘Manual’) the ECU varies the fan speed
    on ‘Low’ and ‘Medium’ only but not on ‘High’ or ‘Defrost’.
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2021, 18:40:23 pm wysłana przez wtom »

Offline Wojak

  • Aspirant
  • Wiadomości: 5
  • Kocham to forum
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 25, 2021, 23:34:45 pm »
O w mordę, ależ robota mi sie szykuje. Najgorsze ze nie nikogo kto by sie chcial przy takich pracach dłubać, najlepiej chyba jakiś elektronik samochodowy, najchetniej bym to wszystko przerobił na jakis prosty układ mechaniczny.
Czyli to oznacza ze będę musial jednak rozbierać deskę rozdzielczą?  Dzięki
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2021, 23:42:55 pm wysłana przez Wojak »

Offline wtom

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
  • wszystkie kotki s± fajne
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 26, 2021, 07:36:43 am »
Brak nawiewów na pozycjach low, medium -> do sprawdzenia tranzystory na wentylatorach (padały), lub sam panel sterujący jest uszkodzony. Aby dobrze przeserwisować HEVAC-a najlepiej zdjąć deskę, co nie jest trudne i czasochłonne.

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 26, 2021, 08:44:21 am »
Tranzystory Darlington w nawiewach na pewno do wymiany więc oba nawiewy i tak masz do wyciągnięcia jak pisze wtom wyżej. Jak wyciągniesz i rozbiezesz to będziesz wiedział co wylutowac, same tranzystory kosztują grosze. Do silniczków klapy dostaniesz się bez rozbierania pół auta, górny który pewnie jest do serwisu siedzi za poduszką pasażera, dostaniesz się bodajże od dołu, jakkolwiek już nie pamiętam za dobrze. Zazwyczaj sam silniczek działa, ale wysycha w środku smar na kamień i temu przestaje działać. Jak panel walnięty to raczej tylko wymiana na inny używany, jakkolwiek nie są jakoś specjalnie drogie też.

Offline Wojak

  • Aspirant
  • Wiadomości: 5
  • Kocham to forum
Odp: Elektrozawór płynu chłodniczego
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 28, 2021, 23:31:00 pm »
Dzięki Panowie pasjonaci Dżaga jak ja, tylko że moja wiedza o elektronice do bani. Problem nie w kosztach bo chetnię zapłacę ale żeby to zrobil ktoś kto się zna i zrobi. A bardzo mi na tym zależy zresztą i na wszystkim żeby dzialało bo to auto z zamiłowania dla mnie nie na handel. Może znacie kogoś kto by odpowiedzialnie to zrobił. Jestem z okolic Lowicza, Warszawy, Lodzi ale podjadę gdzie trzeba, sam chyba polegnę