Wymieniałem ostatnio w moim XJ40 1993 silowniki maski i klapy.
Jako, ze oryginalne firmy Stabilus, kosztuja 120 zl sztuka, postanowiłem poszukać tańszej alternatywy.
Opłacało się je wymienic po 25 latach (u mnie były jeszcze oryginalne), ponieważ zarowno klapa jak i maska podnosza sie za pomoca siłowników samoczynnie po lekkim podniesieniu ręką, na starych trzeba bylo wlasnorecznie podnosić klapę i maskę do samej góry.
Podziełę się wiec efektami.
Maska silnika:
Oryginalny siłownik:
Stabilus siła 380N długość 398mm skok 155mm, cena 120 zł
Zamiennik:
Audi A6, Audi 100 C4 Sedan 1994.06 - 1997.08 klapa bagażnika - sedan
długość: 402 mm
Skok: 160 mm
Siła 390 N
Cena 18zł, pasuje idealnie jak fabryczny, pasuje na oryginalne mocowania, działa idealnie wyhamowywuje klape przed maksymalnym otwarciem.
Klapa bagażnika:
Oryginalny siłownik:
Stabilus siła 230N długość 475mm cena 120 zł
Zamiennik:
KIA PICANTO 2004-2011 Siłownik klapy bagażnika
Długość: 480 mm, siła wyrzutu: 335 N
Cena 18,50 zł, pasuje idealnie jak fabryczny, pasuje na oryginalne mocowania, działa idealnie wyhamowywuje klape przed maksymalnym otwarciem. JEST JEDNAK MOCNIEJSZY OD FABRYCZNEGO, wiec klapa troche ciezej (ale w granicach rozsadku) sie zamyka. Należy też wspomnieć, iż moze sie jego siła negatywnie odbić na mocowaniach dolnych do karoseri, ja jednak nie zauwazyłem aby mocowania pracowały przy zamykaniu, jednak wspominam o różnicy w siłe aby każdy mogł podjąć racjonalna decyzje.
Siłowniki klapy zastosowałem mocniejsze z premedytacja, ponieważ zakładam, iż klape otwiera sie czesciej (chociaż nie wiem bo to Jaguar, wiec moze i pod maske zagląda się cześciej
), i silowniki za 18 zł stracą szybko cześć swojej "mocy".
Jeszcze jedna uwaga. Siłowniki montujemy dokładnie tą samą strona jak były zamocowane fabrycznie, obrócenie siłownika powoduje całkowitą zmianę charakterystyki jego działania.