Witam, opiszę swoją udaną naprawę climatronica w x-type 2.0 r.2006, 130 KM. Od jakiegoś czasu po włączeniu klimy pojawiał się problem temperatury. Wiało zimnym, albo ciepłym, pośrednie opcje nie istniały. Jeżeli zaczęło wiać zimnym , nawet ustawienie na HI nie powodowało żadnych zmian, adekwatnie kiedy zaczęło wiać gorącym. W żaden sposób, nie można było regulować temperatury. Czasami po włączeniu zapł anu było było słychać charakterystyczny stuk spod deski rozdzielczej. Pomoc nadeszła z angielskiego forum jaguara. Problem tkwił w silniczkach klap nawiewu, a konkretnie w jednym ( na schemacie oznaczony nr 4 ). Silnik miał uszkodzoną plastikową przekładnię zębatą i nie sterował uchylaniem klapy mieszania powietrza. Jeżeli macie jakiekolwiek problemy z klimą, po sprawdzeniu czynnika chłodzącego, sprężarki, przewodów, itp., czyli podzespołów pod maską pojazdu proponuję zainteresować się zespołem silników sterujących klapami nawiewu. Znajdują się pod deska, po prawej stronie tunelu nawiewu (patrząc z fotela kierowcy). Widać je dopiero po zdemontowaniu i wyciągnięciu schowka pasażera. Sprawa demontażu banalnie prosta : dwie śruby torx 20 od góry, 2 śruby torx 25 w ścianie tylnej schowka i trzy śruby od dołu schowka. Silniczki są widoczne po lewej „jamy” po schowku. Każdy z nich służy do czego innego ( patrz tabelka po angielsku na schemacie), aczkolwiek z oznaczeń wygląda, że są identyczne. Opisane objawy wskazywały na silniczek położony najniżej w zestawie. Demontaż prosty- trzy śruby torx 20, wypięcie wtyczki. Po wyjęciu należy sprawdzić dwie rzeczy: wizualnie gniazdo w tunelu , czy nie jest wyrobione oraz sam silnik. W moim przypadku, mogłem obrócić trzpień napędzający. Słuchać był dziwny dźwięk chrupania. Sprawny raczej nie powinien pozwolić się obrócić, obraca go jedynie wewnętrzny silnik elektryczny w nim umieszczony. Kiedy zauważycie wyrobione gniazdo w tunelu, można podejrzewać, że tu leży przyczyna. A przy tym, jeżeli silnik jest sprawny ( podpięty pod wtyczkę przy zmianie temperatury na panelu się obraca), najprawdopodobniej sprawę załatwi kropla kleju superglue, która po wyschnięciu trwale zespoli trzpień obracający z gniazdem w tunelu. W moim przypadku musiałem rozebrać silniczek. Obudowa składa się z trzech części. Górna i dolna ma po 4 zatrzaski w obudowie. Zespół plastikowych przekładni znajduje się w części od strony wystającego trzpienia. Po rozłożeniu stwierdziłem wyłamanie zęba w jednym kole. To uniemożliwiało sterowaniem klapy. Kupiłem na allegro jeden taki silnik za 15 zł, wymontowałem interesujące mnie koło i wymieniłem w swoim. Opcja druga, wymienić silniczek w całości. Po tym, złożyłem wszystko i..... zadziałało! Prosta naprawa, a myślę, że w warsztacie byłaby bezcenna. Dlatego postanowiłem zredagować ten post. Jedna bardzo ważna uwaga i ostrzeżenie. Gniazdo w tunelu można obrócić odpowiednio dobranym śrubokrętem o ok. 90 stopni. Wtedy macie pewność, że mechanizm klapy znadujacy się w tunelu jest OK. Proszę to robić delikatnie i z wyczuciem, absolutnie nie dociskać śrubokręta z gniazdem do ściany tunelu. Jeżeli przesadzicie, gniazdo wpadnie do tunelu i zrobi się potężny ZONK, i możecie sobie z tym sami nie poradzić. Podobnie z czuciem musicie pasować trzpień z gniazdem przy montażu, nic na siłę, bo także możecie wepchnąć gniazdo do tunelu. Do postu załączam schemat, zdjęcia i odnośniki do angielskich tropów w tym temacie. Pzdr
https://www.jaguarforums.com/forum/x-type-x400-14/defroster-blows-cold-127794/ https://www.jaguarforums.com/forum/x-type-x400-14/no-heat-floor-vents-107254/