Autor Wątek: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto  (Przeczytany 1526 razy)

Offline maker555

  • Aspirant
  • Wiadomości: 4
  • Kocham to forum
Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« dnia: Czerwiec 05, 2020, 19:39:07 pm »
Dzień dobry;

Jestem z Gdańska. Mam Jaguara X-Type 3.0; 4x4; 2006r. wersja USA. I mam problemy z elektryką.

Szukam fachowca typowo od tego modelu, najlepiej w Trójmieście. Kogoś, kto zna problemy i kto może mieć odpowiednie oprogramowanie.

Auto przywiezione zostało z USA praktycznie jako nowe, cały czas mniej więcej w jednych rękach (w rodzinie). Aktualnie przebieg poniżej 200 tys.km.

Po wizycie w przypadkowym warsztacie zaczęły się problemy z elektryką. Zostały wyeliminowane, ale po pewnym czasie powstał problem z wentylatorami, które kręcą się z pełną mocą od razu po odpaleniu zapłonu.

Kilka lat temu w w/w przypadkowym warsztacie, zasugerowano wymianę automatycznej skrzyni biegów. Skrzynia została wymieniona (niepotrzebnie bo raczej chodziło o sterownik),  i zaczęły się problemy. Powstała teoria, że podczas wymiany skrzyni uszkodzono jakąś wiązkę elektryczną. W innym warsztacie problemy zostały wyeliminowane ale po jakimś czasie zaczęły kręcić się wentylatory. W kolejnym warsztacie zasugerowano przejrzenie instalacji i pozbycie się ewentualnych “obejść”.

Osobiście prowadzę w Trójmieście sklep z częściami motoryzacyjnymi, mam też pod ręką warsztat. Mój mechanik przejrzał wiązki i uważa, że są one w porządku. Sam nie mogę tego stwierdzić. W każdym razie problem ze sterowaniem wentylatorów wciąż jest.

Ostatnio pojawiła się kolejna teoria, że podczas wymiany skrzyni itp. wgrano jakiś inny Soft, który nie zagrał z autem i spowodował zakłócenia instalacji, błąd głównego komputera... Czy jest to możliwe? Zwłaszcza, że wersja jest amerykańska i oprogramowanie może różnić się od europejskiego. Wiem, że takie problemy występują w innych markach.

Tak czy siak, czy jest ktoś kto zna te auta i będzie wiedział gdzie szukać problemów?

Pozdrawiam!
Maker555

Offline sobrus

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 796
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 05, 2020, 22:01:03 pm »
Wentylatory kręcą się niezależnie od temperatury którą pokazuje ECU?
X-Type 3.0, Rover 416Si

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 878
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 05, 2020, 23:28:11 pm »
Tam nie ma rocket science - Wiązka wentylatorów to dwa plusy, minus, wiatraki i jeden przewód idący z ECU.
Na tym przewodzie jest sterowanie PWM - zapewne im większe wypełnienie, tym wyższa oczekiwana prędkość wiatraków. Zapewne też, po odłączeniu tego jednego przewodu, wiatraki nie mają prawa się kręcić. Jeśli się kręcą to świadczy to o uszkodzeniu modułu, który nim steruje.
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

Offline sobrus

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 796
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 06, 2020, 08:35:13 am »
Może być jeszcze uszkodzony czujnik temperatury cieczy chłodzącej.
X-Type 3.0, Rover 416Si

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 878
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 06, 2020, 21:57:26 pm »
sobrus, to by było po wskazaniu widać - to ten sam czujnik.
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

Offline sobrus

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 796
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 06, 2020, 22:14:10 pm »
Acha, dobrze wiedzieć.  :-super W Roverze były dwa.
X-Type 3.0, Rover 416Si

Offline szpadel68

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 202
  • DIAGNOSTYKA LandRover Jaguar Fiat Nissan VW TOYOTA
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 20, 2020, 14:29:31 pm »
Tam nie ma rocket science - Wiązka wentylatorów to dwa plusy, minus, wiatraki i jeden przewód idący z ECU.
Na tym przewodzie jest sterowanie PWM - zapewne im większe wypełnienie, tym wyższa oczekiwana prędkość wiatraków. Zapewne też, po odłączeniu tego jednego przewodu, wiatraki nie mają prawa się kręcić. Jeśli się kręcą to świadczy to o uszkodzeniu modułu, który nim steruje.

Laickie pytanie, czy ów moduł można obmierzyć w jakiś sposób i stwierdzić jego uszkodzenie lub nie, oprócz rzecz jasna testu z przewodem?

Pzdr.

P.S. Z czystej elektroniki wynikło by że tak ale to wiadomo...
Jaguar X-Type 2.0 D (115kW) Estate (SPRZEDAM)
Peugeot 407 1.6 HDi (jest)
TOYOTA RAV4 2.0 4x4 SXA10L (jest)
Citroen C8 2.0 HDi Exclusive (jest)
Fiat Barchetta 1.8 16v (SPRZEDAM)
Jeep Grand Cherokee 5.2 (BY£)
VW Golf IV GTi 1.8T (162kW) (BY£)
...

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 878
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 20, 2020, 22:43:11 pm »
Wedle mojej wiedzy, to PWM na wejściu, PWM na wyjściu. Podajesz odpowiedni sygnał na wejście, i mierzysz skuteczne napięcie na wyjściu i gotowe. Oczywiście najlepiej też wykonać test pod obciążeniem czyli na samych wiatrakach.
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG