Dział Techniczny > X-TYPE (2001-2010)
X-TYPE 2.5, szarpanie przy na LPG
zielokpl:
Cześć,
Od roku mam gaz BRC z lubryfikacją w moim X-TYPE 2.5 aut. 2005r, obecnie 89 tys. przebiegu. Po zakupie w (08.2019) wymieniłem świece na NGK i zrobiłem kompletny przegląd filtrowo olejowy wraz z wymianą na filtr powietrza K&N(nie stożek). Świece mają obecnie ok. 14 tys przebiegu. W związku z tym, że jeździłem głównie po mieście to nie zauważałem problemu, lecz odkąd zacząłem jeździć w trasie i poza terenem zabudowanym to zacząłem dostrzegać następujący problem:
Samochód szarpie na 4 i 5 biegu podczas przyśpieszania (bez kick down’a) w zakresie 1250-2200 RPM oraz ok. 2900-3300 RPM. Problem szczególnie nasila się, gdy w aucie jest komplet pasażerów lub podjeżdża się pod górę. Szarpanie nie występuje w żadnym zakresie obrotów na benzynie, lecz wyłącznie NA GAZIE.
Mój serwisant gazu, któremu wysłałem poniższe artykuły twierdzi, że problem dotyczy świec:
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,29161.15.html?PHPSESSID=34cced502fff6bc89bba25b5ac6e90fa
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php?topic=29660.0
,,Z obu art. Wynika jedno wymiana świec i zmniejszenie przerw na 0,9. Tak się stosuje jeśli świeca fabrycznie ma przerwę do 0,9 zmniejsza się ją do 0,7 natomiast jeśli ma powyżej 1 to zmniejszamy do 0,9.No i standard ford tylko dobrze chodzi na motokraftach. Jak dla mnie przy przyspieszaniu wypada zapłon."
Czy ma lub miał ktoś podobne doświadczenia i może mi doradzić?
Pozdrawiam,
Mateusz
KoloRZ:
Cześć,
Jak sam zauważyłeś trochę na ten temat na forum zostało już napisane i nie widzę potrzeby aby zakładać kolejny wątek.
13 dni temu w wątku:
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,35939.0.html
Zacząłem dyskusję dokładnie na ten sam temat.
Generalnie szarpanie na LPG jest wynikiem wypadania zapłonów.
Zapłon wypada bo masz:
1. Kiepskie świece -raczej chodzi o zużycie. Nowe świece niezależnie od producenta będą okej ale nie na 100000km. Jedne zużyją się szybciej drugie wolniej. Z moich dotychczasowych doświadczeń i wiedzy bardziej doświadczonych wynika że faktycznie najlepiej sprawdzają się irydowe Denso. Motocrafty też są bardzo okej a ja osobiście polecam oryginały Jaguar. W specjalistycznym sklepie v12 znajdziesz je w bardzo dobrej cenie.
2. Kiepskie cewki - na benzynie z reguły cewka działa lub nie. W przypadku pracy na LPG cewka musi wytworzyć dużo większe napięcie aby nastąpił przeskok iskry. To powoduje że nie każdy zapłon się "udaje". Nagminnie stosowaną na to receptą jest zmniejszenie przerwy na świecy do 0,7 - 0,8 mm. Mniejszy dystans ułatwia przeskoczenie iskry przy znacznie mniejszym napięciu cewki.
3. Świece pływają w oleju z powodu nieszczelności wewnętrznej pokrywy zaworów. Najprawdopodobniej to było przyczyną misfire u mnie. Jednak jak sam zauważyłeś nie czasem nie tak prosto wywołać wypadanie zapłonu. Gdy jeżdżę po mieście i nawet w niedalekiej okolicy nigdy nie miałem takiego problemu. U mnie problem najczęściej pojawiał się po np godzinnej jeździe autostradą i zjechaniu na krętą górską drogę. Uszczelniłem pokrywę, świece są suche i na razie nie przerywa, więc jeżdżę i obserwuje. Po dłuższej trasie się okaże.
4. Nieszczelności w układzie dolotowym. Wg mnie ten problem nie dotyczy jednak Ciebie. W przypadku nieszczelności szarpanie silnika pojawia się już bez nadmiernego obciążania silnika tj na 2 czy 3 biegu. Opisany przez Ciebie problem dotyczy wypadania zapłonów pod dużym obciążeniem na LPG i z pewnością jest związany z jakąś niedoskonałością w układzie zapłonowym.
Powodzenia.
sztandi7:
Jakiekolwiek błędy się wyświetlają? Czy to samo się dzieje na benzynie? Jaki to model świec NGK?
zielokpl:
@KoloRZ - dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Mam jedną nie oryginalną cewkę, więc postaram się ją zamienić na oryginał i kupić oryginalne świece o których mówiłeś.
To te, tak?
https://sklep.v12.com.pl/swieca-zaplonowa-c2s46895.html
@KoloRZ - Orientujesz się jaka przerwa w nich występuje?
Zapomniałem dodać, że w tamtym tygodniu gazownik w ramach gwarancji wymienił mi wtryski LPG żeby wykluczyć problem i oprócz tego, że samochód nieco szybciej reaguje na pedał gazu to nic w kwestii szarpania się nie zmieniło.
@sztandi7 - niestety modelu świec nie znam. Jedyny błąd jaki się wyświetlał to P0191 ale gazownik sprawił, że kasuje się na bieżąco(przez komputer lpg?). Błąd ten nie wyskakiwał w momencie, gdy było szarpanie, lecz podczas jazdy w mieście. Na trasie nie wyświetlał się wcale.
Orientuje się ktoś może kto jest producentem tych oryginalnych cewek?
https://sklep.v12.com.pl/cewka-zaplonowa-c2s42673.html
Driv3rrrr:
Cewki możesz z Delphi kupić a świece oryginał albo Denso IK20 dedykowane pod ten silnik
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej