Dział Techniczny > XF (2008 - obecnie)
Jakieś dobre pomysły na opony zimowe? 245/45/18
milet:
--- Cytat: wierciu w Grudzień 02, 2018, 22:03:22 pm ---
To jest akurat bzdura co piszesz.
Polskie przepisy prawa nie zabraniają użytkowania różnych opon w samochodzie, o ile na jednej osi ogumienie będzie identyczne, czyli posiadające zgodne elementy:
- model;
- wzór bieżnika opony;
- rozmiar opony (szerokość oraz wysokość profilu);
- indeksy prędkości oraz nośności;
- stan zużycia (głębokość bieżnika).
* z kodeksu drogowego
Opony o różnej szerokości stosują się nawet w samochodach fabrycznie nowych o zwiększonej mocy.
Także nie komentuj jak nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz.
--- Koniec cytatu ---
1. Oczywiście, że stosuje się opony o różnej szerokości, np. w XFR. Ale on jest do tych opon homologowany.
2. Nie istnieje "Kodeks Drogowy". W miarę cytujesz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, gdzie, istotnie, jest napisane:
-----------------------------------------------------------------------------
7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się
opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie
wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
-------------------------------------------------------------------------------
Ale z tego, że w rozporządzeniu jest napisane, w jakie opony samochód NIE MOŻE być wyposażony nie wynika, że nie mogą istnieć inne ograniczenia. Nie chce mi się w tej chwili szukać przepisów o homologacji - tam byłaby definitywna odpowiedź.
Zastanów się zresztą sam logicznie: wg Twojej teorii nie ma przeciwwskazań do założenia w XF-ie 13" 175 - a bardzo jestem ciekaw, jak daleko być na takich kołach dojechał... Ba, Ty mógłbyś nawet mieć z przodu 13" 175 a z tyłu 21" 275...
3. Jak piszą koledzy wyżej różny obwód kół może powodować problemy z ESP i przekłamania odczytu prędkościomierza.
4. Polska to Polska - przepisy przepisami a życie sobie. Na pewno będą (o ile już ich nie ma) ubezpieczyciele, którzy będą odmawiać wypłaty odszkodowania za kolizję na śniegu bez zimowych opon - choć przecież OBOWIĄZKU stosowania opon zimowych nie ma. Ale prawnik w sądzie przedstawi biegłego, który stwierdzi, że brak opon zimowych był zaniedbaniem, miał wpływ etc. Z różną wielkością opon może być tak samo - aha, wielkość nie zgadza się z przewidzianą przez producenta? No to nici z AC...
W związku z tym uważam, że lepiej wydać kilkaset góra złotych więcej, niż potem biegać po sądach. Taki mam pogląd.
sobrus:
Dla samego problemu z ESP nie zaryzykowałbym.
Patrząc na wyliczenia kolegi powyżej pomiędzy 225 a 245 jest różncia 6%.
To znaczy że przednie koła będą kręcić się 6% szybciej niż tylne bez żadnego uślizgu.
Dla komputera będzie idealnie dopiero przy 6% uślizgu tylnych kół. Wspaniałe na zimę :-chyt
Ponadto jeśli mamy to szczęście mieć napęd AWD to w ten sposób zajeździmy centralny dyferencjał.
wierciu:
Ale szerokość opony nie ma żadnego wpływu na ESP. Jeśli już do faktycznie jej wysokość. Także nie ma żadnego wpływu czy 225 czy 245. Ale faktycznie zgadzam się, że zakładanie różnych profili jest błędem.
Ale ja się nie pytam cały czas o profil tylko o szerokość
245/40 na tył i 225/40 przód!!
Robertleniwiec48:
Przednia oś pokona 13 km więcej na 500 km
Tire Size Comparison
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
245/40-18 98mm 327mm 653mm 2052mm 487 0.0%
225/40-18 90mm 319mm 637mm 2002mm 500 -2.4% a tylnia już cie oszukuje o 17 km na 500km względem prędkości na prawidłowych gumach Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
245/45-18 110mm 339mm 678mm 2129mm 470 0.0%
245/40-18 98mm 327mm 653mm 2052mm 487 -3.6% powinienes załozyć na tył 245/45 /18 na przòd 225/50/18 gdzie ròznica jest 0.7 % a nie gumy 225/40/18 bo ròznica jest 6%
sobrus:
--- Cytat: wierciu w Grudzień 04, 2018, 10:45:56 am ---Ale szerokość opony nie ma żadnego wpływu na ESP. Jeśli już do faktycznie jej wysokość. Także nie ma żadnego wpływu czy 225 czy 245. Ale faktycznie zgadzam się, że zakładanie różnych profili jest błędem.
Ale ja się nie pytam cały czas o profil tylko o szerokość
245/40 na tył i 225/40 przód!!
--- Koniec cytatu ---
I to właśnie błąd, że nie pytasz o profil :)
Nieważna jest szerokosć ani wysokość, ale obwód opony.
Szerokość zmienia obwód, ponieważ profil jest określeniem procentowym szerokości (40 oznacza 40% szerokości).
Zwiększając szerokość musisz zmniejszyć profil, aby obwód był stały.
Na tył powinny iść 245/37/R18 żeby było OK.
245/40/R18 i 225/40/R18 nie mają ani tego samego obwodu, ani "wysokości", ani szerokości.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej