Tankuje verve 98 , w innych autach mam wrażenie ze silnik ciszej pracuje. W starym Peugeocie przeczyścił mi wtryskiwacze chyba bo na 95 czasem szarpał a na vervie 98 po kilku tankowaniach przestał. W xjr Nie mam porównania bo od początku jeżdżę na 98.
Liczba oktanowa mówi nam o odporności na spalanie stukowe (nierównomierne spalanie w komorze) a nie jak większość osób uważa o mocy jaką uzyskujemy z takiego paliwa.
Im wyższa liczba oktanowa, tym większa odporność na to zjawisko, bo takie paliwo spala się łagodniej. Lepiej więc tankować paliwo o tak niskiej liczbie oktanów jak dopuszcza producent.
Paliwo o wysokiej liczbie oktanów zalecane jest do samochodów o większym stopniu sprężania gdzie może właśnie wystąpić spalanie stukowe (detonacyjne).
Tankowanie paliwa o wyższej liczbie oktanów niż zaleca producent nie ma większego sensu. Co więcej, spalanie samochodu i osiągi powinny być gorsze na paliwie Pb98 niż na 95 - mówimy tu o silnikach, dla których producent zaleca paliwo Pb95. W internecie łatwo znaleźć opinie zdziwionych osób, które zauważyły, że tankując 98 uzyskują gorsze wyniki spalania.
Nie wiem jak się to ma do paliwa Orlen Verva, PB Ultimate i Shell V-Power, bo tam producenci stosują jakieś dodatki, które mogą tą moc lekko podnieść, ale trudno powiedzieć czy jest to opłacalne i lepsze dla samochodu. Należałoby poszukać jakichś testów z hamowni tych paliw. Kilka lat temu zatankowałem w Niemczech V-Power, która u nich miała 100 oktanów a nie jak u nas 99 i czułem wyraźną różnice na plus (no chyba, że taka siła autosugestii).
Widać w dużym stopniu jest to po prostu marketing. Producenci wyciągają z ludzi kasę.