Autor Wątek: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale  (Przeczytany 7129 razy)

Online Ojciec

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 292
Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« dnia: Luty 20, 2016, 21:45:14 pm »
Niedługo będę wymieniał olej w skrzyni i w dyferencjale.
Domyślam się ze w obu miejscach jest śruba po odkryciu której spuszcze olej.
Czy jest tam też jakaś uszczelka? Chciałbym je też od razu wymienić.

1992r - Jaguar XJR6 4.0
1988r - Jaguar XJS 5.3 V12

Online Jaguar XJ6

  • Moderator "Kotek miesiąca"
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.008
  • Niedrzwica Du¿a/Lublin
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 21, 2016, 23:20:14 pm »
W skrzyni masz normalnie śrubę do spuszczenia oleju , potem odkręcasz te chwytaki co są dookoła misy ( uprzednio odkręcając rurkę od bagnetu oleju ) , i ściągasz ją razem z uszczelka ( pamiętaj o dokładnym wyczyszczeniu tych 2 magnesów przyczepionych do misy ) . Potem odkręcasz filtr ( uważaj , żeby go nie przechylić przy zdejmowaniu , bo trochę oleju w nim zawsze jest ) . Jeśli zakupisz filtr do skrzyni oryginalny , to powinieneś w komplecie otrzymać uszczelkę misy i O-ring do filtra  . Co do dyferencjały , to nigdy się nim nie interesowałem ( powinna tam być śruba spustowa na samym dole i w połowie wlewowa ) , dyfer duży nie jest , więc pewnie będzie widać jak na dłoni te śruby .
Jaguar XJ6 1994r. 3.2L by³
Jaguar X350 Super V8 4.2L jest

 


E-mail do konkursu ,, Kotek Miesi±ca '' (  konkurs@jaguarclubpoland.net )

Online Ojciec

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 292
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 22, 2016, 09:44:31 am »
Dzięki  za info. Jakoś to ogarnę.
1992r - Jaguar XJR6 4.0
1988r - Jaguar XJS 5.3 V12

Online Ojciec

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 292
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 05, 2016, 15:59:54 pm »
Mam jeszcze szybkie pytanie co do wymiany oleju w skrzyni. Z tego co wiem w skrzyni występuje coś takiego jak kosz sprzęgłowy / sprzęgło wiskotyczne. Jak z tego spuścić olej i później wlać nowy?
1992r - Jaguar XJR6 4.0
1988r - Jaguar XJS 5.3 V12

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 06, 2016, 01:16:02 am »
Rozkrecajac cala skrzynie tylko. Generalnie spuszczasz co sie da, dolewasz dokladnie tyle ile spusciles, jezdzisz 500km i mozesz olej ponownie zmienic. W ten sposob powinienes wiekszosc oleju miec nowego, jak bardzo chcesz przy okolo piatym podejsciu powinienes miec 95% nowego oleju :)

Online Ojciec

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 292
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 06, 2016, 10:01:53 am »
Czyli rozumiem że w koszu sprzęgłowym nie ma żadnego korka spustowego?
Wczoraj jak rozmawiałem z moim mechanikiem to powiedział że kiedyś w jakimś aucie jak zmienił olej w automacie to w koszu sprzęgłowym była śrubka i po jej odkręceniu cały olej wyleciał. Później kosz sprzęgłowy samoczynnie się napełnił przy zalewaniu skrzyni.
Ów mechanik prosił aby dopytał jak to jest w jaguarze  w skrzyni 4HP24 (tak co by nie było trzeba no nowo ameryki odkrywać przy wymianie)
1992r - Jaguar XJR6 4.0
1988r - Jaguar XJS 5.3 V12

Offline Zatoichi

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 46
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 06, 2016, 16:13:20 pm »
W mercedesie W124 (podejrzewam, że w kilku innych starych modelach mercedesa również) jest śruba umożliwiająca spuszczenie oleju z konwertera. W ten sposób przy statycznej wymianie można spuścić większość oleju - ten znajdujący się w skrzyni i ten znajdujący się w konwerterze. W autach, w których nie ma możliwości spuszczenia oleju z konwertera wymianę całości oleju gwarantuje tylko tzw. wymiana dynamiczna - w uproszczeniu jest to "przepompowanie". Koszt wymiany dynamicznej - zazwyczaj powyżej 1 tys zł. Robią to warsztaty specjalizujące się w ASB.

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 06, 2016, 16:35:31 pm »
Teoretycznie i czytalem ze tak sporo ludzi robi, odkrecasz rury od chlodniczki oleju, kierujesz do jakiegos pojemnika i odpalasz auto, powinno wiekszosc oleju zostac wypompowane. Oczywiscie nie przesadzac z czasem pracy skrzyni bez oleju :) Dolewasz i powtarzasz az olej bedzie ladny rozowy.

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 06, 2016, 16:42:24 pm »
Zasada jest taka - patrzymy ile producent zaleca oleju przy wymianie. Jeśli jest to np 8l to nie spuszczamy na raz tych 8l. Robimy sobie 2 tury - raz 4l spuszczamy i zalewamy. Później drugi raz spuszczamy 4l i zalewamy. I tak do momentu aż nam poleci świeży olej
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline Lipa

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 38
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 17, 2017, 12:05:18 pm »
Ma ktoś z was może wideo albo jakieś zdjęcia z przebiegu takiego zabiegu?
XJ40 1991 Sovereign
F-Type 2016 S AWD

Online Jaguar XJ6

  • Moderator "Kotek miesiąca"
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.008
  • Niedrzwica Du¿a/Lublin
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 23, 2017, 22:25:34 pm »
Wymiana oleju w skrzyni jest bardzo prosta , żadne wideo nie jest potrzebne , jeśli ktoś potrafi użyć kluczy. Krótki opis w punktach dla początkujących :

1. Wchodzisz pod auto i szukasz misy olejowej skrzyni
2. Na misie jest płaska śruba typu ampul
3. Odkręcasz ją i czekasz aż zleci cały olej ( trzeba to robić na ciepłej skrzyni , czyli najlepiej po jakiejś krótkiej trasie)
4. Potem odkręcasz rurkę bagnety ( troszkę oleju w niej będzie , trzeba uważać , żeby się nim nie zalać )
5. Odkręcasz śruby dookoła misy i ściągasz ją
6. Czyścisz misę i magnesy które odpowiadają za wyłapywanie metalowego pyłu powstałego podczas naturalnego zużywania się skrzyni ( po magnesach dowiesz się w jakim stanie masz skrzynie i czy pracuje prawidłowo , jeśli są prawie czyste to OK , ale jeśli mają zamiast czarnego szlamu widoczne opiłki, to znaczy że skrzynia się powoli kończy )
7. Po wyczyszczeniu misy i magnesów , wymieniasz uszczelkę
8. Zabierasz się za filtr , trzyma się na 3 śrubach ( nie pamiętam , czy torx , czy ampul , ale sam zobaczysz)
9. Odkręcasz filtr uważając , żeby się zbytnio przy zdejmowaniu nie przechylił , bo inaczej zaleje cie olejem.
10. Do filtra masz dołączony o-ring , zakładasz go , a filtr mocujesz tak samo jak zdejmowałeś stary
11. Zakładasz miskę i przykręcasz ( nie dokręcasz śrub na chama , tylko z wyczuciem )
12. Przykręcasz rurkę  bagnetu
13. Zalewasz skrzynie odpowiednim olejem (na bagnecie masz napisane Dexron IID) na początek 4L
14. Odpalasz auto i wrzucasz wszystkie przełożenia , tak aby olej mógł dobrze rozejść się po skrzyni
15. Na włączonym silniku sprawdzasz stan ( na bagnecie jest podziałka zimno i ciepło , czyli poziom na zimnej i rozgrzanej skrzyni)
16. Jeśli poziom oleju jest nie wystarczający dolewasz , ale lepiej jednorazowo nie więcej niż 100ml , żeby nie przesadzić
17. Po rozgrzaniu skrzyni po jeździe sprawdzasz stan oleju i w razie potrzeby dolewasz ( generalnie przy wymianie wlewa się 4,3 L oleju , ale wszytko zależy od tego ile oleju zleci z konwertera, czasem może to być więcej , czasem mniej)



Tyle jeśli chodzi o zmianę oleju w skrzyni w XJ40.
Jaguar XJ6 1994r. 3.2L by³
Jaguar X350 Super V8 4.2L jest

 


E-mail do konkursu ,, Kotek Miesi±ca '' (  konkurs@jaguarclubpoland.net )

Offline jarek-jerryjag

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 285
  • Ja kochaminienawidze Jaga to jest jedno s³owo
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 28, 2017, 01:12:13 am »
Jaguar xj6 masz racje  . Jednak  lepiej kupić  wyciągarkę  oleju  . to jest taka popma która robi podciśnienie i  wyciąga olej  ( zresztą  nowe auta  tylko to stosują bo już nie ma korków do spuszczania oleju ftyp i podobne). Olej w skrzyniach xj40 i starszych powinno sie wymieniać  co chyba 60 tyś mil - fabryka .
 Oczywiście  mówimy też o wymianie filtra .
 Problem ze jak  skrzynia  jak jest serwisowana to niby jest ok . Ja zacząłem zmieniać przez wyssanie oleju ze skrzyni rurką bagnetu. co 5 tys mil   czyli jak zmieniam olej w silniku to też  wysysam 3 litry oleju ze skrzyni  i tyle dolewam.
 Uważam ze to jest najlepsze dla starych skrzyń . Raz ze  trochę czyszczę olej  i nie mam problemu z uszczelnianiem  skrzyni nowa uszczelka itp. Olej dexrton jest tani  w porównaniu z nowszymi olejami . Zresztą nowsze oleje to masakra aby wymienić  a nawet sprawdzić ( pisze o skrzyniach zf po 1997 roku)
Gdy stare skrzynie  przestają działać to  wymiana oleju z filtrem nic nie da  a nawet pogorszy objawy.
I love and hate Jaguars

Offline Lipa

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 38
Odp: Wymiana oleju w skrzyni i dyferencjale
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 31, 2017, 23:44:45 pm »
Mega wielkie dzięki, właśnie takiej odp potrzebowałem. Jednakże zrobie jak napisał XJ6 ponieważ odsysarki nie mam, chociaż warsztat mam na podwórku. Teraz tylko chwila czasu wolnego i kwestia kupienia oleju oraz uszczelek i filtra.... dam znać jak wyglądało jak sie za to wezmę.:)
XJ40 1991 Sovereign
F-Type 2016 S AWD