Autor Wątek: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI  (Przeczytany 9994 razy)

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 481
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« dnia: Lipiec 12, 2015, 19:26:22 pm »
Czołem,
Od paru dni mam problem który nie daje mi spokoju. Problem to odgłos jaki słychać po odpaleniu silnika po długim postoju, np po nocy.
Odsłuchajcie załącznik ( musiałem go spakować zgodnie z regulaminem ) najlepiej w słuchawkach - przez pierwsze dobre 10 sekund słychać suchy klekot który w końcu cichnie i dalej jest już normalnie. Dodam że wraz z klekotem pojawia mi się alarm o zbyt niskim ciśnieniu oleju który znika w chwili gdy cichnie ten niemiły dźwięk. Olej zmieniony 3 miesiące i 2000 km temu. Olej to GM 5w30 Dexos2 dedykowany do DPF. To się dzieje tylko i wyłącznie przy pierwszym uruchomieniu, jeżeli tuz po wyciszeniu klekotu zgaszę silnik i odpalę ponownie to klekotu już nie ma - wiem że nie powinno się odpalać i gasić po chwili ale to tylko w celach diagnostycznych. Klekotu nie ma nawet gdy auto jest ekstremalnie rozgrzane, czyli gdy olej jest maksymalnie rozrzedzony. Poziom oleju rzecz jasna sprawdzony.
Pacjent to Peugeot 607 2.7 HDI - wiem że to nie kocur ale motor chyba ten sam co w S-typie , dlatego pisze w tym dziale. Przebieg to 200 kkm.
Wizytę u mechanika mam dopiero w środę niestety i nie mogę wysiedzieć w spokoju. Na moje oko to albo pompa nie załapuje przez pierwsze chwile oleju ( kosz ssący zapchany ??? ) albo klekoczą tak puste kompensatory luzu zaworowego i dopiero jak się napełnią to silnik się wycisza. Pewnie na początek zmienię jeszcze raz olej tylko sam nie wiem na jaki i czy nie jest to wyrzucanie paru stów w błoto. Ktoś tam zeznał że spotkał się z przypadkiem zapychania się filtra oleju jeżeli założony został jakiś tani i zanim pompa wytworzy odpowiednie ciśnienie to może być taki efekt.
Nie wiem co robić ...
Piotr

[załącznik usunięty przez administratora]

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.460
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 12, 2015, 21:00:28 pm »
Jaki filtr zostal wlozony?? Tam jest wklad + oddzielna uszczelka czy metalowy wkrecany?
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 481
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 12, 2015, 23:18:54 pm »
U mnie filtr jest w plastikowej puszcze zainstalowanej od góry silnika po środku między głowicami. Jest to wkład papierowo-plastikowy a dodatkowa uszczelka to chyba ta do uszczelnienia powierzchni styku puszki z gniazdem w głowicach. Ale jakiej firmy filtr mi wsadzono tego nie wiem, mechanik to wieloletni znajomy i nie sądzę by mi wepchnął byle co.
Piotr

Offline Zdrapciooh

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 441
  • S-Type 2004 2.7 Diesel Sport
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 12, 2015, 23:42:54 pm »
Cześć,

być może trochę Cię uspokoję i trochę nie ;)
Też przy uruchomieniu mam tak i odgłos, szczególnie słyszalne na zimno, z tym że nie trwa tak długo jak u Ciebie. U mnie przy kolejnym uruchomieniu je st ciszej i dużo krócej, a kiedy silnik jest nagrzany, to w zasadzie jest niesłyszalne. Kiedyś pytałem o to swojego majstra to powiedział mi, że w dieslu o takiej pojemności tak ma być i jest to związane z "nabieraniem kompresji", czy jakoś tak  ?????? Kiedyś przypadkowo przed sklepem ktoś odpalił Xj 2.7 i też było lekko i krótko słychać taki odgłos (pewnie silnik był ciepły, albo ledwo ledwie letni). Z tą teorią nt. kompresji to tak nie do końca wierzę :-gwizd , bo także zauważyłem, że z ustaniem odgłosu gaśnie lampka ciśnienia oleju. Nie wiem więc czy jest to kwestia pompy oleju, u siebie nie wymieniałem, ani nie znalazłem nigdzie odpowiedzi na to pytanie. Mam ten odgłos od kiedy kot jet w moim posiadaniu i jak dotąd zrobiłem 50000 i nic się z tego powodu nie rozpieprzyło, ani też ten dźwięk w żaden sposób nie zmienił się, ani warunki w których występuje. Używam oleju 0-W30, jednak ani maraka oleju ani marka filtra w żaden sposób nie wpływa u mnie na ten odgłos.
Jest: XF 2015 2.0t Luxury
Był: S-Type 2.7d Sport

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 481
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 15, 2015, 14:02:33 pm »
Czołem,
Wczoraj odbył się pomiar ciśnienia oleju na ciepło - tuż po ruszeniu silnika 0 i po chwili 1,2 bara , po ustabilizowaniu się obrotów 0,9 bara. Po dodaniu gazu ciśnienie rośnie do ok 2 barów.
Te 0.9 bara na jałowym to może nie rewelacja ale też nie dramat ( zdaniem serwisu ) , zobaczymy co będzie jutro rano. Manometr wkręcony, czekam na wynik.
Panowie z serwisu mają 407-mkę z 2.7 hdi i z ciekawości porównali efekty dźwiękowe przy rozruchu - na zimno było niemal to samo co u mnie, trochę szybciej napełniały się popychacze. Zmierzyli też ciśnienie u siebie i jest tak samo jak w moim ale ich auto nie piszczy alarmem. Jest więc pomysł by zamienić się na parę dni czujnikami ciśnienia bo może jednak ten mój jest trafiony. Gdyby tak było to kupiłbym nowy i byłoby po sprawie.
Z ostatniej chwili,
Pomiar na zimno się odbył i potwierdził że przez te pierwsze sekundy pracy silnik chodzi z ciśnieniem 0 bar - to znaczy takie jest ciśnienie w miejscu gdzie wkręcony jest manometr czyli zamiast czujnika ( na samej górze silnika ) Ciśnienie ok 1.2 bara pojawia się niemal skokowo w chwili jak cichnie klekot. To znaczy ciśnienie nie narasta powoli tylko tak jakby coś się odtykało nagle. Po ok minucie pracy zgasiliśmy silnik i odpaliliśmy ponownie i ciśnienie natychmiast wskoczyło na ok 1 bar.
Zdemontowaliśmy miskę olejową i okazało się że była lekko wgięta i widać było na niej że smok opiera się o dno misy ale że to dno jest karbowane to jakiś przepływ oleju na pewno był.
Sam smok/kosz ssący czysty ale z dziurą po śrubokręcie w sitku czyli ktoś już przy nim gmerał kiedyś. żadnych śladów "obcych" ciał, glutów, farfocli itp. Filtr wyjęty, sprawdzony ( Mann ) - wszystko OK. Olej normalny, czarny ale bez śladów czegokolwiek. Czekamy do jutra rana czy wyklepanie miski i powiększenie szczeliny między nią a smokiem coś dało - przeczuwam że raczej nic nie dało ale żyję nadzieją. Następny krok to wyjęcie i sprawdzenie pompy olejowej, niestety trzeba rozebrać rozrząd ...
Nigdy więcej diesli !
Piotr

Piotr

Offline Zdrapciooh

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 441
  • S-Type 2004 2.7 Diesel Sport
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 15, 2015, 16:01:16 pm »
Z zaciekawieniem czekam na dalszą relację. Też kiedyś zastanawiałem się, czy to nie sprawka czujnika ciśnienia oleju.
Jest: XF 2015 2.0t Luxury
Był: S-Type 2.7d Sport

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 481
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 15, 2015, 16:40:09 pm »
Wiesz , gdyby to był czujnik to byłoby super, pytanie co dzieje się na panewkach i gładziach cylindrów w chwili gdy na manometrze/czujniku jest 0 ciśnienia. Jeśli tam jest olej to ok ale jeśli go nie ma to wiadomo że każde poranne uruchomienie auta przybliża kres silnika.
Nie wiem co dzieje się z tym olejem przez pierwsze 5-10 sekund pracy silnika, albo nie jest w ogóle zasysany a potem nagle pompa załapuje albo gdzieś się coś wypełnia na tyle intensywnie że ciśnienie mierzone na górze silnika jest zerowe. Swoją drogą ciekawi mnie co to jest za miejsce, tzn dlaczego akurat tam zamontowali czujnik. Oglądałem ten kompensator luzu zaworowego, objętość tego cylinderka jest niewielka więc nie wierzę że jego napełnianie trwa aż tyle czasu. Czyli może to jednak pompa dogorywa i która być może wymaga jakiegoś wstępnego ciśnienia by zacząć poprawnie działać. Myślałem że to pompa zębata ale okazuje się że chyba to jednak pompa mimośrodowa.
Po wyklepaniu miski i zalaniu silnika tym samym olejem podobno klepał krócej. Pozostaje czekać do jutra rana...
Piotr

Offline Zatoichi

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 46
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 15, 2015, 17:57:45 pm »
W tym silniku pompa olejowa ma zabudowany regulator ciśnienia oleju - jeśli szwankuje to nie widzę wielkiej przyszłości przed tym motorem. Zadzwoń do auto-kraka, mają doświadczenie z tymi silnikami - może Ci coś podpowiedzą.
Tak przy okazji - lata temu wykładowca od silników wbijał nam do głowy, że każde uruchomienie zimnego silnika powoduje mniej więcej takie zużycie, jak przejechanie 400km w "normalnych" warunkach jego pracy.

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 481
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 17, 2015, 09:00:13 am »
Wczoraj odbył się test po wyklepaniu wklęsłej miski olejowej czyli poprawieniu przestrzeni życiowej smoka ssącego - nic się nie zmieniło niestety. Zdecydowaliśmy się więc na wyjęcie pompy. Wygląda słabo, ma przytarte powierzchnie wewnętrzne komory w której obraca się zębatka "planetarna" pompy. Mechanik twierdzi że ktoś próbował już ją ratować bo na tych płaskich ścianach komory widać rysy jakby od papieru ściernego, rysy które nie mogły powstać od wirującej zębatki bo są liniowe. Sama zębatka też jest jego zdaniem przytarta, co ciekawe te wytarcia nie są kołowe, wygląda to tak jakby zębatka się "kiwała" na wale i wycierała wgłębienie w jednym miejscu. Porobię jakieś fotki dla zobrazowania zużycia bo może wypowiadam się mętnie :). Dziś będzie instalowana nowa pompa no i zobaczymy. Jeśli nie nastąpi poprawa to się załamię bo będzie to chyba oznaczało że znów wywalone mam panewki albo jest gdzieś jakiś wyciek wewnętrzny czego nie da się ustalić bez wyjęcia i rozebrania silnika a i to wcale nie gwarantuje że w ten sposób znajdzie się przyczynę problemu.
Piotr

Offline Zdrapciooh

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 441
  • S-Type 2004 2.7 Diesel Sport
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 17, 2015, 10:29:19 am »
Nie łam się Piotrze, trzymam kciuki :-V. To raczej nie jest odgłos panewek. Na innym forum dowiedziałem się, że taki odgłos to normalne w tym silniku, tylko nie wiem dlaczego u Ciebie trwa to tak długo. Gdzieś była wypowiedź, że to jest odgłos popychaczy zaworowych, ale ja tam się nie znam.  necie znalazłem taki filmik: https://www.youtube.com/watch?v=I850qspX_tw Też tam słychać to klepania, a właściciela niepokoją piski dochodzące z napędu osprzętu.
Jest: XF 2015 2.0t Luxury
Był: S-Type 2.7d Sport

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 481
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 19, 2015, 21:09:24 pm »
Czołem,
Chyba jest sukces !
Pompa oleju wymieniona na nową ( Valeo ), ciśnienie rośnie do ponad 2 barów w chwilę po odpaleniu porannym. Po wymianie trwa to zamiast 11-stu tylko 2-3 sekundy. Alarmu o niskim ciśnieniu oczywiście już nie ma. Na zimnym lekkie dodanie gazu podnosi ciśnienie do prawie 4-4,5 barów. Na ciepłym nie jest już tak super bo zwiększenie obrotów dobija tylko do 2,5 - 2,8 bara a na jałowym 1,2 - 1,5 czyli trochę lepiej niż było. Widać 200 tyś km przelotu daje taki efekt i koniec. Najważniejsze że po odpaleniu ten okres pracy na sucho lub prawie sucho jest bardzo krótki.
Jeżeli ktoś ma ochotę pooglądać jak wygląda moja stara pompa i posłuchać klekotu przed i po to zapraszam tu:

https://drive.google.com/folderview?id=0B2gANJWNyUCAfnhSTGp3YklRV2NIMm9ORWRTZ0ExN3BnZlVtQmdBREZyOEtLYk83SDBGeU0&usp=sharing

Zwróćcie uwagę na stan tej pokrywy, trochę zużyta ale czy aż tak by pompa przestawała zasysać olej - chyba tak. Koszty poniosłem niemałe bo : pompa kosztuje 620 netto, robota ( cała, z wcześniejszym rozbieraniem i składaniem miski ) 600 netto do tego doszło 2 l oleju. W sumie 1300 zł , cóż ...
Na razie ciesze się jazdą.
Pozdrawiam
Piotr

Offline niewaskieauto

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.725
  • piękność dnia postrach nocy
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 28, 2015, 20:16:35 pm »
mam takiego xj 2.7 dyszel na kanale, ten klekot w tym egzemplarzu  trwa ok dwóch sekund po wymianie oleju na właściwy bo był 10w40 czas klekotu to pół sekundy może jedna sekunda jutro zobaczę co będzie po nocy
była zielona bestia 300km s type 4.2  V8
był saab 95 2.3 turbo 220km
był citroen c5 3.0 V6 207 km
jest alfa romeo 166 2.5 V6 190 km
i kilka jaguarów do serwisu
będzie x350 super V8 400KM

Offline Zdrapciooh

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 441
  • S-Type 2004 2.7 Diesel Sport
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 28, 2015, 22:46:09 pm »
U mnie bezpośrednio po każdej wymianie oleju (0W30) zawsze klepie krócej niż zwykle
Jest: XF 2015 2.0t Luxury
Był: S-Type 2.7d Sport

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.460
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 28, 2015, 23:05:03 pm »
Na świeżym oleju zazwyczaj silniczek chodzi do ok. 1 tys km po wymianie ciszej, a później dalej to samo. U mnie w Volvo do 3 tys po wymianie popyhacze rano były ciche...mijało 3 tys i zaczynały klepać przez 2 sekundy
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline niewaskieauto

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.725
  • piękność dnia postrach nocy
Odp: Suchy klekot po uruchomieniu silnika - 2.7 HDI
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 28, 2015, 23:09:49 pm »
Olej do tego xj to 5w30 i taki zalałem, producent dla mało inteligentnych pseudo mechaników zapisał lepkość na korku wlewu i jeszcze napisał to;   recommended castrol, kolego zdrapciooch absolutnie nie pisze tego żeby cię tu porównać z jakimiś  pseudo coś tam mechanikami bo ten 0w na pewno krzywdy nie zrobi silnikowi wręcz będzie mu lepiej.

driv widzę że masz sentyment do volva dobre było co?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 28, 2015, 23:44:36 pm wysłana przez RedOctober »
była zielona bestia 300km s type 4.2  V8
był saab 95 2.3 turbo 220km
był citroen c5 3.0 V6 207 km
jest alfa romeo 166 2.5 V6 190 km
i kilka jaguarów do serwisu
będzie x350 super V8 400KM