Trochę informacji;
Bi-xenon (H4, H13, 9007)
Co to jest bi-xenon?
Jest to rozwiązanie porównywalne z żarówką typu H4 gdzie jeden reflektor tworzy światło drogowe i mijania. Np. Fiat Seicento ma lampę w której jeden reflektor realizuje światła drogowe i mijania. Jeśli źródłem światła byłby palnik xenonowy to mówimy, że jest to Bi-xenon. Najczęściej jest to funkcja lampy, gdzie jest ruchoma przegroda. W zależności od jej ustawienia reflektor świeci światłami drogowymi lub mijania ale zawsze źródłem światła będzie jeden palnik. Np. w BMW reflektory są podwójne tzn. że jeden reflektor świeci światłem mijania a drugi drogowym. Przy tego typu rozwiązaniach nie ma mowy o Bi-xenonie.
JAK DZIAŁA H4 (H13, 9007) bi-xenon
Jak działa H4 (H13, 9007):
Palnik jest ruchomy. Wykonując ruch przód tył realizuje wszystkie funkcje żarówki H4 - drogowe i mijania. Efekt ruchu palnika realizowany jest bardzo szybko (w ułamku sekundy). W spoczynku świeci światło mijania. Gdy palnik się cofnie (równocześnie opuści) przez szczelinę pada światło na dolną część odbłyśnika i uzyskujemy efekt świateł drogowych. Ponieważ, w zależności od rodzaju reflektora przez szczelinę w osłonie palnika może się nie udać oświetlić całej dolnej części odbłyśnika, palnik opuszczając się zmienia ogniskową lampy i górna część odbłyśnika (normalnie świecąca światłem mijania) świeci wyżej jak światła drogowe. Zestaw zasilany jest bezpośrednio z akumulatora przez dodatkową wiązkę wraz z elektroniką sterującą. Elektronika wywołuje wszystkie funkcje żarówki halogenowej (migawka, błyśnięcie, zmiana krótkie-długie). Układ elektroniczny sterowany jest tylko z jednego reflektora z kostki zdjętej z żarówki. W drugiej lampie kostka ta pozostaje luźna nie podłączona do niczego.
DLACZEGO SAMOCHÓD POKAZUJE BŁĄD OŚWIETLENIA
Komunikat taki występuje tylko w pojazdach, które posiadają systemy testujące żarówki w samochodzie. Problem wynika z tego, że z instalacji zostały wypięte żarówki 2x55W. Podczas uruchamiania xenonów jest bardzo duży pobór mocy ok.100W każda przetwornica (osiągnięcie ok.23kV). Ten stan trwa ułamek sekundy. Następnie przetwornice w ciągu kilku sekund stabilizują pracę do napięcia ok. 80V i poboru mocy 35W każda. Komputer samochodu widzi 2x35W zamiast 2x55W jak przy zwykłej żarówce. Efekt będzie taki, że pokaże się komunikat na liczniku o usterce oświetlenia, lub w innym przypadku po podłączeniu systemu xenonowego, światła po włączeniu tylko mrugną i zgasną.
Co zrobić? W samochodach, które w wersjach fabrycznych produkowane są z xenonami i bez, trzeba przeprogramować komputer samochodu, aby widział xenony a nie halogeny.
Może to zrobić serwis lub zakład, który specjalizuje się w diagnostyce komputerowej samochodów. Niektóre samochody automatycznie rozpoznają xenony. Można także równolegle z przetwornicą podłączyć żarówkę 5W. Pomaga w 90% przypadków.
TEMPERATURY BARWOWE
Palniki z temperaturą barwową 4500K są montowane fabrycznie. Jest to barwa porównywalna ze światłem dziennym. Ponieważ, najczęściej xenony występują w soczewkach, więc jadący z przeciwka widzą barwę niebieską, powstałą na granicy światła i cienia w skutek rozszczepienia światła. Gdybyśmy się schylili poniżej granicy cienia, światło to będzie białe. Im wyższa temperatura barwowa (8000K, 10000K, 12000K) uzyskujemy inny kolor świecenia. 12000K to już światło delikatnie wpadające w fiolet. Na aukcji pokazane są kolory. Im wyższa temperatura wchodzimy w bardziej zdecydowaną barwę, która praktycznie powoduje pogorszenie widoczności. Wynika to z tego, że inne przedmioty
widać trochę gorzej ale z zewnątrz
bardzo efektownie. Jeśli chodzi o temperaturę pracy palnika (ciepło emitowane), to jest ona zdecydowanie niższa niż zwykłej żarówki halogenowej i jest ona jednakowa dla wszystkich kolorów.
OŚLEPIANIE INNYCH KIEROWCÓW??
Problem oślepiania pojazdów jadących z przeciwka występuje tylko w reflektorach refleksyjnych. Trudno mi powiedzieć czy i w jakiej lampie on powstanie. Jeśli samochodem podjedziemy do ściany to powyżej linii światła jest cień. Przyjmijmy, że jego wartość to x. Jeśli zastąpimy halogen 3x mocniejszym światłem xenonowym to wartość x w cieniu nie będzie równa 3x x, ale na pewno będzie więcej niż x. Z naszych doświadczeń wynika, że oślepianie jest porównywalne z zastosowaniem 100W żarówki.
Niestety w różnych lampach refleksyjnych to zjawisko jest słabsze lub silniejsze, ale czasami występuje. W lampach z kloszem przeźroczystym jest minimalne, ale z kloszem karbowanym jest różnie. Zależy to także od czystości lampy w środku i stanu szkła reflektora. Jeśli w skutek sporego przebiegu szkło reflektora posiada dużo odprysków a przy tym jest brudne od środka to niestety reflektor będzie źle świecił. W moim samochodzie wystąpiło zjawisko oślepiania ale zakupiłem nowe reflektory i jest idealnie. Jaśniejszy cień nad granicą światła o którym pisałem wcześniej, przy nowych reflektorach nie występuje.
WARTO WIEDZIEĆ : HALOGEN CZY XENON?
Palnik xenonowy świeci 3x mocniej od standardowej żarówki halogenowej. Aby z żarówki halogenowej otrzymać więcej światła (np.+30%) stosuje się tzw. przewoltowanie, czyli żarnik jest nieco krótszy. Dzięki temu mocniej się rozgrzewa a tym samym emituje więcej światła. Niestety spada żywotność takiej żarówki, która z założenia się przegrzewa. Innym rozwiązaniem to żarówki 100W, ale wytwarzają one tak dużo ciepła, że potrafią stopić gniazdo żarówki i odbłyśnik nad żarówką. Wniosek: nie w każdym reflektorze (szczególnie soczewkach) można stosować żarówki z +, ponieważ może ona uszkodzić reflektor.
Xenony mają inna zasadę działania. Światło powstaje na skutek łuku elektrycznego wywołanego w bańce szklanej w otoczeniu mieszaniny gazów głównie xenonu. Proces ten emituje znacznie mniej ciepła niż porównywalna żarówka halogenowa. Miedzy innymi z tego powodu wymagany jest system oczyszczania reflektora (zimą, ciepło wewnętrzne lampy może sobie nie radzić z roztapianiem śniegu na kloszu lampy).
ZUŻYWANIE SIĘ XENONÓW
Palniki xenonowe nie posiadają żarnika, więc się nie spalą. One się zużywają, tzn. z czasem zaczną świecić innym kolorem. Żywotność jest ok. 2500-3000 godz. To tak jak by samochód przejechał 150`000 - 180`000km ze średnią prędkością 60km/h zawsze z włączonymi światłami! Element ruchomy policzony jest na min 100`000 ruchów więc co
1,5km trzeba by sobie mrugnąć światłami. Ale to już nie będzie problem. Sądzę, że po takim przebiegu, każdy będzie już szczęśliwym posiadaczem następnego samochodu.
OZNACZENIE KOLORU PALNIKA
Przy samej podstawie kolby szklanej znajdują się paski kolorowe, które informują o jego temp. barwowej. Niestety ta część palnika znajduje się poniżej linii osadzenia w kołnierzu i w żaden sposób nie możemy stwierdzić jego rodzaju. Musimy zaufać producentowi, iż nie opisał omyłkowo palnika złym symbolem barwowym.
CZYM SIĘ RÓŻNI SOCZEWKA XENONOWA OD ZWYKŁEJ
Jeśli chodzi o reflektory soczewkowe xenonowe to trudno powiedzieć czy ich budowa będzie się różnić od zwykłych reflektorów.W niektórych modelach możliwe, ale nie jest to konieczne. Generalnie ogniskowa lampy jest jedna. Jedyną różnicą może być gniazdo samej żarówki. Jeszcze nie mieliśmy przypadku, żeby reflektor soczewkowy z zamontowanym xenonem źle świecił. Montaż jest bajecznie prosty. Należy w miejsce żarówki zamontować xenon, a przewody zdjęte z
żarówki podłącza się do przetwornic.
INSTRUKCJA MONTAŻU
Pamiętaj aby przewód wysokiego napięcia łączący palnik xenonowy z przetwornicą, nie spinać opaskami z wiązkami instalacji samochodu. Wokół przewodu występuje pole elektromagnetyczne, które może wprowadzić zakłócenia w pracy podzespołów elektronicznych samochodu.
Xenon
Przetwornica znajduje się poza lampą i trzeba znaleźć dla niej miejsce w odległości do 50cm od lampy. Następnie należy zastąpić żarówkę halogenową palnikiem xenonowym. W klapce za żarówką należy wyciąć otworek o średnicy 24mm przez który zostaną przeprowadzane przewody wysokiego napięcia (przetwornica-palnik) oraz przewód zasilający. Na tych przewodach znajduje się gumka uszczelniająca, która uszczelni wykonany otwór w klapce. Przewody do zasilania przetwornicy należy połączyć z przewodami zdjętymi z żarówki. Jeśli reflektory nie posiadają udziwnień zestaw nie wymaga żadnego cięcia kabli i przeróbek. (Udziwnienie: czyt. pierścieni pośrednich mocujących żarówki lub dodatkowych uchwytów żarówki, ale są to rzadkie rozwiązania). Najważniejsza zasada przy montażu palnika : NIC NA SIŁĘ. Nie wolno wpychać palnika na siłę. Należy pamiętać, że jest to element szklany i można go ułamać. Jeśli jest mało miejsca lepiej wyciągnąć reflektor.
Bi-xenon
Jeśli chodzi o zestawy H4 (H13; 9007(HB5)) bi-xenon to wygląda to nieco inaczej. Zestaw zasilany jest bezpośrednio z akumulatora przez dodatkową wiązkę wraz z elektroniką sterującą. Elektronika wywołuje wszystkie funkcje żarówki halogenowej (migawka, błyśnięcie, zmiana krótkie-długie). Układ elektroniczny sterowany jest tylko z jednego reflektora z kostki zdjętej z żarówki. W drugiej lampie kostka ta pozostaje luźna nie podłączona do niczego. Pozostaje problem uszczelnienia lampy w miejscu przejścia przewodów przez obudowę. Jeśli lampa jest zamykana klapką można naciąć brzeg klapki lub lampy tak aby przewody wychodziły w miarę swobodnie. Nacięcia posmarować np. olejem i silikonem uszczelnić wykonany otwór. Silikon nie sklei się z tłustą powierzchnią co pozwoli na swobodne otwieranie klapki. Sposób jaki podałem NIE JEST UNSTRUKCJĄ POSTĘPOWANIA a przykładem jak można rozwiązać problem. Każdy samochód jest inny i należy podchodzić do niego indywidualnie. Jeśli chodzi o sam palnik i zasadę działania. W spoczynku świeci światło mijania. Gdy palnik się cofnie (równocześnie opuści) przez szczelinę w osłonie pada światło na dolną część odbłyśnika i uzyskujemy efekt świateł drogowych. Ponieważ, w zależności od rodzaju reflektora przez szczelinę w osłonie palnika może się nie udać oświetlić całej dolnej części odbłyśnika, palnik opuszczając się zmienia ogniskową lampy i górna część odbłyśnika (normalnie świecąca światłem mijania) świeci wyżej jak światła drogowe.
HOMOLOGACJA
Homologacja!!!
Temat jest złożony. Zestawy posiadają homologację zgodną z ECE - H11 10R-022827, DOT, TUV ISO 9001:2000. Oznacza to, że są bezpieczne i dopuszczone do handlu na terenie UE a także USA oraz reszty świata. Inna sprawa przepisy indywidualne każdego kraju. W UE oraz Polsce samochód z systemem xenonowym musi posiadać system
oczyszczania reflektora oraz poziomowania reflektora. Nigdzie w polskich przepisach nie znalazłem zapisu, że musi to być system automatyczny, jak lufa w czołgu na poligonie. Interpretuję więc, że Kierowca musi mieć wpływ na wysokość ustawienia świateł bez konieczności opuszczania kabiny kierowcy. Wiele pojazdów posiada regulację reflektorów oraz spryskiwacze w wersjach fabrycznych. Jeden z naszych klientów z Niemiec, po montażu zjawił się na przeglądzie w ADAC. Diagnosta po przeglądzie dopuścił samochód do ruchu i podkreślił, że użytkownik montując taki system w samochodzie, podniósł bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników dróg co jest godne naśladowania. Co ważniejsze, przepisy czy zdrowy rozsądek i bezpieczeństwo?
Wymiary przetwornic
Wymiary przetwornicy w wersji OEM ( długość / szerokość / wysokość ) 100x72x28 mm (wys.33 mm w miejscu wyjścia przewodu wysokiego napięcia)
Wymiary przetwornice w wersji PHILIPS (długość/ szerokość/ wysokość )
http://www.aliveboard.com.pl/szablon_allegro/img/pytania.htm PRZETWORNICE NAPIĘCIA
Symbol: PD1SRMoc: 35W ±1W
Zakres napięć pracy: 9-18.5V DC
Pobór prądu: 3,1A (w czasie pracy) max.8A (rozruch)
Zakres temperatur pracy : -40 +105'C
Wodoszczelna obudowa, Gwarancja: 12 miesięcy
Wymiary: 95mm x 69mm x 25mm Kompatybilnośc: Palniki D1S D1R
Przetwornica została wykonana w najnowszej technologii CANBUS AC. Pozwala to na bezproblemowy montaż w najnowszych samochodach z kontrolą spalonej żarówki i szyną CAN.
Jest to model przetwornicy w pełni cyfrowy z zaawansowaną elektroniką i filtrami przeciwzakłóceniowymi. Przetwornica standardowo posiada zintegrowany zapłonnik oraz hermetyczną wodoszczelną obudowę. Urządzenie wyposażono w system kontroli napięcia startowego - chroniący żarnik ksenonowy przed uszkodzeniem. Przetwornica nadaje się do samodzielnej instalacji w każdym samochodzie czy motocyklu wyposażonym fabryczną instalację XENON. Dzięki uniwersalnym wtyczkom pasuje do żarówek xenonowych D1S oraz D1R Plusem tego modelu jest bardzo atrakcyjna cena i kompatybilność z większością samochodów poruszających się po europejskich drogach. Kabel zasilający PIN wzestawie - do podłączenia zasilania do przetwornicy. Przetwornicę można stosować jako zamiennik fabrycznie montowanych przetwornic Hella, Bosch czy Valeo.
Nr katalogowy PHC
Dane Techniczne:
Moc: 35W ±1W
Szeroki zakres napięć pracy: 9-17V DC
Mały pobór prądu: 3,6A (w czasie pracy) max.10A (rozruch)
Bardzo szeroki zakres temperatur pracy : -40 +105'C
Wodoszczelna obudowa
Gwarancja: 12 miesięcy
Wymiary: 8,5cm x 7,2cm x 3cm
Kompatybilnośc: wszystkie żarniki HID oraz bixenon HID
Przetwornica analogowa HID wykonana w technologii tranzystorowej jest doskonałym wyborem dla osób posiadających pojazdy bez skomplikowanej elektroniki. Analogowa przetwornica ksenonowa, posiada zintegrowany zapłonnik oraz hermetyczną obudowę aluminiową. Stosowana w samochodach i motocyklach wszystkich marek. Przetwornica wyposażona została w system kontroli napięcia startowego - chroniący żarnik ksenonowy przed uszkodzeniem. Przetwornica nadaje się do samodzielnej instalacji w każdym samochodzie czy motocyklu wyposażonym w instalację elektryczną 12V. Dzięki uniwersalnym wtyczkom pasuje do wszystkich żarówek xenonowych HID, montaż jest niezwykle
prosty i bezpieczny. Plusem tego modelu jest bardzo atrakcyjna cena i kompatybilność z większością samochodów poruszających się po polskich drogach.
Nr katalogowy: PHC SLIM
Dane Techniczne:Moc: 35W ±1W
Szeroki zakres napięć pracy: 9-17V DC
Mały pobór prądu: 3,6A (w czasie pracy) max.10A (rozruch)
Bardzo szeroki zakres temperatur pracy : -40 +105'C
Wodoszczelna obudowa
Wymiary: 7cm x 6cm x 1,2cm
Gwarancja: 12 miesięcy Kompatybilnośc: wszystkie żarniki HID oraz bixenon HID
Przetwornica HID wykonana w technologii AC jest doskonałym wyborem dla osób posiadających nowsze pojazdy. Jest to model pośredni pomiędzy przetwornicami analogowymi a cyfrowymi z filtrem CANBUS. Małe rozmiary urządzenia pozwalają na montaż oświetlenia xenonowego w każdym samochdzie i motorze. Przetwornica standardowo posiada zintegrowany zapłonik oraz hermetyczną wodoszczelną obudowę. Przetwornica wyposażona została w system kontroli napięcia startowego - chroniący żarnik ksenonowy przed uszkodzeniem.
Różnica między zwykłą analogową przetwornicą HID a SLIM AC?
·wymiary przetwornic są dużo mniejsze – ułatwiają montaż w trudno dostępnych miejscach.
·przetwornice HID SLIM wykonane są w nowszej technologii niż zwykłe analogi HID, dzięki czemu uzyskują lepsze wyniki w testach na żywotność i awaryjność.
·dzięki zastosowanej technologii AC przetwornica SLIM jest tolerowana przez nowsze pojazdy bez szyny CANBUS.
·przetwornice Hid Slim nie powodują zakłóceń na większości spotykanych w samochodach odbiornikach radiowych oraz CB.
Przetwornica nadaje się do samodzielnej instalacji w każdym samochodzie czy motocyklu wyposażonym w instalację elektryczną 12V. Dzięki uniwersalnym wtyczkom pasuje do wszystkich żarówek xenonowych HID, montaż jest niezwykle prosty i bezpieczny. Plusem tego modelu jest bardzo atrakcyjna cena i kompatybilność z większością samochodów poruszających się po polskich drogach.
Nr katalogowy: CANBUS AC
Dane Techniczne:
Moc: 35W ±1W
Szeroki zakres napięć pracy: 9-18.5V DC
Mały pobór prądu: 3,1A (w czasie pracy) max.8A (rozruch)
Bardzo szeroki zakres temperatur pracy : -40 +105'C
Wodoszczelna obudowa
Wymiary: 95mm x 69mm x 25mm
Gwarancja: 12 miesięcy
Kompatybilność: wszystkie żarniki HID oraz bixenon HID
Przetwornica została wykonana w najnowszej technologii CANBUS AC. Pozwala to na bezproblemowy montaż w najnowszych samochodach z kontrolą spalonej żarówki i szyną CAN.
Jest to model przetwornicy w pełni cyfrowy z zaawansowaną elektroniką i filtrami przeciwzakłóceniowymi. Przetwornica standardowo posiada zintegrowany zapłonnik oraz hermetyczną wodoszczelną obudowę. Urządzenie zostało standardowo wyposażone w system kontroli napięcia startowego - chroniący żarnik ksenonowy przed uszkodzeniem.
Przetwornica nadaje się do samodzielnej instalacji w każdym samochodzie czy motocyklu wyposażonym w instalację elektryczną 12V. Dzięki uniwersalnym wtyczkom pasuje do wszystkich żarówek xenonowych HID, montaż jest niezwykle prosty i bezpieczny. Plusem tego modelu jest bardzo atrakcyjna cena i kompatybilność z większością samochodów poruszających się po polskich drogach.
Nr katalogowy: XPU
Dane Techniczne:
Moc: 35W-50W
Szeroki zakres napięć pracy: 9-18.5V DC
Pobór prądu na rozruchu: 4.0A ±0.2A
Pobór prądu w czasie pracy: 3.5A ±0.1A
Bardzo szeroki zakres temperatur pracy : -40 +105'C
Wodoszczelna aluminiowa obudowa
Waga: 0,25kg
Wymiary: 80mm x 70mm x 18mm
Gwarancja: 12 miesięcy
Kompatybilność: wszystkie żarniki HID oraz bixenon HID
Przetwornica XPU to najbardziej zaawansowana technologia zamknięta w małej, wodoodpornej obudowie. Inżynierowie zaprojektowali te urządzenie, specjalnie uwzględniając wymagania i specyfikacje luksusowych samochodów. Cyfrowa przetwornica posiada dodatkowe filtry i stabilizatory pracy. Wykrywa środowisko pracy szyny CANBUS w jakim się znajduje i automatycznie przełącza się z 35W na 50W jeśli zachodzi taka potrzeba. Przetwornica nadaje się do samodzielnej instalacji w każdym samochodzie czy motocyklu wyposażonym w instalację elektryczną 12V. Dzięki uniwersalnym wtyczkom pasuje do wszystkich żarówek xenonowych HID, montaż jest niezwykle prosty i bezpieczny. Plusem tego modelu jest bardzo atrakcyjna cena i kompatybilność z większością samochodów poruszających się po polskich drogach.